Ärsyttävät kohtaukset trilogiassa

Mä en osaa sanoa, ärsyttääkö mua mitkään kohtaukset trilogiassa. Ei ainakaan näin suoralta kädeltä tule mieleen.

Ja yhdestä asiasta olen tosi onnellinen: Onneksi Aragornin ja Sauronin taistelukohtausta ei toteutettu :grin:
 
blindside sanoi:
Ja yhdestä asiasta olen tosi onnellinen: Onneksi Aragornin ja Sauronin taistelukohtausta ei toteutettu :grin:

Your heart is true.

Eikä niissä tarvitse minkään sen pahemmin ärsyttääkään. Parempi vain kun pystyy pitämään kaikesta. Myös Sarumanista ampumassa tulipallon liekinheitinsauvastaan. Siitäkin.

(Fantasialassa puisia liekinheittimiä myydään varmaan kirpputoreillakin.)
 
Se limppisopan syönti Kahdessa Tornissa Aragornin ja Eowynin välillä. Näyttely on myös kyseissessä kohtauksessa todella heikkoa. :)
 
Minusta tuo sopan syönti kohtaus on oikeastaan aika hauska. Ja Aragornin ilmeet on aivan loistavat! Mutta mietityttää vain, mikä siinä sopassa nyt niin kauheaa on.. :grin: Ja miksi Éowyn jää lopulta viereen vahtimaan, että Aragorn varmasti syö soppansa. :just:
 
Itseäni ei kyseisessä trilogiassa paljon mikään ärsytä... Voisin kuitenkin listata perusteluineen niitä, jotka ärsyttävät... :grin:

-Denethor: hänestä on tehty ällöttävä sika, joka vaan syödä mussuttaa ruokaa, kun hobitti suree vierellä. Faramir: "Toivot, että osamme olisivat vaihtuneet." Denethor: "Niin. Sitä toivon." Kun näin, olin että mitä h****a? Isä toivoo, että Faramir olisi kuollut veljensä Boromirin sijasta..?!

Tiirikan mainitsema Legolas-kohtaus ei ärsytä, pikemminkin naurattaa. :lol: Tyyppi vaan näkee, että "hei siinä on hevonen" ja juoksee lähelle, heilauttaa itsensä selkään ja Gimlin eteen. Jotenkin tragikoomista. :D

Tänne on listattu joidenkin ärsyyntyvän Legolasin action-tempauksista. Minua ne eivät ärsytä, naurattaa vaan. Varsinkin olifantti-kohtaus. Tilanne menee tosin överiksi kärsän liu'un jälkeen, ilme on jotenkin: "mitä mä taas osasin". Vaikea selittää sitä ilmettä. :D

Olen huomannut monia ärsyttävän Helmin Syvänteen haltia-pataljoonan saapuminen. Moinen ei minua ärsytä, mutta yksi kohta kylläkin: Haldirin kuolema. Olisikohan ollut Aragorn, joka huutaa Haldirille, että sen pitää vetäytyä linnaan? No, joka tapauksessa, se vaan jää tollottaa sinne muurille ja saa miekan selkäänsä. Kieltämättä kohtaus on koskettava, mutta silti. Se olisi voitu toteuttaa toisinkin.

Gimlistä en sano, että olisi tehty pelle. Kirjaa en ole lukenut, joten en tiedä millainen on kirjassa. Elokuvissa Gimli on taistelunhaluinen, mutta samalla hauska. :) Jotkut ovat sitä mieltä, että Gimli on pelle elokuvissa, mutta en liene ainoa joka ajattelee toisin?

Lisään vielä... Tämä nyt ei oikein ärsytä, mutta TTT:ssä, kun Merri ja Pippin lähtivät karkuun. Niin, kun se hevonen kohoaa takajaloilleen Pippinin päälle ja Pippinillä on siteet auki. Kuitenkin seuraavassa kohdassa se katkoo niitä siteitä? Olin kyllä, että: "Häh?!" Siteidenhän piti olla kiinni, kun se heppa nousi takajaloilleen. :?
 
