Allergiat

jalokuusi

Kontulainen
Päähäni hyppäsi tämä aihe keskusteltavaksi, kun nenä on tukossa ja silmiä kutittaa. :(
Siitepöly allergiasta kärsin näin keväisin ja lääkkeitä tulee naukkailtua ihan kivasti. Siksi haluaisin tietää millaisia allergioita teillä on ja mitä "kotikonsteja" teillä on niiden lieventämiseen (lääkkeiden lisäksi)?
(Epäselvyyden huippu..)
 
Mä kärsin myös siitepölyallergiasta. Mulla on keväisin nenä tukossa, silmiä kirveltää ja keuhkot "reistailee". Silmien kirvelyyn muuten auttaa kun kastelee pienen pyyhkeen kylmällä vedellä ja laittaa silmien päälle. Se rauhoittaa vähäsen. Ja välillä kannattaa suihkussa "höyryttää" kylppäri ja hengitellä sitä höyrystä ilmaa. MUlla kuulemma pienempänä se autto tosi hyvin jos keuhkoissa oli räkää tai muuten tukossa.
Mulla on aika vahva lääkitys nyt päällä ja aika hyvin on tehonnut, vaikka ei hirveän paljoa ole oireita ollut. Eilen illalla kyllä iski kunnon kohtaus, menin ihan tukkoon ja silmät turpos ilkeesti :( Ei kiva, ei. Olisin ikionnellinen jos pääsisin allergiasta eroon. Urheilen vielä tosi paljon ja keväisin pitää olla sivussa kun ei henki kulje eikä turvonneilta silmiltä nää mitään...
 
Olkaa tekin onnellisia kenellä on pelkkä allergia nuha tai tavallinen flunssa menossa, minä sain nimittäin kerralla molemmat! Ei kiva. Joka paikka kipeänä flunssan johdosta, nenä täysin tukossa ja silmät vuotavat ja aivastelen noin 24/7. Eli todella mahtava olo! (Pientä turhautumista havaittavissa?) Lääkkeet eivät tunnu juuri nyt auttavan kumpaankaan. :(

Eli siis minulla on siitepöly allergia, ja sen "vahvuus" vaihtelee vuosittain. Välillä tuskin tarvitsen edes lääkkeitä ja välillä taas (kuten tänä vuonna) saatan ottaa kaksin kertaisenkin annoksen troppeja. Nappulaa naamaan ja menoksi.
Siitepölyn ohessa allergiaa aiheuttavat myös osa hedelmistä. Oikeastaan niidenkin "vahvuus" vaihtelee, välillä voin huoletta syödä tertullisen banaaneja tai omenaa, mutta välillä jo niiden näkeminen saa kurkun kutiamaan. Nämä hedelmä allergiat ovat kytköksissä siitepöly allergiaan, joten sen takia osaan välttää niitä varsinkin keväisin, että eivät pahentaisi aivastelua ja muuta.
Olkaa te onnellisia kenellä ei allergiaa ole! (Olen hieman katkerateille. :wink: )

Minulla muuten tuo silmien "valelu/kastelu" ei auta yhtään. Tai auttaa se silloin kun silmät ovat vedessä, tai kosteassa, mutta ei sen kauempaa.

Muoks. Korjailin virheitäni.
 
Maltahwesta sanoi:
Olkaa tekin vielä onnellisia kenellä on pelkkä allergia nuha tai tavallinen flunssa menossa, minä sain nimittäin kerralla molemmat!
Itseasiassa olen tämän viikon potenut molempia. Keuhkot yskitty ulos, silmät punaiset, nenu tukossa ja ääntä ei lähde. Ihana olotilanne.

Itse olen melkein kaikille hedelmille allerginen. Tai puoli allerginen. Välillä saan niistä allergiakohtauksen, mutta välillä ei tule mitään. Siksi en näin siitepölyaikaan pistä suuhuni yhtään hedelmää. Kerran sain siitepölyaikaan punaviinistä naamani turpoamaan.
 
Kohtalo toveri! :lol: En ole yksin kärsimässä!

Ja asiaan. Mikähän siinä on kun tuo allergian "vahvuus" (keksikää minulle parempi sana!) vaihtelee vuosittain? Syy ei voi olla siitepölyn pitoisuuksissa, koska samaan aikaan jollain toisella allergikolla on paljon lievempänä kuin minulla ja seuraavana vuonna mennään taas päin vastoin.
Ja olen huomannut ettei tiedotusvälineiden antamiin siitepöly ennusteisiin kannata luottaa. Muutama vuosi sitten ennustettiin kaikille siitepöly allergikoille vaikeaa kevättä ja minulla oli tuolloin lähes oireeton kevät .*Muistelee haikeana*
Elämä ei ole reiua. *Hankaa silmiään antaumuksella*
 
