Ärsyttävät kohtaukset trilogiassa

Myönnettäköön, että puolustelin tuossa ylempänä kaupunkiin rynnäköintiä ratsuväellä vähän vinosti hymyillen, vaikkakin sotateoriaan väitteeni perustaen. Minustakin kyseessä on jotenkin yliampuva kohtaus. Pelkkä rynnäkkö ylivoimaista vihollista vastaan olisi riittänyt ilmankin, että vihollinen oli ratsuväelle erittäin epäedullisessa maastossa.

Mieleeni juolahti, mitä PJ halusi kohtauksella viestittää. Oliko kenties kyseessä viittaus sodan realiteettien ja kunniakäsitysten mielettömistä yhteisvaikutuksista - vähän samaan tapaan, kun ensimmäisen maailmansodan toistuvat rynnäköt ei-kenenkään-maan yli juoksuhautoihin kaivautunutta ja erittäin tulivoimaista vihollista vastaan?

Mikäs tuo Aseet ja armeijat -kirja muuten oikein on? Kuulostaa mielenkiintoiselta...
 
Kointähti, Taru Sormusten herrasta Aseet ja armeijat on vuonna 2003 julkaistu kirja, jossa käsitellään
nimenomaan elokuvissa nähtyjä aseita, taisteluvarusteita ynnä muuta. Itsekin omistan ko. kirjan, ja mielestäni se oli
ihan mielenkiintoinen kirja. Kivasti ainakin oli tekstiä ja kuvia, ja kun kirja kerran on julkaistu noin monta vuotta sitten
se tuskin on kovin kovissa hinnoissa enää.

Kirjan on kirjoittanut Chris Smith.

Bookystä saisi hintaan 20.90e näemmä

:p
 
Aragornin tippuminen, Gimlin hahmon pelleksi muuttaminen ykkösessä ja Galadrielin wtf-muodonmuutos. Nuo ovat raivostuttavia ja ärsyttäviä asioita, jotka tuntuvat täysin turhilta tai nostavat esiin vain lisää kysymyksiä. Niitä ei ollutk irjassa ja ne eivät paranna katselua. Aragornin tippumisessa ei ole yhtään mitään järkeä, haluttiin vain hetken "voi ei, ei kai se kuollu"-fiilis katsojalle. Mutta ei kukaan voi luulla, että Artsi olisi oikeasti kuollut.
Gimlin miehekkyys ja vakavastiotettavuus oli viety Sormuksen Ritareissa. Se oli lähinnä pelle, mutta onneksi hahmo alkoi vakavoitua Kuninkaan Paluun mennessä. Galadrielin "hah minä muutun voittamattomaksi ja otan sormuksen"-kohtaus oli täysin outo. Mitä hittoa sen ideoija on ajatellut? Miten se liittyy mihinkään, se vain herättää lisää kysymyksiä.

Samin ja Frodon suhde on vielä yksi ärsyttävä asia. Se ei ole aluksi lainkaan sellainen, kuin kirjat antavat ymmärtää. Alusta saa käsityksen, että Gandalf olisi pakottanut Samin Frodon mukaan tai jotain. Sam ei ole Frodon kanssa Galadrielin peilillä.

Noh, pikkuvikoja ku nottaa huomioon elokuvien kaiken muun upeuden...

EDIT:

Ai niin. Ne etäisyydet. Minas Tirithistä näkee Osgiliathiin ja Mordoriin. Barad-Dûr on Tuomiovuoren vieressä. Kuitenkin Rohanilla ja Gondorilla tuntuu olevan valtava väliamtka, pääteltynä siitä kokkoketjusta. Sitten Morian kaivokset tuntuvat lyhyiltä, Mians Tirithistä lähtevä Armeija on Mustalla Portilla hetkessä, matka Hobittilasta Briihin on vain kivenheitto... Maailma on paljon pienempi elokuvissa. Ymmärrän, että elokuvista on skipattu suurin osa öistä ja matkantekopäivistä, ja jos se olisi vain niin, se ei häiritsisi. Mutta siis, Minas Tirithistä näkee suoraan Osgiliathiin? What?
 
