Kotkat (ja muut Ardan siivekkäät)

Tik

Konnavahti
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Makar ja muut ovat ottaneet esille kiinnostavan kysymyksen: mikä on kotkien asema Ardan maailmankaikkeudessa? Mistä ne ovat tulleet? Mitä ne ovat? Mitä ne tekivät ja mitä ne olisivat voineet tehdä?

Kotkien lisäksi Keski-maan taivasta halkoi myös monia muita enemmän tai vähemmän älykkäitä lintuja (puhumattakaan muista lentokykyisistä lajeista, kuten sormusaaveiden ratsuista, lohikäärmeistä, lepakoista ym. ym.)

Kotkat olivat tietääkseni Manwën luomia ja ne ilmaantuivat maailmaan jo ennen Ilúvatarin lapsia. Ne toimivat Manwën viestinviejinä ja valvoivat Keski-maan eläinkuntaa. Mutta olivatko ne kuolevaisia lainkaan? Thorondor ainakin eli hirmuisen kauan.

Hobitin kotkat tosin asuivat pesissä, mutta niiden yhteisö oli hierarkkinen ja järjestäytynyt, vaikka ne harrastivat myös petolinnuille ominaisia koiruuksia, kuten lampaiden sieppaamista - mikä ei tosin tehnyt niistä sen eläimellisempiä kuin ihmisistä.

Thorondor ja muut alkukotkat olivat tietääkseni mukana jo hyvin varhaisissa Silmarillionin versioissa. Uskoakseni HoMe tarjoaa paljon mielenkiintoista kotkatietoutta sille, joka haluaa sitä esille kaivaa.

Sitten muut linnut: Hobitissa esiintyy puhuva rastas, joka kuuluu pitkäikäisten pikkulintujen viisaaseen heimoon. Mainitaankohan niitä muualla?

Mustainmaan crebain eivät myöskään olleet pelkkiä variksia.

Radagast eli Aiwendil (Hän-joka-rakastaa-lintuja) katsoi linnut niin tärkeiksi olennoiksi, että unohti muut velhon velvollisuutensa niiden hyväksi. Mikä on Radagastin osuus lintujen kehityksessä?

Elokuvien Keski-maahan on otettu mukaan myös viisas perhonen, jolle Gandalf kuiskuttelee Orthancin vintillä. Onko Tolkienilla itsellään perhosista mitään mainintoja. Ettei tähtikuvio Wilwarin tarkoita nimenomaan "perhosta"? Meidän joukossamme on myös itse Wilwarin. Satutko muistamaan?

Tässä joitakin irrallisia langanpätkiä keskustelun virikkeeksi. Antaa mennä!
 
Tuskinpa Kotkat olivat kuolemattomia. Erittäin pitkäikäisiä ne olivat, mutta en usko niiden kuolemattomuuteen. Ja "alkukotkat" nimen omaan luotiin Manwëa varten viestinviejiksi, vartijoiksi ja sen sellaisiksi. Voimme kuvitella hiukan hassummin, että ne olivat Manwën omia vahtikoiria ja ne symboloivat Tuulikuninkaan asemaa ja mahtavuutta. Ja "alkukotkien" jälkeläiset, jotka sitten myöhemmin maailman historiassa asuivat Sumuvuorilla, olivat siis pienempikokoisia ja vähäpätöisempiä. Ne eivät olleet Manwën kotkia. Niitä ei oltu sidottu mihinkään. Silti niitä käytettiin useasti hyödyllisinä viestinviejinä. Ilmeisesti ainakin Radagast oli pitänyt Gwaihirin avulla yhteyksiä Sarumaniin ja miksei myöskin Gandalfiin.

Ja onhan Keski-Maassa historian aikana ollut erilaisia lintujakin. Crebain on yksi esimerkki "vakoojalinnuista", joita Sarumankin siis käytti kuten me kaikki tiedämme.

