Adolf Ehrnrooth on kuollut

Ei vanhuuteen kuolemisessa ole mitään "ikävää", mies eli pitkän elämän ja jätti maailman kädenjälkensä (ainakin pieneen pohjoiseen kolkkaamme).

Täytyy kyllä jälleen kerran nostaa hattua veteraaneille, heidän ansiosta emme ole muutamien muiden maiden tavoin rutiköyhiä ja tunnettuja lähinnä piraattituotteista ja prostituoiduista.
 
Onkohan rikollista, että kuulen herrasta vasta nyt ensimmäisen kerran?

Mitäpä nyt sanoisi jonkun kuolemasta, joka ei ole kuin päivittäinen asia maailmassa. Eipä minulla ole siihen juurikaan kommentoitavaa. Vaikka uskoisin, että minun sangen pasifistiset mielipiteeni kävisivät Ehrnrootin omien kanssa ristiin, niin olisi sekä kornia että turhaa huutaa "hyvä!". Ei ainoastaan siksi, koska jokaisella yksilöllä on automaattinen oikeus olemassaoloon, vaan myös siksi, että tuo olisi samantasoista kuin pyrkiä ratkaisemaan väkivaltaisuudet säätämällä lain, jonka nojalla tapetaan kaikki väkivaltaiset.

Kaiken kaikkiaan minulla ei tosiaankaan ole suurempaa sanottavaa tähän. Lisäksi minun ja yltiöpatrioottien välillä on tässä tapauksessa myös se kunnioituksenosoituksen ero, sillä minua ei olisi haitannut vaikka Suomi Venäjän vallan alle olisikin joutunut.

Se journalismissa silti on hassua, että kun joku tekijä 40-luvulta kuolee, niin sitä toitotetaan sen verran että useat ajankohtaiset aiheet jäävät varjoon.
 
99 vuotta on pitkä aika... ei se minusta vähennä hänen arvoaan.

älkää välittäkö... mä en aina oikein mieti mitä kirjotan :p
 
99-vuotiashan on jo todella vanha, harva elää niin pitkään! *nostaa hattua*
Mutta empä nyt väitä syvästi surevani Ehrnroothin kuolemaa, koska en häntä tuntenut henkilökohtaisesti. Mutta hattua pitää nostaa (uudestaan :D ) hänen laiselleen miehelle!
 
Niin... Tuli vähän haikea mieli kun kuulin tapauksesta radiosta. Hän oli hieno mies monellakin tavalla.. Siihen että hän ei ollut linnan juhlissa, voin sanoa, että minun muistaakseni hän ei ole ollut viimeisenä kahtena vuotena huonon kuntonsa takia.. Mutta olisihan se ollut hienoa jos hän olisi saavuttanut 100 vuoden iän, mutta on 99 vuottakin erittäin kunnioitettava ikä!! Kovin moni ei siihen nykypäivänä pysty..
 
Onkohan se surullista, että osaisin pitää kahden tunnin mittaisen esitelmän Irlannin itsenäisyyteen eniten vaikuttaneista henkilöistä, mutta minulla ei ole aavistustakaan mistä herra Enroth pitäisi tuntea. Nimestä tulee mieleen sanat "vanha" ja "linnan juhlat", muuten ei syty minkäänlaista lamppua. Mummolleni en kehtaa tätä tunnustaa, toivottavasti hän ei sala-lue tätä palstaa.
 
Mikä pistää miettimään on se että miksi kaikki tietävät kuka oli Brittilän pääministeri vuonna 1940 (Churchill), mutteivat kuka oli hänen edeltäjänsä saatikaan seuraajansa.

Mitä ajan takaa on se että ihmiset hehkuttavat ihan liikaa "sotapäälliköitään". Sodanihannoijat.

Ihmisiä syntyy, ihmisiä kuolee.
 
Minulla on haikea olo Ehrnroothin kuoltua, ei niinkään siksi, että hän oli "sotapäällikkö", vaan siksi, että hän oli mielestäni hieno ihminen. Hänen kannanottojaan erilaisiin asioihin on aina ollut mielenkiintoista kuunnella, vaikken kaikista asioista olekaan ollut samaa mieltä.

Ja aina kun Ehrnrooth mainitaan, minulle tulee mieleen RUK:n merileiri, joka sijoittui juuri itsenäisyyspäivän alle. Merimarssilla leiriltä pois joku kadetti nimittäin haaveili ääneen siitä, että Adolf Ehrnrooth pitäisi itsenäisyyspäivän paraatissa puheen ja aloittaisi sen toteamalla "Parraatijoukot, viheltää!" ja sitten kaikki kapiaiset viimeisen päälle puleeratuissa paraatiunivormuissaan singahtelisivat pitkin paraatikenttää etsien jonkinlaista syvennystä johon heittäytyä rähmälleen. Mielikuva hymyilyttää edelleen =)
 
Jos Ehnrooth ei olisi ollut sotapäällikkö (tietääkö kukaan hänen sota-ajan saavutuksistaan?) ei ketään kiinnostaisi kirjoittaa hänen ajatuksiaan lehtiin. Joten emme olisi koskaan kuulleetkaan hänen ajatuksistaan.

