Kultamarjasta

Itha

Hobitti
Nonniin, Tom Bombadilista on ollut jo paljonkin juttua muttei vielä hänen vaimostaan Kultamarjasta. Siis joen tytär, varsin salaperäistä. (toivotaan sitten etten taas ole sählännyt niinkuin edellisen topikin kanssa, ainakin mielestäni selasin koko Arda-osion läpi)

Jos nyt alkuun keksisin muutamia kysymyksiä; Oliko Kultamarja maia vaiko jokin muu mielenkiintoinen olento? Jos Kultamarja oli maia niin mikä oli tämä Joki? Muistaakseni Adventures of Tom Bombadilissa mainittiin että Joki olisi ollut Kultamarjan äiti? Entäpä Kultamarjan isä sitten - ihminen, haltia, kääpiö (heh heh 8) vaiko toinen maia? Mutta miten Kultamarjan isä voisi olla maia kun eiväthän maiat (kai) voi lisääntyä keskenään. Luthien oli elävä todiste siitä että maia voi lisääntyä ainakin haltian kanssa.

Ja olisiko Kultamarja yhtä vanha kuin Tom Bombadil vaiko nuorempi? Jos Tom Bombadil on kaikista vanhin niin sitten Kultamaarja aika välttämättä olisi nuorempi. Minkä ikäinen Kultamarja sitten olisi? Kukaan ei varmaan tiedä että mihinkä Keski-Maan aikaan Adventures of Tom Bombadil sijoittuu? Itse en ole edes nähnyt Adventuresia niinpä joku muu saa kertoa siinä olevista lähteistä enemmän, tuokin maininta ylhäällä (jotain Adventuresista) liittyi muistoihina vanhasta keskustelusta Vihreässä ennen sen lakkauttamista.

Elikkä siis keskustelua Kultamarjan taustasta, vanhemmista, rodusta ja kaikesta häneen liittyvästä :) .
 
No niin. Tompasta on tosiaan ollut keskustelua aika paljonkin täälläkin, ja tulos on siitäkin edelleen se epävarma. Mutta itse hänet maiaksi miellän.
Samoin teen myös Kultamarjan kanssa.

Miten muistelisin, että joku joskus kirjoitti tästä ja puhui, että Kultamarja saattoi olla Yavannan apureita tjsp.?

En nyt mene mitään vannomaan mistään, mutta eihän tässä asiassa välttämättä ole oikeaa vastausta, aivan kuin ei Tom Bombadillossakaan.
 
Kultamarjasta Yavannan apurina? Kuulostaa ohan uskottavalta mutten kyllä tiedä että missä näin oltaisiin sanottu, kyllä Kultamarja on aikalailla pakko mieltää maiaksi, mutta ne Kultamarjan vanhemmat ovat ne joista itse en osaa sanoa enempää kuin että hänen äitinsä on Joki.
 
Miksei, voisihan tuo Kultamarja olla Yavannankin väkeä. Kukkasista ja semmoisista tykkäsi. Mutta kun hän on kuitenkin Joen Tytär, niin minä yhdistäisin hänet ehkä enemmän Ulmoon. Miksei Ulmolla voisi olla naispuolista maiaria, vaikkei hän vaimoa ottanutkaan?
 
Kyllähän maiat tietääkseni voivat olla monenkin Valan alaisia, ja itse olen aina ajatellut Kultamarjan olevan Yavannan ja Ulmon alainen.

Joesta en tiedä enempää kuin jo kirjoittaneet. Jos nyt (taas kerran) ruvettaisiin spekuloimaan, voisin sanoa Joen olevan maia tai vastaava. Tai kenties Joki onkin vain joki, vanhin joista ja siksi merkittävä. Joen Tytär voisi olla syntynyt vain joen vaahdosta, Ilúvatarin luomana maiana joka vain tarvitsi jonkin "väylän" tullakseen maan päälle. Eihän lapsen saamiseen muissa maailmoissa välttämättä isää tarvita :p Mahdollisuuksia on paljon.
 