"Kotkat olivat tietääkseni Manwën luomia"'

Vai loiko Ilúvatar kotkat Manwëlle. Vai oliko asia niin, että Manwë loi kotkat ja Ilúvatar antoi kotkille hengen. Valar kun ei pystynyt luomaan mitään elävää vaan Yksi pystyi antamaan heille elämän liekin. :wink:
 
Curunír sanoi:
Vai loiko Ilúvatar kotkat Manwëlle. Vai oliko asia niin, että Manwë loi kotkat ja Ilúvatar antoi kotkille hengen.

Nyt sen kohdan kotkien luomisesta löysin. Silmarillion, sivu 51:

Manwë Yavannalle, joka tahtoo tehdä enttejä: Myös se tulee todeksi Ilúvatarin kautta, ja ennen Lasten heräämistä lentävät tuulen siivin Lännen Valtiaitten Kotkat.

Näin ollen Curunírin arvelu pitää täysin paikkansa: Manwe (oikeastaan yhdessä Kementárin kanssa) loi kotkat, joiden elämänhenki tuli Ilúvatarilta, kuten kaikkien muidenkin elollisten.

Gwaihír, Thorondorin jälkeläisistä (liekö tämän poikanen) mahtavin, oli niin auliisti mukana auttamassa Gandalfia ja muita (Galadriel lähetti hänet hakemaan Gandalfia Zirak-zigililtä), että voisin kuvitella sen ainakin tunteneen syvää uskollisuutta Manwën asiaa kohtaan, vaikka ei ole tietoja siitä, että se olisi saanut enää suoria käskyjä Oiolossëlta.
 
Tik sanoi:
Gwaihír, Thorondorin jälkeläisistä (liekö tämän poikanen) mahtavin, oli niin auliisti mukana auttamassa Gandalfia ja muita .

Tämä Gwaihirin ja Thorondorin suhde onkin kiinnostava.

Suomennos "Cormallenin kenttä"-luvun alussa sanoo:
"Gwaihir... ja Landroval...suurimmat pohjoisen kotkista, vanhan Thorodorin jälkeläisistä mahtavimmat, jotka olivat kotoisin Ympärysvuorten luoksepääsemättömistä pesistä ajalta jolloin Keski-Maa oli nuori..." (2002 laitos, s.272).

HarperCollins paperback edition (1997), s.927:
"Gwaihir...and Landroval..., greatest of all Eagles of the North, mightiest of the descendants of old Thorondor, who built his eyries in the inaccessible peaks of the Encircling Mountains when Middle-earth was young..."

Alkuteksti ei siis sano, että Gwaihir ja Landroval olisivat kotoisin [Gondolinin] ympärysvuorten pesistä [siis Auringon ensimmäiseltä ajalta], vaan että ne olivat Thorondorin jälkeläisiä, sen Thorondorin, joka oli rakentanut pesiään Ympärysvuorille. Mutta mitä alkuteksti tarkkaan ottaen sanoo Gwaihirin, Landrovalin ja Thorondorin sukulaisuuden asteesta?

"Jälkeläinen"-sanalla suomennetusta descendant-sanasta toteaa Collins Cobuild English Language Dictionary (1993)seuraavaa:
a descendant is a person or animal that is descended from an individual or group that lived a long time ago. [Esimerkkinä lause: They were descendants of a forest-living ape]

Suomen kielen "jälkeläinen" tarkoittaa jälkeläisiä sekä ensimmäisessä että useammassa polvessa, mutta Juvan suomennoksesta syntyvä vaikutelma on epäilemättä se, että Thorondor oli G:n ja L:n isä. Jos Tolkienilla oli sama merkitys "descendant"-sanalle kuin 1990-luvun englanninkielen sanakirjalla [joka ei edes mainitse vaihtoehtoisia merkityksiä], niin Juvan suomennos on yksinkertaisesti virheellinen, ja Thorondor oli Gwaihirin kaukainen esi-isä.
 