Matoro sanoi:
Mutta siis, Minas Tirithistä näkee suoraan Osgiliathiin? What?

Valitan, Matoro. Niin se vain on. J.R.R. Tolkien, Taru Sormusten herrasta, V kirja, 1. luku:

"Mitä tuolla näkyy?" hän [= Pippin] kysyi ja osoitti alas Anduinin suuren mutkan keskelle. "Onko se toinen kaupunki?"

"Se oli kaupunki", Beregond sanoi. "Gondorin tärkein kaupunki, ja tämä oli vain sen linnake. Sillä tuolla on Anduinin Molempain rantain Osgiliath, jonka vihollisemme valtasivat ja polttivat aikoja sitten..."

Olihan sinne matkaa runsaat parikymmentä kilometriä.
 
Galadrielin muodonmuutoksella haluttiin varmaankin esittää sormuksen mahtia. Klonkussa ja nopeassa välähdyksessä Bilboa se jo tuleekin esiin, mutta haluttiin kertoa mitä sormus voi tehdä mahtavammalle olennolle. Näin minä näen asian.

Samin ja Frodon suhdetta en jotenkin osaa ajatella alussa huonoksi. Kirjassahan Sam päätyi mukaan jotta pitäisi suunsa kiinni matkastaan. Ehkä on hieman kärjistetympi ratkaisu lähettää matkaan rangaistuksena salakuuntelusta, mutta olisi ollut minusta enemmän väärin lähettää matkaan ihan puhtaasti omasta pyynnöstä (vaikka Sam kirjassa pyysikin päästä mukaan). Ehkä kohdan olisi voinut toteuttaa hiukan kirjauskollisemmin, mutta niin monta muutakin kohtaa.
Sen sijaan Samin ja Frodon suhde kuninkaanpaluussa ärsyttää minua. Kyllähän Klonkku pientä hankausta aiheutti heidän välilleen, mutta Samin häätäminen oli jo ihan likaa. Toki se on perusteltu pitkän version DVD ekstroissa, mutta en silti voi hyväksyä sitä.
 
Jaamar sanoi:
Kyllähän Klonkku pientä hankausta aiheutti heidän välilleen, mutta Samin häätäminen oli jo ihan likaa. Toki se on perusteltu pitkän version DVD ekstroissa, mutta en silti voi hyväksyä sitä.

Täysin samaa mieltä. Sen suhteen on otettu kyllä liikaa vapauksia.
 
Atheon sanoi:
Jaamar sanoi:
Kyllähän Klonkku pientä hankausta aiheutti heidän välilleen, mutta Samin häätäminen oli jo ihan likaa. Toki se on perusteltu pitkän version DVD ekstroissa, mutta en silti voi hyväksyä sitä.

Täysin samaa mieltä. Sen suhteen on otettu kyllä liikaa vapauksia.

Jännä juttu, minua ei tämä häiritse. Ainakin katsojalle, joka ei ole lukenut TSH:ta, se antaa paljon enemmän. Se luo molempiin tarinoihin (Minas Tirith ja Frodo & Sam) samaan aikaan sellaista todella koskettavaa epätoivoa: kaikki tuntuu epäonnistuvan ja menevän surkeasti. Tietysti mitä surkeammassa tilanteessa ollaan, sen paremmalta tuntuu selviäminen siitä. Ja lopultahan tuo Samin ja Frodon erotus vahvistaa heidän ystävyyttään.

Eli siis, vaikkei ole kirjassa, se on tehty niin hyvin, ettei haittaa ainakaan minua.
 
RE:

toppahobitti sanoi:
Plus:

Chayéna kirjoitti:
Faramir: "Toivot, että osamme olisivat vaihtuneet." Denethor: "Niin. Sitä toivon." Kun näin, olin että mitä h****a? Isä toivoo, että Faramir olisi kuollut veljensä Boromirin sijasta..?!