Chayéna sanoi:
Faramir: "Toivot, että osamme olisivat vaihtuneet." Denethor: "Niin. Sitä toivon." Kun näin, olin että mitä h****a? Isä toivoo, että Faramir olisi kuollut veljensä Boromirin sijasta..?!
Pakko sanoa että noin se minusta meni kirjassakin. Et ole kirjaa lukenut joten et voi tietää, mutta veikkaan että jos Denethor olisi tässä kohtaa toiminut toisin niin monet fanit olisivat syyttäneet käsikirjoittajia siitä. Ja monia tuntuu ärsyttävän tosiaan kirjan ulkopuolelta poimitut asiat. kuten se haltioiden saapuminen Helmin syvänteelle. Mutta tämä on toisaalta mielenkiintoinen tilaisuus verrata sitä miten kirjaa lukemattomat ja sen lukeneet katsovat asioita elokuvassa ihan eri tavalla.
 
Jaamar sanoi:
Pakko sanoa että noin se minusta meni kirjassakin. Et ole kirjaa lukenut joten et voi tietää, mutta veikkaan että jos Denethor olisi tässä kohtaa toiminut toisin niin monet fanit olisivat syyttäneet käsikirjoittajia siitä.
Menikö? :shock: Olen vain miettinyt, että se on vain käsikirjoittajien oma lisäys... [22]

Olenko tällä haavaa ainoa, jonka mielestä Gimli ei ole pelle?

Jaamar korjasi lainauksen ja lyhensi hieman lainausta. Kun vastaat edelliseen viestiin niin koko viestin lainaaminen on tarpeetonta.
 
Ei niinkään tule mitään yksittäistä kohtausta mieleen, mutta ärsyttävää elokuvissa on ainakin Elrond, siis se näyttelijän ulkonäkö ei ollenkaan vastaa mielikuvaani komeasta haltia-Elrondista. Hyi :knockout: .
Myöskään Denethorin näyttelijä ei sopinut kuvaan...

Plus:

Chayéna kirjoitti:
Faramir: "Toivot, että osamme olisivat vaihtuneet." Denethor: "Niin. Sitä toivon." Kun näin, olin että mitä h****a? Isä toivoo, että Faramir olisi kuollut veljensä Boromirin sijasta..?!

Noinhan tuo oli kirjassakin... Vähän ihme juttu mutta täyttä totta. :D
 
Heh, en nyt tässä kaikkea posteja lukenut :)

Jatkoa otsikkoon: eli luulen ettei KUKAAN, ja painotan kukaan sanaa ole huomannut tätä :)
Toivotaan ainakin.Kirjoitan sitten useamman tämän ensimmäisen jälkeen...
Eli, Kaikki ovat nähneet tietysti sen kohdan Sormusten Ritareissa jossa Frodo, Sam, Merri ja Pippin (edellämainitut 2 ovat juuri tavanneet heidät pellolla) ovat puun juurien alla ja musta ratsastaja on ratsullaan heidän yläpuolellaan.Mutta tätä kohtausta ennen (frodo sanoo kumppaneilleen että "pois tieltä") juuri kun he hyppäävät sinne juurien suojaan, ennen kun ratsastaja tulee.
Televisiossa on pieni kulma puun vieressä aika ylhäällä oikealla jossa muistaakseni näkyy taivas ja siitä ratsastajan pitäisi tulla ennen kuin hän tulee puun toisella puolelle.Pieni musta kohta siis kun ratsastaja kulkee ohi.Mutta eihän elokuvassa olekkaan mitään.Ratsastaja vain ilmestyy itsestään ja hevonen kävelee puun toiselle puolelle.Pieni yksityiskohta mutta tärkeä uskottavuuden kannalta :)
Siis, ratsastaja ei näy siinä pienessä kulmassa joka näkyy vaan ilmestyy suoraan puun toiselle puolelle (voitte tarkistaa :D)

Ja onhan näitä lisääkin... Odottakaas kun mietin.
Noh ainakin nyt tämä että miten Aragorn, Legolas ja Gimli pystyivät juosta sen matkan jahdaten örkkejä, vähäisillä lepotauoilla, kun tupakkia polttivat, tietysti tämähän nyt on vain pikku juttu joka jäi askarruttamaan.Tupakan polttajillahan pitäisi olla huono kunto.Tosin, itse ajattelin se niin että kun he kaipasivat ystäviään niin paljon että he saivat jotain aivan erityistä voimaa jatkaakseen.Mutta tämä on vain "spekulointia" :)
 
Jaamar sanoi:
Olenko tällä haavaa ainoa, jonka mielestä Gimli ei ole pelle?

