Arjen nyrjäyttäminen

Olen joutunut häiriköintisyytöksen kohteeksi. Huomenna illalla saan tietää enemmän, mutta siihen asti ihmettelen jatkuvalla syötöllä: minä muka ja milloin muka ja ketä muka?

Muoks. Ah. Jaa. Höh. Yksi huono läppä liikaa. Jaappanissa tekisin seppukun ilman avustajaa, mutta täällä luultavasti päädyn vain häipymään vähin äänin.

Hyvä, että kyseessä oli sentään "vain" huono läppä. Jos olet pyytänyt ja saanut anteeksi, niin tuskin tarvitsee ihan hirveästi rypeä häpeässä. Useimmilta ainakin joskus lipsahtaa mauttomia vitsejä. Sitten kun niistä saa palautetta ja sopivasti nolostuu möläytyksestään, osaa olla jatkossa varovampi jutuissaan, jos ei kunnolla tunne seuraa ja heidän mukavuusaluettaan.
 
Tajusin, etten ole kuullut todella pitkään aikaan lapsuudessani yleistä sanontaa "Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella." Ja oikeastaan tuntuukin, että tuo viisaus on perusteellisesti unohdettu. Ei ole enää kunnollista pysytellä paikoillaan, täytyy kiivetä aidan yli vaikka henkensä kaupalla. Matkustelu ei ole vaihtoehto, se on pakko, sillä etnisiä ravintoloita et Suomesta löydä eikä amerikkalaisia elokuvia näytetä muualla kuin Yhdysvalloissa. Elämän mittaiset parisuhteetkaan eivät ole enää muotia, avoin suhde on tätä päivää tai vähintäänkin moniavioisuus. Tutut moskat eivät sovi nykyihmisellä ruoaksi (äidinisäni sanoi äitini lakkiaistarjoiluista, että ei hän "...vanha metsuri mene kauppaan ostamaan jotain maksaa ja paskaksi kelpaa muukin kuin kermavahtu") vaan kyllä on koko ajan keksittävä uutta piperrettävää tai vähintään nauttia joka aterialla viimeisintä superfoodia. Eikä enää sovi rupsahtaa niin kuin edellisillä vuosimiljoonilla, vaan pitää päinvastoin kehittää itseään personal trainerin ja plastiikkakirurgian keinoin. Ja kuten huomasitte kirjoituksestani, suomeakaan ei voi enää käyttää kommunikointiin, vaan amerikanenglannista pitää termit kopioida kuin aivovammainen papukaija. Ei ***kele, tulis sota ja tappais!

Siistin vähän -Jaamar
 
Yksi kaverini (myös entinen työkaveri) oli visiitillä Jyväskylässä perjantaina ja kysyi samana päivänä, jos sattuisin olemaan paikkakunnalla. Olinhan minä, ja kävimme sitten kaupungilla. Hän oli varannut Airbnb-kämpän yhdeksi yöksi, koska jatkaisi matkaansa seuraavana päivänä. Se kämppä sattui olemaan ei pelkästään samalla kadulla, ei pelkästään samassa talossa, mutta suoraan minun asuntoni yläpuolella melkein identtisessä yksiössä. Nyrjäytti arkeni :D
 
Toisessa topikissa kerroin, että huijarifirma vei rahat, mutta ei toimita palveluaan (pesukoneen asennus). Olin ilmoittanut että homma pitää olla hoidettu 5.8. mennessä. No kas, sieltä tuli tänään 6.8. tekstiviesti, että se ja se firma tulee hoitamaan asennuksen 6.8. klo 16.30. Viesti tuli tuntia ennen kyseistä aikaa. Oli aivan arvattavaa, että ei sieltä kukaan tullut. Ja kohta ollaan lähdössä reissuun, joten haudan haamuhan se sieltä tuli pesukonetta asentamaan. Yrittävät kaiketi vyöryttää syyn firmalle, joka mukahoiti toimeksiannon.
 
Lehtimyyjä väitti vastaan. Olin työpaikalla, kun myyjä iski puhelimitse. Tämä on varsin harvinainen tapahtuma, sillä numeroni on salainen ja summamutikkaan soittelijoiden lisäksi siihen soittavat vain tahot, joille olen sen erikseen luovuttanut. Dialogi meni suunnilleen näin:
- N.N. XXX-mediasta hei. Onko hetki aikaa.
- Joo, satun olemaan kahvitauolla, joten on.
- Tilaat Pelit-lehteä ja ensi vuodeksi saisit sen hintaan 69 euroa kun normaali tilaushinta olisi 149 euroa. Pistetäänkö tulemaan?
- No ei kun se usein jää ihan lukematta.
- Kiinnostaisiko jokin muu julkaisemamme lehti?
- En lukisi niitäkään. Netistä löytyy hyvin tietoa. Lehdet on ihan turhia.
- Eikä oo. En nyt vaivaa tämän enempää, vaan toivotan hyvää päivänjatkoa.
- Samoin, hei.
 