Kotkat (ja Ardan muut siivekkäät ynnä eläimet)

Itse olen aina pitänyt Gwaihiria nimen omaan jälkeläisenä enkä mitenkään lähisukulaisena. Mutta kuinka pitkäikäisiä Suuret kotkat sitten olivat. Hobitissa (suomennoksessa) sanotaan, että Galdalf oli kerran parantanut niiden ruhtinaan saaman haavan, mutta ei täsmennetä tarkoitetaanko tällä Gwaihiria vai ei. Joka tapauksessa Gwaihirkin lienee ainakin parisataavuotias, mikä on lienee paljon nykymaailman kotkien elinikää pidempi aika.

Tässä yhteydessä tuli myös mieleeni muiden eläinten elinikä. Esimerkiksi kuinka vanha oli Glorfindelin hevonen ja mistä se oli kotoisin?
 
Tik sanoi:
Nyt sen kohdan kotkien luomisesta löysin. Silmarillion, sivu 51:

Manwë Yavannalle, joka tahtoo tehdä enttejä: Myös se tulee todeksi Ilúvatarin kautta, ja ennen Lasten heräämistä lentävät tuulen siivin Lännen Valtiaitten Kotkat.

Näin ollen Curunírin arvelu pitää täysin paikkansa: Manwe (oikeastaan yhdessä Kementárin kanssa) loi kotkat, joiden elämänhenki tuli Ilúvatarilta, kuten kaikkien muidenkin elollisten.

Kieltämättä Silmarillion ss.50-52 on selvää pässinlihaa. Kotkat eivät ole maiaria, vaan ne rinnastetaan entteihin.[Manwë sanoo Yavannalle] "Kotkat asuvat vuorilla ja kuulevat niiden äänen jotka kutsuvat meitä. Mutta metsissä kulkevat Puiden Paimenet."(Kuitenkin viimeinen varaus: kotkat eivät ole maiaria elleivät entit ole maiaria.)

Eräs ero enttien ja kotkien välillä on siinä, että Lännen valtiaiden kotkat lentävät jo ennen haltioiden heräämistä, kun taas entit eivät ilmeisesti synny ennen haltioita "Kun Lapset heräävät, silloin herää myös Yavannan ajatus, ja se kutsuu henkiä kaukaa, ja ne menevät kelvarin ja olvarin keskuuteen, ja jotkut niistä asuvat niissä ja niitä pidetään kunniassa..."(Silmarillion s.50)
Haltioiden pitäisi kuitenkin olla ensimmäinen puhuva kansa, joten Ensimmäisen Auringon ajan kotkien luonne jää hiukan epäselväksi. Ainakin Thorondor jollain tavalla kertoo Fingolfinin kuolemasta haltioille. (Silmarillion s.191)

Minä olin ajatellut Kotkia maiarina esimerkiksi Silmarillionin s. 43 perusteella, jossa "Haukkojen ja kotkien kaltaiset henget lensivät kaiken aikaa hänen [Manwën] saleistaan maailmalle ja takaisin,..."
 
Re: Kotkat (ja Ardan muut siivekkäät ynnä eläimet)

vesto sanoi:
Hobitissa (suomennoksessa) sanotaan, että Galdalf oli kerran parantanut niiden ruhtinaan saaman haavan, mutta ei täsmennetä tarkoitetaanko tällä Gwaihiria vai ei.

Eikös Gandalf sano Gwaihirille "Cormallenin kenttä"-luvun alussa, että kahdesti tämä on Gandalfia kantanut, ja kolmas kerta on vielä tarpeen (siis Sormuksen viejien pelastaminen)?
"Tarussa" Gwaihir on jo kantanut Gandalfin (1) Orthancista ja (2) Morian vuorilta. Jos Gwaihir olisi kantanut Gandalfia myös "Hobiitissa"(niinkuin kotkien ruhtinas siellä teki), niin Gorgorothin-keikka olisi ollut neljäs eikä kolmas.
 
Tässäpä jännä juttu. Silmarillionissa sanotaan aivan selvästi, että haltiat olivat ensimmäinen puhuva kansa maan päällä. Silti kotkat tulivat ensin ja puhuivat. Vai eikö kotkia vain pidetä kansana. Mutta Puuparta lauloi:

Ensin ovat neljä vapaata kansaa:
vanhin kaikista heimo haltiain,
kaivajakääpiöt pimeissä majoissaan,
maasyntyinen Entti, vuorien ikäinen,
ihminen kuolevainen, hevosten herra.

