Alatar ja Pallando, unohdetut istari

Lueskelin tuossa juuri Keski-Maan historiaa ja ajattelin kysyä teiltä mielipidettä koskien kahta istari Allataria ja Pallondoa. Alunperinhän Keski-Maahan saapui kolmannella ajalla joskus vuonna 1000 kun varjoja taas alkoi tulla Keski-Maan ylle haltialaivalla viisi Istaria. Taru kertoo, että heillä kaikilla oli erinväriset viitat. Saruman valkoinen, Gandalf Harmaa, Radagast ruskea ja sitten kysymys: Minkä värisiä olivat teidän mielestänne Allatar ja Pallondo? Ja mitkä olivat heidän voimansa? Heistä kun tiedetään yleisesti vain nimet..Senhän tietää kaikki että Gandalfin voimat ovat tulessa ja Radagast tunsi parhaiten Keski-Maan eläimet ja kasvit. Mutta entä nämä kaksi mystistä velhoa? Siinäpä mietittävää. Itse olen kuullut että toinen olisi ollut sininen, mutta en osaa sanoa...Ehkä toinen oli sininen ja hänen voimansa olisi ollut vedessä? Ja toinen Vihreä ja hänen voimansa puissa ja kasveissa?



<I>Merri korjasi otsikkoa</I>
 
Mielenkiintoinen aihe kieltämättä. Allatar ja Pallondo olivat sinisiä velhoja sinisisssä viitoissaan.

Istaristakin on jo keskustelua. Sieltä luulisi löytyvän kaikkea mielenkiintoista tietoa ja pohdintoja:
Istari

Päivitin linkin.
Tik
 
Jep, Mutta tässäpä on myös takana se että taru väittää että kaikilla oli erivärinen viitta? Olivatko velhot silti kumpikin sinisiä?
 
Minulla on ollut aina sellainen tunne, että Allatar olisi omannut sinisen viitan ja Pallondo ruskean..
Kumpi näistä kahdesta velhosta muuten oli voimallisempi?
 
Culgrodiel sanoi:
Minulla on ollut aina sellainen tunne, että Allatar olisi omannut sinisen viitan ja Pallondo ruskean..
Kumpi näistä kahdesta velhosta muuten oli voimallisempi?

Tuota samaa olen minäkin pohtinut. Tuo ruskea viitta on myös käynyt mielessäni(kuten myös melkein kaikki muutkin värit), mutta en oikein osaa sanoa mitään varmaa. Tuo väite, että toinen olisi sininen on nyt varmistumassa aika varmaksi. Olen koittanut hakea tietoa näistä velhoista ja tulee aina ilmi, että ainakin toinen olisi sininen. Silti edelleen ilmassa kummittelee väite,että kaikilla olisi ollut erivärinen viitta. Tällöin ruskea ei olisi mahdollinen. Mutta voiko olla että vain viitat sillä hetkellä olivat mitä olivat ja todellinen väri oli piilossa niiden alla? Hmm...
 
"Oli muitakin: kaksi merensinisiin pukeutunutta..."

-Keskeneräisten tarujen kirja, s.532-

Minulle on tuosta jäänyt ainakin kuva, että kumpikin olisi pukeutunut sinisiin pukuihin.
Hehän menivät Sarumanin kanssa itään, jossa uskon heidän "työskennelleen" yhdessä ja kenties kaatuneen myös yhdessä...
 
Amarië sanoi:
"Oli muitakin: kaksi merensinisiin pukeutunutta..."

-Keskeneräisten tarujen kirja, s.532-

Aivan! Olen lukenut tuon kirjan vasta niin muutaman kerran että muisti pätkii. Tuon perusteella kumpikin oli pukeutunut sinisiin.
 