Et ole. Ainakin minun silmissäni elokuva-Gimli on aika lailla samanlainen hahmo kuin kirjassakin. Jossa hänellä oli omat nolot tilanteensa, kuten kirveen putoaminen vyöltä Puuparralle kumartaessa, johon arvon entti ei oikein osannut suhtautua.

Ainoa kohta joka itseäni ärsyttää on se absurdi kallovyöry. Eikä sekään täysin mahdoton nieltävä ole, jos ajattelee sitä kokeena, kannattaako tätä äijää seurata yhtään minnekään.

Noh ainakin nyt tämä että miten Aragorn, Legolas ja Gimli pystyivät juosta sen matkan jahdaten örkkejä, vähäisillä lepotauoilla, kun tupakkia polttivat, tietysti tämähän nyt on vain pikku juttu joka jäi askarruttamaan.Tupakan polttajillahan pitäisi olla huono kunto.

Eikös Tarun kirjoittamisen aikaan tupakkaa pidetty vielä aika harmittomana paheena? Sitä annettiin keuhkotautisille lääkkeeksikin. Tupakoinnin ja keuhkosairauksien välinen syy-yhteys alkoi hahmottua vasta 1950-luvun alussa.

Lisäys: tulipa sittenkin vielä mieleen se kaikkein ärsyttävin kohta, nimittäin Kuninkaan paluun teatteriversion loppu. Ei siis itse elokuva, joka tarjoaa toinen toistaan kauniimpia ja koskettavampia kohtauksia. Mutta joka välissä kankaan pimetessä muu yleisö nousee kiireesti ylös, sitten istuu raskaasti huokaillen taas alas. Että eikö se vieläkään loppunut, tässähän myöhästyy kohta kotoa!
 
Last edited:
Joo siis tuota tupakka juttua en ole kuullut, vai että oikein annettaisiin keuhkotautisille :D
Noh, eikös se tupakka saattanutkin olla "harmittomampi" siihen aikaan kun siihen ei lisätty paljoa mitään muita aineita kuten nykyään.
Tämä siis on minun mielipiteeni...
Mutta yleisesti siinä kirjassa ja elokuvassakin, tupakkaa polttavat (ainakin nykyaikaan) ovat huonokuntoisia.Tai niin ainakin ajattelisin, mutta mikäs siinä jos juosta pystyy ja jaksaa :)
 
[Offia]

Muinaisista tupakka-asenteista vielä sen verran, että käsittääkseni aikoinaan mm. kilpapyöräilijöillä oli tapana kiskoa tupakka ennen kovia ylämäkiä, koska tupakoinnin uskottiin "avaavan keuhkot" ja sillä tavoin helpottavan hengittämistä =D
 
[off] Tupakan terveellisyyttä epäiltiin jo 1900-luvun alkupuoliskolla, esim. Paavo Nurmi ja 400 metrin aitajuoksuvoittaja Harry Hillman kehottivat nuoria juoksijoita välttämään tupakointia.

Mutta ehkä Tolkien halusi korostaa sankariensa suvereenisuutta, he juoksivat niin lujaa tupakoinnista huolimatta. Tolkienin tavoin Oxfordissa opiskellut Antwerpenin olympialaisten ylivoimainen 400 metrin voittaja Bevil Gordon D´Urban Rudd kävi mielellään katselemassa kilpakumppaniensa harjoittelua leppoisasti piippua poltellen ja olutta siemaillen ("The Complete Book of the Olympics, 2004 edition").

Tai kenties Tolkienin sankarien esikuvana olivat tässäkin 1. maailmansodan rintamamiehet, joille tupakka maistui ankeissa oloissa. Vielä yksi vaihtoehto on se, että "piippuruoho" ei sittenkään ollut tupakkaa vaan jotain muuta ainetta joka todella kasvatti siivet kintereisiin. [off]

Jottei menisi pelkäksi offiksi, niin todettakoon (kertauksena eräisiin aiempiin viesteihini) että en ole näiden Jacksonin elokuvien fani, useiden kirjan henkilöiden arvokkuutta loukataan elokuvasovituksessa typerästi ja täysin tarpeettomasti.
 
