Aika jälkeen vanhan Käärmeen

Kuinka paljon Käärmeen viestejä tulee siirtää?

  • Lähes kaikki, ehdottomasti

    Votes: 0 0,0%
  • Kaikki keskustelut, jotka ovat olleet aktiivisia vuodesta 2007 eteenpäin

    Votes: 0 0,0%
  • Kaikki keskustelut, jotka ovat olleet aktiivisia vuodesta 2008 eteenpäin

    Votes: 0 0,0%
  • Kaikki keskustelut, jotka ovat olleet aktiivisia vuodesta 2009 eteenpäin

    Votes: 0 0,0%
  • Kaikki keskustelut, jotka ovat olleet aktiivisia vuodesta 2010 eteenpäin

    Votes: 0 0,0%
  • Vain keskustelut, jotka ovat olleet aktiivisia tänä vuonna

    Votes: 0 0,0%
  • Ei säilötä mitään, aloitetaan tyhjältä pöydältä!

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    0
Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.
Minä äänestin että vuonna 2010 aktiivisena olleet keskustelut säästettäisiin. Jotkut jatkuvat vilkkaina edelleen, joten olisi helpompaa jatkaa siitä mihin jäätiin. Harmin aihe siinä, että vanhat keskustelut poistuvat on se, että minä ainakin käytän löydä-toimintoa jonkin verran jos kaipaan neuvoja tai mielipiteitä tietyistä asioista. Saatan myös selata vanhoja sarjakuvatopikkeja tai kirjailijoista keskustelua, jotta löytäisin uutta laatuluettavaa (luotan nimittäin kontulaisten makuun kovastikin). Tällä tavalla löysin esim. Iain M. Banksin, josta en ollut aiemmin kuullutkaan! Käärme on oikea mielipiteiden aarreaitta. Toisaalta tietysti, säilyyhän tämä luettavana jos arkistoja kaipailee... En tiedä tulisiko sitä sitten niin aktiivisesti käytettyä selailuun kun olisi tavallaan "kuollut" ja elävä foorumi.

Toisaalta taas juuri hirmuisiksi paisuneista (PP ja Majatalo) topikeista eroon pääseminen olisi suotavaa juuri siksi, että keskustelun aloittaminen olisi helpompaa myös niille jotka eivät muista tai jaksa lukea mitä tapahtui vuonna 2005 kyseisessä topsussa.
 
Tuota, yksi juttu vielä: Tämän Käärmeen, tulevaisuudessa Vanhan Käärmeen, säästäminen luettavaksi on toki erinomaisen suotavaa, joten eikö sen voisi säästää kokonaisuudessaan, jos se ei vie olennaisesti liikaa tilaa mistään? Viittaan Merrin sanoihin "Vintti saa painua unholaan". Kyllä minä kovin mielelläni säästäisin sen samalla kuin muunkin Käärmeen materiaalin. Vähintään tiedostona, ellei sitten verkossa luettavana.
 
Vanha Käärme säilyy koskemattomana. Sanani koskivat vain uuteen Käärmeeseen siirrettäviä, tosin tällä hetkellä kannatus puhtaalle pöydälle on varsin kova.

Tällä tavoin olennaisimmaksi tehtäväkseni jäisi käyttäjätunnusten siirtäminen.
 
Kannatan vuonna 2011 aktiivisina olleiden keskustelujen siirtämistä. Sopivasti putsaa pöytää, mutta käynnissä olevat keskustelut voisivat jatkua luontevammin (pitkissä ketjuissa voisi toki siirtää vain tämän vuoden puolella kirjoitetut viestit). Listausmaisemmat keskustelut ovat sitten asia erikseen.