Hm, hm, hm.

Majava rakentaa, kauris loikkaa,
mettä syö karhu, tappelee karju,
koira on nälissään, jänis on peloissaan,

Hm, hm, hm.

Kotka pesäsään, härkä laiduntaa... jne.

Jos tämä on järjestyksessä niin kotkat ovat noin myöhään tulleet. Vai ovatko na normaalit kotkat. Jos Suuret kotkat ovat erikseen.
 
Finwe sanoi:
Jos tämä on järjestyksessä niin kotkat ovat noin myöhään tulleet. Vai ovatko na normaalit ... Jos Suuret kotkat ovat erikseen.

"Lännen valtiaiden kotkat" luultavasti olivat erikseen. Tik on siteerannut Silmarillionin sivua 51 (suom.), jossa todetaan, että ne syntyivät "Iluvatarin kautta" kuvastamaan sitä, miten Manwën ja Yavannan ajatukset kerran lensivät yhdessä. Totesin tämän kohdan osoittavan, että (nämäkään) kotkat eivät olleet maiaria. Mutta oikeastaan se osoittaa vain, että ne eivät olleet mitään alun perin valarin kanssa Ardaan tulleita henkiä, ja jättää eräitä muita tulkintoja auki. Samoilla sivuilla puhutaan hengistä, joista jotkut asettuvat asumaan kasvien ja eläinten keskuuteen. Jos Thorondor ja muut esiaikojen kotkat kuitenkin olivat alkuperältään henkiä, niin niitä ei tarvinnut ottaa mukaan Puuparran listaan (ei siinä ole myöskään velhoja yms.).

Ehdotan seuraavaa: Thorondor ja kumppanit olivat ainuria. Ne parittelivat tavallisten kotkien kanssa, ja Gwaihir ja kumppanit polveutuvat tästä. (Myös Aragornin esivanhempien joukossa oli ainu, nimittäin Melian.
 
Omasta mielestäni Suuret Manwën kotkat eivät ole ainuria. Ne ovat "samaa kategoriaa" enttien kanssa. Tämä on siis minun mielikuvani/-piteeni.
 
"Näin lentäviä häkkejä. Niissä oli kotkia."

Tarkastellaanpa vielä eri vaihtoehtoja. Tolkienin kuvitteleman Ardan kotkat olivat joko a) eläimiä, b) erillinen rationaalisten elollisten olentojen laji (ihmisten, haltioiden tai enttien tapaan), c) ainuria tai d) jotain näihin luokkiin kuulumattomia erityisluomuksia. Lisäksi on mahdollista, että jotkut "kotkista" kuuluivat yhteen yllä mainituista ryhmistä ja toiset toiseen.

Seuraavia seikkoja olisi selitettävä:

Ainakin jotkut kotkat puhuivat ja olivat olemassa jo ennen haltioita, kuitenkin haltioiden pitäisi olla ensimmäinen puhuva kansa. (Joissain myöhemmissä muistiinpanoissaan Tolkien kai esitti, että Ardaan tulleet ainur telepaattisen kommunikaation asemasta puhuivat myös keskenään, vieläpä erityisellä, haltiakielistä eroavalla kielellä. He olisivat voineet tehdä tämän ennen haltioita.)

Kotkat eivät ole mukana Puuparran vapaiden kansojen luettelossa.

Thorondor, esiaikojen suurin kotka, oli kolmannen ajan lopun Gwaihirin ja Landrovalin esi-isä.