Noinhan tuo oli kirjassakin... Vähän ihme juttu mutta täyttä totta. :D

Niinhän tuo sanoi, mutta heti sen jälkeen Faramir jotain horjahti Denethorin penkkiä vasten ja Denethor sanoi että mee lepäämään siitä, olet varmasti väsynyt. Ihan niin kun mielenkiintoista, ensin sanotaan että kunpa olisit kuollut veljesi sijasta ja sitten että lepää hyvin, kultamuru. What the--
 
Pidennetyssä versiossa(?) on kohtaus, jossa Gimli ja Legolas ottavat toisistaan mittaa juomapelin muodossa. Molempien vedettyä leipäläpiinsä jotain parikymmentä kolpakollista Gimli sammuu, mutta Legolas vain sanoo tuntevansa pistelyä sormissaan. Mutta Hobitissahan Bilbo ja kumppanit pääsivät karkuun vain koska haltiat sammuivat juotuaan kuninkaan viiniä. Siis olihan viini tietysti aikasen voimakasta (mikä myös kirjassa mainitaan), mutta olisihan Legolaksen pitänyt mennä hieman enemmän känniin niin monesta kolpakollisesta. Vai onkohan Legolas ollut aikanaan kovakin juomaan? Ja saavuttanut samalla toleranssin?
 
Hobitissa oli muistaakseni selityksenä se, että ne sammuneet haltiat eivät olleet aatelisia vaan alamaisia. Kaiken kukkuraksi se viini mitä haltiat kittasivat oli voimakasta ja sitä kuului nauttia pieniä siemauksia pitkä ajan kuluessa, eikä kolpakollisia kuten hovimestari ja vartiopäällikkö.

Lainaus Hobitista:
"Viinin on oltava todella vahvaa ennen kuin se saa metsähaltian uneliaaksi, mutta nähtävästi tämä viini oli Dorwinionin suurten puutarhojen satoa, jota ei ollut tarkoitettu sotilaille eikä palvelijoille vaan ainoastaan kuninkaan juhliin ja hovimestarin suuria kannuja pienemmistä astioista tarjottavaksi."
 
Katseltiin tuossa ekstroja ja mieleen pomppasi (jo kauan sitten, mutta nyt muistui uudestaan) musta portti. Sehän rakennettiin alunperin petämään pahuus Mordorissa. Ja se on aika hyvin saatukin sen näköiseksi että se voisi olla alunperin ollut vähän vähemmän piikikäs ja örkit olisivat vain rakentaneet lisää päälle ja tavallaan turmelleet gondorilaisten portille antaman ilmeen. Mutta jos/kun portin on alunperin ollut tarkoitus on ollut pitää pahuus sisällä niin miksi se aukeaa ulos päin? En niele selitystä että vanha portti on purettu ja uusi rakennettu tilalle. Noin massiivinen rakennelma on ollut varmasti järkevää säilyttää pohjana. Gondorilaiset eivät voi olla niin uunoja että olisivat rakentaneet portin tarkoituksella aukeamaan ulospäin joten tässä on suunnittelijalla tai viimekädessä Jacksonilla tullut paha moka. Niin moni asia on tehty vastaamaan todellisuutta. Toki elokuvassa tuo näyttää paremmalta ja joku joka ei ole lukenut kirjoja tai niiden taustoja voisi ihmetellä miksi Morgothissa portti aukeaa noin päin, nutta jos asiaa olisi ajateltu niin se olisi varmaan kerrottu ekstroissa. Minä siis luulen ettei kukaan ole edes tullut ajatelleeksi tätä ja se on asia joka tällä hetkellä nakertaa ja pahasti. Pieni yksityiskohta, mutta sen huomattuaan sitä on mahdoton olla ajattelematta.
 
Valitettavasti asia taitaa olla niin, että Musta portti oli Sauronin tekoa, vaikka Hammastornit olivatkin lännenmiesten rakentamia. TSH:n luvun "Musta portti on kiinni" alussa sanotaan näin:

"Across the mouth of the pass, from cliff to cliff, the Dark Lord had built a rampart of stone. In it there was a single gate of iron, and upon its battlement sentinels paced unceasingly."

