3 d- Kortin asennus..?

Kyllä minä ainakin itse henkilökohtaisesti asennan aina kaiken itse.
Tosin jos ei koneista pahemmin ymmärrä jne, niin voi olla hyvä jos ei mene sörkkimään koneen sisälle, mutta tuollaisen kortin asennus ei paljoa vaadi.
 
Tässä on kuvilla varustettu manuaali näytönohjaimen asennuksesta. Tämän jälkeen vaan käynnistät koneen ja asennat ohjaimen mukana tulleet ajurit. Muista poistaa vanhan näytönohjaimen ajurit ennen kuin asennat uutta näytönohjainta.

edit:\ Niin kyllä minä ne ohjaimet ihan itse asennan.
 
Itse asennan aina kaiken itse. Vaikkakin ostaessani uuden koneen osina tilasin kaiken varalta asennuspalvelun, etten vaan sössisi jotain ja prossu palaisi karrelle :p. Mutta yleensä kyllä kaikki itse. Tulee halvemmaksi.
 
No juu, kyllähän se tulee aika paljonkin halvemmaksi.

Itse konetta ostaessa tilasin kaikki koneen osat noin 3-4 eri nettikaupasta ja kasasin sen jälkeen itse koneen.

Laskin, että samanlaisen koneen hankkiminen yhdestä paikkaa ja asennuksen kanssa / tai valmiin paketin, olisi tullut maksamaan noin 1300e kun itse pääsin 800e.
Että kyllä sitä todellakin kannattaa miettiä, että asentaako itse vai ei ja mistä tilaa ja mistä ei. :)
 
Oma AMD 2400+ 512 Mt 80 GB Geforce 4 Ti4200 -koneeni maksoi noin 650 e. Mutta en ostanut uutta näyttöä enkä näppistä, vaan jatkoin vanhojen käyttämistä. Ostin koneeni Verkkokauppa.comista kesäkuussa. Asennuspalvelu maksoi 40 e, enkä itse asiassa ole avannut koko konetta vielä kertaakaan.
 
Totta. Sitäpaitsi tietokoneet tulevat yllättävän tutuiksi kun kasaa omansa. Oma koneeni olisi ollut jotain Icegornin antaman pakettikoneen luokkaa mutta minäkin pääsin n. 800-900 eurolla. Kaupoista etenkin Jimm's PC Store ja LJH yllättivät minut positiivisesti tuotepalvelullaan ja nopeudellaan. Multitronic oli sitten hieman epämielyttävempi tapaus huonon informoinnin takia. Minulla kesti kaksi viikko näytönohjaimen ja prossun tuleminen joten soitin heille ja sain silloin vasta tietää että kyseiset näytönohjaimet olivat loppuneet. Sähköposteihin ei vastattu. Itse toimitus onneksi tapahtui pikapalvelulla ja se oli jo seuraavana päivänä postissa. Jos konetta kasaa ensimmäistä kertaa niin kannattaa pyyttää jotain kokeneempaa asentamaan prossu. Siinä nimittäin ensikertalainen saa helposti tuhottua prossun.
 
Monesti sanotaan, että prossun asennuksessa pitää olla varovainen jne. mutta ite kai oon ihan reilusti vaan vaihtanu. Ei mitään silkkihansikkaita. Kunhan vaan varoo ettei seinille nakkaa sitä ( joka on uskoakseni harvinaista). Ei ole tullu mitään vaurioita tai muuta. Voi olla, että siitä vaan on tullu semmonen uskomus, että prossu hajoo heti jos ei pidä hellästi oikeasta kohdasta. Onhan se tietenkin hauras, muttei sitä ihan vahingossa pitäisi niin paljon vääntää, että hajoais. Silloin on vika jo korvien välissä. Ainoastaan tuuletin on semmonen, ettei sitä siihen kannata lyödä asennettaessa, mutta kyllä sen pitäisi silti ihan helposti ja vaivattomasti luontua. Koko koneen olen itse koonnut.
 
