Amazonin projektin eteneminen – väliaikatietoja

Uusi tiiserivideo lupaa traileria heinäkuun 14. päiväksi eli ensi torstaiksi.
Tiiseriä ei nähtävästi ole virallisesti julkaistu kuin Prime-tilaajille. Lyhyt tiiserin tiiseri on julkaistu esim. Twitterissä.

Videolla muun muassa Mírielin ensiesiintyminen ja lisää Meteorimiehen lentoa.
 
Luulin kuvassa olevan Umbarin puoliverisen Orjaherttuattaren, mutta miten vaan. Sen olisi saanut liitettyä oikeankin maailman historiaan maurilaisten orjakauppiaiden muodossa. Mutta ehkä Miriel heidän versiossaan rahtaakin tarkoin valittuja yksilöitä Numenorin kolonialistista laivastoa rakentamaan.

Taka-Haradilaiselle hobitille on pohjoisen taivas varmaan outo, mutta näemmekö hänen sukuaan jäämässä Sauronin vallan alle vai tuleeko hänestä messias joka saattaa kansansa merenlahden poikki Erun hänelle ilmoittamaan maahan?
 
Last edited:
Markkinointi alkaa päästä vauhtiin. Tuore Entertainment Weeklyn juttu esittelee Númenoria, ja tänään julkaistussa tiiserissä alkaa olla jo lihaa luiden päällä:
Tämä ei siis vielä ole oikea traileri, kuten aiemmin väitin. Pienenä yllätyksenä tuli, että tämä on pitempi versio kuin se, jonka joku Brasiliassa ehti jo vuotaa nettiin viime viikolla.

Sarjan suomenkielinen nimi on edelleen vähän hakusessa, sillä yllä upotetun suomalaisen version nimi on Prime Video Suomen YouTube-tilillä "The Lord of the Rings: Valtasormukset – Teaseri", mutta videolla lukee "Taru sormusten herrasta / Mahtisormukset".

Edit: videon nimi on päivittynyt.
 
Last edited:
Korjasin sarjan otsikkokuvaa oikeammaksi.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20220801_080003_edit_1070154727057859.jpg
    Screenshot_20220801_080003_edit_1070154727057859.jpg
    300,9 KB · Katseluja: 14
Niille jotka eivät halua seurata tätä ketjua, on sen yläreunassa olemassa painike, jossa lukee 'unwatch', ja jota voi painaa hiiren klikkauksella. Sen jälkeen tulee vielä varmistuskysymys, jossa tarkastetaan halu olla seuraamatta tätä ketjua. Sitä en tiedä poistaako tämä ilmoitukset myös 'uudet viestit' osiosta, mutta testaan tätä nyt.

Ehdotus kontuwikiin: lisättävä [kategoria:kalliit etäisesti keksimaahan liittyvät tv-parodiat], johon sarjaan liittyvä materiaali kuuluu. Kirjoitusvirheeksi kenties joidenkin luulema sana kategoria-ehdotuksen nimessä on tahallinen. [Kategoria:Razzie-palkinnon ehdokkaat] voisi myös sopia, mutta eihän tätä välttämättä sinne edes oteta kilpailemaan. Siellä ei sitä paitsi taida olla kilpailukategoriaa 'splashiest but still worst adaptation of one' s own original screenplay'
 
Last edited:
Voitaisiinko pitää keskustelu asiassa? Olen itse hämmentynyt siitä, että julkaistun klipin mukaan Galadrielista on tehty Pohjoisten joukkojen komentaja, joka palaa retkiltään, jos ei mudan peittämänä, niin ainakin tahriutuneena peikon verestä. Jotenkin tämä vain on niin ristiriidassa sen kuvan kanssa, mikä itselläni on kyseisestä hahmosta.
Voihan olla, että tämäkin muutos on tehty tasa-arvon nimissä ja periaatteessa on hyvä, että mukana on aktiivisia ja vahvoja naishahmoja. Mutta ehkä tähän soturiamatsonin rooliin olisi voinut kehittää jonkun ihan uuden hahmon? Toki Galadrielin nostaminen keskiöön tarinassa on sillä lailla ymmärrettävä ratkaisu, että hän on kuitenkin entuudesta tuttu. Mutta silti: autch! Mä olen yleensä varsin liberaali eri Tolkien-sovitusten kanssa, mutta tämä saa kyllä sisäisen tolkienistini kohottelemaan kulmakarvojaan.