Yh, näin jonkin lööppilehden lööpin: Sinivalkoinen legenda. Yh. Missä on meidän punavihreät legendamme?

No jaa... Minä vaan vihaan henkilönpalvontaa sen kaikissa muodoissa.

"War does not make you great"
-Yoda
 
Warakh sanoi:
Suomen sodat eivät mielästäni olleet niin "tuskaisia", kun pitää mielessään mitä kaikkea positiivista ne saivat aikaan.

70 000 ukkoa sekä jokunen tuhat naista ja lasta kuolee Suomen puolella. Toisella puolella kuolee tuntematon määrä (yhteensä kai noin 20 miljoonaa neuvostoliittolaista menehtyi toisessa maailmansodassa).

Sekö ei ole tuskaista?

Eikö elävältä palaminen, raajan irtoaminen, pistimen
työntyminen sisäelimiin ole tuskaista? Voi herrajumala. Ei tuskaisuutta ja hirveyttä vähennä se, että itsenäisyys ja demokratia säilyivät ja niin edelleen.
 
Minä olen työssäni paljon tekemisissä sotaveteraanien kanssa, ja voin sanoa että kunnioitan heitä paljon siitä riippumatta, millaisia "sankaritekoja" he ovat sodassa tehneet. Samalla tavalla kunnioitin Adolf Ehrnrootia.
 
Jaa-a, ei kanssa hirveästi sureta, pitkän elämän eli. Eikä mielipiteetkään oikein napannu. Ihmetytti MTV3:n tapa uutisoida asiasta, ei ollut kovin puolueetonta. "Sotasankari..puhui viimeiseen asti Suomen itsenäisyyden puolesta.." Sodissa ei ole sankareita eikä Natoon liittyminen ainakaan itsenäisyyttä vahvista.
 
Mua hieman surettaa kenraali Ehrnroothin poisnukkuminen. Tänään luin Hufvudstadsbladetista hieman hänen teoistaan ja mielipiteistään mm. maahanmuuttajista. En muista tarkkaan, mitä joukkoa hän johti, mutta se teki Talvisodassa Suomen kannalta tärkeitä tekoja. (Mikä ikävä kyllä tarkoittaa monien venäläisten tappamista.)
Maahanmuuttajista Ehrnrooth sanoi, ettei ymmärrä, miksi suomalaiset ovat niin ahdasmielisiä, sillä kaikki ovat yhtä hyviä ihmisiä, siskoja ja veljiä.

Pidin Ehrnroothista henkilönä, vaikken tiedäkään hänestä paljoa, enkä ole pahemmin kuullut hänen mietteitäänkään, mutta se sorahtava ärrä oli sympaattinen. Ja se uskomattoman suora asenne kaikkeen oli mielestäni ihailtavaa.

Levätköön hän rauhassa missä ikinä onkaan.
 
ensiksi, en tajua ihmisiä jotka eivät koskaan ole kuulleet Adolf Ehrmroothista. Oletteko eläneet tynnyrissä? (pahoittelen tuota) kyllä nyt hänet pitäisi tietää, ei siksi että hän oli "sotapäällikkö" vaan lähinnä siksi, että hänenlaistensa ihmisten vuoksi me olemme suomalaisia ja asumme Suomessa, emme venäjällä.
Suomen sodat olivat raakoja, mutta mitkä sodat eivät olisi? "niin kauan kun on ihmisiä, on myös sotia" niin se vain on... :roll:
 
Sota on aina paha ja sankarit ovat heikossa, mutta totuus on (tai niin minulle on opetettu), että sotaveteraaneja saamme kiittää itsenäisyydestämme ja minä myös kunnioitan kaikkia, jotka siitä helvetistä hengissä selvisivät. A. Ehrnroot oli yksi heistä. RIP.
 
Tiinu sanoi:
hänenlaistensa ihmisten vuoksi me olemme suomalaisia ja asumme Suomessa, emme venäjällä.

Venäjällä niinkuin virolaiset tai latvialaiset?

Olisiko sota hävitty jos juuri Adolf ei olisi taistellut siellä?



Suomen sodat olivat raakoja, mutta mitkä sodat eivät olisi? "niin kauan kun on ihmisiä, on myös sotia" niin se vain on... :roll:

Ja koska niitä on niistä tulee olla ylpeitä? Niitä tulee pitää hyvänä ja arvostettavina? Onhan meillä työttömyyttäkin, ja työttömyyttäkin on lähes aina. Se että asia on yleinen ei tee siitä hyvää. Eikä sekään että jos Matti pieksee koiria anna Villelle oikeutta piestä koiraansa.




