TSH #30: II/3.2. Rohanin Ratsastajat

Telimektar

Fundamentalisti
Paikka:
Tässä luvussa Aragorn, Legolas ja Gimli hölkkäävät kolmessa vuorokaudessa noin 217 kilometriä Rohanin itäisen osan, Itä-Emnetin läpi idästä länteen (tai oikeammin kaakosta luoteeseen), Emyn Muilin kukkuloilta lähelle Fangornin metsän reunaa. Takaa-ajon ensimmäisenä yönä he eivät nuku, ja pysähtyvät vain pieneksi hetkeksi. Luvun viimeisen päivän aamuna toverukset eivät ehdi lähteä liikkeelle ennen kuin Rohanin ratsastajat saapuvat heidän leiripaikalleen. Näiltä saaduilla hevosilla loppumatka metsän reunaan sujuu sitten ratsain.

Kolmikon taittama matka on Éomerin arvion mukaan "forty leagues and five", "league" on sanakirjan mukaan noin kolme mailia eli n. 4,8 kilometriä, suomentaja on päätynyt käyttämään ilmausta "kaksikolmatta" (22) peninkulmaa.

Aika:
Tapahtuma-aika on "Vuosien kirjan" ("Kuninkaan paluu"-niteessä oleva TSH:n liite B) mukaan helmikuun 26. päivän illasta helmikuun 30. päivän aamuun vuonna K. A. 3019. Koska meidän helmikuussamme on enintään 29 päivää, niin huomaamme, että itse asiassa kyse on Nénimë-kuun 26-30. päivistä. J. R. R. Tolkien toteaa TSH:n liitteessä D (kalenterit) käyttäneensä kertomuksessa kuukausista nykyaikaisia nimiä [siis lähinnä olevien kuukausien nimiä]. Noihin aikoihin Keskimaan läntisissä osissa käytössä olleissa kalentereissa vuosi vaihtui talvipäivänseisauksen aikaan, siis noin 10 päivää ennen meidän uudenvuodenpäiväämme, vastaavasti myös kuukaudet vaihtuivat n. 10 päivää meidän kuukausiamme aikaisemmin. Meidän kalenterimme mukaan kyseessä olisivat siis olleet helmikuun 16-20. (vai 15.- 19.?)päivät.

Kiinnittäisin edelleen huomiota siihen, että tämän luvun päättyessä Sormuksen ja Barad-dûrin tuhoon on jäljellä enää 25 päivää, mutta sitä ennen tuntuu asioita tapahtuvan monen vuoden edestä.

Oma yleisvaikutelmani:
Kun ensimmäisiä kertoja luin TSH:ta, tämä(kin) luku meni päähän kuin häkä. Nyt kritiikkiä varten lukiessani eräät seikat tuntuvat hassunkurisilta, erityisesti Aragornin ja Legolasin ylevä puhetapa (jolle Gimlin arkityylin on toki tarkoitus muodostaa vastakohta). No, jos haltiat haluavat olla jotain hullunkurisia suippokorvia, niin sallittakoon Legolasille hänen fraasinsa, mutta huomattakoon että myös Aragorn alkaa puhua enemmän satukuninkaan kuin samoojan tapaan. (Rohanin puolibarbaarisiin ratsumiehiin Aragornin mahtailu tuntuu kyllä uppoavan yllättävän hyvin.)

Rohanista ja sen asukkaista kyllä pidän (tosin näitä tavattaessa oli ilmeisesti paras olla aita välissä ja seiväs kädessä, vanhan suomalaisen sananlaskun mukaisesti). Rohan on jonkinlainen, hiukan ihannoidusti kuvailtu yhdistelmä kansainvaelluksen ajan germaanikansoista, yhtäältä muinaisenglantilaisista ja toisaalta arojen goottilaisista ratsastajista. Tosin tässä luvussa lienee muistumia myös vanhojen poikakirjojen kuvauksista, joissa preerialle joutuneet rohkeat valkoiset pystyvät herättämään kunnioitusta suuressa, uhkaavassa intiaanijoukossa.

Rohirrim, hevosten herrat ja heidän valtakuntansa tuntuvat minusta jotenkin autenttisemmilta, aidommin historiallisilta, kuin fantasiavaltakunta Gondor (tyyppi: roomalais-egyptiläiset, hyvisten asuttamat mutta hiukkasen rappeutuneet fantasiavaltakunnat). Huomattakoon toki, että Tolkien jättää eräät puolet Rohanista Sarumanin kerrottaviksi ("olkikattoinen lato, jossa rosvot juopottelevat löyhkän keskellä ja heidän kakaransa pyörivät lattialla koirien seassa".)