 
Ikävä kyllä näyttää tosiaan siltä että visio rauhallisesta valtakunnan rakentamisesta ei sovi Amazonin olettamalle katsojakunnalle. Vaikuttaa siltä että he haluavat esittää haltiat väkivaltaisina besserwissereinä, kuvaus joka hyvinkin saattaisi sopia esim. Feanoriin,
ja jonkalaisten he kenties toivovat lähtevän sarjaa seuraamaan. Aivan kuin tämän kaltaisia sarjoja ei olisi jo riittävästi.
 
Last edited:
No, jos Galadriel ei muutu missään vaiheessa vihreäksi, se on jo parannus joihinkin versioihin nähden. Vaikka Galadrielia päätoimisena soturina tai sotilaskomentajana ei taida Tolkienin kirjoituksissa esiintyä, sarjan tulkinta hahmosta ei kai ole mitenkään erityisen kaukaa haettu. Tämän tapaisia sitaattilistoja on esitetty sarjan näkemyksen puolesta.

Toinen kysymys on, missä vaiheessa sarjan Elrond, "nuori arkkitehti ja poliitikko" ehtii hankkia sellaisen sotilaskoulutuksen, että Gil-galad uskaltaa laittaa hänet komentamaan joukkoja haltioiden ja Sauronin sodassa, ellei tätä yksityiskohtaa sitten muuteta. Tosin Liite B:ssä Gil-galad vain "lähettää" Elrondin Eregioniin, minkä voisi kai pelkän TSH:n pohjalta tulkita jotenkin muutenkin, ellei kirjan tekstissä sanota mitään tarkempaa.
 
Olen itse hämmentynyt siitä, että julkaistun klipin mukaan Galadrielista on tehty Pohjoisten joukkojen komentaja, joka palaa retkiltään, jos ei mudan peittämänä, niin ainakin tahriutuneena peikon verestä. Jotenkin tämä vain on niin ristiriidassa sen kuvan kanssa, mikä itselläni on kyseisestä hahmosta.

Kannattaa lähteä siitä, että tämä on elokuvamuotoinen fanfic, vielä huonompi kuin Jacksonin fanficit. Tarkoitus on lypsää rahaa katsojilta tutuilla hahmojen nimillä samoin kuin Tolkienin nimellä, vaikka kyse on tosiasiassa ihan muista kuin Tolkienin tarinoista.

Kuten joku täälläkin on jo sanonut, olisi ollut täysin mahdollista tehdä ihan omia tarinoita niistä osista Keski-Maata, joista Tolkien ei pahemmin kertonut, esimerkiksi Umbarista tai Haradista, ja sisällyttää niihin luontevasti millaisia hahmoja tahansa. Mutta se ei olisi todennäköisesti myynyt likimainkaan niin hyvin ja olisi lisäksi vaatinut käsikirjoittajilta enemmän.
 
Niinpä, Galadriel ei kuulu Ossiriandin viherhaltioihin, mistä syystä Galadrielin muuttuminen vihreäksi rikkoisi hänen ulkonaisen muotonsa täysin tunnistamattomaksi ja tekisi eläytymisen hahmon draaman kaareen täysin mahdottomaksi monille. Sini- ja punaihoisia haltioita ei myöskään ole kuvissa näkynyt, vaikka näitä on Googlen mukaan selvästi olemassa. Keltaihoisista haltioista on huomattavan vähän kuvia, vaikka Elder Scroll pelisarjassa näitäkin voi nähdä. Selvää syrjintää harjoittavat sarjan tekijät.
 
Itse arvostan kovasti Jacksonin TSH-elokuvia. Arvostaisin myös mahdollisuutta keskustella ja spekuloida uuden sarjan mahdollisia juonenkäänteitä asiallisesti.
 
