60-, 70- ja 80-lukujen musiikki

Joopsista. Minun hyllyäni koristavat lukuisat Yes:in, ELP:n, Jethro Tullin, Gentle Giantin, Mahavishnu Orchestran, Weather Reportin, Pink Floydin ja King Crimsonin tuotokset 60-70 -luvuilta. Ihme ettei vanha proge/fuusio ole vielä noussut esille. Aivan tajuttoman hienoa kamaa. Soittonsa puolesta aivan uskomatonta, sävellyksinä huumaavaa. Suosittelen lämpimästi.

Samoin aivan mahtavaa kamaa on Earth, Wind & Fire - "Booooogie wonderlaa-and..."
 
Star Wars 1977, The Empire strikes back 1980 ja Return of the Jedi 1983. Sekä Star Trek: The Motion Picture 1979, Star Trek II 1982, Star Trek III 1984. Star Trek IV 1986 ja Star Trek V 1989... siinäpä parhaan 1970- ja 80-luvuilla sävelletyn musiikin sisältävät jutut... sekä tietysti vuodesta 1987 aina vuoteen 1994 asti pyörinyt Star Trek: The Next Generation.

Näissä jutuissa pidetään yllä ihmiskunnan hienoimpia ja ylevimpiä musiikkiperinteitä.
 
Nyt viime aikoina on taas tullut kuunneltua 60- ja 70-lukua jonkin verran. 60-luvulta lähinnä se Beatles, 70-luvulta Led Zeppelin, Pink Floyd ja sekalaista funkkia. Hassua on huomata, että alan aina vaan pitää niistä nyt uuden musiikin kauden jälkeen enemmän ja enemmän. Suhteutettuna uuteen musiikkiin ne kuulostavat tuoreilta. Jopa Beatlesin hittikimarat. Niissä on jotain hohtoa, sellaista "vanhain aikain patinaa" joka nostaa niiden kuunneltavuutta.

Joka tapauksessa. Äsken kysyttiin kutakin vuosikymmentä kuvaavaa kappaletta. Ei tietenkään voi nimeät YHTÄ kappaletta, joka muistuttaisi jostain vuosikymmenestä. Kaikilta vuosikymmeniltä muistetaan niin monta kappaletta. Mutta voisin yrittää laatia jonkinlaista listaa perusteluineen sellaisista kappaleita, jotka minun mieleeni ovat jääneet tietyn vuosikymmenen leimoina.

(50- ja) 60-luku:
Elvis Presley - In the Ghetto
Tunnelmakappale, joka tuo minulle aina mieleen Elviksen vanhassa televisiossa vetkuttamassa lanteitaan. Kuulostaa vanhalta kaikin puolin. Elviksessä on jonkinlaista vanhaa karismaa laulussaan. Ei suotta nimetty kuninkaaksi.
The Beatles - Here Comes the Sun
En voi sille mitään, että tämä on niin täynnä sellaista ajan kultaamaa legendaa. Saunalaulujen ykkönen. Yhä edelleen tästä tulevat minulle mieleen technicolor-väriset englantilaiset valokuvat ja kuvat Abbey Roadilta. Erityisen kuuskytlukuinen.

70-luku
Led Zeppelin - Stairway to Heaven
Slovarien kuningas, progebiisien aatelia. En tiedä milloin on tehty, mutta tästä muistan aivan pienenä näkemäni livevideon pätkän jossa Jimmy Page vetää takavaloa vasten sooloa ja se jäi mieleen. Videon lopussa on muistaakseni vuosi 1978. En ole aivan varma. Joka tapauksessa tämä on 70-luvun ykkönen.
James Brown - Sex Machine
Seiskarin toinen puoli. Funk-luolamielikuva on taattu tätä biisiä kuunnellessa. Ja tietysti mieleen tulee myös Shaft.

80-luku
Van Halen - Jump
Kasarirockin isä, äiti ja kourallinen serkkuja. Kaikki muistavat Jumpin, ja monet myös sen musavideon korniuden. Sitä se oli, se kahdeksankymmentäluku.
Madonna - Material Girl
Soundeiltaan täysin originaali kasaribiisi. Mielestäni aivan hirveä, mutta juuttuu sitkeästi päähän kuin täi tervaan, mikäli jossain sen kuulen.

Ja huomataan, että nämä ovat minun mielikuvani, eivät välttämättä lempibändini tai -biisini.
 
On tullu kuunneltua aika paljon noita 60-80 luvun bändejä kun kaikki perheenjäsenet kaiken aikaa esittelevät musiikkia heidän nuoruudestaan.