TSH:ssa Kultamarjaa taidetaan kutsua vain Joentyttäreksi, mutta Adventures of Tom Bombadil -runo käyttää hänestä myös hiukan selkeämpää termiä, Jokinaisen tytär (River-woman's daughter, suomennos voitaneen laskea kaanoniin sillä se on Juvan tekemä Dayn Tolkienin maailmaa varten). Eli Kultamarja ei ole joen itsensä vaan Jokinaisen lapsukainen. Runon perusteella vaikuttaisi, että Jokinainen oli jonkinlainen ihmishahmoinen olento, joka asusti Halavaisen syvimmässä syvänteessä. Ja siellä asusti Kultamarjakin kunnes Tom ryösti hänet vaimokseen.
Jokinainen olisi siis joko maia tai sitten mahdollisesti jonkinlainen itsellisempi luonnonhenki (samaan tapaan kuin Tomkin).
Kultamarjan isästä on sitten vaikea sanoa. Emmehän edes tiedä, saattoivatko maiar ynnä vastaavat yleensäkään lisääntyä keskenään. Jos saattoivat, heittäisin villin arvauksen johonkin metsänhenkeen, Yavannan tai Oromen alaiseen, sillä se osaltaan selittäisi Kultamarjan viehtymystä veden ohella muuhun luontoon ja kasveihin.
En kyllä erinäisistä syistä ole juurikaan tämän kannalla. Siitä seuraisi hankalia ongelmia kuten se, miksei Melkor olisi voinut kasvattaa vielä paljon mahtavampaa maia-armeijaa, jos hän olisi voinut mielin määrin saatattaa alulle uusia maia-henkiä. Vanhimmissa Tolkienin tarinoissa maiar ja valar tähän pystyivät, Ëonwekin oli Manwen poika. Mutta tämän konseptin Tolkien hyläsi täysin, ja voitaisiin olettaa hänen ehkä samalla hylänneen koko idean maiarin lisääntymisestä, em. probleemojen vuoksi. Lisäksi maiarin lisääntyminen olisi sikäli ongelmallista, että lapsukaisen lajinmääritys olisi varsin ongelmallinen: eihän tämä voisi olla maia, sillä maiar olivat ainuria. Eikä ainuria noin vain voinut tulla lisää, eihän vaan?
Ehkäpä Kultamarja oli jonkun metsään eksyneen haltiamiehen ja Jokinaisen irtosuhteen tulos. Meidänkin maailmassamme meren- ja vedenneidot ovat tunnettuja tavastaan viekotella miesparkoja. Tämä on minun suosikkiteoriani, siihen minä "uskon", kunnes joku esittää mielestäni paremmat perusteet jollekin toiselle teorialle.
 
Tik on aina välillä koettanut selvittää Kultamarjan arvoitusta. Ei siitä mitään tule. No, Tolkienin kirjeistä (210) löytyi kuitenkin tällainen maininta:

We are not in 'fairy-land' but in real river-lands in autumn. Goldberry represents the actual seasonal changes in such lands.

Viittaa lähinnä kasvullisuuden jumalattareen - etten sanoisi rumaa sanaa: allegoria.
 
"TSH:ssa Kultamarjaa taidetaan kutsua vain Joentyttäreksi, mutta Adventures of Tom Bombadil -runo käyttää hänestä myös hiukan selkeämpää termiä, Jokinaisen tytär "

Voisi myös ajatella että jospa tämä Jokinainen olisi maiar. Mutta jokatapauksessa herää kysymys Kultamarjan isästä. Tai sitten niin Jokinainen ja Kultamarja kuuluivat molemmat maiariin. Kultamarja olisi ollut vähäisempi, Jokinaisen ns. palvelija, ja Jokinainen olisi kutsunut Kultamarjaa tyttärekseen. Tämä on vain minun ajatukseni, jolla ei taida loppujen lopuksi olla merkitystä. Mutta mitä mieltä?
 
Ainur eivät todellakaan saaneet keskenään lapsia, eikä ole muuta ainun ja Ilúvatarin lapsen välistä liittoa kuin Melian ja Thingol. Ehkä tuo termi 'tytär' onkin jonkinlainen arvonimi tms, ei sukulaisuhteesta kertova.
 
Kuinka pitkä oli Kultamarja? Tomhan on pidempi kuin kääpiö ja lyhyempi kuin ihminen. Entä hänen kaunis vaimonsa? Olen aina kuvitellut Kultamarjan normaalikokoisena, mutta silloinhan Tom olisi häntä lyhyempi. Kyseinen perinteisesti koomisena nähty piirre olisi varmaankin mainittu TSH:ssa, joka muuten niin elävästi kuvasi heidän yhtaikaa hullunkurista ja arvoituksellista yhteiseloaan.

