Arda-triviaa.

Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.
Turin Turambar sanoi:
Eli toisin sanoen, minä pidän ja sinä ja moni muu pidämme vain suumme kiinni :) ?
Pidämme ensialkuun, jos kysymys on (meille) niin helppo, että siihen osaisimme vastata siihen vaikka kuuromykkäsokeana unissamme. Jos taas kysymys tuntuu mielenkiintoisen haastavalta eikä vastaus kolahda kätevästi päähän kuin apteekin hyllyltä, toki sopii vastata heti kun tietää :)
(eikä tähän mitään tarkkaa rajaa ole määritelty, kukin toimikoon omantuntonsa mukaan)

Ja eikä nämä ole olleet todellakaan tasoa mikä on Bilbon sukunimi(paitsi ehkä muutamille itseni mukaanlukien)
Kyllä minä voisin väittää, että suurin osa näistä on ollut minulle aika samalla vaikeusasteella. Useimmille ehkä ei, mutta tähän topiikkiin ovat kyllä lähinnä vastailleet henkilöt jotka ovat aikalailla varmaan tasoissa kanssani, vähän edellä tahi hitusen jäljessä.

Minä taas saan tyydytystä siitä, että saan helponkin kysymyksen oikein :D
Mahdat sitten olla aika onnellinen ihminen! :mrgreen:
 
Olisikos sellainen sitten turhaa jos tehtäsiin tästä(muuttaisitte topicin nimeä) vaikka Arda-triviaa aloittelijoille ja sitten meille "ammattilaisille" :D oma topic jossa olisi vain todella vaikeita kysymyksiä? Vai tuleeko turhaa samanlaiset topicit, mitä mieltä? :)

Kunhan vaan heitin tällaisenkin ajatuksen. Ainakin vältyttäisiin odottelulta. :?

Ja kyllä, olen oikein onnellinen :wink:
 
Mielestäni on vähän typerä käytäntö, että viisaammat odottelevat, että tyhmätkin kerkeävät vastata. Nimittäin nämä "tyhmät", jotka eivät suoralta päältä olisi esim. tienneet kaikkiin jo kysyttyihin kysymyksiin vastausta (joihin minä siis lukeudun), eivät välttämättä halua vastata ollenkaan, jos tietävät, että tässä annetaan armonaikaa vähemmän Tolkien-tietoisille. (Vaikka tiedän, etten ole mikään Tolkien-tietäjä, en välttämättä halua korostaa sitä, vaan pikemminkin ilahdun, jos saan vastauksen oikein rehellisessä pelissä.)

Parempi olisi siis alkuperäinen käytäntö. Ainahan sitä oikein vastannut voi laittaa haastavampaa kysymystä kehiin, niin että vaikeusaste on vaihteleva. Kahta eri topikkia tuskin kannattaa tehdä.
 
Otaksun tämän niin että saan vastata. Kaikki kääpiöt jotka lähtivät olivat Thorin, Balin, Dwalin, Fili, Kili, Dori, Nori, Ori, Oin, Gloin, Bifur, Bofur ja Bombur.

Tässä seuraava. Ketkä perustivat konnun?(helppohan tuo on mutta en jaksanut keksiä vaikeampaa)
 
No olen samaa mieltä, joten voinen antaa luvan esimerkiksi Ciryaturin vastata..? :D :?

Edit: Ciryatur ehtisikin jo vastata! :)

Oikein meni, joten sinun vuorosi kysyä 8)
 
Kyllähän Briin hobitit Marcho ja Blanco perustivat Kolmannen Ajan keskivaiheilla Konnun. Sinun vuorosi Turin.
 
Vanhassa Vihreässä oli Arda-trivia topic jossa oli 10 kysymystä joihin oli viikko aikaa vastata lähettämällä yksityisviesti trivian pitäjälle. Viikon päästä sitten tulokset ja pisteet julkistettiin ja katsottiin kuka oli selviytynyt voittajaksi. Mielestäni tätä käytäntöä voisi hyvin soveltaa nykyiseen käärmeeseen jos vain trivialle löytyy motivoitunut ylläpitäjä, joka keksisi viikottaiset kysymykset, joista osa ainakin olisi todella haastavia ja jolla karsittaisiin voittajat joukosta. Tietenkin kirjoja käytettäisiin vain nimien ja muiden tarkistamiseen ei vuosilukujen tai vastaavien etsimiseen, sillä silloin ei trivia olisi enää Tolkien trivia jossa tarvitaan tietoutta, vaan "kuka löytää parhaiten kirjasta kohdan" -visa. Minä ainakin olisin valmis osallistumaan tälläiseen visaa sillä pidän tätä nykyistä visaa hieman hätäisenä eikä siihen ehdi edes kiintyä samalla tavalla kuin muihin aiheisiin. Ja näyttäisi tämä menevän näiltä näkymin vain kahden henkilön viestimäärän kohottamiseksi.
 
Koitan laittaa väliin hieman vaikeamman eli kertokaahan minulle mikä on Rivendellin westronin kielinen nimi? (en kyllä ole varma onko tarpeeksi haastetta tässäkään, mutta kuitenkin.)
 