Eli muuri ja portti tehtiin Sauronin mahtikäskyllä sitten, kun gondorilaisten vartio väsähti ellen vallan väärin ymmärrä. Lisäksi paikalla oli nähtävästi Sauronin rakennuttama portti jo Viimeisen liiton sodan aikoina toisen ajan lopussa, kun vapaat kansat hyökkäsivät Mordoriin. Tästä on säilynyt Elrondin silminnäkijätodistus luvussa "Elrondin neuvonpito":

"I was the herald of Gil-galad and marched with his host. I was at the Battle of Dagorlad before the Black Gate of Mordor, where we had the mastery"

Ja todistaapa portin Sauronin tekosiksi sekin, että se lysähti kasaan Sormuksen tuhouduttua:

"The earth groaned and quaked. The Towers of the Teeth swayed, tottered, and fell down; the mighty rampart crumbled; the Black Gate was hurled in ruin"

Toisaalta samassa kataklysmissä pirstoutuivat númenorilaisvalmisteiset tornitkin, joten tuo viimeinen sitaatti ei todista yhtään mitään portin tekijästä; sitä ennen esitetyt lausunnot sen sijaan kuitenkin pitänevät kutinsa.

Ks. myös artikkeli Morannon (Kontuwiki). Artikkelissa ei tosin tehdä eroa toisen ajan ja kolmannen ajan mustien porttien välillä, mikä kauneus- ynnä asiavirhe korjattaneen, kunhan artikkelia paremmalla ajalla ja ehtimisellä joskus vielä korjataan mikäli Eru suo.
 
Annan mestari Tikille Tiedonvaalija-mitalin kultaisin siivin hänen ehdittyään jälleen asian äärelle muutamia minuutteja ennen minua. Alle vielä todisteeksi vastaukseksi suunnittelemani tekstinpätkä:

Jaamar voi levätä yönsä rauhassa. Jos Kontuwikiin on luottaminen (ja miksei olisi), niin ainoastaan Morannonin vahtitornit eli Hammastornit Narchost ja Carchost olivat Gondorin ihmisten rakentamia. Solan poikki kulkeva varustus ja rautainen portti olivat Sauronin rakentamia hänen paluunsa 2951 ka. jälkeen.

http://wiki.kontu.info/Morannon

Ja jottei tämä viesti jäisi täysin sisältököyhäksi, pohdiskelen Mustan Portin murenemisen mekanismia. Roikkuivatko sen kivet ilmassa Sauronin tahdon avulla vai oliko muurauslaastin salainen ainesosa Sormuksen voimassa? Eivätkö rakennuskivet halunneet olla enää päällekkäin Sauronin tuhouduttua, ja pomppasivat erilleen?
 
No hyvä että asia oli sittenkin näin. Muistikuvissani on aukkoja kuten voi huomata ja tämä pelasti minun elokuvakokemukseni näiden porttikohtausten osalta. Kiitoksia siitä.
 
Aldarian kaivelee taas vanhoja ja palailee tässä ketjussa 9 vuotta ja omassa elämässään parhaimmillaan 16 vuotta ajassa taaksepäin muistellakseen omia "herneet nenään" kokemuksia LOTR leffojen parissa. :grin:

Sanottakoon aluksi, että minä pidin (ja pidän) Jacksonin LOTR leffoista hyvin paljon ja korotan ne varsin korkealle jalustalle ansioistaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ne olisivat virheettömiä (ei toki), tai että ne olisivat täysin minun mielikuvieni/halujeni mukaiset. Kyllä niistä löytyy huonoja ja ärsyttäviäkin kohtauksia, jotka saivat jo aikanaan ihmettelemään mitä herra PJ mahtoi ajatella tai miksi ko. kohtaukset otettiin mukaan. Monet näistä omista harmitukseni kohteista on jo täällä useaan kertaan mainittu mutta käyn nyt suurimmat läpi. En ala kuitenkaan keräämään listaa mistään "pikkunillityksistäni" joita varmasti saisi kyllä kertymään.