Myös jotkut kolmannen ajan lopun kotkat puhuivat, ja niillä näytti myös olevan vapaa tahto, Gandalf pyytää "Cormallenin kenttä"-luvun alussa Gwaihiria kantamaan häntä vielä kerran, jos tämä suostuu.

a)Oletetaanpa ensin että kaikki Ardan kotkat olivat eläimiä, ja saman lajin (heimon tms. taksonin) jäseniä. Joillakin yksilöillä oli vain toisista poikkeavia kykyjä, esim. valarin erityisen armon ansiosta. Tällöin kotkat eivät ryhmänä olisi olleet vapaa, puhuva kansa. (Vrt. Silmarillion "Thorondor, suurin koskaan eläneistä linnuista..."). Kotkathan tosin rinnastettiin entteihin, jotka eivät olleet eläimiä eivätkä kasveja, mutta ehkä rinnastus oli vain toiminnallinen, valarin kannalta. Kotkat auttoivat niitä, jotka huutavat valaria avukseen, entit auttavat niitä (ainakin kasveja), jotka mykkyytensä vuoksi eivät pysty valittamaan. Enttien ja kotkien "ontologisen" aseman ei tarvitsisi olla sama.

Silmarillion s.50 kuitenkin puhuu siitä, miten Yavannan ajatus "kutsuu henkiä kaukaa, ja ne menevät kelvarin ja olvarin keskuuteen, ja jotkut niistä asuvat niissä". Minusta tämä ei ole sama asia kuin Tikin toteamus, jonka mukaan "Manwë...loi kotkat, joiden elämänhenki tuli Iluvatarilta, kuten muidenkin elollisten". Tässä mainitut henget menevät kelvarin ja olvarin keskuuteen, siis valmiiden eläinten ja kasvien, jotka ovat jo saaneet "elämänhengen". Myös voidaan miettiä, olisiko (ainakaan vanhempi)Tolkien sallinnut niin korkeatasoiset rationaaliset kyvyt pelkille eläimille?

b) Oletetaan, että kotkat olivat kuudes puhuva, vapaa kansa. (Vaihtoehto, jota alunperin haikailin.) Fangorn ei kuitenkaan mainitse niitä luettelonsa tässä kohdassa. Kaikki kotkat eivät myöskään näytä täyttävän näitä ehtoja. Tolkien tuskin ajatteli, että "Iluvatarin lasten" asemaan otetut olennot voisivat menettää sen, ja muuttua takaisin pelkiksi eläimiksi. Näin ollen vain tietty "kotkien" ryhmä voisi olla tällaisessa asemassa. "Hobiitti" ja "Taru" eivät kuitenkaan erottele Gwaihirin porukkaa muista pohjoisen kotkista.

c) Olisiko Lännen valtiaiden kotkien sisällä kuitenkin ollut ainu-henkiä, jotka vain tulivat Ardaan muuta valaria ja maiaria myöhemmin, sen jälkeen kun Manwëlle ja Yavannalle ensin palasi mieleen tiettyjä asioita soitosta? Mutta myös esiaikojen kotkat lisääntyivät ja saivat jälkeläisikseen toisia kotkia. Mutta ainut eivät synnyttäneet toisia ainuja. (Tosin jossain Tolkienin varhaisissa ideoissa oli valarin jälkeläisiä.) Siis jos Thorondor olisikin ollut ainu, niin Gwaihir ei ollut.

Tämän takia esitin oman hypoteesini, joka on siis vain yksi loogisesti mahdollinen rekonstruktio. Tämän ideani mukaan kotkat ryhmänä luotiin eläimiksi, mutta alkuaikoina niiden keskuudessa oli kotkanhahmoisia henkiä, kuten Thorondor. Nämä saattoivat saada jälkeläisiä tavallisten kotkien kanssa, kuten Melian yhtyi Thingolin kanssa ja synnytti Luthienin. Joillakuilla näistä jälkeläisistä saattoi olla erityiskykyjä.
 
Tik sanoi:
... Onko Tolkienilla itsellään perhosista mitään mainintoja. Ettei tähtikuvio Wilwarin tarkoita nimenomaan "perhosta"? Meidän joukossamme on myös itse Wilwarin. Satutko muistamaan?