Minusta on ihan ok keskustella muutaman vuoden syklillä ihan samoistakin asioista,jopa samoilla argumenteilla. Olisihan aika keljua, jos esimerkiksi PJ:n elokuvista vasta nyt innostunut nuorukainen ei saisi keskustella Tolkien-aiheisella foorumilla aiheesta, koska on tullut paikalle kymmenen vuotta liian myöhään. Annetaan seuraavien sukupolvien käydä samat mielenkiintoiset keskustelut täällä uudestaan, voidaan saada samalla uutta verta mukaan toimintaan! Ne, jotka ovat asiaa jo muinoin puineet kylliksi omiin tarpeisiinsa, voivat jättää uudelleen lämmitellyt keskustelut huomiotta. Kokonaan uuden topikin aloittaminen uutta keskustelukierrosta varten ei mielestäni olisi välttämätöntä, mutta näppärästihän sekin hoituu tässä muuton kylkiäisinä.

Voisiko muuton yhteydessä tehdä samanlaista karsintaa vuosikausia epäaktiivisina olleiden käyttäjätunnusten osalta? Karsinta vapauttaisi haluttuja nimimerkkejä tulokkaiden käyttöön ja olisihan esimerkiksi yksärin lähettäminen helpompaa, jos ei tarvitsisi muistella kaikkia nimeen keinotekoisesti lisättyjä väkäsiä ja numeroita.
 
Voisin toki pudottaa pois kaikki käyttäjät, jotka eivät ole 2010 tai myöhemmin kirjautuneet säilyttäen kuitenkin he, jotka joskus ovat kirjoittaneet Käärmeeseen jotakin. Tämä säilyttäisi takaseinän aktiivisena olleet sanattomat seuraajat eikä pudottaisi pois niitäkään käyttäjiä, jotka ovat joskus panostaan Käärmeeseen antaneet.

Vaihtoehto B on antaa käyttäjien rekisteröidä tunnukset uudelleen.

Tiedoksi myös: Kontuwikin ja Käärmeen käyttäjätunnuksista on tulossa erilliset. Tämä vähentää ylläpidon tarvetta pitkällä aikavälillä. Ohjelmistoissa tapahtuu aina muutoksia.
 
Minä kannatan lähes kaiken heittämistä arkistoon. Ehkä joitakin keskusteluja voisi säästää, mutta ei liikaa. Ehkä jotain sarjakuva ja kirjailija keskusteluja, jotka yleensä eivät ole liian pitkiä, voisi säästää. Niihinhän voi aina sanoa mielipiteensä

Tunnusten suhteen uudelleen rekisteröityminen ei ainakaan alentaisi kynnystä tulla vilkuilemaan pitkän tauon jälkeen missä täällä mennään. Siksi kannatan vain mitään kirjoittamattomien käyttäjien poistamista.
 
Sääli on sairautta - sanoo vanha kansa. Äänestin, hetken asiaa mietittyäni, puhtaalta pöydältä aloittamista. Minun puolestani muinoin aloitetuista keskusteluaiheista voidaan aloittaa Uudessa Käärmeessä uusia. Muutaman vuoden mukana olleena ja aika ajoin vanhoja, Käärmeen sisuksiin vuosia sitten hautautuneita keskusteluja selailleena on tehnyt mieli jotakin aihetta herätellä henkiin, mutta en sitten kuitenkaan tohtinut. Kun / jos lähdetään liikkeelle puhtaalta pöydältä, voisi olla helpompi aloittaa vanhoistakin aiheista uusia keskusteluja.

Olen Ringladin kanssa samaa mieltä, että Konnusta pitkään poissa olleiden käyttäjätunnuksia voisi myös karsia. Pitää toki miettiä tarkkaan, miten määritellään "pitkään passiivisena / epäaktiivisena ollut käyttäjätunnus", ettei aiheutettaisi kenellekään hiljaisemmalle sielulle turhaa pahaa mieltä. Olisiko asiallista poistaa esimerkiksi yli kolme vuotta täyspassiivisena olleet käyttäjätunnukset? Vai olisiko sittenkin pitempi (4 - 5 vuotta) poissaolojakso parempi vaihtoehto? Jonkin verran näyttää olevan niitäkin tunnuksia, joilla on kirjauduttu kerran Käärmeeseen, eikä sitten sen koommin. Niitä lienee turha pitää enää mukana.
 