No lähdetään Arwenin hahmosta ja hänen osastaan. Monet tuntuvat olevan sitä mieltä, että Liv Tyler ei sopinut osaan ollenkaan. Minulla ei ole mitään Liviä vastaan ja minusta hän kyllä sopi Arwenin osaankin mutta myönnän, että omallakin kohdallani karsastan sitä hänen "soturiosaansa" FOTR:ssä eli Glorfindelin osan "varastamista". Ei niinkään, että olisin halunnut välttämättä nähdä Glorfindelin vaan siksi, että se ei millään tavalla sovi omaan mielikuvaani Arwenista tai yleensäkään Tolkienin kirjoituksiin hänestä. Lisääkin tätä oli suunniteltu mutta (kaikeksi onneksi) pudotettiin pois myöhemmistä leffoista. Tämä hahmon ja sen osan suuri muokkaus aiheutti kyllä sen, että leffaan jäänyt Arwen jäi aika epämääräiseksi ja köykäiseksi.

Aragornin kuiluun syöksy, "mukakuolema" ja sen aikaiset takaumaunet ovat kohtaus, joka omasta mielestäni olisi voitu surutta leikata pois. Aika kornia katsottavaa. Tästä on täällä keskusteltu jo paljon joten ei sen enempää siitä asiasta.

Haltioiden mukaantulo Ämyrilinnan ja Helmin Syvänteen taisteluun oli kyllä minulle aika kova pala nieltäväksi. En edelleenkään pysty oikeuttamaan sitä millään "Keskimaalaisella syyllä", joten ainoaksi jää se, että kohtaus on kyllä elokuvallisesti ihan hyvä. Samalla se kuitenkin sivuuttaa kaiken "realistisuuden" eli mistä ja miten haltiat olisivat tienneet saati ehtineet ko. poppoon paikalle marssittaa. Samoin se mielessäni "tuhoaa" juuri sen, että Ämyrilinnan taistelu oli kirjassa näyte nimenomaan Rohanin ratsastajien (ja ihmisten) voimasta. Jos apua kerran piti välttämättä muualta saada niin olisi siten tuotu vaikka Harmaa komppania ja Elrondin pojat apuun.

Kaikkein suurin ärsytyksen aihe on kuitenkin se kuinka PJ on käsitellyt Denethorin hahmoa. Älykkäästä, ylväästä ja taitavasta, joskin kylmästä ja Sauronin harhauttamasta Gondorin käskynhaltiasta tehtiin epäpätevä, epämiellyttävä ihmisraunio, melkeinpä pelle, jolle ei edes kuolemassa annettu arvokkaampaa osaa. Minun oli todella vaikea (ja on vieläkin) katsoa Denethor kohtauksia ROTK:ssa kun vertaan häntä kirjan hahmoon ja omaan mielikuvaani hänestä.

Noin, olisihan niitä pienempiä vaikerruksen aiheita tai tyytymättömyyden kohteita vielä mutta jääkööt ne tästä pois.
 
Minua yllätti, kuinka paljon samoja ärsytyksen aiheita näistä viesteistä löytyi. Täytyy myöntää, että ainakin Denethor, haltiat Helmin syvänteessä sekä Sam&Klonkku&lembas ovat minullekin jääneet mieleen ärsyttävinä, vaikken ole elokuvia katsonut kai pariin vuoteen (ehkä olisi taas aika - pidän niistä kyllä näistä huolimatta).

Sarumanin ja Gandalfin tappelu oli myös täysin oman mielikuvani vastainen, mutta silti ehkä noita muita kohtia paremmin kirjan tarinaan sopiva.