Olen allerginen monille siitepölyille ja huonepölylle ja vaikka mille.. mm koirille ja kissoille. Molempien kanssa samassa talossakin muutamia viikkoja yhteen menoon asuttuani totesin mielenkiintoisen asian... Ensimmäisen viikon jouduin syömään normaalien allergialääkkeiden lisäksi zyrteciä pystyäkseni edes hengittämään. Kuitenkin kun vähän enemmän aikaa oli kulunut ja unohdin sitten eräänä aamuna ottaa lääkkeeni ja kas kummaa mitään oireita ei niistä otuksista tullut. Rupesin miettimään asiaa ja en loppuaikana enää syönyt lääkkeitä. Oireita ei tullut. Olen todennut saman moneen kertaan ja järjestään se toimii. Jonkinlainen siedätyshoito ilmeisesti toimii tuon kaltaisiin allergioihin..
 
Minullakin on tuo heinänuha ja näköjään olen allerginen myös muulle siitepölylle, tosin hyvin vaihtelevasti. En tykkää syödä allergialääkkeitä. Zyrtec tekee minut vain väsyneeksi eikä edes auta kunnolla oireisiin, kuten eivät muutkaan kokeilemani lääkkeet. Toisaalta allergia ei ole kauhean paha vaikka silmien ja nenän kutina onkin välillä tehdä minut hulluksi. Kylmä vesi auttaa, pesen kasvoja kesällä jatkuvasti.

Olen myös huomannut saavani silloin tällöin oireita joistan hedelmistä. Joskus kun syön ananasta, menee kieli ja suupielet ihan rikki, joskus taas en saa mitään oireita. Sama juttu kiwin kanssa. En ymmärrä mistä se johtuu, joskus oireita tulee joskus ei. Kaverini väitti että muu ruokavalio vaikuttaa hirveästi tuollaisiin allergiaoireisiin. Ja pahimpaan siitepölyaikaan elimistö taitaa vain olla niin kovilla että se ylireagoi vähän kaikkeen.
 
Mulla on jos jonkinmoisia allergioita ja nyt on menossa kaikkein pahin kausi.
Silmiä kirvelee, nenä vuotaa, kurkkua kutittaa ja joskus tulee ihottumaa.
Ja joskus tuppa limakalvot kuivumaan niin pahasti, että sitten istutaan seuraava tunti pöntöllä vessapaperia nenässä.
Ei kivaa!
Ja sit on myös iso läjä ruokaŽ- ja lemmikkiallergioita, mut niitä en ala luettelee.
Onneks siskolla on enemmän.... :lol:
 
Siitepölyallergia on minullakin.

Varsinaiset oireet ilmestyivät tänään ensimmäistä kertaa koko kevään ainana. Ehdinkin jo odotella niitä.
En ole löytänyt koko talosta yhtäkään allergialääkettä, joten päivä on ollut yhtä kärsimystä. Yskää, nuhaa, kurkun kutiamista ja silmien kirvelyä.
 
Narqúil sanoi:
En ole löytänyt koko talosta yhtäkään allergialääkettä, joten päivä on ollut yhtä kärsimystä. Yskää, nuhaa, kurkun kutiamista ja silmien kirvelyä.
Ei varmasti ole kivaa. Huomenna mene apteekkiin ja osta jotain lääkkeitä. Jos ne eivät tepsi tarpeeksi, niin kipinkapin lääkäriin testeihin ja saat kunnon rohdot!
 
MUlla on ollu allergia ihan pienestä pitäen ja nyt on kuulemma vähän helpompi kun pienempänä.
Mulla oli viime ja toissa kevät täyttyä tuskaa. Ja nyt taas ei ole ollut eilistä iltaa enempää oireita.

Ja unohdin mainita aikaisemmassa viestissä että olen myös allerginen joillekkin hedelmille ja ruoka-aineille. En onneksi pahasti. Joskus pienempänä söi kiiviä ja meinasin tukehtua kun henkitorvi turposi aika pahasti. Ei kiva, ei. Ja olkaa edelleen onnellisia te ei-allergikot. Olen kateellinen teille.

Mun isoveljellä on onneks pahemmat allergiat kun mulla ja sillä on vielä astmakin... :lol: Minäkö vanhingoniloinen?
 
