Arvoitus

Kaikkien hatussa oli valkoiset sulat.

Jos ykkösen sulkahattu olisi ollut musta, kakkonen olisi tiennyt oman hattunsa, koska
...jos hänellä olisi ollut musta kolmonen olisi huutanut "minulla on valkoinen!", mutta pysyi hiljaa nähdessään kaksi valkohattua.
Ykkönen siis päätteli hiljaisuudesta värin oikein.

(Ei, en minä itsekään saanut tuosta selvää)
 
Eh, kolmonen ei näe edessään kahta mustaa hattua, koska siitä hän päättelisi että hänen oma hattunsa on valkoinen. Kolmosen hiljaisuudesta päätellen kakkonen ei uskalla sanoa mitään, koska hänen edessään oleva hattu ei ole väriltään musta (jos olisi, niin hänen hattunsa olisi pakko olla valkoinen). Niinpä ykkönen päättelee molempien toveriensa hiljaisuudesta että hänen päässään on valkosulkainen hattu.

Jos olen oikeassa, annan vuoroni nopeimmalle.

EDIT. Tik, minä tajusin jutun jo vaihdettuani pukukopissa siviilit päälle. Oli pakko palata työpisteeseen kertomaan ratkaisu. Siihen malliin arvoitus piinasi. Olin kuullut siitä toisen version, jossa patoja oli neljä ja päähineitä niin ikään neljä, kaksi mustaa ja kaksi valkoista. Yksi padoista oli eristetty muista. Kolmen jonossa toinen pystyi päättelemään kolmannen hiljaisuudesta, että hänen päähineensä oli erivärinen kuin hänen edessään olevan. Haltin asetelma oli monimutkaisempi.
 
Kaikilla oli vastauksessa oikeaa siementä, mutta Pagba muotoili homman ytimekkäästi ja täsmällisen oikeasti: keskimmäisen hatunvärillä ei oikeastaan ole merkitystä tilanteen kannalta, kun ensimmäisen hattu on valkoinen. Olettaen että kaikki tutkimusmatkailijat ovat oivia loogikoita eikä pupu mene pöksyyn, taaempien hiljaisuus on varsin paljonpuhuvaa. Ottakoon vuoron joku, jaossa olisi.
 
Pagba sanoi:
Eh, kolmonen ei näe edessään kahta mustaa hattua, koska siitä hän päättelisi että hänen oma hattunsa on valkoinen.

Pitää selventää sen verran, että kyse oli virheestä jota yritin kovasti välttää. Tarkoitin värit tässä kohtaa siis toisin päin. Virhe johtuu siitä, että kuulin arvoituksen vuonna 1996 Israelissa ja silloin tilanteessa oli kolme mustaa ja kaksi valkoista hattua, värit siis juuri toisin päin, eikä tapaukseen liittynyt kannibalismia. Mieleni ei näemmä pysty täysin kääntämään mustaa valkoiseksi ja valkoista mustaksi.

Toinen selitys jutulle on, että musta hattu olisi tietenkin ollut paljon kuumempi kuin valkoinen, viidakossahan on tunnetusti aika lämmin.
 
Hieno ketju, paljon iloa tätä lukiessa!
Annetaanko tämän ketjun kuihtua, onko tämmöinen jossain muualla vai olisiko joku arvuuttelija niin ihana ja laittaisi uuden arvoituksen kehiin?
 
Minä minä! Leikitään, että moni on käynyt tässä harkitsemassa eli olen toiseksi nopein.

Täyttyy siitä onkalo, laakso, mäkimaa,
kulhontäyttä et silti sitä koskaan saa.


En osaa arvioida vaikeusastetta, mutta se voi olla muuten vain tuttu. Mutta mitäpä hauskaa näissä ketjuissa on, jos ne ovat liian vaikeita.
 
Ylös