60-luvun musiikista on jäänyt mieleen Kings, Beatles ja Roling Stones. Nuorempana etenkin Beatlesin Yelow Submarine oli aivan ykkönen. Rolling Stonesia vaan ei voi olla kuulematta elämänsä aikana ja on tullut vanhempien levyjä kuunneltua jonkin verran. Kingsiä en ole niin paljon kuunellut kun Beatlesia ja Rollareita mutta hyvän kuuloista musiikkia kumminkin.

70-luvun musiikkia on tullut kuunneltua vieläkin enemmän. AC/DC Doors, Cream, Pink Floyd, Deep Purple ja tietenkin Led Zeppelin. Noista eniten olen kuunnellut Led Zeppeliniä jolta olen haalinut kaikki levyt mitä kaupungistani olen saanut. JIMMY PAGE ROCKS!!! :D Myös Pink Floydia on tullut kuunneltua jonkin verran ja omistan siltäkin pari levyä. Creamia olen kuunellut sen verran kun olen vanhemmilta levyjä pöllinyt ja kyllä Claptonin musisoinnit vieläkin iskevät. Deep Purplea on nyt vaikea olla kuuntelematta. Smoke On The Water sun muut ovat iättömiä. Doorsin musiikkia olen lainannut siskoltani ja mieleen on jäänyt etenkin Riders Of The Storm. Muita biisejä en tähän hätään muistakkaan.

80-luvulta on vaikea alkaa luettelemaan hyviä bändejä. Niitä vain on niin paljon. U2, Dingo, Rats (vai mikä se nyt oli), Bon Jovi, Metalica, Queen, Kiss, Scorpions. Lista on loppumaton. Siskoni etenkin on mainostanut minule 80-luvun sukkahousu hevibändejä ja sitä kautta olen myös hevistä innostunut. Noita tulee alituisesti kuunneltua ja levyjäkin on tullu hommailtua.

Usein on tullu mietittyä että olisi pitäny syntyä 70- tai 80-luvulle. Multa on jäänyt paljon paitsi. :)
 
Yay 80-luku rokkaa!!
Itse kuuntelen paljon 80-luvun musiikkia.
Se on yksinkertaisesti parasta :wink:
Kuten Metallica, The Who sekä Rolling Stones.
GTA Vice Cityssä on 80-luvun musaa ja usein tulee se niin tuttu kappale, mutta kun ei muista artistia :cry:
80 luku ROCKS!
Yay!
 
Hmmm... Vegetto: Rollarit ja The Who ajoittuvat kyllä aiemmaksi, sopivat kylläkin mitä parhaimmin topikin aiheeseen. 1960-luku oli molempien tärkeintä aikaa. Who:hon en ole lähemmin perehtynyt (pitäisi jaksaa kuunnella pari isän levyhyllystä löytyvää älppäriä). Rollarit sen sijaan tuttua ja musiikkiahan he ovat tehneet ahkerasti läpi vuosikymmenten.

Itselleni 1980-luku (tarkemmin jälkimmäinen puolisko) on läheisin, sillä tuolloin aloitin aktiivisesti musiikin kuuntelun, etsin ja löysin siis omia suosikkejani, joista henkilökohtaisesti tärkemmiksi nousivat Big Country, The Bangles ja Eput. Pidin myös mm. A-ha:sta ja kotimaisesta Sigistä.

Myöhemmin olen laajentanut valikoimaa ja tutustunut lähemmin aikaisempienkin vuosikymmenten musiikkiin. Niinpä omasta levyhyllystäni löytyy nykyään mm. Beatlesiä, Rollareita, Janis Joplinia, CCRää, Clashia.
 
Anteeksi nyt vain, mutta 80-luvulla tv:ssä (satelliitti) oli paljon tätä musiikkia myös joitain musiikki videoita tuli.
Itse muistan näin.
Kyllähän minä sen toki tiesin että The Who ja Rollarit olivat jo aikaisemmin "IN".
:p
 
Kyllä Ensimmäiset Metallican levyt ovat kovassa käytössä. Kill 'Em All, Master of Puppets, ...And Justice for All. Ja muut, Myös muidenkin hevibändien "vanhoja" levyjä tulee kuunneltua. Slayerin koko tuotanto vuonna 1990 julkaistuun Seasons in the Abyss'iin asti. Iron Maiden, Motörhead, ja monet muut vanhat metallibändit (ei sukkahousuhevibändit).
 
