TSH #26: I/2.10 Saattue hajoaa

Telimektar

Fundamentalisti
(Vuoden 1973 suomenkielisessä TSH:ssa sivut 554-572)

Aika ja paikka: helmikuun 26. päivän aamu Nen Hithoel-järven rannalla, Raurosin putouksen yläpuolella.

Juoni: Rannalle leiriytyneen saattueen herättyä Aragorn pyytää Frodoa ratkaisemaan, mihin suuntaan tämä haluaa jatkaa. Frodo pyytää miettimisaikaa ja vetäytyy leirin ulkopuolelle. Häntä seurannut Boromir yrittää ottaa saada Frodon luovuttamaan sormuksen. Frodo vetää sormuksen sormeensa ja pakenee. Hän nousee vieressä olevalle "näkemisen kukkulalle", Amon Henille nähdäkseen mitä ympärillä tapahtuu, ja päättää lähteä yksin Mordoriin. Saattue hajaantuu etsimään Frodoa (kuin oudon paniikin vallassa), mutta vain Sam ymmärtää ajoissa, mitä Frodo aikoo, ja ehtii tämän veneeseen. Frodo ja Sam ylittävät kaikin voimin meloen Anduinin, kohdassa, jossa virran vedet imeytyvät kohti Raurosia.


Mielestäni kiinnostavimmat luvun herättämät kysymykset liittyvät Boromiriin.
Milloin hän oli päättänyt ottaa Sormuksen? Vasta nyt? Lorienista lähdettäessä? Elrondin neuvonpidossa?
Kuvitteliko Boromir vakuuttavansa Frodon selostaessaan suunnitelmiaan aseiden keräämisesestä, suurista liitoista ja loistavista voitoista?
Katuiko Boromir vilpittömästi Frodon paettua, ja jos katui, niin miksi ja missä vaiheessa?

Petoksen ajankohdan suhteen kirja näyttäisi viittaavan siihen, että muutos tapahtui Lorienista lähdettäessä. Vinkkejä tulevasta on alettu antaa jo hyvissä ajoin.
Edellisessä luvussa todettiin: ” Boromir istui itsekseen mutisten, pureskellen välillä kynsiään, ikään kuin jokin epäilyksen aiheuttama levottomuus olisi kalvanut häntä, ja joskus hän tarttui melaan ja ohjasi veneen aivan lähelle Aragorniin venettä. Silloin Pippin joka istui kokassa katsoen taaksepäin tavoitti hänen katseensa oudon kiillon hänen meloessaan eteenpäin Frodoa tuijottaen.” (TSH I (1973), s.536.)
”Saattue hajoaa”-luvussa taas Sam toteaa Boromirista: ”Hän on ollut vähän omituinen viime aikoina, ainakin minun mielestäni” (s. 566).
Ja jo ”Jäähyväiset Lorienille” luvussa sanottiin, että kun Boromir puhui Frodolle siitä, miten olisi hulluutta mennä Mordoriin ilman aseellista voimaa, ”Frodo tavoitti Boromirin katseessa jotain uutta ja outoa” (s.518).


Toisaalta näyttää siltä, että Boromir ei missään vaiheessa ole uskonut Elrondin, Gandalfin ja Galadrielin juttuja Sormuksen käytön turmiollisuudesta. Tietenkään hän ei halunnut liian avoimesti paljastaa erimielisyyttään Rivendellin neuvonpidossa, missä hän oli yksin haltioiden ja näiden kätyrien keskellä (”...Elendilin miekka olisi apu, jota emme ole osanneet toivoa – jos sellainen esine todella voisi palata menneisyyden varjoista”). Boromir ei ollut varsinaisesti tyhmä mies, hän osasi jossain määrin salata tunteensa ja ajatuksensa (”[Frodo] näki Boromirin katseessa oudon kiillon, ja kuitenkin tämän kasvot olivat vakaat ja ystävälliset”).
Boromirin päätös saattoi tietysti kypsyä vasta nyt, kun saattueen olisi pitänyt hajota.

Mutta missä vaiheessa Boromir päätti siepata Sormuksen itselleen? Hänenhän olisi kuulunut viedä se isälleen, Gondorin valtiaalle. Tietysti voidaan sanoa, että Sormus korruptoi ennemmin tai myöhemmin kenet tahansa, mutta Boromirhan ei ollut koskaan edes pitänyt sormusta kädessään, ja oli nähnyt sen vain kerran, vilaukselta Elrondin neuvonpidossa.
Itse osoittaisin syyttävällä sormellani Kultaisen metsän noitaa. Kun saattueen jäsenet olivat tavanneet Galadrielin ja Celebornin, heistä tuntui että heille oli ”tarjottu mahdollisuus valita” (s.502). Aragorn tosin selitti, ettei Galadrielissa eikä Lorienissa ole pahuutta, ”ellei joku sitä tänne itse tuo”, mutta siltikin, miksi Galadriel tarjosi Boromirille jotain, mitä Galadriel ei voinut eikä ollut oiketettu antamaan? Vaikka kyse olisikin Boromirin omista, torjutuista toiveista, niin niiden kovin selvä näyttäminen houkuttelevasti ja konkreettisesti visualisoituna saattoi jouduttaa niihin sortumista. Joutuiko Boromir Galadrielin pelinappulaksi?

Joitakin huomioita:
 
"Vielä Galadriel vei Boromirin hyvin korkealle vuorell

Telimektar sanoi:
Joutuiko Boromir Galadrielin pelinappulaksi?

"...näytti hänelle maailman kaikki valtakunnat ja niiden loiston ja sanoi..."