Kävin eilen pahvilaatikollisen vanhoja dc- ja dvdlevyjä läpi ja sain heitettyä ne roskiin. Pari levyä siirsin sivuun, koska otan sisällön talteen, nimittäin ikivanhoja oravavideoita. Se ei sinällään ollut ihme, sillä olin levyn päälle kirjoittanut että sieltä löytyy oravavideoita, mutta se, että levyllä oli myös jotain vanhoja julkaisemattomia fikinriekaleita, olikin se nyrjäyttävämpi löytö.

Harmitti kun muovikotelot eivät sopineetkaan muovikierrätykseen, vaan ne kuuluvat sekajätteeseen. Mikä turhauttava tieto.
 
Näyttöni oli jossain vaiheessa, jostakin syystä, asettanut itsekseen virkistystaajuudekseen 60Hz. Maksimit tässä mallissa on 100Hz ja siihen olin sen aiemmin asettanutkin. Vaikka ero on silminnähden huomattava, en ollut jotenkin tajunnut ennen kuin tänään scrollailin ja kaikki näytti jotenkin epämiellyttävän puuroiselta. Ties kuinka kauan ollut asetukset näin. Nyt kun laitoin asetukset takaisin kohdilleen niin teknologinen arkeni nyrjähti eteenpäin. Back to the Future?
 
Siis joo, tiedossa on ollut että ostokäyttäytyminen kirjautuu jonnekin tietopankkiin. Mutta silti...?
Kävin tänään Tokmannissa (ja on sentään sunnuntai). Ostin kaksi Lumenen tuotetta. Kun pääsin kotiin, oli sähköpostissani Lumenen mainos. Lumene ei ole ennen mainostanut minulle mitään. Kirjautuuko ostokuittini tiedot oikeasti jonnekin ja noin nopeasti, vai onko tämä nyt jotain sattumaa? Vähän tuhahdin sille mainokselle, sillä autonhuoltomainosta ei tullut vaikka ostin kolme autonhuoltotuotetta.
 
Hankittuani ilmalämpöpumpun sain 2 viikkoa sen jälkeen mainoksia ilmalämpöpumpuista, että on se aika välitön vastaus mainosboteilta.
 
Hankittuani ilmalämpöpumpun sain 2 viikkoa sen jälkeen mainoksia ilmalämpöpumpuista, että on se aika välitön vastaus mainosboteilta.
Vähän myöhässä vaan, jos ostos on jo tehty. Olen usein hymähdellyt sille, että kun olen ostanut jotain niin sitä mainostetaan joka siunaaman sivustolla minulle vaikka kuinka pitkään.
 
Hankittuani ilmalämpöpumpun sain 2 viikkoa sen jälkeen mainoksia ilmalämpöpumpuista,

Mainostajilla ei vielä ole riittävästi tietoa siitä, mikä on ilmalämpöpumpun ostajien todennäköisin seuraava hankinta. Mutta algoritmit epäilemättä raksuttavat parhaillaan.
 
Huijaussähköpostit ovat kehittyneet: Osuuspankin nimissä lähetetty viesti sisälsi huijausvaroituksen.

Hyvä asiakas,

Lakimääräykset rahanpesun torjumiseksi vaativat, että meidän on tehtävä säännöllisiä tarkastuksia asiakkaidemme osalta.Tämä on tavanomainen tarkastus, eikä sinun tarvitse olla huolissasi
Jos et viimeistele prosessia, pidätämme oikeuden sulkea pankkitilisi
[Linkki]
Huijausvaroitus: Emme koskaan soita sinulle pyytääksemme maksusuoritusta. Jos huomaat epätavallisia tapahtumia, ole hyvä ja ota meihin yhteyttä.
 
Googletitko @fairytale Lumen tuotteita ennen ostamista tai mainitsitko aikeestasi jossain somekeskustelussa? Niistähän algoritmit yleensä mainosaiheita poimivat. Itse saan yleensä jo ostettujen asioiden mainoksia riesoikseni juuri niin, että googletan itselleni tuotetietoja tai sitä, mistä tietyn tuotteen saisi. Sitten käyn ostamassa sen, mutta algoritmi on sillä aikaa laskenut, että olen kiinnostunut aiheesta, ja alkaa tyrkyttää mainoksia.

Facebookhan on jopa niin "huomaavainen", että tietyn aihepiirin mainoksia piilottaessa voi valita syyksi vaihtoehdon "hankittu jo" :D

Tuo on jo todella nopeaa toimintaa huijareilta, @Olórin . Vastahan nyt on alkanut tulla lehtijuttuja siitä, miten tavallisten kansalaisten tilejä on epähuomiossa suljettu, kun tiettyjä nimiä ja sanoja seuraavat algoritmit ovat laskeneet, että tilien kautta siirretään varoja pakotteiden vastaisesti. Näiden juttujen nostattamalla huolella ratsastaen yritetään nyt sitten ilmeisesti huijata ihmisiä.
 