Olen allerginen eläimille, mutta niin lievästi, että se ei elämää haittaa. Kissoja on kolme, mutta jos en työnnä naamaani niiden turkkiin ja vedä henkeä, kaikki sujuu. Kissa ei voi myöskään usein nukkua huoneessani, koska silloin herään ihanaan hengitysraskauteen. Aamulla tuntuu siltä kuin joukko pikku-ukkoja painaisi rintaa.
Yleisesti ottaen en ole kovinkaan allerginen ihminen. Vain kerran olen saanut pahan kohtauksen. Naama turposi, tuli valkoisia laikkuja ja paiseita.Oi sitä kuumotusta ja kipua sekä pikkulasten osoittelua. Olipaha oma moka....kokeilin turvottavaa huulipunaa...turvotti totisesti jokapaikan :D

Yläasteella sain jonkinlaisen kohtauksen luokassa ja naamani punertui, silmät vuosivat, enkä meinannut saada lainkaan henkeä. Joku viisaana kysyi
" mitä sä itket " :D

Eräs ystäväni on astmaatikko sekä rasitusastmaatikko. Hän on allerginen kalalle, äyriäisille, monelle viljalle, kiiville, soijalle, banaanille, pähkinälle, joillekin meikkituotteille, lisäaineille, ampiaisille yms.....sivusta seurattuani osaan arvostaa omaa "allergiavapauttani."
 
Jeps, tarkoitus olisi saada jotain lääkettä mahdollisimman pian.

Zyrtec on auttanut oireisiin, toivottavasti auttaa edelleen.
 
Jeps. Allerginen minäkin, listalta löytyy lähes kaikki mahdolliset siitepölyt, kaikki eläimet. [sekä muutamat ruoka-aineetkin, tosin(kummallista kyllä) vuoden ajoista riipuen..]
Zyrtec on kyllä auttanut siitepöly oireisiin, ja lieventänyt eläinallergioitakin, mutta muuta en eläinallergioihin ole sitten löytänytkään (tosin en ole tainnut edes kokeilla), ei eläimistä sinällään ole haittaa, kun ei kotona mitään elukkaa ole (matelijoita ei lasketa), mutta onhan se mukavaa, kun kaverin koira tulee ja nuolaisee naamasta, siinä ei sitten näe/hengitä loppu päivään.. :roll:
Vielä ei siitepäly tilanne ole tänä kesänä/keväänä ollut kovin paha, mutta kyllä se siitä, kunhan ne heinät aloitaa..

Kotikonsteja en ole keksinyt, eikä se silmien peseminen tosiaan auta yhtään.
 
Olen onnellisessa asemassa, kun sain ensimmäisdet 13 elinvuottani elää lähes täysin allergiattomasti. Sitten iskikin samantien kunnolla (ainakin sellaiselle maitovasikalle, joka silloin olin).

Reiluun kolmeenvuoteen en ole saanut syödä maitotuotteita lähes yhtään. Elikäs minulla on maitoallergia, joka liittyy maksasairauteeni jollain tavalla. Olen allerginen maitoproteiinille, joka on sitten täysin eriasia kuin maitosokeri eli laktoosi. Sen takia olen saanut törmätä ties millaisiin sanomisiin. Aina on joku tyrkyttämässä HYLA-tuotteita ja terveystiedon opettajan kanssa sain pitkään kiistellä, ennen kuin se suostui muuttamaan asennettaan. Oletteko muut joutuneet kohtaamaan outoja käsityksiä allergioista?

Vaikka yritän tarkkaan varjella itseäni maidolta on vatsa jatkuvasti sekaisin ja olen alkanut epäillä altistumista jollekin muullekin aineelle (toivottavasti ei ole soija tai vilja, syömiseni kutistuisi olemattomiin). Lisäksi omistan ilmeisesti siitepölyallergiankin, tosin hyvin miedon. Kunnioitan teitä, jotka kestätte sitä, sillä itse meinaan tulla hulluksi tästä pienestä tukkoisuudestakin.
 
olen ollut allerginen pölypunkille lapsuudestani saakka, mikä käytännössä tarkoittaa että minun tulisi siivota jatkuvasti, välttää villamattoja ja paksuja verhoja ja pehmoleluja (kauhistus kun olin 12...) jne...

lääkkeitä on, mutta niitä saa käyttää aina max. 10 päivää kerrallaan. jees.

ja se ainoa kerta kun nukuin höyhenpeiton kanssa olisi saattanut päätyä ruumishuoneelle. plääh. eli kaikki oireet ovat itsestäni kiinni; ei sympatiaa. :twisted:


nyt huomasin tässä keväällä oireilevani myös siitepölyihin ja luonnollisesti me nin lääkärille, joka torjui asiallisen toiveeni kunnon allergiatesteistä ja kehoitti minua "tarkkailemaan mikä kukkii milloinkin, siitähän sie sen näät."


MURHAA.
 
Uloa sanoi:
Aina on joku tyrkyttämässä HYLA-tuotteita ja terveystiedon opettajan kanssa sain pitkään kiistellä, ennen kuin se suostui muuttamaan asennettaan. Oletteko muut joutuneet kohtaamaan outoja käsityksiä allergioista?