Ainakin minusta olisi hyvin kiinnostavaa nähdä miten uuden käärmeen keskustelut lähtisivät kehittymään aivan puhtaalta pöydältä. (Museoidusta vanhasta käärmeestähän voi hakea virikkeitä halutessaan.)

Käyttäjätunnuksista ajattelisin että jos joku on kirjautunut käyttäjäksi vaikkapa ennen vuotta 2009 tai 2008 eikä ole vielä tähän mennessä kirjoittanut ainuttakaan viestiä, niin tuskin hän sitä tulee koskaan tekemäänkään. Näiden nollakerholaisten tunnukset voisi hyvin vapauttaa kiertoon.
 
Telimektar sanoi:
... eikä ole vielä tähän mennessä kirjoittanut ainuttakaan viestiä, niin tuskin hän sitä tulee koskaan tekemäänkään. Näiden nollakerholaisten tunnukset voisi hyvin vapauttaa kiertoon.
Minusta kirjoittamisaktiivisuudesta ei voida katsoa tunnusten positamista vaan kirjautumisista. Uskon vakaasti että Käärmeessä vierailee useampia ihmisiä jotka käyvät vain lukemassa, mutta eivät kirjoittele mitään. Muutenkin olisi minun mielestäni parempi mieluummin tuoda liikaa tunnuksia mukana kuin liian vähän. Ihan kaiken varalta.
Viesteissä taas päinvastoin, mutta olisi silti kiva saada edes jotain aktiivisimpia keskusteluja (tai edes niiden loppupäitä) siirrettyä että jatko olisi luontevaa.
 
Minusta voisi tosiaan poistaa surutta käyttäjänimet, jotka eivät ole kirjautuneet esim. vuoden 2007 jälkeen, kirjoittamisaktiivisuudesta viis. Jääväthän sitäpaitsi heidän viestinsä tänne vanhaan käärmeeseen luettavaksi. Uuteen käärmeeseen he voivat sitten luoda uudet tunnukset, mikäli halajavatkin monen vuoden jälkeen foorumille. Näin vapautuisi ja poistuisi varmasti useita melkein samanlaisia nikkejä luettelosta. Sopisi samaan siivoustyyliin kuin kokonaan uudelta pöydältä aloittaminen. Mikäli kaikki käyttäjät rekisteröisivät nikkinsä uudestaan uuteen käärmeeseen, pitäisi tietysti ottaa huomioon ettei nikkejä piruuttaan varastella. (Tyyliin "olenkin aina ollut kateellinen Nerwenden nikistä, hahaa ehdin ensin".) Oletan, että sitten myös aloitettaisiin puhtaalta pöydältä myös tilastojen osalta (kuka on kirjoittanut montakin viestiä). Se antaisi sitten nykytilanteestakin parempaa kuvaa, mikäli jollekulle on oikeasti väliä sillä montako viestiä joku on kirjoittanut.
 
Miten en ole saanut sanottua omaa kantaani? Ajatuksia olisi, mutten ole saanut niitä sanalliseen muotoon. En takaa vieläkään, että olen saanut sanottua kaiken, mitä päässäni pyörii.

Minun mielestäni mahdollisimman paljon pitäisi siirtää. Kuten joku tässä sanoikin, niin olisi jatkaminen uudella foorumilla siten sujuvampaa. Etenkin Tolkien-aiheisia eniten kaipaisin, koska ne topicit ovat monilta osin hyviä ja "syvällisiä" (jos nyt ei lasketa sellaisia iih-orlando-bloom-oli-ihana-legolas -tyylisiä ketjuja), joita ei välttämättä syntyisi tyhjästä kovin pian. Pidän itse niitä tavallaan omanlaisinaan tietolähteinä.
Vanhemmat foorumilaiset saattaisivat ajatella, että kaikki keskusteltiin jo täällä, joten mitäpä sitä enää läpi käymään. Sitten ne uudemmat keskustelut olisivat yksipuolisempia. Uudelleenluotuina aiheet saattaisivat tuntua keinotekoisilta.
Aivan kaiken siirtämistä en kannata, siivoaminen on varmasti tarpeen. Täysin hömppäviestejä ei tarvita. Mutta Pyöreässäkin pöydässä on paljon, joiden asianmukaisuutta haluaisin arvostaa sillä, että ne tulisivat muutossa mukana.