Mutta kukaan ei näytä maininneen ärsyttävyyttä, joka minulle on jäänyt parhaiten mieleen: Frodo ja Sam Osgiliathissa - miksi? Tosin tämä on jäänyt mieleen siksi, että se sisältää myös itseironisen (tai sitten ei) kohtauksen: taistelun keskellä Frodo sanoo Samille "meidän ei pitäisi olla täällä" - no niinpä…
 
Sarumanin ja Gandalfin expelliarmus-taistelu lienee pantu mukaan siksi kun ollaan haluttu kovasti noudattaa elokuva-akateemista sääntökirjaa, ts. että asioiden (eli tässä tapauksessa istarille annettujen voimien) näyttäminen on aina suositeltavampaa kuin niistä kertominen tai vihjaaminen. Muuten olisi jäänyt se vaara että joku lippis-Chad yleisössä olisi saattanut vaikka todeta, että "eihän noi kaapuasuiset heebot ees tee yhtään mitään taikoi niinq".
 
Mutta kukaan ei näytä maininneen ärsyttävyyttä, joka minulle on jäänyt parhaiten mieleen: Frodo ja Sam Osgiliathissa - miksi? Tosin tämä on jäänyt mieleen siksi, että se sisältää myös itseironisen (tai sitten ei) kohtauksen: taistelun keskellä Frodo sanoo Samille "meidän ei pitäisi olla täällä" - no niinpä…
Minä voisin periaatteessa hyväksyä Osgiliath-sivujuonteen osaksi Faramirille lisättyä hahmonkehityskaarta, kuinka hän ei ole täydellisen lujatahtoinen heti ensitapaamisesta lähtien vaan joutuu valitsemaan oikein tekemisen isän miellyttämisen sijasta. Mutta toteutus... Siinä vaiheessa kun Frodo ojentaa Sormusta Mustien ratsastajien johtajalle olisi kuvitellut niin Faramirin kuin Samin ja Klonkunkin karjaisevan "seinähullu hobitti, sinä et takuulla kanna sitä enää metriäkään!"
 
Unohtui edellisestä viestistä yksi jonkinmoinen ärtymyksen aihe, vaikka aikomus kyllä oli se kirjata. Eli nämä Legolaksen sooloilut. Kaikkein "ällistyttävin" oli kyllä se hevosen selkään nouseminen kaulan alta pyörähtämällä.:urg:
Kuitenkaan nämä eivät vielä LOTR trilogiassa olleet kuin pieniä ärsytyksen aiheuttajia, koska ne kuitenkin olivat vain harvoja poikkeuksia muun tarinan keskellä ja pääosin toiminta pysyi vielä suhteellisen "realistisella" tasolla. Ainakin jos vertaa Hobitti leffoihin niin LOTR on vielä oikea umpirealistisuuden esikuva. :D

Minä muuten taidan kuulua siihen vähemmistöön joka EI ärsyyntynyt Galadrielin mahtisormus "mahtailusta". Itseasiassa pidän kohtausta jopa hyvänä. Onhan se hiukan yliampuva mutta Jaamarin tapaan näen sen sormuksen mahdin esittelynä kun kyseessä on kuolematon ja selvästi muita voimakkaampi hahmo.
Kun ajatellaan esimerkiksi sormuksen hobittihaltijoita eli Klonkkua, Bilboa, Frodoa (ja Samia) niin kaikki olivat kuolevaisia. Yksikään ei alun perin ollut kovinkaan vallan- tai kunnianhimoinen (no Klonkku vähän). Yhdelläkään heistä ei ollut pienintäkään hajua sormuksen täydestä voimasta tai mahdista saati että heillä olisi ollut voimaa käyttää sen koko potentiaalia. Galadriel on heihin verrattuna aivan eri luokkaa. Hänellä oli paljon sekä tietoutta, että mahtia omasta takaa ja hän olisi varmasti saanut sormuksesta irti paljon enemmän, joskin vastavuoroisesti myös sormus hänestä. Olihan Galadriel aikoinaan jopa lähtenyt Amanista mm. siksi, että tahtoi hallita omaa valtakuntaa Keskimaassa. Sormuksen myötä tuo haave, koko Keskimaan valtius, oli nyt hänen ulottuvillaan. Eikä se olisi ollut pelkkä sormuksen luoma harha. Sanotaanhan Sauronin pelänneen juuri sitä, että jostain nousisi sormusta käyttävä mahti, joka sen avulla kukistaisi hänet. Galadriel oli varmasti yksi Sauronin pelon pääkohteita