Jos kunnioitus kohdistetaan järjestelmään ja asiaan (armeijaan, valtioon, puolustussotaan) on se hyväksyttävää. Minä en mielelläni halua järjestelmän tai asian kunnioitusta tunkea yksilölle.

"Minä kunnioitan vanhuksia ja veteraaneja siitä kun he antoivat meille omilla uhrauksillaan vapaan Suomen" On ookoo.

"Minä kunnioitan Mattia siksi kun hän antoi meille omalla uhrauksellaan vapaan Suomen" On taas turhaa henkilö kulttia koska Matti ei ollut muuta kuin koneen osa. Jos Ville ei olisi ampunut tarkka-ampujaa joka tähtäsi Mattia olisi Matti kuollut. Eli kunniaa ei voi yhteisvoimin tehdystä asiasta antaa yksilölle. Armeija EI ole yhtä kuin sitä johtava henkilö.




Mitään topikin yksilöä vastaan, ei missään tapauksessa. Minä vaan tyydyn kunnioittamaan häntä osana kaikkia muitankin.


(P.S: A. Ehrnrooth oli parisenkymmentä vuotta nuorempi kuin sotaa johtaneet kenraalit. Siksi hänelle tipahti aikamoinen osa "muille kuulunutta mainetta". Lagus, Mannerheim tms...)
 
Kuten eräs henkilö eräällä foorumilla sanoi:
Mielestäni Ehrnroothiin henkilöityy koko maamme itsenäisyys ja hänen poismenonsa koskettaa minua, kuten monia muitakin itsenäisyyttä arvostavia suomalaisia.
Juurikin näin. Olihan hän suuri sotasankari, sekä sotien jälkeen veteraanien varsin karismaattinen keulahahmo, jolta lohkeili vielä viimeisinä vuosinaankin päteviä ja suorapuheisia kommentteja päivänpolttaviin asioihin, kuten euroon ja sittemmin natoon.

Hän oli mukana jo talvisodassa (sotasankareita joka ikinen talvisodassa taistellut imho), mutta ne asiat joiden takia häntä kunnioitetaan niin paljon kunnioitetaan tapahtuivat pitkälti jatkosodassa.

Ehrnrooth haavoittui erittäin vakavasti vuonna -41, mutta palasi rintamalle jo seuraavana vuonna. Jatkosodan loppuvaiheessa hän sitten johti useampaakin tärkeää puolustustaistelua NL:n suurhyökkäyksen aikana. Rykmenttinsä komentajana hän johti joukkojaan suoraan etulinjasta, miestensä keskeltä, eikä antanut periksi. Sen lohkon linja ei murtunut, eikä rintamaan tullut näin panssaridivisioonan mentävää aukkoa. Tähän ei varmasti joka poika olisi pystynyt, eikä hänelle todellakaan syyttä Mannerheimin ristiä myönnetty. Urheinkaan sotilas ei ole mitään ilman kunnon johtoa.


Kuten Roark sanoi:
Olisiko sota hävitty jos juuri Adolf ei olisi taistellut siellä?
Ison piirun verran helpommin se olisi varmasti käynyt. Onhan se tietysti niinkin, että ei sota yhtä miestä, vaikkakin teräksistä sellaista, kaipaa. Varmaan olisi joku muukin homman pystynyt hoitamaan. Mutta kyllä se vaan on niin, että ilman Ehrnroothia, ja muita hänen kaltaisiaan "koneen osia", olisi Suomikin iloinen entinen neuvostotasavalta, ja arvet varmasti nykyisiä syvemmät.

"Suomi on hyvä maa, sitä kannattaa puolustaa." -Adolf Ehrnrooth, jalkaväenkenraali ja suomalainen isolla S:llä.

Suurmiehen muistoa kunnioittaen, Jyrki Laitinen.
 
EmuRilli sanoi:
Kuten eräs henkilö eräällä foorumilla sanoi:
Mielestäni Ehrnroothiin henkilöityy koko maamme itsenäisyys ja hänen poismenonsa koskettaa minua, kuten monia muitakin itsenäisyyttä arvostavia suomalaisia.
Juurikin näin. Olihan hän suuri sotasankari, sekä sotien jälkeen veteraanien varsin karismaattinen keulahahmo, jolta lohkeili vielä viimeisinä vuosinaankin päteviä ja suorapuheisia kommentteja päivänpolttaviin asioihin, kuten euroon ja sittemmin natoon.
Mitä tulee suomalaisuuden henkilöitymisestä kokonaan Ehrnrootiin, niin totta maar häneen kiteytyy koko itsenäisyytemme. Esimerkiksi taloudellinen omavaraisuutemme on pelkästään Ehrnrootin ansiota, luonnosta sitten puhumattakaan. Jos Ehrnroot ei olisi elännyt, ei meillä olisia metsiämme eikä siten paperi- ja puuteollisuuttamme. Puhumattakaan sitten Nokiasta, jonka pääjohtajalla on suorastaan velvollisuus (moraalinen, eettinen ja geneettinen) pitää Ehrnrootin kuvaa seinällään. Jokainen kalenterin päivä on lisäksi julistettava Ehrnrootin päiväksi, ja Suomen itsenäisyyspäivänä on juhlittava Ehrnrootia. Saman tien voisi muuttaa myös Mannerheimintie Ehrnroodintieksi.

