Adolf Ehrnrooth on kuollut

VP

Hobitti
Jalkaväenkenraali, Mannerheim-ristin ritari Adolf Ehrnrooth on kuollut 99-vuotiaana. Ehrnrooth kuoli tänä aamuna Turussa. Hänet siunataan talvisodan päättymisen muistopäivänä 13.3. ja hänet haudataan Helsingin Hietaniemeen.

Lisätietoa: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/sahkeet.asp?id=728247
 
On sitä mietittykin, että koska Ehrnrooth kuolla kupsahtaa, ja nyt sitten tapahtui. Harmillista, odotin, että olisi mennyt yli sadan ikävuoden. No, levätköön rauhassa.
 
Eipä voi muuta sanoa kuin että kyllä oli miehellä ikää. Ihan kiitettävästi.

Taas on yksi legenda poistunut keskuudestamme.
 
*nyyh* Adolf Ehrnrooth oli hyvä tyyppi. Linnajuhliin ei tainnu enää viime vuonna tulla (pettymys), vai? Ois tosiaan oottanu et ois yli sadan vuoden menny, mutta ei. :(
 
Silleen RIP sille että kuoli. Ihmisten kuolema on aina ikävää, mutta en voi kyllä sanoa, että meitsiltä tulisi hirveesti myötätuntoa muuten herraa kohtaan. Sorge, ei tämmönen pasifistisivarihomo voi olla äijän kanssa samaa mieltä.

Anyhoo, end of an era.
 
Suhtautumiseni on melko neutraali ko. asiaan. Käsittääkseni miehellä oli ainakin joitain järkeviä mielepiteitä. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.
 
"Vackra Adolf" Ehnrooth oli hyvässä ja pahassa 1900-luvun ihminen. En kiitä, en moralisoi. Yksi tuskainen aikakausi on nyt taas vähän kauempana meistä. Toivottavasti se ei tule takaisin.
 
"Tuskainen aikakausi"?
Ja millähän tavalla? Jos saan kysyä.
 
Ei ollut tänä vuonna (viime vuonna siis) linnan juhlissa. Pisti silmään, mutta kyllähän sen ymmärtää.

Levätköön rauhassa, kuten kaikki, jotka vaipuvat uneen. (niinQ tosi hieno ilmaisu... :lol: )
 
minäkin olin miettiny jo että millo se kuolee? herranjumala 99 vuotta!
ois se voinu ees vielä vähän aikaa elää... 100 vuotiaaksi tai jotain...
pitäis varmaan pitää hiljainen hetki Adolf Ehrnrootille... vai miten se kirjotetaan... kunnon jätkä...
 
Suomen sodat eivät mielästäni olleet niin "tuskaisia", kun pitää mielessään mitä kaikkea positiivista ne saivat aikaan.
Ymmärrän kyllä periaatteessa mitä tarkoitit, yritin vain herättää keskustelua.
 
"järkytys". tosin kait sitä on osannut tavallaan odottaakin. melkeen sata vuotta.. onpa pitkä aika.

"..nyt hänkin on poissa.."
 
No voi.

En kyllä tuosta miehestä muista mitään muuta, kuin että linnan juhlissa oli ensimmäisten joukossa tulossa sisään. Ei sitten enää. :(
 
Emme siis näe häntä enää linnanjuhlissakaan. Eihän hän ollut siellä viime vuonnakaan. Olisi ollut hienoa nähdä häiskän elävän 100-vuotiaaksi mutta onhan 99 vuotta aivan loistajias ikä. Legenda hän oli. Surullista. Rest in peace! Kiitos.
 
Minä kyllä kunnioitan syvästi kaikkia sotiemme veteraaneja, ja heidän joukossaan myös tietenkin Ehnroothia. Mietiskelen tässä, että milloinhan kaikki läheiset sotaveteraanit alkavat hupenemaan, kun keski-ikäkin muutaman tutun keskuudessa on jo reilusti kahdeksankymmenen paremmalla puolella ja silti aika teräspappoja ovat..

100 vuotta olisi kyllä kieltämättä aika huikea merkkipaalu, mutta tälle asiallehan ei nyt hirveästi mitään voi, osanottoni.
 
Evelyn sanoi:
ois se voinu ees vielä vähän aikaa elää... 100 vuotiaaksi tai jotain...

Miksi olisi pitänyt? Vähentääkö se jotenkin elämän arvoa, jos elää "vain" 99-vuotiaaksi? Ehrnrooth oli vanha mies, joka virkeydestään huolimatta oli kuitenkin jo iän painama. Kun oma vanha isoisäni kuoli muutama vuosi sitten, oli kaikille helpotus, että hänen tuskansa lopulta päättyivät. Minulle ei olisi tullut mieleenkään harmitella, että kun ei pappa sitten vielä vuotta sitkeästi jatkanut.

Jos tilaisuuden saisin, voisin Ehrnroothin omaisille kyllä surunvalitteluni osoittaa ja kunnioittaa siten pitkän elämän saavuttanutta miestä, mutta siinäpä se. Joku saattaa pitää minua hyvin kylmäsydämisenä ihmisenä, mutta minua ei pahemmin sureta täysin vieraan, vanhuuteen kuolleen miehen poistuminen, niin ikävää kuin kuolema aina läheisille onkin.
 
Juu vaikka mielipiteet ehkä jo olikin Ehrnroothilla melko vanhanaikasia, kyllä se iha kunno tyypiltä vaikutti, mitä sitä nyt julkisuudessa tuli katteltua. Pääsi huimaan ikään vaikkei sen sadan mittari ylittynykkään.
Täs sen huomaa kuinka sotiemme veteraanit vähenee, toivottavasti mukana ei katoo kunnioitus, koska sen ne kaikki on kyllä ansainnu.
Rauha Ehrnroothille.
 
Ylös