Mestari Samvais - ja luultavasti myös Tolkien hänen suullaan - ovat ainakin sitä mieltä, että sylttytehtaan piiput savuavat Lórienissa. Samvais avautui Faramirille Henneth Annûnissa näin:

"Minä tarkkailin Boromiria ja kuuntelin hänen puheitaan Rivendellistä lähtien koko matkan - huolehdin isännästäni nääs, kyllä te sen käsitätte, en minä tarkoittanut mitään pahaa Boromirille - ja minä olen sitä mieltä että Lórienissa hän tajusi ensimmäisen kerran sen minkä minä olin arvannut jo aikaisemmin: mitä hän halusi. Siitä hetkestä kun hän näki sen hän halusi Vihollisen Sormuksen!" (Kaksi Tornia, luku Lännen Ikkuna).

Mutta toisaalta: uskoisin, että Galadriel ei tiennyt mitä löytäisi Boromirin sielusta ennen kuin hän kurkkasi sinne. Ja sen nähtyään hän myös toimi. Tavattuaan Kolme Ajomiestä Fangornin liepeillä Gandalf sanoi Aragornille:

"Boromir parka! En ymmärtänyt mitä hänelle tapahtui. Koetus oli katkera hänenlaiselleen miehelle, sotaurholle ja ylimykselle. Galadriel kertoi minulle että hän oli vaarassa. Mutta lopussa hän vältti sen. Siitä olen iloinen." (Kaksi Tornia, luku Valkoinen Ratsastaja).

Gandalfkaan ei siis nähnyt loppuun asti eikä Galadriel tiennyt muuta kuin että Boromir oli "vaarassa". Mutta olisiko Galadrielin pitänyt kertoa esimerkiksi Aragornille? Eihän Galadriel vielä saattueen lähtiessä tiennyt, että Gandalf palaisi. Vai tiesikö? Ja vaikka olisi tiennyt, saattuetta ei siinä tilanteessa voinut vartioida juuri kukaan muu kuin Aragorn. Mutta mitä Aragorniin olisi tieto Boromirin mielessä vellovista himoista vaikuttanut? Olisiko Aragorn jollakin tavalla tullut jouduttaneeksi Boromirin petosta ja saattueen hajoamista, jos hän olisi kytännyt tätä kuin haukka? Ei ollut Galadrielilla helppoa.

Lukijan kannalta on tietysti erinomaisen hienoa, että näihin tapahtumiin liittyy niin monia jännitteitä, aarre.
 

Telimektar kirjoitti:

Milloin hän oli päättänyt ottaa Sormuksen? Vasta nyt? Lorienista lähdettäessä? Elrondin neuvonpidossa?
Boromirin petoksen alkusysäys tapahtui mielestäni jo Elrondin neuvopidossa. Samhan pääsi tarkkailemaan neuvonpitoon osallistuvia, koska hän "osallistui" siihen itsekin, tosin kutsumattomana. Hän varmasti huomasi, että Boromir ymmärsi heti, mistä esineestä on kyse. Kun Frodo Elrondin pyynnöstä näytti sormusta (Sormuksen ritarit 2002, 329) "Boromirin silmät välähtivät, kun hän tuijotti kultaista esinettä".

Boromir vielä kuin asiaa tarkistaakseen kysyi: " Sanoitte, että Isildurin Turma on löytynyt ... (jne)... Mistä Viisaat tietävät, että tämä Sormus on hänen?" Sen jälkeen Sormuksesta tuodaan seikkaperäisesti julki kaikki, mitä Boromir on ikinä halunnut tietää, mutta ei ole vielä rohjennut kysyä. Tarkistaapa hän vielä senkin, voisiko sitä hyötykäyttää.

Kuten Tik kirjoitti:

Mutta toisaalta: uskoisin, että Galadriel ei tiennyt mitä löytäisi Boromirin sielusta ennen kuin hän kurkkasi sinne. Ja sen nähtyään hän myös toimi.
Galadrien asetti kaikki saattueen jäsenet koetukselle, mutta kukaan ei Samia lukuunottamatta kerro, mitä (kiusauksia) Galadriel kullekin näytti. Valinnan kuitenkin jokainen teki itse: torjua kiusaus vai seurata mielihalujaan ja langeta.

Matkalla alas Anduinia Boromirilla oli aikaa ajatella Sormusta, mutta ei mitään mahdollisuutta saada sitä itselleen. Ja mitä enemmän hän Sormusta ajatteli, sitä enemmän hän sitä halusi.

Parth Galenissa Boromirilla oli viimeinen mahdollisuus saada taivuteltua Frodo Sormuksineen matkaamaan Gondoriin, ja kun Frodo kieltäytyi yhteistyöstä, Boromir ei enää pystynyt hillitsemään itseään. Sitten kävi niin kuin kävi: hyvin ja huonosti. Frodo pystyi päättämään miten edetä oman tehtävänsä suhteen. Tosin saattue hajosi.

Seuraavan pohtiminen ei taida oikein kuulua tähän yhteyteen, mutta jos nyt kuitenkin: Mitä Boromir tiesi Rivendelliin tullessaan enneunissa esiintyneistä Isildurin Turmasta ja Murtuneesta miekasta? Mitä Denethor tiesi niistä tai arvaili niiden olevan? En oikein usko, että aivan mitättömän asian takia Gondorin käskynhaltijan esikoinen ja tärkeä päällikkö lähtee (lähetetään) tarpomaan tiettömien taipaleiden taakse tiedustelemaan tulkintaa enneunelle. Boromir ei missään vaiheessa paljastanut kaikkia tietojaan eikä Rivendellin-matkansa todellista tarkoitusta.
 
Ylös