No valitettavasti Tolkieninkin tekstit ovat ristiriitaisuuksia täynnä. Onhan myös tekstejä, jotka selkeästi viittaavat yli viiteen istariin.
Mutta useimmat viittaavat viiteen velhoon. Itse näkisin viittauksen Ithryn Luinin sinisyyteen olevan todistuksena vahvempi kuin epämääräinen viittaus erivärisiin kaapuihin, jos kohta jälkimmäinen esiintyy Tolkienin julkaisemassa kirjassa, toinen jälkikäteen kootussa. Eli minä näen Alatarin ja Pallandon nimenomaan merensinisinä.
HoME XII:stä kääntämäni lyhyt pätkä näistä kahdesta velhosta: http://www33.brinkster.com/haltis/velhot.html
 
Haltiamieli sanoi:
Eli minä näen Alatarin ja Pallandon nimenomaan merensinisinä.
HoME XII:stä kääntämäni lyhyt pätkä näistä kahdesta velhosta: http://www33.brinkster.com/haltis/velhot.html

Kyllä alan minäkin vähitellen pitää sen alkuperäisen mielipiteeni velhojen sinisyydestä. Niin paljon useampi lähde sanoo niin. Mutta entä sitten heidän voimansa? Millaisia he ovat verrattuna esim. Gandalfiin velhoista mahtavimpaan? Tai Radagastiin? Tästä en ole saanut tietoa mistään. Mielipiteitä? ja mitkä olivat heidän voimansa? Voisi kuvitella että sininen väri viittaa veteen ja että he osasivat vesiloitsuja siinä missä Gandalf osasi tulen salat.
 
KTK Istari:
Nähtävästi samaan aikaan on kirjoitettu toinen joukko muistiinpanoja joissa sanotaan että "Curumon oli otettava mukaan Aiwendil Yavannan Aulën puolison mieliksi". Samoissa papereissa on myös luonnoksia taulukoksi jossa istarin nimet yhdistyvät valarin nimiin: Olórin liittyy Manwëen ja Vardaan, Curumo Aulëen, Aiwendil Yavannaan, Alatar Oromëen ja Pallando myös Oromëen (korjatu niin että Pallando liittyikin Mandosiin ja Niennaan).
 
Kyllä Alatar ja Pallando olivat sinisiä.

Minä muistelisin lukeneeni KTKstä todellakin, että velhot saapuivat erikseen. Mitenkäs siellä sanottiin? Eikö jotain sellaista, että viimeisenä tuli harmaisiin kaapuihin pukeutunut (Gandalf) ja hänet nähdessään Cirdan antoi sormuksensa hänelle, koska näki, että hänellä on pitkä polku kuljettavanaan. (tjs)(mitenköhän liittyi aiheeseen...)

Heidän voimistaan ei hirveästi taida olla tietoa, koska heidän katsottiin epäonnistuneen tehtävässään, koska heistä ei kuulunut mitään myöhemmin. Kuitenkin itse uskon tuohon Haltin suomennetussa jutussa sanottuun. Että he tekivät paljon ja sekoittivat pakkaa Idässä.
 
Kyllähän ne molemmat sinisiä olivat juu, kuten tässä nyt on useaan otteeseen todettu jo.

Turin Turambar sanoi:
Voisi kuvitella että sininen väri viittaa veteen ja että he osasivat vesiloitsuja siinä missä Gandalf osasi tulen salat.

Mutta eikös Gandalf saanut nämä "tulen salat" juuri Cirdanin antaman sormuksen myötä? Minun mielestäni istarit olivat kokolailla saman vahvuisia. Toki eroja oli hieman eri osaamisissa, mutta keskimäärin.

Btw, mielenkiintoinen aihe. Kun itsekin olen Alatar RotK-jonotuksessa. :p
 
Icegorn sanoi:
Mutta eikös Gandalf saanut nämä "tulen salat" juuri Cirdanin antaman sormuksen myötä? Minun mielestäni istarit olivat kokolailla saman vahvuisia. Toki eroja oli hieman eri osaamisissa, mutta keskimäärin.

