Ärsyttävät kohtaukset trilogiassa

Círdan

Kontulainen
Vastuuhenkilö
Ottaako jokin kohtaus trilogian elokuvissa päähän? Niinkin paljon, ettet voi katsoa sitä ilman kylmiä väreitä? Ei hätää, täällä voi purkaa raivoaan ja huomata, että joku muukin on samaa mieltä. :)

Itse en voi sietää sitä kohtausta Helmin Syvänteessä, missä Aragorn ottaa Háman pojan miekan ja katsoo sitä, kunnes sanoo: "This is a good sword." Argh! En kestä sitä! Mistä ihmeestä sekin kohtaus on siihen repäisty? Todella ärsyttävää, ei Aragorn ole mikään pyhimys.

Täten pyydän anteeksi Sänkimiesseuralaisilta. No offense. :viggo:
 
Ainaki ärsyttää se, kun Frodo joka välissä sanoo "I'm glad" ja "I'm glad".
Kaikki nää "Wonderful to see you Gandalf!", "I'm glad you're back", I'm glad you're with me." (Ei varmaa oikei kirjotettu mut jotai tommosta kuitekii :p)
Muuteki ärsyttää ku Frodo yrittää pätee ja sit siit tulee sellane hölmö sen sormuksen vaikutuksesta. Tai, no kirjassa se ei ees ollu niin hölmö ku leffoissa.
 
Hmm.. Pitääkö minunkin tunnustaa?? :wink: Elberethin kanssa samaa mieltä. Joskus ottaa päähän juuri tuo Frodon "I'm Glad" hokema.
Niin ja sitten Rivendellissä Arwenin sössötys siitä kuinka Aragorn ei ole Isildur itse vaan Isildurin perillinen. Anteeksi kaikki Arwen-fanit, mutta minä en vain voi sietää Arwenia. :)
Katsotaan jos keksisin vielä jotain muuta. :)
 
Minua pännii suunnattomasti se, että TTT:n pidennetyn version kohtauksessa jossa Edorasilaiset matkaavat kohti Helmin syvännettä, Gimli istuu hevosen selässä ja Èowyn taluttaa sitä.

Gimlistä on muutenkin tehty liian naurettava hahmo, siispä pisara joka katkaisi minun kamelinselkäni oli tämä yksityiskohta. Olisiko Gimli suostunut hevosen selkään (kun ei niistä muutenkaan juuri pitänyt) ja jättänyt naisen jalankulkijaksi?

Ei sillä että minun mielestäni moiset sukupuolisidonnaiset "säännöt" olisivat erityisesti tarpeen, mutta siinä kulttuurissa...
 
Círdan sanoi:
Itse en voi sietää sitä kohtausta Helmin Syvänteessä, missä Aragorn ottaa Háman pojan miekan ja katsoo sitä, kunnes sanoo: "This is a good sword." Argh! En voi sietää sitä! Mistä ihmeestä sekin kohtaus on siihen repäisty? Todella ärsyttävää, ei Aragorn ole mikään pyhimys.
Itse en ymmärrä, mikä tässä nyt niin ärsyttävää muka on? Ihan hyvä miekkahan se oli. :p
Ja Korni-setä yritti vaan rohkaista poikaa.

Itselläni (ei ainakaan ATM) tule mitään sen suurempia ärsytys-kohtia mieleen, yleisesti vain ärsyttää, että Gimlistä on tehty vähän niinkuin sellainen yleinen "vitsi" leffaan. Siis sellainen "kevennyshahmo".
Pah, kirjassa Gimli oli niin paljon muutakin.
 
Olen aivan samaa mieltä Gimlistä. Tulipahan mieleen: olen huomannut että minua ärsyttävät haltiat Helmin Syvänteessä.
Olihan se toki hienoa, kun pari-kolmestaaa päinen haltia joukko marssi ihmisten avuksi, mutta he eivät vain yksinkertaisesti kuulu sinne!!
 
Cirindë sanoi:
olen huomannut että minua ärsyttävät haltiat Helmin Syvänteessä ... he eivät vain yksinkertaisesti kuulu sinne!
Minua HD-kohtauksessa ärsyttää se, että haltiat ovat jotenkin todella tyriä. Siis ihan totta: Aragorn hyppää yksin ison urukkilauman keskelle ja heiluu kuin mikäkin heinämies, mutta kolme haltiaa eivät saa yhtä örkkiä tapetuksi, vaan kaatuvat kaikki kumoon yhdellä miekanhuitaisulla. Eikö heidän pitäisi olla vanhoja ja voimakkaita sotureita? Ei siltä tunnu.