Yksittäisiä huomioita:
Kun toverukset takaa-ajon toisen yön pimentyessä pohtivat sitä, pitäisikö levätä vai jatkaa taka-ajoa, on yhtenä perusteena lepäämiselle se, että yöllä ei mahdollisesti nähtäisi jälkiä, joten Aragorn ei voisi johtaa joukkoa. Tästä voidaan päätellä, että joko Legolas ei nähnyt yöllä sen paremmin kuin ihmiset (mistähän minulle tuli käsitys haltioiden yösilmistä?), tai että Legolasilla ei ollut mitään jälkienseuraajan taitoja, vaikka metsähaltia olikin. Muutenhan Legolas olisi voinut seurata jälkiä yöllä.

Oliko yöksi lepäämään pysähtyminen sitten kohtalokasta takaa-ajon kannalta? Wynn-Fonstadin laskelmien mukaan ei. Örkit etenivät samaa tahtia kuin Aragorn, Legolas ja Gimlikin, eli n. 3 mailia tunnissa, joten päivänkään aikana takaa-ajajat eivät saaneet välimatkaa lyhennettyä. Mutta koska örkit marssivat kolme vuorokautta lepäämättä (aivan lyhyitä taukoja lukuunottamatta), niin he olivat joka aamu kauempana kolmikon aloittaessa takaa-ajon uudestaan.

Legolasin unentarve: Siitä, että Legolas ei tämän takaa-ajon aikana olisi tarvinnut unta, ei seuraa, etteivätkö haltiat olisi koskaan nukkuneet (todennäköisesti Lorienin haltiat nukkuivat fleteillään, miksipä heillä muuten olisi ollut tarjota saattueelle ylimääräisiä peitteitä).

"Kolme satulaa on tyhjänä", "menetin viisitoista miestä ja kaksitoista hevosta". Ihmeellinen yhteensattuma, että ylimääräisiä hevosia on nimenomaan kolme. Jokaiselle kolmikosta voidaan tarjota omansa! (Tosin Gimlille ja Legolasille riittää lopulta yhteinen.)

Mutta varahevosia ei siis ole mukana (tästä on ennenkin puhuttu), mikä tuntuu hieman amatöörimäiseltä ratsastajakansan toiminnaksi.

Kun Éomer päästää kolmikon menemään ja antaa näille hevosetkin, niin tämä on Hammondin ja Scullin mukaan ensimmäinen kuudesta tapauksesta TSH.ssa, jossa joku henkilö jättää tottelematta ylempiensä käskyjä tehdäkseen sen, mikä on oikein.
 
Mutta varahevosia ei siis ole mukana (tästä on ennenkin puhuttu), mikä tuntuu hieman amatöörimäiseltä ratsastajakansan toiminnaksi.

Näin ihan lyhyenä huomiona voisi ajatella, että rohirrim ei välttämättä ota varahevosia koska

A. He luottavat hevostensa kestokykyyn muutenkin, ja mikäli ratsastaja ei osaa huolehtia hevosestaan, häntä ei ehkä pidetä sen arvoisena
ja
B. esimerkiksi hyökkäyksen uhreiksi joutuessa varahevosia olisi vaikea puolustaa, ja ne voisivat kuolla, mikä olisi todennäköisesti hevosiaan rakastavalle kansalle kova isku.
 
Vehka sanoi:
rohirrim ei välttämättä ota varahevosia .

Ehkä, ja tietysti suurin osa eri aikojen ratsujoukoista on joutunut tulemaan toimeen ilman varahevosia, koska niihin ei ole yksinkertaisesti ollut varaa. En siis väitä, että olisi jotenkin törkeän epähistoriallista kuvitella 120 miehen ratsujoukko ilman varahevosia. Tosin eräät ratsusodan spesialistit, kuten myöhäiskeskiajan mongolit, pitivät, jos mahdollista, mukanaan ainakin kaksi ratsua miestä kohti huolimatta ylimääräisten hevosten paimennuksen hankaluudesta. Myöhäiskeskiajan länsieurooppalaisilla panssariratsastajilla puolestaan oli periaatteessa erikseen matka- ja taisteluratsut.

"Taistelut Rautkymin kahlaamoilla" (KTK, 488) mainitsee rohirrimin varahevosten käytön, mikä sulkenee pois kunniakäsityksiin pohjautuvan ensimmäisen selityksesi.
Théodred jätti itärannalle kolme komppaniaa ratsastajia ja varahevosia ja ylitti itse joen ratsuväen pääjoukon kanssa.... Tämä ei kuitenkaan vaikuta siltä, että jokaisella ratsumiehellä olisi ollut varahevonen, jolloin hevosia olisi voitu käyttää vuoropäivinä, vaan että sotajoukolla oli joitakin varahevosia mahdollisesti menetettyjen hevosten tilalle.
 