Jaamar sanoi:
Trilogian raivostuttavimpia kohtauksia oli se missä Aragorn putoaa jyrkänteeltä. Se saa minut aina hetkeksi vihaamaan käsikirjoittajia. Monet muutokset hyväksyn, mutta tämän kohtauksen olemassa ololle en ole mielestäni kuullut vielä tarpeeksi hyvää perustelua. Takauman olisi aivan varmasti voinut toteuttaa toimivalla tavalla ilman tätä turhaa putoamista ja draamaa.

Niin, ja vielä enemmän minua ihmetyttää se, että miten Korni-Setämme oikein onnistui jäämään kätevästi selälleen kellumaan eikä hukkunut? :D Tai siis, olisihan se ollut hieman häiritsevää tarinan kannalta, mutta minusta tuo tippuminen oli kyllä ihan tyhmää. Konkari, samooja, ikävuosia enemmän kuin yhdelläkään Rohanin äijällä - ja hän menee jäämään kiinni jostain kädestä jonkun örkinpenteleen hihnoihin? ^^ Mielenkiintoista. :grin:

Denethor on sika. Oikea sikapossu, nöf. No njaa, eihän se kirjassakaan ihan mikään unelmaisi ole, mutta ei nyt ihan noinkaan niinkun elokuvassa. Eihän se tietenkään ole kauhean kilttiä hei sanoa jälkikasvulleen että hei, oispa kiva että sinä olisit heittänyt lusikan nurkkaan eikä veljes, sehän oli kirjassakin, mutta silti. Sitä kohtausta, jossa Denethor mussuttaa jotakin mitä lienee, Faramirilla on jotkut älyttömät projektit meneillään Osgiliathissa ja Pippin laulelee "hilpeää" luritusta, rakastan Pippinin ja Faramirin takia ja inhoan Denethorin takia - ei sitten tiedä itkeäkö vai nauraako vai vaan takoa nuppia seinään.
 
Círdani sanoi:
Ottaako jokin kohtaus trilogian elokuvissa päähän? Niinkin paljon, ettet voi katsoa sitä ilman kylmiä väreitä? Ei hätää, täällä voi purkaa raivoaan ja huomata, että joku muukin on samaa mieltä. :)

Itse en voi sietää sitä kohtausta Helmin Syvänteessä, missä Aragorn ottaa Háman pojan miekan ja katsoo sitä, kunnes sanoo: "This is a good sword." Argh! En kestä sitä! Mistä ihmeestä sekin kohtaus on siihen repäisty? Todella ärsyttävää, ei Aragorn ole mikään pyhimys.

Täten pyydän anteeksi Sänkimiesseuralaisilta. No offense. :viggo:

Itse en pidä lausetta lainkaan tyhmänä!
Minusta koko elokuva on mahtava ja ehdoton lempparini:heart:
Mutta kyllähän kaikkia joku ärsyttää joten eipä muuta..sanoin vain oman mielipiteeni :)
 
RE:

Katsoin taas "pitkästä" aikaa leffoja, ja päähän otti muutama kohtaus.

Ensinnäkin se, kun Théoden sanoo Gimlille Ämyrilinnan portilla "I have fought many wars, master dwarf. I know how to defend my own keep."
Tietääkseni Théoden ei liiemmälti ollut tuota ennen sotinut, tai ainakaan komentanut itse puolustettavaa linnoitusta.

Qhullu sanoi:
Faramirilla on jotkut älyttömät projektit meneillään Osgiliathissa

Ja tuo myös. Eikö Denethorilla/Faramirilla ole sen vertaa älliä, että tietäisi, että kaupunkia ei vallata ratsujoukoilla?:? Ja vielä niin pienillä?
Minä luulin että Gondorissa annetaan maan päämiehelle edes jonkinlaista sotilaskoulutusta.
 
RE:

Caele sanoi:
Eikö Denethorilla/Faramirilla ole sen vertaa älliä, että tietäisi, että kaupunkia ei vallata ratsujoukoilla?:? Ja vielä niin pienillä?
Minä luulin että Gondorissa annetaan maan päämiehelle edes jonkinlaista sotilaskoulutusta.