Asia rupesi kiinnostamaan minua, koska varsin yleinen teoriahan on että he kuuluvat maiariin. Kuitenkin maiar useimmissa tunnetuissa tapauksissa ottaa ihmis- tai haltiahahmon joka on yhtä pitkä tai pitempi kuin Eruhínin. Pelkkä huomio vain....
 
Aloin tehdä Kultamarjasta topikkia mutta täältähän löytyi jo tällainen valmiina. Kultamarja on jäänyt aivan liian vähälle huomiolle kun se Tom varastaa aina koko shown. Mokoma ketku!
Kultamarja on yhtä kiehtova olento kuin miehensäkin ja mä olen käsittänyt sen aina jonkinlaisena luonnon henkenä.
Tai enemmänkin itse luontona. Maa-äiti. Hobbittien näkemä Kultamarja Tomin talossa on vain Kultamarjan yksi inkarnaatio. Hobittien silmille ymmärrettävä ihmismäinen hahmo.
Olen aina mieltänyt Kultamarjan samalla tavalla kirjan ulkopuolisena hahmona kuin Tom. Semmoinen universaali satuolento jonka merkityksen jokainen voi muodostaa omassa päässään. Mulle Tom ja Kultamarja ovat olentoja jotka voivat elää yhtä hyvin tässä maailmassa kuin Keski-Maassakin.
Kultamarjan voi löytää mistä vaan. Auringon noususta, linnun laulusta tai siitä tunteesta kun ihastut johonkuhun.
 
Menen ehkä aavistuksen liiallisuuksiin kun käsittelen hahmoja, tässä tapauksessa Kultamarjaa, ajattelevana ja tuntevana yksilönä enkä vain kirjan hahmona. Joka tapauksessa, vaikka Kultamarja ehkä ansaitsisi enemmän huomiota ja hänestä olisi mielenkiintoista tietää enemmän, on hänen vähäinen aikansa valokeilassa mielestäni hyvä asia, sillä minusta hän vaikuttaa persoonalta, joka ei halua tuoda itseään esille ja toimii sen mukaan, pysytellen tarkoituksella hieman sivussa tapahtumien keskiöstä.
 
Menen ehkä aavistuksen liiallisuuksiin kun käsittelen hahmoja, tässä tapauksessa Kultamarjaa, ajattelevana ja tuntevana yksilönä enkä vain kirjan hahmona. Joka tapauksessa, vaikka Kultamarja ehkä ansaitsisi enemmän huomiota ja hänestä olisi mielenkiintoista tietää enemmän, on hänen vähäinen aikansa valokeilassa mielestäni hyvä asia, sillä minusta hän vaikuttaa persoonalta, joka ei halua tuoda itseään esille ja toimii sen mukaan, pysytellen tarkoituksella hieman sivussa tapahtumien keskiöstä.
Juuri näin.Huomiolla tarkoitin lukijoita ja heidän ajatuksiaan Kultamarjasta.Tomista löytyy pohdintaa ja tulkintaa loputtomasti(hyvä niin) mutta monesti meinaa unohtua että Tomin kanssa asustaa toinen aivan yhtä kiehtova hahmo.
 
Minulla meni pari vuotta ja ehkä kymmenen Tarun lukukertaa ennen kuin ymmärsin, ettei Joen tyttären isä olekaan Joe-niminen henkilö. :)

Kultamarja on jäänyt minulle arvoitukseksi, ehkä jopa enemmän kuin Tom. Teoria luonnonhengen lapsesta, jonka @Haltiamieli edellä mainitsi, vaikuttaa minusta lupaavalta, mutta eikö voisi ajatella niinkin päin, että äiti River-woman olisi ihminen ja isä olisi jonkinlainen luonnonhenki? Ehkä isä oli jonkinlainen joen henki, ja äitiä kutsuttiin Jokinaiseksi, koska hän avioitui joenhengen kanssa? Tosin tähän ei oikein sovi se, että The Adventures of Tom Bombadil -runossa mainitaan Jokinaisen asuvan syvällä veden alla ("in her deep weedy pool" tai "where the pools are shady far below willow-roots").