Wilwarin on quenyaa ja tarkoittaa perhosta (vaikka oman nimeni nappasin kyllä tuon Cassiopeian mukaan). Luulisi että jos tähtikuviota on alettu kutsumaan kansanomaisesti perhoseksi, niin sillä olisi esikuvansa luonnossakin. Minä en kyllä Tarusta muista että siellä olisi mainittu perhosia ollenkaan... nyt jos olisi kirja lähettyvillä niin selaisin niitä Kontu-kappaleita, sinne sopisi perhosia lentelemään niitylle mainiosti. :)
 
Kyllä perhoset ainakin Hobitissa mainittiin. Kun Bilbo kiipesi puun latvaan tähystämään, hän näki vain metsää ympärillään, ja sadoittain perhosia. :)

Ja tarkemmin tutkittua löytyy mainintoja perhosista ihan TSH:stakin, Gandalfin raketeista, Bombadilin korusta ja ainakin yhdestä runosta.
 
MorgothŽs Ring -nide (HoME 10) selventää Tolkienin myöhempiä käsityksiä Kotkien asemasta ja eräistä muistakin asioista. (Periaatteessa voisimme tietysti väittää, että Tolkienin luoman maailmankaikkeuden sisällä joku muu kuin hänen oma lopullinen käsityksensä voisi olla johdonmukaisempi, dramaattisesti vaikuttavampi tms.)

"Amanin Annaalit"-käsikirjoitukseen tekemässään huomautuksessa Tolkien toteaa: [Noldorin palattua Keski-Maahan] Manwë lähetti kotkanhahmoisia maia-henkiä asumaan lähelle Thangorodrimia ja auttamaan haltioita joissakin äärimmäisissä tapauksissa. (HoME 10, s. 138)

Myöhemmin Tolkien kuitenkin luopuu tästä ideasta: "Huan [koira] and Sorontar [Thorondor] could be maiar. But unfortunately [ ... ] [in the LoTR] Gwaehir and Landroval are said to descendants of Sorontar. " (s.410). Tolkien ei siis valitettavasti lämminnyt minun ajatukselleni kotkanhahmoisista jumalista parittelemassa tavallisten petolintujen kanssa :( .

Niinpä professori näyttää loppuvaiheessa päätyneen siihen, että kaikki kotkat olivat eläimiä. Valar olivat opettaneet niille kielen ja kohottaneet ne korkeammalle tasolle, mutta niilä ei ollut rationaalista sielua (fëa); puhuminen ei siis ollut tae sielun olemassaolosta. (s.410-411)

Miksi kotkat eivät voineet olla viides "vapaa kansa"? Koska kaikkien todellisten rationaalisten luotujen oli oltava ihmisen [siis Erun] muotoista perustyyppiä. Ah tätä juutalaiskristillistä antropomorfismia! "True rational creatures, `speaking peoples`, are all of human/humanoid form." (s.410). Siis ainakaan entteihin kotkia ei voinut (ontologisesti) rinnastaa.
 
Wanhoja Lintuja

Makarin esittämää kysymystäkin kannattaisi pohtia, mutta siirryn kuitenkin välillä asiasta toiseen.

Kuinka vanhoiksi kotkat, nuo jättiläislinnut, elivätkään, kun jo piskuinen rastaskin saattoi (ainakin kääpiöiden mukaan) saavuttaa kahdensadan vuoden iän.

Thorin: "They were a long-lived and magical race, and this might even be one of those that were alive then, a couple of hundreds of years or more ago..." (The Hobbit XII).

Toinen pitkäikäinen lintulaji oli korppi. Roäc itse sanoo: "It is a hundred years and three and fifty since I came out of the egg..." (The Hobbit XV).

Aiemmin tässä keskustelussa on todettu, että Gwaihir oli luultavasti parisataa vuotta vanha. Kun ajattelee korppia ja rastasta, ei ikä tunnu mitenkään mahdottoman suurelta. Saattoi tuo olla paljon vanhempikin. Thorondor eli muistaakseni ainakin kuusisataa vuotta, jos nyt koskaan kuoli (vetäytyi ehkä eläkkeelle Amaniin).
 