Oli aivan sattumaa että päädyin Lumenen tuotteisiin. En mitenkään googlettanut niitä etukäteen. Muita googlettamiani tuotteita onkin sitten läjähtänyt mainoksina sivuille. Toisinaan se jo ostettu tuote ja toisinaan niitä mitä olen vain huvikseni katsellut. Forecan sivujen yhteydessä mainoksia tursuaa vähän liiankin kanssa. Ja jälkikäteen muuten mietin, että onko Tokmannilla edes sähköpostiani. Puhelinnumero heillä on. Joten Lumene saattoi olla sattumaa, mutta herätti miettimään näitä omien ostosten kirjautumisia jonnekin, jossa joku kokoaa minusta ostoprofiilia ja ehkä jotain muutakin, kuten nettikäyttäytymistä.
 
Ostokäyttytymistä kai seurataan ainakin toistaiseksi lähinnä kauppakohtaisesti. Siis että esimerkiksi K-ryhmä seuraa, mitä kaikkea Plussa-kortillani höylään ja mitä tilaan K-verkkokaupasta ja algoritmi valikoi minulle mainokset sen mukaan ja tarjoaa verkkokaupassa käyttämilläni yleisluontoisilla hakusanoilla ensimmäiseksi juuri ne tuotteet, joita yleensä ostan. Muut kaupat eivät kuitenkaan pääse jaolle K-ryhmän keräämistä parametreistä.

Google taas myy tietoa mainostajille yleisellä tasolla, joten mitä tahansa googlettaakin, siitä alkaa yleensä saada mainoksia. Lisäksi algoritmit ottavat huomioon somessa mainitut ihmissuhteet. Jos on esimerkiksi fesessä kaveri jonkun kanssa ja varsinkin jos kommentoi paljon tämän postauksia, alkaa satavarmasti saada aikajanalleen sellaista tavaraa, josta kyseinen kaveri on tykännyt, ja hyvin todennäköisesti myös mainoksia sellaisista asioista, joita hän on googlettanut. Algoritmit kun ottavat huomioon myös sen, että kun ihminen saa mainoksen jostain asiasta, josta tietää ystävänsä olevan kiinnostunut, hän saattaa hyvinkin mainita siitä ystävälleen ja siis toimia eräänlaisena apumainostajana.
 
Oma arkeni nyrjäytyy nykyisin joka päivä kun huomaan vetäväni puoleeni joka paikassa koko ajan tiettyjä pelottavia ja juudasmaisesta tilastani viestiviä yksityiskohtia (puna-mustaan pukeutuneet tai sitä kantavat [jopa lapset!] sekä punapäiset ihmiset) — asiaa mitenkään kuvittelematta tai liioittelematta. Näitä ilmaantuu nykyään karmivasti luokseni kaikkialla missä pysähdynkin, kuten eilen Suomenlinnan lauttalaiturilla merisotakoulun RUK-oppilaiden sekä lauttamiehistön kanssa jutellessani.

Baarikärpäsen mennessä eilen kiinni huomasin jälleen täysin yliampuvan määrän ensimmäistä laatua kertyneen ympärilleni yön aikana. Anarkismin ja tonttujen värejä (joita luonnehditaan toisaalla tyyliin "Black is the absence of light, while red is the color of blood and fire. In many cases, black and red may represent danger or warning.") ei kukaan tyypillisesti pyri käyttämään sosiaalisen pyrkimyksen tilanteissa (kuten yökerhoissa), missä etenkin miespuoliset yrittävät viestiä "viileyttä" ja luotettavuutta. Lisäksi useampi bilettäjä pudotti jostain syystä vahingossa juomalasinsa lattialle minun läheisyydessäni ja erään hyvinkin läheiseltä näyttäneen parin välit repesivät poislähdön aikaan yhtäkkiä minut tyystin yllättäneellä tavalla. :( 😬 😳

Olen äärimmäisen huolissani ikuisuudestani etenkin kun tämä ilmiö on alkanut sen jälkeen mitä erehdyin tekemään itselleni viime jouluna ja mitä sen jälkeen on elämässäni seurannut, kuten mm. se nopea kokemus VOIMAN poistumisesta oikeasta kädestäni ja ne asiat, joita vastaani tuli koko ajan tammikuun Matkamessuilla ja jälkeenpäinkin. Sekä rakkaan edesmenneen äitini vanhan tuolin risahtelun loppuminen alkuvuodesta.
 
Last edited:
Ylös