Minä en pidä isoista muutoksista ja siitä, kun vanha ja tuttu heitetään pois (mistä ei tässä tosin, luojan kiitos, ole kyse). Vaikka vanhat viestit säilyvät luettavissa, olisi tunne minusta ainakin vähän samankaltainen, kuin ei saisi enää koskaan jutella jollekin vanhalle ystävälle. Voisi katsoa valokuvia, mutta ei voisi olla kasvokkain ja puhua kunnolla. Kaikki hyvät jutut täällä olisivat etäisiä, joihin olisi vaikeampi viitata. Ajattelen myös Nuotion tuotantoa varsinkin omalta osaltani. Pääsisikö niitä enää ollenkaan muuttamaan? Jos ei, niin siinä tapauksessa voisin poistaa omani kokonaan ja lähetän vaikka uudestaan uudella foorumilla. En tykkää ajatuksesta, että tekstit, joista en ehkä tulevaisuudessa pidä, olisivat näkyvillä mutta tavoittamattomissa.

Olisi puhtaalta pöydältäkin aloittaessa etunsa, mutta minusta se olisi liian radikaalia. Ettei vain koko Vihreä Lohikäärme muutu liikaa. Uudistumista vastaan en ole tyystin, mutta täydellistä uudelleensyntymistä vastaan ainakin pikkuisen. Reinkarnaatio voi olla edellistä parempi, mutta minun tulisi kova ikävä edellistä. :(

PS. Kaikki koskaan tai vuosikausiin kirjautumattomat tunnukset reippaasti vain pois. >:] On ihailtavaa, että tunnuksia on aina varjeltu paluumuuton takia, mutta siistiminen Frodo_Lover123456:sten kohdalla olisi ihan hyvä juttu.

Edit: tuli vielä mieleeni...

Merri sanoi:
Mitä enemmän vanhoja viestejä siirretään ohjelmistosta toiseen, sitä pidemmän aikaa Käärme tulee olemaan pois toiminnasta.

Jos kaikki viestit siirrettäisiin, olisi Käärme pois toiminnasta useita päiviä.

Kyllä kai me nyt pari päivää kestämme ilman? Minä olisin tarpeen tullen vaikka kaksi viikkoa Käärmeettä, jos se takaisi, että paluu on onnellisempi. :)
Vaikkakin ymmärrän, että kaiken siirtäminen tarkoittaisi enemmän työtä, mutta olenkin tässä kohtaa itsekäs. Jos lähes kaiken siirtäminen tarkoittaisi päivä ilman Käärmettä, niin ilomielin maksan sen hinnan.
 
Minulla on varsin huonoja kokemuksia näistä uudistuksista… Viimeksi kun "kiinnyin" keskustelupalstaan, niin homma laitettiin uusiksi ja huonompaan suuntaan silloin mentiin (ja kaikki siellä olleet häipyivät). En sano että Käärmeelle käy niin, kun uudistetaan, mutta ajattelin vähän selittää, miksi olen hiukan nihkeä tuolle puhdas pöytä-ajatukselle.

Äänestinkin, että kaikki keskustelut, jotka ovat olleet aktiivisia vuodesta 2010 eteenpäin. Ihan vain tuon edellisen kokemukseni takia. Silloin aloitettiin kokonaan puhtaalta pöydältä, mutta uusia keskusteluita ei tullut ja kiinnostus lopahti. Siistimistä Käärmekin tarvitsee, mutta haluaisin ainakin, että keskusteluhuone Kontu (Keski-Maa ja Tolkien jne.) siirretään keskusteluineen uuteen Käärmeeseen. Ihan vain mielenkiintoisten keskustelujen takia (ja ne iih, orli, legsu on <3 IHQ!) tyyppiset jutut voisi poistaa kokonaan, niin kuin kaikki lukitut keskustelujen alut)

