Aragornin ja Arwenin sekä Kilin ja Taurielin tarinat

horsalintu

Haltia
Minä haluaisin tietää noista kahdesta asiasta lisää.
Yksi kysymys minua on vaivannut pitkään, onko Tolkien itse kehitellyt Kilin ja Taurielin romanssin? Vai onko se vain ihmisten keksimä juttu elokuvaan? Onko mahdollista lukea siitä, jos Tolkien on jossain teoksessa maininnut siitä? Ja minua kiinnostaisi lukea Aragornista ja Arwenista kanssa tosi paljon, kun olen tässä lähiaikoina löytänyt tämän Keski-Maan, ja sen tarinat. Siitä on tullut tosi iso osa mun elämää. :)

//huomioikaa, että olen rekisteröitynyt tänne vasta tänään, joten olen saattanut tehdä tämän keskustelun ihan väärään paikkaan!
 
En ole se fiksuin vastaamaan, mutta Tauriel taitaa itsessään jo olla ihan Jacksonin (tai muun filmintekijän) keksintöä. Vai onko hänellä todellinen esikuva jossain liitteissä?
Muistelisin (mutta en mene vannomaan) että Aragornin ja Arwenin tarinasta olisi ollut jotain TSH:n liitteissä.
Jos tällaiset kansojen rajoja rikkovat liitot kiinnostavat niin kannattaa perehtyä myös Silmarillionista löytyvään Berenin ja Luthienin taruun joka kertoo Aragornin ja Arwenin esivanhemmista joista toinen oli ihminen ja toinen haltia.

Ps. Tolkien-elokuvat olisi voinut ehkä olla tälle kysymykselle sopivampi paikka kun pohjana kysymykselle ovat kumminkin elokuvat. Mutta ei huolta, konnavahdit siirtävät kyllä keskustelun jos katsovat aiheelliseksi :)
 
Hei ja tervetuloa! Ihan sopivassa paikassa on kysymys mielestäni :) [agh, ehdit @Jaamar editoida omaa postaustasi! Tämä ei siis ollut vastauksena sulle!]

Jaamar ehtikin juuri edelle tätä kirjoittaessani, mutta postaanpas silti pari juttua.
Taurielin hahmo ja siten koko romanssi oli tosiaankin elokuvantekijöiden lisäys tarinaan, joten tästä aiheesta ei Tolkienilta tietoa löydy - itse asiassa kääpiöiden rakkauselämästä annetut tiedot taitavat olla Tolkienin teksteissä valitettavan vähäisiä muutenkin (ah ja voih! Thorin! :heart: )

Jaamar muistelee myös oikein, että Aragornin ja Arwenin tarina kerrotaan lyhyesti TSH:n liitteissä (Liite A 5, otsikolla "Tässä on katkelma Aragornin ja Arwenin tarusta"). Aloin etsiskellä, onko vaikka jossain päin The History of Middle-earth (HoME) -opuksia mitään lisätietoja tai taustoitusta aiheesta - tai edes käsikirjoitusluonnoksia - mutta en päässyt selville, onko siellä lopulta pikkuyksityiskohtien lisäksi mitään ihmeempää (joku HoMet paremmin tunteva voi varmistaa asian). Mun haisut perustuu Tolkien Gatewayn wikin Arwen-artikkeliin, jonka lähdeviitteissä on pari juttua. Näemmä ainakin "Morgoth's Ring" -kirjassa viitataan vähintään ohimennen Arweniin ja Aragorniin osiossa "Laws and Customs among the Eldar". Samaten Unfinished Tales eli Keskeneräisten tarujen kirjassa on ehkä (ehkä ehkä) jotain Galadrielin ja Celebornin tarinassa, mutta en tiedä, onko siinä kohtaa oikeasti mitään enempää kuin wikissä mainittu "From her mother she [Arwen] inherited the Elfstone" (ja Galadriel antoi sittemmin samaisen kiven Arwenin/suvun puolesta Lorienissa Aragornille liiton merkkinä).
 