Juu... ja tässä vielä yksi. Kun kuulin ensimmäisen kerran Stan Bushin musiikkia, päätin soittaa sitä ainakin kerran päivässä. Tyyppi on yksi 80-luvun parhaimpia amerikkalaisia laulajia. Hänen musiikistaan pidän eniten The Touchista, Darestä ja Machineheadistä. Jos haluatte löytää kaverin musiikkia, etsikääpä suomi24.fi:n sivuilla yhdistelmällä Stan Bush + mp3, niin löydätte melkoisesti lauluja. Erityisesti The Touchin oikeanpituinen versio on hyvä. Kun kuulen kyseisestä laulusta erityisesti kohdat 'When all hell's breaking loose, you'll be right in the eye of the storm.', 'You never bend, you never break, you seem to know just what it takes. You're a fighter. It's in the blood, it's in the will, it's in the mighty hands of steel. When you're standin' your ground.' ja 'And you never get hit when your back's to the wall, gonna fight till the end and you're taking it all.' laulan niin täysiä kun vain voin (vaikka olisi naapuritkin kuulemassa). Ne laulut tosiaan saavat laulamaan mukana... suosittelen kaikille, jotka pitävät 80-luvun pehmeämmästä rockista/popista (itse asiassa luultavasti melkoisen samantapaisesta kuin Foo Fighters).
 
Oih, 70- ja 80-lukujen rokki on ihaninta mitä tiedän! Ajatella nyt vaikkapa Pink Floydia, Led Zeppeliniä, Alice Cooperia ja The Beatlesia! Tai Metallicaa! Sulan... :knockout:
 
Kysymys. KISS (Kings In SatanŽs Service) komeili takavuosina maskien kanssa. Pojat luopuivat kasvomeikeistä terveydellisistä syistä mutta palasivat niiden käyttöön myöhemmin. Miksi? Eivätkö paljaat naamat myyneet tarpeeksi levyjä?
 
Papa Legba: Taisit osua naulan kantaan. Nimittäin mikäli kukaan on nähnyt herrat ilman meikkejä niin jäänee shokista toipuessa levy ostamatta. Tosin on sanottava samaan syssyyn että meikit ja tamineet niskassa kundit soittaa ihan kelpo masurkkaa.


Ja tosiaan, 80-luku oli musan kulta-aikaa. Meikäläiseen puree rock/metal juuri tältä ajalta. Ja etenkin Def Leppard, sitä ei sovi unohtaa! Siinä on sitä jotain mitä 90-00 luvuilta puuttuu. Miksikä sitä kutsuisi.... ehkä siitä puuttuu "tekemällä tehty"- maku.
 
Minusta taas vuodet 1967-1976 olivat musiikin kulta-aikaa. '60-luvulla tullut bluesin uusi aalto oli vielä tuoreessa muistissa, koko ajan keksittiin jotakin uutta, hyviä yhtyeitä oli enemmän kuin koskaan ennen (ja jälkeen), ja rock-musiikkia kauttaaltaan leimasi mieletön draivi, sellainen päätön, rosoinen rouheus ja meininki, ynnä uusi hedelmällinen kosketus isoisä bluesiin.

Ainakin itse saan mielettömiä elämyksiä, kun kuuntelen esmes Deep Purplen klassisen kauden tuotoksia, tai vanhaa Uriah Heepia, tai Steppenwolfia, tai Allman Brothersia tai mitä tahansa siltä ajalta. Blind Faith tietty myös, ja Derek & The Dominoes. Tai ylipäätään melkein mikä tahansa. Se on niin omanlaisensa tatsi siinä musiikissa, jotenkin se jatkuva kiertämisen ja soittamisen asenne kuuluu siitä läpi, ja se sellainen rock-musiikissa vallinnut yhteisöllisyys (ja pieni pilveilykin). Upeampaa musiikkia en tiedä tehdyn jälkeenpäin, joitakin harvoja yhtä upeita kyllä, mutta tuon mainitsemani kultakauden tasoa ei ole ohittanut vielä mikään.
 
jostakin päin Etelä-Amerikkaa oleva Devadip Carlos Santana (sähkökitaran hallitseva kuningas)

Santana on kyllä Meksikosta, Pohjois-Amerikasta.

Eräs ystäväni on tutustuttanut minut sellaiseen suomalaiseen bändiin kuin Agit-Prop. Kyseessä on kiihkeää taistolaismusiikkia lähinnä juuri 70-luvulta.