Kyllä ja ei... Minulla on keliakia (ei vehnää ohraa eikä ruista) joka siis EI ole allergia. Kaikki kuitenkin yrittävät aina laittaa sitä allergiaksi ja rinnastavat juuri laktoosi-intoleranssiin siinä mielessä että siihenhän on jotain tabletteja joita voi napsia jos on vahingossa syönyt tavallisia maitotuotteita. Millään ei tajuta että jopa ruka joka on koskenut gluteenilliseen tuotteeseen tai esim. samalla veitsellä leivän leikkaaminen sekoittaa ruuansulatukseni kolmeksi kuukaudeksi. Mitään oireita en välttämättä huomaa, mutta aika toimiva laihdutus ja kuihdutuskuuri se on, sillä se vastaa lähes syömättä olemista kolmen kuukauden ajan. Hyvin vähän mitään ravintoaineita imeytyy elimistöön.


nyt huomasin tässä keväällä oireilevani myös siitepölyihin ja luonnollisesti me nin lääkärille, joka torjui asiallisen toiveeni kunnon allergiatesteistä ja kehoitti minua "tarkkailemaan mikä kukkii milloinkin

Todella törkeää!!! tuollaisia ja vastaavia juttuja kuulee aina silloin tällöin niin kyllä tässä aina välillä rupeaa kehittämään uskonpuutetta terveydenhuoltojärjestelmä kohtaan... :o
 
Meimei sanoi:
nyt huomasin tässä keväällä oireilevani myös siitepölyihin ja luonnollisesti me nin lääkärille, joka torjui asiallisen toiveeni kunnon allergiatesteistä ja kehoitti minua "tarkkailemaan mikä kukkii milloinkin, siitähän sie sen näät."

Voi juma. Ja mihinkähän tuo nyt taas perustuu? Nämä on näitä huippujuttuja terveydenhuollolta.

Ja sitten ihan allergioista. Minuakin on mietitty testeihin laitettavaksi, tosin se olisi koirasta..ja sitten huonepöly saattaa aiheuttaa jotain minulla.
Vielä en ole testeissä käynyt omasta kieltäytymisestäni. Ja se on lähinnä vaan sen takia, etten turhaan sinne tahdo. Näinkin kun pystyn kuitenkin elämään, niin eihän siinä sitten mitään testejä tarvita. Silloin tällöin saatan saada allergisen reaktion juuri jostain huonepölystä tai lemmikistä, mutta nekin kerrat on kestetty. Että jätän suosiolla vielä tuonnemmas.
 
Minäkin kärsin tuosta valitettavasta siitepölyallergiasta ja täytyy sanoa, että kevätaika on yleensä täyttä tuskaa. Silmiä kirvelee ja punoittaa niin sietämättömästi ja yskittää ja pärskittää jajaja kaikkea mahdollista, eikä olo ole yhtään hyvä. Onneksi on lääkkeet, mutta niitäkin on aikas ärsyttävä syödä, kun tuppaan aina unohtamaan niiden ottamisen. Tänä kesänä tajusin kuitenkin aloittaa lääkityksen sen verran aikaisemmin, että oireet eivät olleet ehtineet edes alkaa ollenkaan, eikä tänä keväänä juurikaan ole mitään sen kummempia oireita ilmennyt kuin mitä nyt silmiä vähän kirvellyt ja punoittanut. Toivottavasti oireet eivät tästä enää pahenisi, ainakaan samanlaisiksi kuin viime keväänä, jolloin pärskin ja kärsin allergiasta pahemmin kuin koskaan aiemmin.

Lisäksi epäilen olevani omenalle allerginen, ennen olen pystynyt syömään sitä ilman mitään oireita mutta nyt parin viime vuoden sisään olen huomannut että jos syön pienenkin palasen omenaa, kurkku menee heti sellaiseksi, miten sen nyt selittäisi... no, oudon tuntuiseksi kuitenkin, ja on vaikea hengittää. Jonkinlainen allergiareaktio siis luultavasti. Eikä yhtään kivaa, kun pidän omenoista niin kovasti. Täytyisi varmaan käydä kyselemässä tästä lisää lääkäriltä, mutta en ole vielä jaksanut. ^^
 
Linéwen sanoi:
Kyllä ja ei... Minulla on keliakia (ei vehnää ohraa eikä ruista) joka siis EI ole allergia...

Linéwen tai joku muu keliakiasta tietävä.

Mikä keliakia siis on, jos ei allergia? (olen näköjään ollut väärässä tiedossa :oops: ) Onko sille jotain määritettä vai onko se "vain" keliakia? Miten elimistö siis tarkalleen ottaen viljaan reagoi? Millä tavalla se ilmaantuu? Voiko se tulla vähitellen?

Haluaisin tietää tarkemmin, kun minulla on sitä joskus arveltu, enkä ole ihan varma tehtiinkö silloin testejä sen suhteen. Ja onhan se aina hyvä muutenkin joillekin elintärkeistä asioista jotain tietää.
 
Ylös