Eikö ole asiallista sanoa, että näkee tämän sarjan täysin Tolkienin luomasta maailmasta erillisenä tarinana, joka kuitenkin on väkisin tuotu kyseiseen maailmaan ja jotenkuten väkinäisesti sovitettu sen paikkoihin ja hahmoihin, koska tutut, arvostetut nimet myyvät niin paljon paremmin kuin itsenäinen fantasiasarja? Koska siitä tässä Amazonin sarjassa minun mielestäni on kyse: kyynisestä rahastuksesta Tolkienin maineella ja Jacksonin elokuvien suosiolla ratsastaen. Siis sama kuvio kuin Disneyllä, joka tahkoaa aina vain uutta Star Wars -materiaalia niin kauan kuin joku suinkin siitä suostuu maksamaan, oli itse tarinan taso mikä tahansa.
 
Eikö ole asiallista sanoa, että näkee tämän sarjan täysin Tolkienin luomasta maailmasta erillisenä tarinana, joka kuitenkin on väkisin tuotu kyseiseen maailmaan ja jotenkuten väkinäisesti sovitettu sen paikkoihin ja hahmoihin, koska tutut, arvostetut nimet myyvät niin paljon paremmin kuin itsenäinen fantasiasarja? Koska siitä tässä Amazonin sarjassa minun mielestäni on kyse: kyynisestä rahastuksesta Tolkienin maineella ja Jacksonin elokuvien suosiolla ratsastaen. Siis sama kuvio kuin Disneyllä, joka tahkoaa aina vain uutta Star Wars -materiaalia niin kauan kuin joku suinkin siitä suostuu maksamaan, oli itse tarinan taso mikä tahansa.

No juu, mutta kun haluaisin keskustella sarjan sisällöstä ja siitä kuinka se mahdollisesti peilautuu Tolkienin teoksiin. Mielipiteesi on toki sinällään arvokas ja ymmärrän mitä tarkoitat, mutta se liikkuu eri tasolla.

Jos sarjan tyrmää täysin, niin sehän on eräänlainen umpikuja, josta keskustelua on turha jatkaa.

Voihan tosin olla niinkin, ettei tällaiseen keskusteluun, mitä kaipaan, ole täällä osallistujia. Tosiasia kuitenkin on, että Amazonilla alkaa syyskuun 2. päivä uusi Tolkienin teoksiin perustuva filmatisointi, mitä ei ole tapahtunut sitten Hobitin ja tuskin minä nyt kuitenkaan olen ainoa täällä, joka sitä aikoo katsoa jos ei muuten niin uteliaisuudesta.

Edit. Asiasta toiseen: Jonkun verran on tullut kyselyjä siitä, onko Amazon järjestämässä jotain tapahtumaa Suomessa sarjan mainoskampanjaan liittyen tyyliin HBO:n GoT- tai House of Dragons -tapahtumat, mutta ainakaan minun korviini sellaista ei ole kantautunut. Tiedossa on esim. Euroopassa vain yksi ensi-iltatapahtuma ja se on 30. päivänä Lontoossa. En kuitenkaan tiedä, onko kyseessä mikään Red Carpet -tyyppinen tapahtuma, jossa jonottamalla saattaa päästä seuraamaan punaisen maton tapahtumia.
 
Minua vähän kiinnostaa katsoakin tätä, nimenomaan uutena fantasiasarjana. Amazon-kytkös riipii, mutta katsonhan minä heiltä Ajan pyörääkin. :D
Joten tämän kuun lopussa saattaisinkin olla osallistumassa keskusteluun. Joka olisi muutakin kuin koko filmatisoinnin kammoksuminen kaikista eri ilmansuunnista.
 
missä vaiheessa sarjan Elrond, "nuori arkkitehti ja poliitikko" ehtii hankkia sellaisen sotilaskoulutuksen, että Gil-galad uskaltaa laittaa hänet komentamaan joukkoja haltioiden ja Sauronin sodassa, ellei tätä yksityiskohtaa sitten muuteta. Tosin Liite B:ssä Gil-galad vain "lähettää" Elrondin Eregioniin, minkä voisi kai pelkän TSH:n pohjalta tulkita jotenkin muutenkin, ellei kirjan tekstissä sanota mitään tarkempaa.