Agit Prop on aikamoinen stalinistibändi, sanoitukset ovat sellaista propagandaa että meinaan oksentaa, vaikka olen itsekin vasemmistolainen. Neuvostokommunismin ylistyksen kuunteleminen 2000-luvulla "retroilumielessä" ei minusta ole edes hyvä vitsi. Musiikillisesti yhtyeellä on kieltämättä kyllä ansionsa. Ultra Bra, joka teki samanlaista musiikkia myöhemmin järkevillä sanoituksilla, on taas yksi suosikkibändeistäni. Mutta jos pystyy olemaan kuuntelematta sanoituksia, niin AP voi kyllä tarjota ihan laadukkaita sävellyksiä.

Itse ehkä koen 60- ja 70-lukujen olevan parasta aikaa popmusiikista puhuttaesta. Kai nyt 80-luvullakin jotain hyvää tehtiin.

60-luvulla rock-musiikki kehittyi sellaiseksi mitä se nykyään on. Vuosikymmenen alkua hallitsi vielä 50-luvun rock'n'roll-, rockabilly- ja doo-wop-tyylit, sekä twistbuumi (Chubby Checker) mutta uutena tyylinä tuli ns. rautalanka (enkuksi "surf rock"), kitaravetoinen instrumentaalirokki. The Ventures ja The Shadows olivat suosittuja bändejä, itse tykkään Shadowsista paljonkin.

60-luku assosioituu mulla kyllä vahvasti kolmeen kovaan B:hen: The Beach Boys, The Byrds ja The Beatles. Beach Boys kehitti lauluharmonioihin perustuvan "surf pop"-genren, ja on mun mielestä ehdottomasti rockin suuria pioneereja. Bändin alkuaikojen yksinkertainen perusrock kehittyi legendaarisen Pet Sounds-levyn (1966) barokkimaisiin, mestarillisiin orkestrointeihin ja uskomattoman monikerroksisiin lauluihin.

The Byrds on merkittävä bändi, koska se kehitti Bob Dylanin ohella folk rockin, ja myöhemmin oli myös countryrockin edelläkävijä. Kaikki nyt muistavat hitit "Mr. Tamburine Man" ja "Turn Turn Turn", mutta bändillä oli myös vahvoja albumikokonaisuuksia.

Maailman kaikkien aikojen merkittävin ja paras rockyhtye on epäilemättä The Beatles. Bändi oli alle 10-vuotisen levytysuransa aikana luomassa useita eri tyylejä ja keksimässä hirveän paljon uutta rokkiin. Tietysti bändillä on myös aivan mieletön määrä hittejä. yhtyeen kehitys mersey beat-tyylistä ja rhythm'n'bluesista psykedeliaan ja progressiivisiin kokeiluihin on uskomaton. Beatlesin levytetty tuotanto on (ehkä nyt Yellow Submarinen ja Let It Ben paria hieman muita heikompaa raitaa lukuunottamatta) yhtä juhlaa, täytebiisejä ei levyillä kertakaikkiaan ole. the Beatles on itse asiassa ainoa yhtye, johon en koskaan ole kyllästynyt, vaan on pysynyt taukoamatta suosikkilistallani ihan pikkupojasta asti.

60-luvulla oli toki monia muitakin kovia bändejä, esim. The Who, The Yarbirds, The Animals ja The Kinks, jotka olivat todella eteviä bluespohjaisessa rockissa. The Rolling Stonesista en sen sijaan hirveästi ole koskaan tykännyt, vaikka sen pitäisi olla hirveän hyvä. The Zombies teki jännää melodista rokkia. Bob Dylan oli tietty hyvä folkissa, ja Simon & Garfunkel tekivät hienoja kappaleita. The Cream ja Jimi Hendrix Experience kehittelivät teknisesti vaativaa kitararockia. Heavy metal-tyyliä kehitti vuosikymmenen lopulla Led Zeppelin (vaikka jo Beatlesin Helter Skelter on tavallaan heviä), ja 70-luvun alussa seurasi nopeasti Black Sabbathin ja Deep Purplen hevimusiikin esiintulo. Zeppelinin 4 ensimmäistä levyä ovat todella hienoja, ja bändi oli paljon muutakin kuin perusheviä. Naisista 60-luvulla täytyy mainita Janis Joplin.

60-luvulla jazz oli usein vielä hyvää, ja artistit kuten Miles Davis, John Coltrane ja Herbie Hancock tekivät hyvää musiikkia.