Hei ja tervetuloa! Ihan sopivassa paikassa on kysymys mielestäni :) [agh, ehdit @Jaamar editoida omaa postaustasi! Tämä ei siis ollut vastauksena sulle!]

Jaamar ehtikin juuri edelle tätä kirjoittaessani, mutta postaanpas silti pari juttua.
Taurielin hahmo ja siten koko romanssi oli tosiaankin elokuvantekijöiden lisäys tarinaan, joten tästä aiheesta ei Tolkienilta tietoa löydy - itse asiassa kääpiöiden rakkauselämästä annetut tiedot taitavat olla Tolkienin teksteissä valitettavan vähäisiä muutenkin (ah ja voih! Thorin! :heart: )

Jaamar muistelee myös oikein, että Aragornin ja Arwenin tarina kerrotaan lyhyesti TSH:n liitteissä (Liite A 5, otsikolla "Tässä on katkelma Aragornin ja Arwenin tarusta"). Aloin etsiskellä, onko vaikka jossain päin The History of Middle-earth (HoME) -opuksia mitään lisätietoja tai taustoitusta aiheesta - tai edes käsikirjoitusluonnoksia - mutta en päässyt selville, onko siellä lopulta pikkuyksityiskohtien lisäksi mitään ihmeempää (joku HoMet paremmin tunteva voi varmistaa asian). Mun haisut perustuu Tolkien Gatewayn wikin Arwen-artikkeliin, jonka lähdeviitteissä on pari juttua. Näemmä ainakin "Morgoth's Ring" -kirjassa viitataan vähintään ohimennen Arweniin ja Aragorniin osiossa "Laws and Customs among the Eldar". Samaten Unfinished Tales eli Keskeneräisten tarujen kirjassa on ehkä (ehkä ehkä) jotain Galadrielin ja Celebornin tarinassa, mutta en tiedä, onko siinä kohtaa oikeasti mitään enempää kuin wikissä mainittu "From her mother she [Arwen] inherited the Elfstone" (ja Galadriel antoi sittemmin samaisen kiven Arwenin/suvun puolesta Lorienissa Aragornille liiton merkkinä).
Kiitos tosi paljon, (myös jaamarille)! Oli kiva kun sain jotain selkoa asiasta.
Nohh, toisaalta harmittaa, että Kilin ja Taurielin romanssi, ja koko Tauriel-hahmo on elokuvatekijöiden suunnittelema.. :( Koko romanssi on niin kaunis, ja herkkä. Jotenkin on koskettavaa jos jotkut niin erilaiset ihmiset (vai pitäisi varmaan sanoa olennot) voivat rakastua, vaikka se tarina ei lopukkaan onnellisesti. Olisi vain jotenkin paljon kivempaa jos se olisi Tolkienin suunnittelema. Ja vielä jos se olisi kirjoittanut siitä jonnekin..
Juu, itselläni on Keskeneräisten tarujen kirja lainassa, ja heti kirjan takana olevassa sanastossa mainitaan (Aragornin kohdalla): ''otti puolisokseen Arwenin, Elrondin tyttären''. Katson jos vielä siitä Caladrielin ja Celebornin tarinasta löytyisi lisää. Mielestäni Aragorn on jollain tavalla tosi hieno hahmo. Ja samoin Legolas! :heart:

Ja kiitos vielä tervetulias-toivotuksesta. :grin:
 
Last edited:
Aragorn on hieno hahmo kaikkinensa. Epävarma, isiensä taakkoja kantava hiljainen vaeltaja joka rakastuu haltiakansan iltatähteen. Koko Aragornin kasvu metsien vaeltajasta kuninkaaksi on aikamoinen. Ja Arwen taas hylkää kansansa ja sukunsa ja paikkansa lännen maassa saadakseen jäädä Aragornin rinnalle. Mutta silti tämä taru jää minusta vähän laimeaksi tuon Berenin ja Luthienin tarun rinnalla. Se johtunee siitä että Beren ja Luthien taistelivat rakkautensa puolesta ihan... voisiko sanoa fyysisesti? Arwenin ja Aragornin taistelu taas oli enemmän odottamista ja toivomista.