Kyllähän se sormus siihen auttoi, mutta kyllähän velho on velho ilman sormustakin. Ja vielä sen verran, että on se valkoinen kaikkeista mahtavin, sitten tulevat harmaa ja ruskea ja siniset :) Gandalf olisi ollut alusta asti mahtavin velho mutta kieltäytyi ottamasta Neuvoston johtopaikkaa ja näin ollen Sarumanista tuli Neuvoston pää ja mahtavin, kunnes Gandalf vihdoin kolmannella ajalle sai tuon tittelin 8)
 
No juu. Niinhän se olikin. Mutta minä käsitin aina vain tuon väri jutun ja ajattelin, että se tuli juttu tuli pelkästään sen sormuksen ja istari "voiman" ansiosta.

Koska eikös Galadrielinkin voimat huvennut heti sen jälkeen kun Suurin Sormus tuhottiin ja muutkin sormukset tulivat mitättömiksi.
 
What's in a name?

Liekö kukaan koskaan pohtinut, mitä nimet Alatar ja Pallando merkitsevät? KTK:ssa CJRT mainitsee (KTK 548 viite 6), että "Huolimatta kirjoitusasustaan nimi Pallando saattaa [huom. "saattaa"!] sisältää sanan palan 'kauas', joka esiintyy sanoissa...."

Siis Pallando = palan + do (<ndo?) - vaan mitä merkitsee?

Entä sitten Alatar? alat + ar vai ala + tar? - ja miten tuon kääntäisi?

Nimien olettaisi jollakin tapaa liittyvän velhojen kykyihin tai tehtävään. Hehän olivat kumpainenkin Oromën väkeä, se tiedetään, ja menivät kauas (huom. palan) itään ja/tai etelään sotkemaan Sauronin suunnitelmia. En silti osaa ehdottaa mitään järkeviä käännöksiä nimiin. Kenties joku osaa.
 
Culgrodiel sanoi:
Minulla on ollut aina sellainen tunne, että Allatar olisi omannut sinisen viitan ja Pallondo ruskean..
Kumpi näistä kahdesta velhosta muuten oli voimallisempi?

Radagasthan se ruskea oli, ja mielestäni kirjoissa tulee hyvin selvästi sanottua se, että Alatar ja Pallando olivat molemmat nimenomaan sinisiä. Heidän voimistaan ei sitten olekaan tarkempaa tietoa. Lähtivät Itään ja sinne jäivät.

Eikös Saruman ollut Alatarin ja Pallandon mukana näiden mennessä itään...? Olisiko hän voinut kolkata molemmat ja ryöstää näiden voimat?
 
Narsil sanoi:
Eikös Saruman ollut Alatarin ja Pallandon mukana näiden mennessä itään...? Olisiko hän voinut kolkata molemmat ja ryöstää näiden voimat?
Kyllä, näinhän se oli. Saruman, Alatar ja Pallando matkasivat yhdessä itään, vain Saruman palasi - tosin tämä ilmeisesti kuului jo alkuperäiseen matkasuunnitelmaan.
Periaatteessa Sarumanilla olisi toki ollut tilaisuus kolkata molemmat, mutta tuossa vaiheessa hän ei vielä ollut vajonnut pahuuteen, joten tuskin hän olisi sillä lailla kumppaneitaan likvidoinnut.
 
Aivan. Voi olla että Alatar ja Pallando jäivät itään. Mielenkiintoinen aihe. Mietin, mitä Alatar ja Pallando tekivät idässä? Taistelivat Sauronia vastaan, siksihän heidät lähetettiin. Mutta voisiko olla mahdollista että Sauron sai heidät vangiksi? Tai jotain muuta vastaavaa. mitä mieltä?
 
Eikös KTK:ssa Tolkien maininnut mahdollisuuden, että siniset velhot olisivat oleet jonkinlaisen "mustan magian" alullepanijoita siellä idässä?
 
Ylös