Off-topic: Kertooko Tolkien muuten missään Elrondin käyttäneen aseita? Elrond oli parantajamestari (a master of healing), ja ainakin "Of the Laws and Customs among the Eldar" -esseen mukaan haltioiden keskuudessa parhaat parantajat yleensä pidättäytyivät elävien olentojen surmaamisesta, koska tämän uskottiin vähentävän parantamiskykyjä ...such men abstained from hunting, and went not to war until the last need. (HoMe, X, 213). Toisaalta Tolkienin käsitykset Keski-Maan yksityiskohdista muuttuivat toki moneenkin otteeseen.

Muistaakseni Michael Martinez pohti jossain tätä kysymystä Elrondin osalta. Itse en mitenkään ala raivoamaan, jos ja kun Jackson elokuvissaan tai Amazonin sarjan käsikirjoittajat panevat Elrondin heiluttelemaan miekkaansa hurmekentillä, mutta olisin antanut heille lisäpisteitä jos tämäkin kuvio olisi huomioitu.
 
Last edited:
Aseista en tiedä mutta sotajoukkoa Elrond johti haltioiden ja Sauronin sodassa vuoden 1700 ta. tienoilla. Gil-galad lähetti hänet auttamaan Eregionia mutta E joutui vetäytymään pohjoiseen. Hän perusti silloin Rivendellin jota myös joutui puolustamaan.


Ja olihan Elrond mukana Viimeisen liiton sodassa toisen ajan lopussa, Gil-galadin airuena. Kertomansa mukaan osallistui Dagorladin taisteluun ja näki viimeisen taistelun Orodruinin rinteillä (TSH I/2.2., sivu 256).

Tämän sodan päätyttyä ei kai ollut pahemmin tarvetta asehommiin ennen vuotta 1409 ka., kun Rivendellin haltiat (ja Lórienin apujoukot) olivat mukana nujertamassa Angmaria (TSH, liite AI, s. 1073). Elrondia ei mainita muuten kuin että tähän taisteluun Lindonin haltioiden lisäksi haltioita ”oli tullut myös Rivendellistä, sillä Elrond oli tuottanut apua Vuorten takaa Lórienista”. Oliko hän sitten itse mukana? Mene ja tiedä. Ehkä oli.

Fornostin taistelussa 1975 ka. rivendelliläisiä johti Glorfindel (s. 1084), joten Elrond ei varmaankaan ollut mukana.
 
Itse katsoisin uteliaisuudesta, mutta ei ole amazonia enkä viitsisi maksaa siitä ennen kuin koko sarja on ulkona ja voin katsoa sen putkeen testikuukautena. Opiskelijan budjetti nääs.
Katson ehkä, kun tulee joltain kanavalta töllöstä.
Mutta ahistaa jo nyt, jos Galadrielista tehdään action-hahmoa. Oikein disneytä tai mitä onkaan... :urg:
Viemäritavaraa?
 
Off-topic: Kertooko Tolkien muuten missään Elrondin käyttäneen aseita? Elrond oli parantajamestari (a master of healing), ja ainakin "Of the Laws and Customs among the Eldar" -esseen mukaan haltioiden keskuudessa parhaat parantajat yleensä pidättäytyivät elävien olentojen surmaamisesta, koska tämän uskottiin vähentävän parantamiskykyjä ...such men abstained from hunting, and went not to war until the last need. (HoMe, X, 213). Toisaalta Tolkienin käsitykset Keski-Maan yksityiskohdista muuttuivat toki moneenkin otteeseen.

Muistaakseni Michael Martinez pohti jossain tätä kysymystä Elrondin osalta. Itse en mitenkään ala raivoamaan, jos ja kun Jackson elokuvissaan tai Amazonin sarjan käsikirjoittajat panevat Elrondin heiluttelemaan miekkaansa hurmekentillä, mutta olisin antanut heille lisäpisteitä jos tämäkin kuvio olisi huomioitu.
Eikö Elrond ollut Gil-Galadin airut? Mitä se tarkkaan ottaen tarkoittaakaan? Gil-Galad joutui taisteluun, ehkä airutkin?
Airut voi olla lähetti, sanansaattaja, avustaja (=assistentti nykyään).
 
Ylös