Telimektar sanoi:
Kun Éomer päästää kolmikon menemään ja antaa näille hevosetkin, niin tämä on Hammondin ja Scullin mukaan ensimmäinen kuudesta tapauksesta TSH.ssa, jossa joku henkilö jättää tottelematta ylempiensä käskyjä tehdäkseen sen, mikä on oikein.

Looginen jatkokysymys: mitkä ovat ne loput viisi?
 
Telimektar sanoi:
Mutta varahevosia ei siis ole mukana (tästä on ennenkin puhuttu), mikä tuntuu hieman amatöörimäiseltä ratsastajakansan toiminnaksi.
Toisaalta varahevosten paimentantaminen mukana kai jokseenkin hidastaisi joukon etenemistä, ja Éomer miehineenhän lähti nimenomaan kiireellä ajamaan takaa örkkijoukkoa - ehkä katsottiin, että tässä tilanteessa oli parempi jättää varahevoset matkaa hidastamasta?

Mutta varsinainen asiani oli, että joku tietäjä voisi koota kunnollisen ja suomalaisille soveltuvan ääntämisohjeiston Rohanin muinaisenglantilaisista henkilön- ja paikannimistä, eikö? Minulla ainakin on joissain tapauksissa vähän hakusessa tuo, menee sellaisella englantimutulla tai vaihtoehtoisesti ihan suomalaisittain lausuttuna.
 
Valië Nienna sanoi:
Looginen jatkokysymys: mitkä ovat ne loput viisi?

Ainakin Háma päästää Gandalfin sauvoineen sisään Théodenin saliin, Merri soluttautuu Minas Tirithiin lähtevän sotajoukon mukaan, Dernhelm (Éowyn) ottaa Merrin ratsunsa selkään, Faramir päästää Frodon ja Samin lähtemään kohti Mordoria ja Beregond vastustaa Faramirin polttamista roviolla. Olisiko vielä jotain muuta?
 
Telimektar sanoi:
Olisiko vielä jotain muuta?

Hobitit kieltäytyvät hävyttömästi noudattamasta Sarkun järjestyssääntöjä sekä tekevät vallankumouksen? :)

Alkuperäisestä viestistä:

Telimektar sanoi:
--- Aragorn alkaa puhua enemmän satukuninkaan kuin samoojan tapaan. (Rohanin puolibarbaarisiin ratsumiehiin Aragornin mahtailu tuntuu kyllä uppoavan yllättävän hyvin.)

Aragornin mahtailulle ja uudelle puhetyylille on melko selkeä syy:

Telimektar sanoi:
(rohanilaisia) tavattaessa oli ilmeisesti paras olla aita välissä ja seiväs kädessä, vanhan suomalaisen sananlaskun mukaisesti.

Aidan ja seipään puutteessa voi ensihätään esiintyä muinaiskuninkaana ja muutenkin mielettömän kovana jätkänä, jolle on paras olla ryppyilemättä. :wink:
 
Tai ehkä Sauronin Suu oli yksi näistä kapinallisista, hänhän mainitsi herransa nimen vaikka tämä oli aiemman tiedon mukaan kieltänyt sen käyttämisen. :grin:

Vakavammin ottaen, onhan meillä Peregrin, joka ensin vannoo uskollisuutta Denethorille ja heti perään valehtelee tälle kuulustelussa. Ties vaikka tämä petollisuus (jonka Denethor heti huomasi) olikin se oljenkorsi joka lopullisesti mursi vanhan käskynhaltijan uskon ihmisyyteen ja vei tämän kammottavaan kuolemaan. Tuhma Pippin! Vähemmästäkin olisi ansainnut rusentua peikon alle.
 
Höh ja pöh. Pippin on liian suloinen ansaitakseen mitään pahaa. :) Ja käsittääkseni Denethorin hulluuden ja epätoivon syy ei ollut epäusko ihmisyyteen (hobittiuteen?) vaan hyvin vahva usko Sauroniin... :|

Ihmeellinen yhteensattuma, että ylimääräisiä hevosia on nimenomaan kolme.

Manwën (/Oromën) tekosia. TSH:sta löytyy tällaisella Silmarillion -friikille miellyttäviä piilojuonteita. Kuten Varda auttamassa Samia taistelussa Lukitaria vastaan - niin olen sen tulkinnut - ja Erun puuttuminen Sormuksen historiaan Bilbon muodossa. Uskoisin, että Sormuksen kaltaisten asioiden kohtalon ohjaus olisi Erun käsissä, ei enää edes Taniquetilin. Vai onkohan kyseinen herra puuttunut Ardan historiaan suorasti muuten kuin Númenorin tapauksessa?