70-luvun alusta mieleeni tulee lähinnä progeyhtyeet, kuten Yes, Gentle Giant, Genesis ja Pink Floyd, jotka kaikki tekivät hyviä levyjä ennen 70-luvun puoliväliä. Suomalaisista Wigwam ja Tasavallan presidentti olivat lähes kansainvälistä tasoa.

70-luvun jälkipuoliskolla esiin tulivat punkyhtyeet. Ramones on mun mielestä näistä paras, joskin Sex Pistolsin ainoa levy on myös erinomainen. Clashistä sen sijaan en ole koskaan hirveästi tykännyt. The Jam teki Ramonesin tapaan 60-lukuvaikutteista punkkia. Buzzcocks oli ihan ok pop-punk-bändi. Sham 69 oli luomassa oi!-punk-tyyliä, ja niillä oli muutama hitti.

80-luku muistetaan vuosikymmenenä, jolloin popmusiikki oli vajonnut pohjamutiin. Vanhat mestarit tekivät uransa noloimpia floppibiisejä (esim. Starshipin (ent. Jefferson Airplane) "We Build This City", Fleetwood Macin "Little Lies", Yesin "Owner of a Lonely Heart" ja Beach Boysin "Kokomo"). Uudet bändit tekivät usein joko kammottavaa syntikkapoppia (Kajagoogoo, Spandau Ballet, Duran Duran, Wham, ABC, Nik Kershaw, Dingo) tai aivotonta tukkaheviä (Poison, Mötley Crüe, WASP). Kuitenkin jotakin edistystä tapahtui. Muutamia mielenkiintoisia new wave-bändejä oli, joista itse tykkään eniten The Policesta. Rapmusiikki kehittyi, varhaisia mestareita olivat Run DMC, Afrika Bambaataa, Grandmaster Flash ja Beastie Boys. Elektronimusiikin saralla kunnostautui Kraftwerk (joka teki hyviä levyjä jo 70-luvulla), ja Pet Shop Boys teki älykästä diskomusiikkia. The Smiths ennakoi brittipop- ja indierock-ilmiöitä.

80-luvulla punkista kehittyi hardcore, mm. Dead Kennedys, Black Flag ja Minor Threat. Hevikin alkoi kehittyä: Slayer ja Metallica kehittivät thrash metallia, Bathory ja Mayhem black metallia, Celtic Frost avantgarde-metallia.
 
Aah - minun aiheeni, aivan selvästi. On aika, sanoisinko, outoa meillä päin että kuuntelee musiikkia jonka tekijät ovat kuolleet ennen kuin synnyin.

Noh, aloitetaanpa.
Ensinnäkin, The Doors. Jim Morrisonin ääntä rakastan eniten The Doorsin musiikista. Break On Through on lempikappaleeni.
Sex Pistols. Rotten on kingi. Kappaleissa on jotain alkukantaista energiaa, sellaista, mitä harvemmissa nykyajan kappaleissa on. Sex Pistols on niin huono bändi että se on jo hyvä.
Ramones. Samaan sarjaan Pistolsien kanssa. Dokumenttielokuvan (The End of Century) nähtyäni Ramones nousi korkeammalle listalla - älyttömän mielenkiintoisia tyyppejä.
Guns N' Roses, Dingo, Van Halen jne. Black Sabbathia unohtamatta. Ozzy on kingi.
 
Kyllähän noi 70-80-lukujen rock bändit on ihan ehdottomia ykkösiä mun listalla. Esimerkkinä bändeistä mm. AC/DC, Led Zeppelin, Pink Floyd, Scorpions, W.A.S.P. ja nämä siis siitä 70-80 lukujen kieppeiltä.
[Off]Kyllähän tuota nykyajan metalliakin tulee kuunneltua mm SoAD.[/Off]
 
Hahaa. Minäpä tulen ja nostan tämän topiccin esille ja vain sen takia kun haluan hehkutella muutamia bändejä. Olen jo pitkän aikaa kuunnellut myös 80-luvun musiikkia, mutta en silloin siihen vielä mitään erikoista huomiota kiinnittänyt. Ennenkuin sitten viime kesän jälkeen. Satuin vahingossa samaiselle leirille muutaman kasari-fanin kanssa ja he sitten pistivät minut kuuntelemaan (hyvää) musiikkia. En sitten kuitenkaan mennyt siitä aivan mielettömän sekaisin, toisin kuin eräs ystäväni, mutta rupesin silti kuuntelemaan sitä hitusen enemmän.