Vampirelady: No oli se varmaan hyvä miekka, mutta kohtaus on täysin turha, ja Aragornin This is a good sword -repla on jotenkin niin ällöttävän ylimielinen. :yuck:
 
Círdan sanoi:
Minua HD-kohtauksessa ärsyttää se, että haltiat ovat jotenkin todella tyriä. Siis ihan totta: Aragorn hyppää yksin ison urukkilauman keskelle ja heiluu kuin mikäkin heinämies, mutta kolme haltiaa eivät saa yhtä örkkiä tapetuksi, vaan kaatuvat kaikki kumoon yhdellä miekanhuitaisulla. Eikö heidän pitäisi olla vanhoja ja voimakkaita sotureita? Ei siltä tunnu.


Juuri tuo saa minut ärsyyntymään vielä enemmän.
Ja se Haldirin ilme kun he saapuvat Syvänteeseen..
 
Mun Top 5 ärsykit:

1. Haltiat Helmin syvänteessä. Miksei vaikka Halbarad ja joukko samoojia???

2. Arwen Bruinenin kahlaamolla. Minusta koko kohtauksen idea (ainakin kirjassa) on se, että Frodo uhmaa yksin yhdeksää apunaan vain Glorfindelin upea ratsu. Muutenkin koko Arwenin hahmo on jotenkin :yuck: Onneksi suunnitteilla ollut Arwenin taistelukohtaus sentään jätettiin pois.

3. Aragornin rotkoseikkailu.

4. Gimlin pelleilyt. Eikö ne Merri ja Pippin riittäneet. Kääpiöt on kuitenkin vakavamielistä kansaa.

5. Miksi Frodon täytyy olla niin nuori ja niin reppana?


Aiemmin ärsyynnyin myös sivujuonesta, jossa Faramir rahtaa Frodon ja Samin Osgiliathiin, mutta jotenkin voin sen hyväksyä elokuvan etenemisen kannalta.
 
1. Koko Denethorin hahmo. Suuren kansan suuren suvun edustajasta tehtiin valtaansa takertuva pelkuripsykopaattiöykkäri.

2. Haltiat Helmin syvänteessä. Täysin turha juttu eikä siitäkään turhuudesta otettu irti juuri mitään. Ampuivat nuolia ja Haldir sai miekasta selkäänsä. Siis selkäänsä(!). Jos pitää esitellä tuhansia vuosia örkkejä vastaan sotinut joukko-osasto niin olisi siitä voitu tehdä hieman aikaansaavempi. Ja se psyykkauspuhe haltioille: "Älkää antako armoa sillä armoa te itsekään ette tule saamaan". Come on, kai nuo nyt sen tietävät.
 
Minäkin pidin haltioiden tuloa Helmin syvänteeseen yhtenä typerimpänä kohtauksena trilogiassa. Olisi ollut paljon parempi jos taistelu olisi pidetty kokonaan Rohanilaisena. Haldirin tulo oli siinä kaikkein epäuskottavimpana, koska kaikkein vähiten tuohon aikaan Lorienista liikeni miehiä Dol Guldurin hyökkäysten takia.
Jos käsikirjoittajien oli pakko tunkea taisteluun apujoukkoja niin paljon parempi vaihtoehto ja kirjalle uskollisempi olisi ollut, että Elrondin pojat ja pohjoisen samoojat olisivat tulleet apuun. Silloin heidät olisi helposti voinut esitellä ennen taistelua ja mikä tärkeintä, heitä olisi voinut käyttää myös Kuninkaan Paluussa. En tajua miksei tämä ajatus pälkähtänyt heidän mieleensä ennemmin kuin joku älytön haltia osasto.
 
Detritus sanoi:
1. Koko Denethorin hahmo. Suuren kansan suuren suvun edustajasta tehtiin valtaansa takertuva pelkuripsykopaattiöykkäri.

2. Haltiat Helmin syvänteessä. Täysin turha juttu eikä siitäkään turhuudesta otettu irti juuri mitään. Ampuivat nuolia ja Haldir sai miekasta selkäänsä. Siis selkäänsä(!). Jos pitää esitellä tuhansia vuosia örkkejä vastaan sotinut joukko-osasto niin olisi siitä voitu tehdä hieman aikaansaavempi. Ja se psyykkauspuhe haltioille: "Älkää antako armoa sillä armoa te itsekään ette tule saamaan". Come on, kai nuo nyt sen tietävät.

Juu, toi Denethor on kans yks, mikä ärsyttää, voisin kumauttaa sitä jollai.
Ja sitte, kun tunnetusti luin kirjat vasta, kun olin nähnyt leffat, niin kirjassa kun ei haltiat tulleet Helmin Syvänteeseen, niin minulla lukiessa suunnilleen loksahti suu auki, että wtf? Minkä älynväläyksen takia ne sitte leffassa tuli sinne?
En muutekkaa oikee perusta haltioista, kun ne on olevinaa kauhee arvokkaita ja fiksuja. Tai kyl ne varmaa onki, mut silti. :D
 
Elbereth sanoi:
Juu, toi Denethor on kans yks, mikä ärsyttää, voisin kumauttaa sitä jollai.
Kunhan et sauvalla. Siinä vasta typerä kohtaus! Onhan se ihan hurjan hah-hah-hauskaa, mutta pitikö Denethorin peräjäljessä vetää vielä Gandalfkin lokaan? Typeryydessä häviää kaiketi vain kallovyörylle... mutta kallovyöry nyt on niin ilmeinen juttu, ettei sitä tarvitse mainitakaan.