Minusta kohtaus kuvaa siis aika hyvin sitä, minkälainen mahti Galadriel sormuksen kanssa loppujen lopuksi olisi ollut. Ei riutunut ja mutantoitunut vanha hobitti vaan mahtava, kaunis ja kauhea valtiatar, jota kaikki rakastaisivat ja jonka takia kaikki syöksyisivät epätoivoon. ;)
 
Aika paljon samoja ärsytyksen aiheita itselläkin.Mä nyt olisin muutenkin valmis tekemään rikosilmoituksen koko trilogiasta mutta tyydyn toistaiseksi kiukuttelemaan siitä netissä.Listaan tähän muutaman oman ärsytyksen aiheen jo mainittujen lisäksi.

Sormuksen ritareissa Arwenin ilmestyminen elokuvaan.Siis se kohtaus kun se yllättää Aragornin laittamalla miekan hänen kaulalle.Siis herran jestas,ylevä haltianeito jekkuilee laitamalla aseen kaverin ohimolle?Sitten se vielä sanoo jotain sellaisella viettelevällä femme fatale-äänellä.Hei siis wau!Metsässä on joku kuuma misu!Melkein odotin paljaan säären korkokengässä pamahtavan siihen Argornin naaman viereen.
Loppuelokuvan Arwen onkin sitten vähän liian eteerinen hahmo.Sellainen New Age-haltia.

Örkki heittää kilven niin että Aragorn jää päästään jumiin sen ja puun väliin.Olihan se hilpeä kohtaus mutta näkisin sen mielummin jossain Simpsoneissa.Vastaavia löytyy paljon jokaisesta taistelukohtauksesta.Legolasen ninjailut yms.Nämä ärsyttää erityisesti siksi kun ne taistelut on muuten ihan tyylikkäästi toteutettu.

Monet hahmot ovat ihan liian tuttavallisia,pullan tuoksuisia.Mä olisin mielummin nähnyt jotkut,etenkin ylimykset,enemmän etäisinä hahmoina.Vaikea taas löytää sanoja mutta jos sanoisin että semmoisina Shakespeareläisinä hahmoina.Ylväitä,etäisiä,toisesta ajasta ja paikasta olevia henkilöitä.Muutenkin elokuvat olisivat voineet noudattaa enemmän sellaista teatteri-ilmaisua kuin toimintaelokuvaa.Tämä taas ihan henk.koht. mielipiteenä.

Morian katoissa ryömivät örkit.Ei kai ne hyönteisiä ole?

Maskeerauksen liioittelu.Vähemmälläkin pakkelilla luulisi olevan selvää että Theoden on Sarumanin vallassa.Samoin Kärmekielen maskeeraus on mennyt totaalisesti överiksi.Örkit on sitten toinen juttu.
Ne on jotenkin vähän liian persoonallisen näköisiä.Sellaisia Muppet Show-hahmoja.

Liioittelu tietokonetehosteissa.Tarkoitan sillä sitä että se on liian yksityiskohtaista ja täyttää aivan liian paljon ruudun/valkokankaan pinta-alasta.En ole asiantuntija mutta pientä häivytystä ja sumennusta kauempana oleviin kohteisiin niin kuva ei näyttäisi niin elottomalta.Hapettomalta.Tämä sama asia mua ärsyttää monessa muussakin elokuvassa.

Sauronin silmä.Mä hyväksyn kyllä sen liekehtivän pallon mutta se silmäterä on naurettavan näköinen.Varsinkin lopussa kun se torni sortuu ja tämän silmä "pyörittelee silmiään" muka kauhistuneesti.

Pikku lisäys:Aragornin valekuolema ärsyttää muakin ja etenkin siksi miten köykäisesti muut porukassa olleet hyväksyvät asian.Melkein olan kohautuksella.Luulisi että pari tyyppiä olisi edes jätetty etsimään Aragornin ruumista.Ei kai niin merkittävää hekilöä nyt mätänemään jätetä.
 
Last edited:
Ylös