Tera sanoi:
Vanhassa Vihreässä oli Arda-trivia topic jossa oli 10 kysymystä joihin oli viikko aikaa vastata lähettämällä yksityisviesti trivian pitäjälle. Viikon päästä sitten tulokset ja pisteet julkistettiin ja katsottiin kuka oli selviytynyt voittajaksi. Mielestäni tätä käytäntöä voisi hyvin soveltaa nykyiseen käärmeeseen jos vain trivialle löytyy motivoitunut ylläpitäjä joka keksisi viikottaiset kysymykset joista osa ainakin olisi todella haastavia jolla karsittaisiin voittajat. Tietenkin kirjoja käytettäisiin vain nimien ja muiden tarkistamiseen ei vuosilukujen tai vastaavien etsimiseen sillä silloin ei trivia olisi enää Tolkien trivia jossa tarvitaan tietoutta vaan "kuka löytää parhaiten kirjasta kohdan" -visa. Minä ainakin olisin valmis osallistumaan tälläiseen visaa sillä pidän tätä nykyistä visaa hieman hätäisenä eikä siihen ehdi edes kiintyä samalla tavalla kuin muihin aiheisiin.


Minä voin ainakin ehdottaa itseäni tällaiseksi kysymysten tekijäksi ja tarkistajaksi kun kerran täällä tulee niin paljon pyörittyä :) Jos tämä nyt sitten sellaiseksi muutetaan, voisi kieltämättä olla paljon parempi :D
 
Tuon kysymysten kehittäjän tittelin voisi aina periä seuraavan kierroksen voittaja. Näin taattaisiin varmasti erilaiset kysymykset sekä myös trivian ylläpitäjien osallistuminen ainakin joka toiseen triviaan. Minulle on kyllä sopii ihan kuka vain joka jaksaisi ensimmäisen kierroksen vetää. Kannattaa varmaan odottaa vielä ainakin huomiseen että tieto menee kaikille perille ja tehdä keskiviikosta ns. triviapäivän jolloin vastaukset paljastetaan ja vaikka torstai uusien kysymysten päiväsksi. Näin jokaisella olisi kuusi päivää aikaa vastailla kysymyksiin.
 
Muoks: Haltiparka on aina vähän jäljessä :D
Kannatan Teran ehdotusta, ja Turin Turambar varmastikin voi aivan hyvin pitää ensimmäisen viikkotrivian. Vaihtuva vetäjyys olisi ehkä hyvä idea myös, sitten ei vetäjä aivan heti väsyisi. Tämä tietysti teettää jonkin verran vaivaa, vastaukset kun pitäisi varmaan lähettää sähköpostilla tarkistajalle. Muutenhan myöhemmät voisivat täällä foorumilla luntata aikaisempien vastauksia :D
 
Sovitaanko sitten niin, että minä laitan tänne huomenna iltapäivällä noin klo. 16.00-17.00 10kpl kysymyksiä koskien Tolkienia ja hänen kirjoituksiaan? :)

Ja tosiaan palautus minulle yksityisviestillä.

Vastausaikaa on tasan 6 päivää eli ensi viikon tiistaihin klo. 17.00 asti. Sen jälkeen tulleet vastaukset menevät suoraan roskiin. Tämä siksi jotta ehdin laskea pisteet ja julistaa voittajan ja ilmoittaa hänelle hyvissä ajoin ja että hän taas ehtii keksiä seuraavat kysymykset ja julkaista ne ensi keskiviikkona samoihin aikoihin.
Laitan 9 normaalia kysymystä ja yhden pitemmän referointi tyylisen kysymyksen.
Ja vain yksi vastaussähköposti per käyttäjä. Otan jokaiselta sen ensimmäisen ja jos joku lähettää toisen se menee roskiin.:)
Tarkoitus on vastata kysymyksiin ilman mitään apuvälineitä joten älä niitä myöskään käytä.
Annan pisteitä jokaisesta kohdasta 0-2:een ja viimeinen tehtävä on 0-10 pisteen arvoinen.

Onko jotain muita ehdotuksia vai käykö nämä ehdot?
Näitä tulisi sitten noudattaa muidenkin kysymysten laatijoiden(paitsi ehkä tuota referaatti kysymystä,sitä ei ole pakko pitää jollei halua)
:D


Edit: Muokkasin viestin Teran ehdotuksen mukaiseksi :)
 
Eikö 15 ole ehkä hieman liian paljon. Tuota tahtia ei enää kauhean helposti kysymyksiä keksi myöhemmin ;). 10 kysymystä joista yksi laajempi olisi minusta parempi vaihtoehto. 15 kysymyksen määrä saattaa myös aiheuttaa monille kysymyksien keksijöille todella pahoja ongelmia kun 10 hyvää kysymystäkin luulisi jo olevan kohtalaisen hankala kehittää. Ja yksityisviestinä vastausten toimittaminen on varmaan kätevämpää kuin sähköpostitse.
 
Kysymykset ovat tällä viikolla tällaiset:


1. Mitkä kaksi järveä sijaitsevat ns. tuntemattomassa idässä? (2p)

2. Mikä on kääpiö Gloinin isän nimi? (2p)

3. Kuka on Gaffer Gamgee? (2p)

4. Kuinka monta kertaa Gwaihir auttaa Gandalfia ja missä? (järjestyksen ei tarvitse olla oikein)(2p)

5. Mikä oli Minas Ithilin myöhempi nimi? (2p)

6. Kuka oli Eowynin ja Eomerin äiti? (2p)

7. Kuka ampui Smaugin? (2p)

8. Kuinka mones Feanorin pojista oli Celegorm? (heitä oli seitsemän)(2p)

9. Miksi Klonkku kutsui aurinkoa? (2p)

10. Kerro lyhyesti Berenin elämästä.(10p)


Eli yhteensä voit saada 28p.
Hyväksyn vastaukset sekä suomeksi että englanniksi.
Tulos nähtävillä siis ensi tiistaina illan aikana.
Voittajalle ilmoitetaan ennen klo. 22. :)

Eli vastauksia sitten vain tulemaan, yksityisviesteillä :D
 
Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.
Ylös