Siihen nähden, että väitän kyllä pitäväni leffoista, ärsyynnyn noin muutenkin kieltämättä aika hämmentävän suuresta osasta niiden sisältöä. Elän kaiketi jotenkin päin itsepetoksessa. :p
 
Ärsyttää se, kun ihmisistä ja juuri haltiosta on tehty kauheita tunareita. Kuninkaan paluussakin yksi gondorilainen lyö örkistä metrin ohi. Hey, come on: örkkien piti olla sellainen porukka, jossa "määrä korvaa laadun". Kaikkein eniten ärsyttää HD:ssä se, että kaikki vain katoavat jonnekkin. Haltiathan perääntyvät linnakkeeseen, eivät kaikki suinkaan kuole, mutta mitä heille sitten tapahtuu? Jäivät kimalteleviin luoliin mainareiksi? Ja viimeistä ovea näyttäisi(siis ennen kuin he ratsastavat ulos) olevan puolustamassa max 15 henkilöä. Eihän se niin mennyt?
 
Tulipa mieleeni...:
En oikein pitänyt siitä, kuinka Brii oli toteutettu FOTRissa.
Minusta siitä oli tehty liioitellun synkkä ja pelottava, ja ihmisistä todella töykeitä.
Ymmärrän kyllä, että se on varmaankin tarkoitettu hobittien näkökulmaksi, mutta silti kirjasta sai täysin eri vaikutuksen Briistä, ja varsinkin Pomppivasta Ponista.
 
Tarondor sanoi:
Ja viimeistä ovea näyttäisi(siis ennen kuin he ratsastavat ulos) olevan puolustamassa max 15 henkilöä.
Niin, ja kuitenkin he saivat kasattua melko nopeasti 6000 ratsastajaa Minas Tirithin taisteluun. Kmmallista. [22]
 
Oletteko muuten huomanneet, että uljas Arwen-neito vetistelee joka kohtauksessaan tyyliin sen jälkeen kun tämän ja Aragornin tapaaminen on esitetty? Se käy ainakin minun hermoilleni tosi rankasti.

Onhan se ankeaa ja hyvin, hyvin surullista, kun maailmasta katoaa hienoja asioita, ja itse vielä joutuu valitsemaan isän ja rakkaan välillä. Muttamutta: Uljas Arwen olisi voinut ragoida jollain arvokkaalla tavalla! Surua (ja varsinkin semmoista ainakin itse kuvittelemaani haltiain surua) kun voi ilmentää niin monella muulla tavoin kuin aina tirauttelemalla kyyneleitä. Oiken korpeaa kun tulee joku herkkä kohtaus, Liv Tylerin huulet alkaa värähdellä ja mietin vain: taas mennään.
 
Denethorin juokseminen palavana soihtuna hautakammiosta läpi koko kaupungin ylimmän tason ja hyppääminen sieltä alas on yksi elokuvatrilogian epäonnistuneemmista ja epäuskottavammista kohtauksista. Jotenkin tuo hävittää sen traagisen arvokkuuden, joka kirjassa Denethorin kuolinkohtaukseen liittyi, mahtoiko sitten tuohon ratkaisuun olla syynä jokin sellainen, että roviolla kärventyminen olisi katsottu jotenkin liian brutaaliksi asiaksi sellaisenaan näytettäväksi.
 
Pepui sanoi:
Oletteko muuten huomanneet, että uljas Arwen-neito vetistelee joka kohtauksessaan tyyliin sen jälkeen kun tämän ja Aragornin tapaaminen on esitetty? Se käy ainakin minun hermoilleni tosi rankasti.

Olen huomannut, ja se ärsyttää minuakin. Yhden kerran se vielä olisi hyvä, muuten hän olisi täysin tunteeton, mutta juuri kuten sanoit, jotain uljautta kiitos. Minulle henkilökohtaisesti se on liian siirappista. Mutta onnellinen loppu ja tuleva onnelllinen pari elämänsä loppuun asti onkin jo paljon kivempi :)
 
Mua toisaalta ärsytää ja toisaalta huvittaa niissä, kuten monissa muissakin fantasia- tms. elokuvissa,

a) se kun päähenkilöt on kaikissa (no, useimmissa) tappeluissa ilman kypärää vaikka sataa nuolia, jää sinne vaan seisoskelemaan kesken kaiken tekemättä mitään yms. eikä niille koskaan satu mitään

b) ja se kun niitten on aina pakko lähtee ratsastaa täyttä laukkaa sisätiloissa, eikä ne osaa mitään muitakaan turvallisen hevosenkäsittelyn alkeitakaan.
 
Ylös