Re: Wanhoja Lintuja

Tik sanoi:
Aiemmin tässä keskustelussa on todettu, että Gwaihir oli luultavasti parisataa vuotta vanha. .

Vesto näin taisi kirjoittaa. Mutta mistä tämä luku on saatu?
 
Silmarillionin 19. luvussa kerrotaan, miten kotkat pelastivat Berenin ja Lúthienin Angbandin Portilta. Kotkien osuus alkaa näin:

"mutta silloin ilmaantui laakson laidalle kolme valtavaa lintua jotka lensivät tuulta nopeammin kohti pohjoista. --- Korkealla Morgothin valtakunnan yllä liitelivät Thorondor ja sen vasallit..." (Silm. 227).

HoME V:ssä Christopher Tolkien kertoo, miten hän on painetun Silmarillionin 19. luvun koonnut eri-ikäisistä ja eri lähteistä peräisin olevista teksteistä, mutta että luvun loppuosa (johon em. kohtaus myös kuuluu) on peräisin vuoden 1937 Quenta Silmarillion -käsikirjoituksesta (HoME V, 298).

Niinpä hän tyytyy HoME V:ssä huomioimaan vain ne kohdat, jotka hän painettuun Silmarillioniin muutti toimituksellisista syistä. Yksi tällainen kohta koskee kotkia ja kuuluu juuri edellä siteerattuun lauseeseen: "tuulta nopeammin" eli with wings swifter than the wind.

Mutta ensin on puututtava lähteisiin (HoME V, 292-295, 298):

Tolkienin käsikirjoitukset ovat näiltä osin (Berenin ja Lúthienin tarina) melko monimutkaisessa suhteessa toisiinsa. Tätä vuoden 1937 käsikirjoitusta valmistellessaan hän oli kirjoittanut ensin raakaversion [= QS(A) ], jonka jälkeen hän kirjoitti tarinan alkuosasta täydellisemmän (ja siistimmän) version [= QS I ], joka kuitenkin loppuu siihen, kun Inglor (josta myöhemmin tulee Finrod) Felagund antaa Nargothrondin kruunun Orodrethille.

Tämän jälkeen Tolkien aloitti tarinan uudelleen kirjoittamisen (melkein) alusta. Seuraavaan versioon, QS(B), hän otti mukaan QS I:n ensimmäisen sivun ja jatkoi siitä eteenpäin uuden raakaversion kirjoittamista koko tarinasta. Tämän perusteella hän lopulta teki "lyhyen version" koko kertomuksesta: QS II -käsikirjoituksen, jonka hän lähetti Allen & Unwinille 15.11.1937.

Sillä välin kun QS II oli luettavana kustantajalla Tolkien jatkoi kirjoittamista. QS II oli katkennut Berenin ja Lúthienin tarun loppupuolella ja Tolkien jatkoi suoraan siitä käsikirjoituksessa QS(C), jonka hän sittemmin liitti QS II:een, kun se palautettiin hänelle. QS(C) jatkui jo pitkälle Berenin ja Lúthienin tarun jälkeen, joten meidän ei tarvitse välittää tässä vielä uudemmasta käsikirjoituksesta, QS(D):stä, joka sisältää Berenin ja Lúthienin jälkeisiä tapahtumia eikä vuonna 1951 kirjoitetusta osuudesta, joka käsittelee Carcharothin metsästystä ja täydentää tältä osin tarinaa.

Tosin on muistettava, että Tolkien korjasi myös QS(C):tä vuonna 1951, kuten hän mainitsee käsikirjoitukseen tekemässään merkinnässä.

Mitä tulee kotkiin, Christopher Tolkienilla oli (ks. HoME V, 301) edessään kaksi käsikirjoitusta, QS(B) ja QS(C) [vuoden 1951 korjauksineen], kun hän toimitti Silmarillionia painoon. Tässä raakaversiossa, QS(B):ssä, luki alussa siteeratun kohdan paikalla:

"Thorondor johti niitä, ja toiset olivat Lhandroval (Laajasiipi) ja Gwaewar hänen vasallinsa."