Olisiko toinen mahdollinen teoria Kultamarjasta jonkinlainen valarin maailmaansa luoma yksittäistapaus samaan tapaan kuin esimerkiksi puhuva koira Huan? Olen ainakin mieltänyt Huanin omaksi "lajikseen", kuten entit tai Manwën kotkat, mutta että näitä puhuvia koiria luotiin vain yksi eikä se lisääntynyt (en tiedä olisiko voinut). Voisiko Kultamarja tai hänen äitinsä/isänsä olla luotu samaan tapaan kuin Aulë loi kääpiöt, mutta että heitä luotiin vain yksi? Tai sitten heitä on enemmän, mutta tarina kertoo vain Kultamarjasta.

Oikeastaan epäilen, ettei Tolkien itsekään tiennyt, mikä Kultamarja oli. Kuvittelen, että Tolkien itse sanoisi, että Kultamarja vain "ilmestyi" tarinaan (kuten moni muukin hahmo), eikä Tolkien missään vaiheessa "saanut selville" paljon enempää.
 
Kultamarja on tietenkin Tolkienin oma versio dryadista, joita C. S. Lewisin kirjoissa seikkaili enemmänkin, mutta Tolkienilla vain yksi. Tarkemmin hän kuulunee maiariin, samalla tavoin kuin Osse tai Uinen, mutta hänen alansa on hieman pienempi: hän on paikallinen joen henki.

TSH:ssa kirjoitetaan: ”He tunsivat olonsa oudon hämmentyneiksi ja noloksi, aivan kuin olisivat koputtaneet mökin oveen vettä pyytääkseen ja oven olisikin avannut kaunis nuori haltiakuningatar eläviin kukkiin verhoutuneena”. Tämä lainaus täytynee ymmärtää metaforana, koska se sisältää sanan ”kuin”. Joka tapauksessa, olisi mielenkiintoista tietää onko Länsikairan punaiseen kirjaan kyseisen kohdan kirjoittaneella enemmänkin kokemuksia haltiakuningattarista, joilla ei ole muuta verhoa kuin elävät kukat vai kuinka moinen rinnastus muuten on mahdollinen?

Haltiakuningattaren ja maiarin samaistuvat kuolevaisten silmissä helposti. Selailin hiljalleen C. Tolkienin kokoamaan Keski-Maan historiaa ja käsikirjoitusta, joka oli kirjoitettu ihmisten näkökulmasta koskien esiaikoja ja Numeronin häviötä: ihmiset eivät tehneet eroa haltioiden ja niitä korkeampien voimien välillä, koska eivät olleet maiaria tai valaria koskaan tunteneet.
 
Haltiakuningattaren ja maiarin samaistuvat kuolevaisten silmissä helposti. Selailin hiljalleen C. Tolkienin kokoamaan Keski-Maan historiaa ja käsikirjoitusta, joka oli kirjoitettu ihmisten näkökulmasta koskien esiaikoja ja Numeronin häviötä: ihmiset eivät tehneet eroa haltioiden ja niitä korkeampien voimien välillä, koska eivät olleet maiaria tai valaria koskaan tunteneet.

Hyvä pointti jota täten korostettakoon. Noldor toki tunsivat valarit ja maiarit henkilökohtaisesti, mutta jo aikojen alusta ovat Oromen palvejijat ja "alkuhaltiat" saattaneet mennä sekaisin ihmisten keskuudessa.
 
Last edited:
Totta! Eikös muinaiskreikan mytologiassakin ollut tuollainen tapaus? Afrodite syntyi meren vaahdosta!

Kultamarjan kuitenkin mainitaan oleva nimenomaan Jokinaisen tytär. Joki ei siis tässä tapauksessa ole persoonaton luontovanhempi vaan tunteva ja toimiva persoona, joka asuu joessa.

Afroditekaan ei syntynyt neitseellisesti pelkästä persoonattomasta meren vaahdosta, vaikka asia näin yksinkertaistaen ehkä koulukirjoissa halutaankin esittää. Eri runoelmissa on erilaiset versiot hänen synnystään, mutta hän on joko Zeuksen ja Dionen (joka toki oli merenjumaluuden tytär) lapsi tai sitten syntynyt eräänlaisen meren ruumiillistuman, Thalattan, hedelmöityttyä vaahdosta, joka valui mereen Uranoksen sukuelimistä Kronoksen kuohitessa hänet.
 
Ylös