Tosin täytyy myöntää, että menetin sydämeni White Lionille. Ja muuten, kun nopeasti tämän keskustelun selasin niin en ainakaan yhtään mainintaa ko. bändistä huomannut, mutta saatoin vahingossa hypätä joidenkin juttujen yli jä WL:stä mainitut jutut ovat ihan hyvin voineet jäädä minulta huomaamatta.

Myöskin toisikis suosikeiksini ovat nousseet Dokken, Poisot, Ratt ja Skid Row. Minulla on suhteellisen paljon kasarimusaa koneellani, mutta niitä on monia monilta eri esittäjiltä enkä nyt jaksa alkaa luettelemaan kaikkia mahdollisia :). Levyjä minulla ei pahemmin ole, koska ei ole varaa ostaa mitään, mutta kaksi Gary Mooren lp:tä, yksi Iron Maidenin lp sekä yksi Van Halenin lp.

Ja loppuun mainittakoon vielä, että Bon Jovista olen aina pitänyt niin sitä en tuossa aikaisemmin maininnut kun ei uutena tuttavuutena tullut.
 
Minun on herätettävä tämä keskustelu henkiin. Syyksi kelvannee

THE RUTLES

Hulvatonta, ihanan piristävää, saanen sanoa :D
(En voi väittää, että se vetelisi vertoja Beatlesille mutta... Maailman ihanin parodia! Vai mitä sanotte, ystävät?)
Löysin pari viikkoa sitten Anttilan midi-price -hyllystä levyn enkä yksinkertaisesti kyennyt jättämään sitä sinne.
 
Meitsille jostain syystä 1970-luvun musiikki on tehnyt suurimman vaikutuksen. Itse asiassa levykokoelmaani on vasta viimevuosina ilmaantunut enemmänkin muulloin kuin tuona vuosikymmenenä tehtyä musiikkia.

Peruskouluaikana kuuntelin etupäässä Juice Leskistä, mutta lukiosta lähtien 1970-luvun heviä: Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath, sekä Jimi Hendrix olivat kovia sanoja. Zeppeliniltä onnistuin saamaan käsiini jopa joitain harvinaisempia (bootleg) levytyksiä. Jossain vaiheessa hevin kuuntelu jäi vähemmälle, sain kait yliannostuksen tai sitten aikuistuin, ja yritin opetella kuuntelemaan 1960-luvun Chigaco bluesia. Myös barokkimusiikki ja etno kuuluvat nykyään valikoimaani.

Aivan lähiaikoina olen kuitenkin palannut 1970-luvulle: suomiprogeen, ennen kaikkea Wigwamiin sekä kyseiseen bändin entisen basistin, Pekka Pohjolan, tuotantoon. Tosin viimeksi mainittu luokitellaan kait enemmänkin fuusiojatsiksi. Hänenkin levytyksistään 1970-luvun jutut ovat mielestäni parhaimpia. 1970-luvulta täytyy muistaa myös toinen Pekka, nimittäin Strengin Pekka. Ja juuri äsken soittimessani pyöri Klaus Schulzen kokeellinen elektroninen musiikki. Se oli niin ikään levytetty alun perin edellä mainitulla vuosikymmenellä.

Luuttuaja sanoi:
Neuvostokommunismin ylistyksen kuunteleminen 2000-luvulla "retroilumielessä" ei minusta ole edes hyvä vitsi.

Joo, Agit Prop onkin ihan surkea. Sen sijaan Meripioneerit on huippu, varsinkin kappale Lenin-setä asuu Venäjällä, jossa lauletaan Lenin-sedällä olevan otsa johon mahtuu koko maailma ja kuinka pienikin voi taistella rauhanpuolesta. :)
 
Vohobitti sanoi:
varsinkin kappale Lenin-setä asuu Venäjällä, jossa lauletaan Lenin-sedällä olevan otsa johon mahtuu koko maailma ja kuinka pienikin voi taistella rauhanpuolesta. :)


Tjaa, kyseessähän on ainakin sanojen puolesta vietnamilainen biisi, vaikka Matti Rossi ilmoitetaan sanoittajaksi ja Eero Ojanen säveltäjäksi, alkuperäiset sanat on tehnyt muuan Ngu-Yen Hong Kien. Lenin-sedän lisäksi kappaleessa vilahtaa myös setä Ho-Tsi-Minh. Siihen voisi ehkä suhtautua huumorilla, mutta kun muistaa millaista Vietnamissa oli, lapsen suuhun laitettu laulu tuntuu sekä hieman kylmältä kuin Kalashnikovin piippu ja samalla tuoksahtaa kuin napalmi aamunkoitteessa.
 
Ylös