TSH #37: II/3.9. Hylkytavaraa

Steelsheen

teräskiiltovotjake
Viimein saatte tämän laadukkaan alustukseni, jota en sattuneesta syystä päässyt eilen postaamaan. Anteeksi viivästys muutenkin.
____________

Maaliskuun viides, puoliltapäivin ja siitä pari tuntia eteenpäin.

Lähes koko luku koostuu Merrin ja Pippinin kertomuksesta alkua ja loppua lukuun ottamatta. Yleensä minua ärsyttää jossain määrin se, että joku puhuu sivutolkulla, mutta annetaan se anteeksi kun kuitenkin kerrotaan ’mitä sitten tapahtui’.

”Many strange tales have been told about that land [Fangorn],” said Aragorn. “I have never entered it…”
Kuitenkin muutama luku taaksepäin porukka siellä metsässä pyöri. Onko tässä nyt jotain sen tyyppistä takana, että jos nyt pyörähtää vähän siinä reunassa, niin sitä ei lasketa? Meniväthän he kuitenkin sinne asti, missä hobitit tapasivat Puuparran eikä se enää ihan metsänreunassa ollut.

Vaikuttava kuvaus enteistä Rautapihassa. ”A man that hacks once at an Ent never gets a chance of a second blow.” Paikallisia supersankareita ^^.
Parasta on silti Gandalfin ilmestyminen, lyhyt kohtaus piristää kummasti. Vaikka asia on vakava, minä aina itsekseni naureskelen tälle kohdalle, jossa Puuparralla on hoideltavana velho ja Gandalfilla kymmenentuhatta örkkiä. Tai Gandalfin upea: ”Wherever I have been, I am back.” Täytynee taas käydä päivittelemässä Parhaat repliikit –ketjuun..

Onko tosiaan niin, että Puuparran sanoma ‘young Master Gandalf’ on pelkkää leffahapatusta?

Ja vielä lisää huumoria päivän päätteeksi; minusta niin hauska ilmaisu tuo ”a hand came out and pulled him in.” [siis käsi, joka nykäisi Kärmekielen Orthanciin sisälle.] Visioin tuota mielessäni ja näen aina jättimäisen käsivarren kurkottamassa jostakin Orthancin aukosta ja vetävän Kärmekielen sisälle. On se hyvä, ettei minun tarvitse tehdä aiheesta elokuvaa.. [22]
 
Flotsam and Jetsam

Steelsheen sanoi:
”Many strange tales have been told about that land [Fangorn],” said Aragorn. “I have never entered it…”
Kuitenkin muutama luku taaksepäin porukka siellä metsässä pyöri. Onko tässä nyt jotain sen tyyppistä takana, että jos nyt pyörähtää vähän siinä reunassa, niin sitä ei lasketa? Meniväthän he kuitenkin sinne asti, missä hobitit tapasivat Puuparran eikä se enää ihan metsänreunassa ollut.

Tätä on kyllä vaikea selittää, itse en osaa ollenkaan, mutta ilmeisesti Ara ei koe käyneensä vielä varsinaisessa Fangornissa, vaan ainoastaan jossakin hämärillä liepeillä. Tiedä sitten.

Steelsheen sanoi:
Onko tosiaan niin, että Puuparran sanoma ‘young Master Gandalf’ on pelkkää leffahapatusta?

Siltä vahvasti vaikuttaa, itse en moista tokaisua löytänyt ja hyvä niin, sillä onhan Olórin rutkasti vanhempi kuin Fangorn - ellei tämäkin ole jokin "kaukaa kutsuttu henki", joka on peräisin Ajattomista Saleista, jossa Gandalf nuorena henkenä musisoi isompiensa mukana.


Huomatkaa muuten Tolkienin pieni Klonkku-parodia (vai kuinka?). Kun Pippin esittelee piippujaan hän sanoo: "Säilytän povellani paria <b>aarretta</b>, jotka ovat minulle yhtä kalliita kuin Sormukset." Englanniksi: <i>I keep a treasure or two near my skin, as <b>precious</b> as Rings to me</i>.
 
Ylös