Huomattakoon toki, että Tolkien jättää eräät puolet Rohanista Sarumanin kerrottaviksi ("olkikattoinen lato, jossa rosvot juopottelevat löyhkän keskellä ja heidän kakaransa pyörivät lattialla koirien seassa".)

Haluan uskoa, että Saruman liioitteli. Ehkä jossain Edorasin tavallisessa tuvassa voivat kakarat pyöriä koirien kanssa pahnoilla, mutta ei Meduseldissa. Sen pitää olla kultainen ja komea. Ei mikään homeinen lato.

Kun toverukset takaa-ajon toisen yön pimentyessä pohtivat sitä, pitäisikö levätä vai jatkaa taka-ajoa, on yhtenä perusteena lepäämiselle se, että yöllä ei mahdollisesti nähtäisi jälkiä, joten Aragorn ei voisi johtaa joukkoa. Tästä voidaan päätellä, että joko Legolas ei nähnyt yöllä sen paremmin kuin ihmiset (mistähän minulle tuli käsitys haltioiden yösilmistä?), tai että Legolasilla ei ollut mitään jälkienseuraajan taitoja, vaikka metsähaltia olikin. Muutenhan Legolas olisi voinut seurata jälkiä yöllä.

On hieman äkkipikaista olettaa suoraan, että jos Legolas ei kykene seuraamaan jälkiä pimeässä, hän ei osaa seurata niitä valoisassakaan. Ehkä hän osaa seurata jälkiä ainakin jonkinverran - sen verran, kuin hänen on Synkmetsän armeijan korkeana komentajana osattavana säilyttääkseen alaistensa kunnioitus. Mutta Aragorn on The Jälkienseuraaja, paras Keski-Maassa. Ehkä JRRT halusi antaa jäljestyksen (ja siis joukon johtamisen) nimenomaan Aralle korostaakseen hänen statustaan.
 
Telimektar sanoi:
Kun toverukset takaa-ajon toisen yön pimentyessä pohtivat sitä, pitäisikö levätä vai jatkaa taka-ajoa, on yhtenä perusteena lepäämiselle se, että yöllä ei mahdollisesti nähtäisi jälkiä, joten Aragorn ei voisi johtaa joukkoa.
Miua vaan nauratti heidän vuoropuhelunsa, josta perimmäisenä loisti viesti "jäädään nukkumaan", kun "eihän me pimeällä voida jälkiä seurata", "kyllähän örkkienkin täytyy marssitaukoja pitää", "voisin kyllä johtaa teitä, mutta jos joudumme sivuun polulta, menee meillä hirveästi aikaa päivällä palata takaisin"...
Jos näin inhimilliseltä, eikä niin uljaalta pohjalta tilannetta tarkastellaan.

Muutamia repliikkejä, joista pidän:
Turhaan eivät putoa Lórienin lehdet.
Kaunista, kehuvaa ja toisaalta piiloteltu totuus.

Hän painautui maahan korva nurmea vasten. Hän makasi siinä liikkumatta niin kauan että Gimli ehti epäillä hänen pyörtyneen tai nukahtaneen uudestaan.
:grin:

Ja toisaalta jonkinmoinen tölväisy:
Ajatus, että noita hilpeitä pikku veikkoja ajetaan takaa kuin karjaa, korventaa sydäntäni.
Hirveä suomennos! :yuck: Miten hilpeät pikku veikot ovat alkuperäistekstissä?

Miekin pidän Rohanista. Luontoa, pitkälle erottuvaa maastoa, uljaita, vaikkakin vähän yksinkertaisia, miekkosia.
Ja luvut etenevät niin nopeasti, ettei meinaa perässä pysyä. Huomattavasti parempi puolisko Kahdesta Tornista!
 
Vinyarogwen sanoi:
Miten hilpeät pikku veikot ovat alkuperäistekstissä?

those merry young folk.

(Huom. Merrihän oli englanniksi Merry.) Onko tämä "nuoret" alentuvaa pojittelua? Ehkä. Legolashan oli tosin itse ainakin useiden satojen vuosien ikäinen, mutta luultavasti hän ei olisi sanonut "nuori" jos häntä nuoremmat Aragorn tai Gimli olisi kaapattu.

Minulle "hilpeät pikku veikot" tuo jotenkin mieleen Robin Hoodin ja hänen iloiset veikkonsa. ("Pikku veikko" yksinään taas lähinnä "etuveitikan" :roll:)

Hmm, ehkäpä Robin Hoodina esiintyvä 1930-luvun Errol Flynn vastaisikin aika hyvin minun mielikuvaani Legolasista. Todella inhoan Jacksonin elohuvien suippokorvaisia drag queen- (kiitos jälkimmäisestä ilmaisusta Valie Niennalle) haltiamiehiä. Tosin Errol Flynnilläkin taisi olla sukkahousut...
 
Ylös