Minusta on varsin hyvä, kun ne vanhat keskustelut kuitenkin säilytetään ja ei ainakaan minua haittaisi vaikka Käärme olisi pitempäänkin kiinni, jos se mahdollistaisi uuden ja uljaan alun :)
 
Mitäs jos siirrettäisiin kaikki topikit, muttei viestejä? Topikin aluksi olisi linkki tämän Käärmeen topikkiin viesteineen, joita sitten voisi uudessa Käärmeessä siteerata halutessaan. Siten säilyttäisimme vanhan ilman että se muodostaisi painolastia uuteen siirryttäessä. Topikkien linkkien tekemisessä olisi mieletön homma, mutta koska se ei vaatisi supernörtin taitoja, se voitaisiin jakaa halukkaille vapaaehtoisille. Tarpeeksi monelle jaettu mieletön homma onkin äkkiä aivan mielekäs juttu.
 
Jos linkittäminen tehdään käsipelillä, niin kaikki turhat voi kerätä pois. Siis lukitut keskustelut, turhat listaukset jne.

Toisaalta samalla vesitetään ajatus puhtaalta pöydältä aloittamisesta, kun tavallaan jatketaan vanhasta.
 
Entäs sitten Nuotion Runot ja Tarinat? Luetaanko niitä? Luetaanko niitä ollenkaan, jos ne eivät siirry uuteen Käärmeeseen? Ovatko runot ja tarinat milloinkaan "vanhentuneita ketjuja" ja siksi pois jätettäviä sen enempää kuin kirjat kirjaston hyllyssä?
 
Niin kai sittenkin voitaisiin tehdä jonkinlainen rajaus myös aktiivisuuden suhteen, eli siirrettäisiin topikit jotka ovat olleet aktiivisia vuoden xxxx jälkeen. Ei sitten siirtyisi turhaan tyhjiä topikkeja joiden alle ei kertyisi keskustelua.
 
Ajatus tyhjästä pöydästä tuntui aluksi kamalalta, onhan tälle foorumille tullut aikojen saatossa tyhjennettyä päätä kallokaupalla. Toisaalta... viime aikoina olen ollut varsin passiivinen. Olen melko varma, että puhtaalta pöydältä aloittaminen lisäisi aktiivisuuttani, ja jos minun, niin miksei joidenkin muidenkin vanhusten? Joskus on aika tehdä rohkeita päätöksiä. Ja jääväthän kaikki nämä kuitenkin arkistoon, eli emme menetä mitään kuitenkaan.

PP:ssä on armottomia hehtaaritopikkeja, jotka ovat olleet aktiivisia vuodesta 2003 saakka. Niihin on nyypiöllä varmasti vaikea kirjoittaa, kun edellisten 3000 viestin lukemiseen menisi iäisyys. Jos jotain siirretään, sen ei pitäisi perustua viimeisimpään viestiin, vaan <b>ensimmäiseen</b>! Minusta olisi ihan hyvä idea säästää topikit, jotka on aloitettu vuoden 2011 puolella, ainakin, jos niistä on syntynyt todellista keskustelua. Joko niin, tai kokonaan puhdas pöytä.
 
Puhtaalta pöydältä aloittaminen tuntuu tosiaan aika hurjalta, vaikka siinäkin olisi puolensa. Muutamat viime vuoden puolella alkaneet topicit tosin ovat edelleen varsin ajankohtaisia, esimerkiksi vaikkapa Yhdistymiskeskustelu ja Kalenterikuvitus, eli kannattaisiko sellaisten säästämistä kuitenkin miettiä? Esim. Kalenterikuvitus-topicin aloittaminen alusta tuntuu hassulta (siellä on kuitenkin tälle vuodelle sovittuja asioita), mutta sen hautaaminen kokonaan Vanhalle puolelle ei sekään ole tietenkään järkevää.
 
Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.
Ylös