QS(C):ssä puolestaan luki vain: "Thorondor oli niiden johtaja; ja hänen kanssaan olivat hänen mahtavimmat vasallinsa, laajasiipinen Lhandroval, ja Gwaewar tuulen herra." Vuonna 1951 (siis LoTR:n ilmestymisen jälkeen!) Tolkien korjasi tämän viimeisen nimen muotoon "Gwaihir myrskyn herra"

Christopher Tolkien jätti tämän tekstin pois Silmarillionista, jotta se ei olisi ristiriidassa sen TSH:n kohdan kanssa (III/6.4) jossa mainitaan "Gwaihir Tuulenruhtinas ja hänen veljensä Landroval --- mahtavimmat vanhan Thorondorin jälkeläisistä, jotka rakensivat pesänsä Ympärysvuorten luoksepääsemättömille huipuille kun Keski-Maa oli nuori."

Christopher Tolkien selittää valintaansa (HoME V, 301): "Tuohon aikaan en ymmärtänyt QS:n lopun luonnetta ja ajoitusta. Nyt on selvää, että ei olisi ollut syytä jättää nimiä pois; itse asiassa näyttää siltä, että Gwaewar muutettiin Gwaihiriksi, jotta se olisi sopusoinnussa TSH:n kanssa - miten tämä sitten pitääkin tulkita.

***

Miten me sitten tulkitsemme? Kirjoitettuaan LoTR:n Landrovaleineen ja Gwaihireineen (joiden hän sanoo olevan Thorondorin jälkeläisiä) hän muuttaa Ensimmäisen Ajan kotkan nimen Gwaewarista Gwaihiriksi. Miksi?

Kaksi vaihtoehtoa lienee tässä: joko Tolkien pitää Gandalfia auttaneita kotkia G. & L. samoina yksilöinä kuin ne, jotka olivat mukana pelastamassa Bereniä ja Lúthienia (missä tapauksessa ne olisivat yli 6500 vuotta vanhoja) tai sitten Ensimmäisen Ajan kotkat ovat Gwaihirin ja Landrovalin esi-isiä: nimi kulkee suvussa tai sitä rataa. Joka tapauksessa Tolkienille oli tärkeää tehdä Ensimmäisen Ajan kotkista Kolmannen Ajan kotkien kaimoja - miten tämä sitten pitääkin tulkita.

***

PS. Jonkun pitäisi vielä vastata edellisissä viesteissä esitettyyn kysymykseen: mistä Gwaihirin ikä (n. 200 v.) on peräisin?
 
Tein varsin kattavan haun Gwaihirista, mutta missään ei ole mainintaa Gwaihirin iästä, syntymävuodesta saati kuolinvuodesta. Tein useilla eri hakusanoilla haun Googlesta, eikä esimerkiksi Encyclopedia of Arda osannut sanoa kuin että Gwaihir oli elossa Sormusten Sodan aikana (siellä päivämääränä 18. syyskuuta 3018 KA - 25. maaliskuuta 3019 KA).
 
Tottahan Gwaihir oli elossa vielä Sormuksen Sodan aikana. Ainakin itse olen ajatellut aina niin. Gwaihir kantoi Gandalfin Lórieniin Balrogin kanssa käydyn taistelun jälkeen(en nyt muista minkä vuoren huipulta). Ja Sormuksen Sota ei sinänsä ollut kaukana. Tosin olisihan Gwaihir voinut tyhjää potkaista,mutta oma käsitykseni on edelleen se,että Gwaihir oli elossa Sodan aikaan.
 
Alph sanoi:
Tottahan Gwaihir oli elossa vielä Sormuksen Sodan aikana.
Luonnollisesti, Gwaihirhan juuri oli yksi niistä kolmesta kotkasta, jotka kantoivat Frodon turvaan Tuomiovuorelta. Merri sanoikin, ettei EoA osannut sanoa Gwaihirin eliniästä ja -ajasta muuta kuin sen itsestäänselvyyden että kotka oli elossa Sormuksen Sodan aikaan. ;)
 
Ylös