Prosessorissahan on tärkeintä

- oikea asento: prosessoria ei kannata alkaa väkisin tunkemaan miten päin tahansa, sillä yksi kulma on erilainen kuin toiset

- varmistaa että se on pohjassa ja paikallaan, ennen kuin lukitsee sen

- tuulettimen asentaminen varovaisesti: etenkin AMD:n prosessoreissa ennen aivan uusimpia malleja on ollut ongelmana prosessorin ytimen rikkominen vahingossa (heh heh, kun annoin liikkeen kasata koneen niin hepäs onnistuivat moisessa! vaihtoivat sekä tuulettimen että prosessorin)


Tuulettimen asentaminen on vähän vaikeampaa tapauksesta riippuen, se kun tuppaa olemaan vaikea lukita paikalleen ja vapauttaa jälleen. Vaikeus riippuu tosin osittain myös lukituksen mallista, olen törmännyt jo ainakin yhteen helpompaankin tapaukseen. Ensimmäisten Pentiumien aikaan lukitseminen oli vielä oikein mukavan tiukkaa ja hankalaa. Tästä kaikesta huolimatta olen selvinnyt hajottamatta ainoatakaan prosessoria :) Itseasiassa itse hajottamieni laitteiden määrä taitaa olla vielä nollassa. Tai no, yksi korppuasema on muuttunut virransaantiongelmaiseksi, on vähän virtakaapelin paikka löystynyt. Saa sen silti toimimaan :roll:
 
Itse olen onnistunut hajoittamaan ainakin kaksi eri laitetta. Yhden prosessorin ja yhden levykeaseman.
Prosessori oli AMD Thunderbird 1.4GHz. Kone oli itseasiassa kaverin ja sitä kaksin kasattiin. Tuulettimen pohjassa oli se tarra jonka alla on lämpöä johtavaa tahnaa. Jotenkin tarra ei irronnut kokonaan (en tiedä kuinka paljon sitä jäi siihen tahnaan, koska mielestämme otimme tarran kokonaan pois) ja emme huomanneet sitä. Se esti lämmön johtumisen ja poltti prosessorin.

Levykeasema taas kuoli kun sokkona laitoin virtakaapelin kiinni ja ei mennyt ihan kohdalleen (1.44 asemissa kun ei ole virtaliittimessä mitään pantaa joka estäisi moista tapahtumasta). Pistin virrat päälle ja savun hälvettyä totesin virtajohdon palaneen poikki. Onneksi tappioihin tuli vain korppuasema. :)

"Experience is directly proportional to the value of the equipment destroyed."
 
Nova sanoi:
Levykeasema taas kuoli kun sokkona laitoin virtakaapelin kiinni ja ei mennyt ihan kohdalleen (1.44 asemissa kun ei ole virtaliittimessä mitään pantaa joka estäisi moista tapahtumasta). Pistin virrat päälle ja savun hälvettyä totesin virtajohdon palaneen poikki. Onneksi tappioihin tuli vain korppuasema. :)

Ja minä kun luulin että olen ainut :p. Viime kesänä kävi disuasemani kanssa täsmälleen samanlainen tapaus. Olin laittanut johdon väärään kohtaan ja hetken päästä savut nousi ilmaan. Ihme kyllä, asema toimii edelleen hyvin ja taitaapi olla juuri tässä koneessa kiinni :) .
 
Näytönohjaimen voi vaihtaa myös näin http://www.datadocktorn.nu/us_kortbyte1.php :)
 
Itselläni hajotettujen osien listaan kuuluu emolevy joka oli ECS:in. En muista miten se tapahtu, mutta mukava savuhan siitä tuli. Joku osa oli siitä kumminkin kärähtäny. Toinen osa on virtalähde. Semmosen vanhan 250W virtalähteen menin polttamaan niin, että siitä roikkuikin yksi irtonainen johto ja koneen ollessa käynnissä se hipaisi koneen runkoa. Kone sammu ja johto oli sulanu kiinni runkoon. Virtalähdettä vaihtamalla rupes pelittämään.
 
Dúnadan sanoi:
Näytönohjaimen voi vaihtaa myös näin http://www.datadocktorn.nu/us_kortbyte1.php :)

Hehei, tuohan oli juuri äskettäin MBnetin net.nyt -palstalla. Tuo siis kertoo, miten valmiskoneiden surkea Radeon 9200 vaihdetaan parempaan rikkomatta koneen sisällä olevia sinettejä. Jos sinetit rikkoo avaamalla koneen, takuu loppuu.
 
Ylös