Itsenäisyytemmehän ei olisi mitään ilman Ehrnrootia. Kulttuuriperintömme ja -itsenäisyytemme ei ole Topeliuksen, Lönnrotin tai Leinon kaltaisten nimien ansiota, vaan nimenomaan Ehrnrootin. Häneen kiteytyy koko maamme itsenäisyys ja siten myös jokaisen suomalaisen itsenäisyys: ilman Ehrnrootia emme osaisi edes elättää itseämme perunoita viljellen.

Mitä taas tulee viimeiseen saakka tapahtuviin kannanottoihin, niin yhtä hyvin kyseessä saattaa olla ei niinkään Suomesta välittäminen, vaan paremman tekemisen puute ja julkisuudenkipeys. Tuon sanon ihan nimimerkillä "Kokemusta on". Moiseen vaivaan suosittelen sitten seurustelukumppania, johan elämän prioriteetit muuttuvat eikä enää teekään niin paljoa ns. turhaa. Tuokin nimimerkillä "Kokemusta on".


Ei tosiaankaan hyvää päivää näiden suomalaisten henkilöpalvojien kanssa. Ymmärrän kyllä todella Suurten nimien palvonnan (Vladimir Iljitsh Uljanov, Kim Il Sung, Tshingis-khaani, etc.), mutta jonkun korkea-arvoisemman komennosta taistelevan näinkin suuri palvonta menee jo hiukan yli. Eri asiahan se toki olisi jos Ernhroot olisi itse henkilökohtaisesti surmannut 50 000 miestä, sen vielä ymmärtäisin vaikken ollenkaan ihannoisi, mutta hänen osansa todellakin oli mitättömämpi kuin yleisesti luullaan. Kyllä minä antaisin enemmän heilejä Hitlerille kuin Römmelille, vaikka noista kahdesta pidänkin enemmän siitä jälkimmäisestä.
 
Sanoinko että "sota olisi hävitty jos adolf ei olisi ollut siellä ? HÄNENLAISTENSA, niin minä sanoin. Ja kyllä minä olen sitä mieltä, että Suomi ei välttämättä olsi näin itsenäinen, jos sodat olisi hävitty. Onko sinun mielestäsi Virolla ja Latvialla asiat yhtä hyvin kuin Suomella? jos asia on mielestäsi niin, et ole varmaan koskaan käynyt Tallinnassa.

Ja koska niitä on niistä tulee olla ylpeitä? Niitä tulee pitää hyvänä ja arvostettavina? Onhan meillä työttömyyttäkin, ja työttömyyttäkin on lähes aina. Se että asia on yleinen ei tee siitä hyvää. Eikä sekään että jos Matti pieksee koiria anna Villelle oikeutta piestä koiraansa.

Anteeksi, en tarkoittanut että sodista pitäisi olla ylpeä, enkä ymmärrä missä vaiheessa sanoin niin. Sanoin tosi asian, vaikka sinä olisitkin fiksu ja keksit paljon parempia tapoja sopia asioita, niin ne muut kuusi miljardi ihmistä eivät välttämättä ole.
Miten Matin ja Villen koirien pieksemiset liittyvät asiaan?



Jos kunnioitus kohdistetaan järjestelmään ja asiaan (armeijaan, valtioon, puolustussotaan) on se hyväksyttävää. Minä en mielelläni halua järjestelmän tai asian kunnioitusta tunkea yksilölle.

"Minä kunnioitan vanhuksia ja veteraaneja siitä kun he antoivat meille omilla uhrauksillaan vapaan Suomen" On ookoo.

"Minä kunnioitan Mattia siksi kun hän antoi meille omalla uhrauksellaan vapaan Suomen" On taas turhaa henkilö kulttia koska Matti ei ollut muuta kuin koneen osa. Jos Ville ei olisi ampunut tarkka-ampujaa joka tähtäsi Mattia olisi Matti kuollut. Eli kunniaa ei voi yhteisvoimin tehdystä asiasta antaa yksilölle. Armeija EI ole yhtä kuin sitä johtava henkilö.

*palvoo Adolf Ehrmroothia* :twisted:
 
Ylös