Aliarvioit nyt Denethorin sukuhaaran pahanpäiväisesti. Sodassa on tärkeää taistella vihollisen suunnitelmia vastaan ja pyrkiä yllättämään tämä. Ilmeisesti joku Sauronin vakooja oli vaan varoittanut örkkiosastoja etukäteen, ja sen vuoksi yllätys epäonnistui. Sellaistakin sodissa tapahtuu.
 
RE:

Caele sanoi:
Eikö Denethorilla/Faramirilla ole sen vertaa älliä, että tietäisi, että kaupunkia ei vallata ratsujoukoilla?:? Ja vielä niin pienillä?
Minä luulin että Gondorissa annetaan maan päämiehelle edes jonkinlaista sotilaskoulutusta.

Eikä Osgiliath ollut mikään kaupunki, vaan tuhat vuotta aiemmin raunioitunut kaupunki. Sinne hyökkäämällä ratsuväki teki osansa puolustuksesta. Ei ratsuväellä mitään tehdä kaupungin puolustuksessakaan, joten hyökkäys joen yli siirtyvää vihollista vastaan oli ainoa tehtävä, jonka sille voi antaa.
 
Sinfoniassa löysin teknisiä vikoja Sormuksen ritareista, joista eniten jäi ehkä ärsyttämään Gandalfin sauvan päällä epämääräisesti pomppiva jälkiefekteillä tehty valopallo. Pallo tunkee sormien yli ja on välillä senttejäkin heitossa sauvan kärkeen nähden.

Niin sitä kehittyessään ja asioita oppiessaan oppii ärsyyntymään moisista. Tiedän, 10 vuotta sitten tekniikka _oli_hieman_toinen.
 
Kointähti sanoi:
Sodassa on tärkeää taistella vihollisen suunnitelmia vastaan ja pyrkiä yllättämään tämä.

Kyllä, se on tärkeää.

Ilmeisesti joku Sauronin vakooja oli vaan varoittanut örkkiosastoja etukäteen, ja sen vuoksi yllätys epäonnistui.

Tai sitten vaan joku, joka oli sattunut katsahtamaan Minas Tirithiin päin ja huomannut, että "hei, tuoltahan tulee sakkia" ja samantien välittänyt viestin eteenpäin. Sillä elokuvassahan Osgiliathin ja Tirithin välimatka ei ole mikään suurensuuri.

Seuraavat tiedot perustuvat Aseet ja armeijat- kirjaan.

Osgiliathiin hyökkäävä ratsuosasto: 200 sotilasta
Myöhemmin Minas Tirithiä piirittänyt örkkiarmeija: 200 000 sotilasta

Näin murskaavaa ylivoimaa vastaan ei tosiaan kannata taistella. Tosin joen yli ei varmaankaan vielä ollut siirtynyt Sauronin koko armeija, mutta luulen, että Faramirilla oli käsitys siitä, minkäkokoinen armeija oli jo hyökännyt kaupunkiin, ja uskon hänen myös tienneen, että Virran yli siirtyy koko ajan lisää joukkoja. IMO hyökkäys oli täysin toivoton.

Olórini sanoi:
Eikä Osgiliath ollut mikään kaupunki, vaan tuhat vuotta aiemmin raunioitunut kaupunki.

Kyllä se TTT:ssä näytti varsin ehjältä - ei siellä asua voinut mutta rakennuksia oli yhä pystyssä, ja ne tarjoavat loistavan suojan jousimiehille, jotka voivat puolestaan helposti tuhota kaupungin kaduille eksyvän ratsujoukon.

Sinne hyökkäämällä ratsuväki teki osansa puolustuksesta. Ei ratsuväellä mitään tehdä kaupungin puolustuksessakaan, joten hyökkäys joen yli siirtyvää vihollista vastaan oli ainoa tehtävä, jonka sille voi antaa.

Mutta ratsuväkeä olisi voitu käyttää tehokkaammin - esimerkiksi siinä vaiheessa, kun örkit alkaisivat liikkua Osgiliathista Kaupungin edustalle - kuten kirjassa. Lisäksi olisi ratsuväen voinut aina jalkauttaa puolustusta ajatellen.
 
Ylös