Näin ihan aiheen ulkopuolelta tuli mieleen että oma suosikkini näistä Keski-Maan rakkaustarinoista on ehdottomasti Éowynin ja Faramirin. Kaikessa lyhykäisyydessäänkin se on minusta kaikista aidoin ja vilpittömin.
 
Aragorn on hieno hahmo kaikkinensa. Epävarma, isiensä taakkoja kantava hiljainen vaeltaja joka rakastuu haltiakansan iltatähteen. Koko Aragornin kasvu metsien vaeltajasta kuninkaaksi on aikamoinen. Ja Arwen taas hylkää kansansa ja sukunsa ja paikkansa lännen maassa saadakseen jäädä Aragornin rinnalle. Mutta silti tämä taru jää minusta vähän laimeaksi tuon Berenin ja Luthienin tarun rinnalla. Se johtunee siitä että Beren ja Luthien taistelivat rakkautensa puolesta ihan... voisiko sanoa fyysisesti? Arwenin ja Aragornin taistelu taas oli enemmän odottamista ja toivomista.

Näin ihan aiheen ulkopuolelta tuli mieleen että oma suosikkini näistä Keski-Maan rakkaustarinoista on ehdottomasti Éowynin ja Faramirin. Kaikessa lyhykäisyydessäänkin se on minusta kaikista aidoin ja vilpittömin.
Samaa mieltä! Aragorn on ehkä mielestäni yksi hienoimmista persoonista mitä Keski-Maasta tiedän. Jotenkin se on sellainen hiljainen luonne, mutta jos siihen tutstuu, sen hiljaisen kuoren alta paljastuu kaunis ja iloitseva ihminen, ja ennen kaikkea ylpeä ja turvallinen.
Harmi, itse kyllä tiedän tosi, tosi vähän näistä Keski-Maan rakkaustarinoista, mutta aivan varmasti tulen ottamaan niistä lisää selvää, rakkaushan on aina kaunista, ja rakkaustarinoista tulee vielä kauniimpia, kun ne sijoittuu Keski-Maahan! :heart:
Mutta kyllä elokuvatekijätkin ovat saaneet sen kääpiön ja haltian tarinan todella kauniiksi, vaikka sitä ei esiinnykään Tolkienin kirjoissa..
 
Aragornin ja Arwenin tarinasta mainitaan minunkin mielestä Keskeneräisten tarujen kirjassa. :) Ja TSH-liitteessä? En ole varma, oikein ole perehtynyt niihin liitteisiin.
Hah, Aragorn on kanssa mun lemppari! Samaten Sam Gamgi ja Legolas Viherlehti. Itseasiassa kaikki Sormuksen saattueen tyypit, aivan mahtavia kaikki!
 
Jep, Tauriel on kokonaan Jacksonin keksintöä. Hobitti-elokuvat antavat muutenkin väärän kuvan itse kirjasta. Ei Kilillä tai muilla kääpiöillä ollut aikaa romansseihin, kun oli paljon tärkeämpääkin tekemistä. Se rakkaus oli pakollinen lisä elokuvia varten.
 
Tsh-liitteessä löytyy katkelma Arwenin ja Aragornin tarusta. 5. liite, muistaakseni?
Ja Tauriel on sitä Jacksonin hömppää. :) Vaikka sinänsä ihan kaunis rakkaustarina tuo Kilin ja Taurielin taru.
 
Kili ja Tauriel -romanssi oli suunnilleen ainut asia, josta pidin Jacksonin Hobittiversiossa. Mukaanluettuna Legolasin mustasukkaisuus (tulee mieleen mustasukkaisuudesta esim. Eöl, onneksi tässä ei menty niin pitkälle). Minusta juonenkehittely oli ihan uskottavasti rakennettu. Mutta jos kuitenkin jätetään se loppuhersytys pois. Ja oikeastaan se järvikaupunkiosuus myös. Noh. Mutta noin periaatteellisesti ihan ok. Ja tähän on ihan välttämätön pakko lisätä tämä:
 
Ylös