Asiakaspalvelu

Idwen

Hobitti
Millaisia kokemuksia teillä on asiakaspalvelusta eri puolilla Suomea? Hyviä ja huonoja? Millaista asiakaspalvelun tulisi olla?

Asiakaspalvelun pitäsi olla ensinnäkin ystävllistä, sillä eihän asiakas ole syypää siihen, että kauppiaalla/tarjoilijalla/ym on huono päivä. Kaikkeista mukavinta on, että kun tulee kauppaan, myyjä hymyilee, eikä vain katso niin että mitä sinäkin-täällä-teet.
Kauppias voi myös antaa todella huonon kuvan koko paikasta, mikäli käyttäytyy töykeästi. Jotkut kauppiaat eivät luota turvakameroihinsa, toiset tulevat sanomaan todella töykeästi. Ajattelevatkohan tuollaise kauppiaat yhtään? Eihän kukaan kerroi kuin sadalle parhaalle kaverille paikasta. Nuorille kohdistunut palvelu on välillä todella epämiellyttävää, ja vain siksi, että ollaan nuoria. Jotkut kauppiaat taitavat pelätä sitä että nuoret varastavat heiltä kasseittaan tavaraa.

Mitä nyt olen Viitasaarella käynyt useaan otteeseen, siellä ihmiset hymyilevät aina. Puhuvat ystävällisesti nuorillekin. Mutta Turusta on enempi kuin yksi huono kokemus - kauppiaat eivät hymyile, sanovat usein töykeästi. ŽTurun Robert's Coffeesta on miulla tällainen kokemus. Noin viisikymppinen matami tuli valittamaan pilttipurkeista ja pöytien vaihdosta, vaikka miitissä halusimme vain nähdä toisemme. Ja pöytä oli täynnä Robert'sin laseja. ja parista pilttipurkista pittää valittaa... Eikä hän sillä että "muut olisivat kateellisia, kun meillä on hauskaa".
 
Itse olen paljonkin ollut asiakaspalvelutyössä, ja vaikka foorumeilla kaivan välillä verta nenästäni ihan tahallani, pystyn hymyilemään ja toivottamaan (todistetusti) hyvää päivää vaikka kuumeessa ja kissan kuolemaa seuranneena päivänä. Ja vaadin sitä myös muilta asiakaspalvelijoilta silloin kun itse heitä tarvitsen.

Mikään ei karkota minua tehokkaammin kaupasta, pankista, raflasta tms kuin surkea palvelu. Ja myöskin täyttelen niitä palautelappuja. En ole ikävä asiakas. Minä pyrin olemaan ystävällinen kaupoissa tms. Mutta jos minuun suhtaudutaan nuivasti ärsyynnyn.

Minä en ikinä vaadi muilta mitään mitä en vaatisi itseltäni. Ja koska itse tiedän kykeneväni "milloin tahansa" hyvään (tai ainakin ystävälliseen) palveluun tosiaankin haluan sitä itsekin.

Olempa muuten vaihtanut pankkiakin ihan vaan ynseän palvelun takia. Käyn tarkoituksella "siinä kalliimmassa lähikaupassa" koska sieltä saan paremman palvelun kuin "siitä edullisemmasta". Myöskin ostan vaatteeni mieluummin Dresmannista kuin Tarjoustalosta. Taaskin palvelun takia. Minä olen palvelufriikki :p. Niin ja kännykkäliittymänikin on palvelun takia valittu. Kuten nettiliittymäni. Hitto, minä äänestin taloyhtiössämmekin oman talkkarin puolesta vaikka yhtiövastike nousikin. "Kun on millä mällätä niin mällätään"
 
Huono palvelu todellakin on tehokas keino karkottaa asiakkaat toiseen liikkeeseen. Tässä tietysti on asiakaspalvelijalla melkoinen tehtävä, koska eri ihmiset kokevat hyvän palvelun eri tavalla. Hymy ja ystävällinen käytös toimii aina ja jättää hyvän mielen asiakkaalle. Muutama vuosi sitten oli tilaisuus seurata erään kunnanviraston neuvonnassa asiakaspalveluhenkilön työskentelyä ja sitä oli ilo katsoa. Hän osasi hoitaa hankalatkin asiat hymyillen ja aina jäi hyvä mieli.

Kaksi paikkaa, joiden palveluun en oikein missään ole ollut tyytyväinen, ovat rautakauppa ja autotarvikeliike. Jostain syystä näiden paikkojen myyjät olettavat, että nainen ei voi tietää mitään autoista tai rakentamisesta. Jos minä menen rautakauppaan ostamaan jonkin tuotteen, ei minulta ensimmäisenä tarvitse kysyä, että mihin aion käyttää sitä. Ei se myyjälle kuulu. Siinä mielessä isot myymälät on parhaita, että niissä henkilökuntaa näkee vain kassalla. Tosin, jos ei satu itse löytämään tarvitsemaansa tai pitäisi saada jotain lisäinfoa, on pienessä pulassa.
 
Asiakaspalveluun pitäisi todella kiinnittää huomiota, etteivät asiakkaat karkaa muille markkinoille. Kolme sääntöä:

3/11: Jos asiakas saa hyvää palvelua, hän kertoo sen keskimäärin kolmelle, mutta jos hän saa huonoa palvelua, siitä kerrotaankin jo yhdelletoista.

1/12: Yhden huonon asiakaspalvelukokemuksen korjaaminen vaatii kaksitoista myönteistä palvelukokemusta.

1/10/27: Jos kanta-asiakkaan pitämiseen vaadittava työpanos on yksi, niin uuden asiakkaan saamiseksi tarvitaan kymmenen. Mutta menetetyn asiakkaan takaisinsaaminen vaatiikin jo 27...
 
Ainakin kaupan kassoilla olen törmännyt huonoon asiakaspalveluun. Nuoret jaksavat vielä olla iloisia ja kohteliaita asiakkailleen. Taitaa näitä vanhoja kassatätejä tympiä jo se saman työn tekeminen monen vuoden jälkeen, mutta ei se silti anna oikeutta olla tympeä asiakkaita kohtaan. Jos ei enää asiakaspalvelu suju, ei kun työtä vaihtamaan!

Minua suututtaa sellaiset asiat, että esimerkiksi asiakasta ei tervehditä, ei sanota kiitos tai muuta vastaavaa, mikä siihen hetkeen nyt kuuluukin.

Myös todella kauheaa on sekin kun kassatäti tervehtii, sanoo kiitos ja hei, mutta suupielet roikkuu alaspäin. Tällainen on juuri eräs myyjä meidän vakikaupassamme. Minun on ollut aina vastenmielistä mennä sinne juuri tämän vuoksi. Salaa toivonkin, että kunpa se kyseinen myyjä ei olisi siellä tällä kertaa. Sitä vain tuntee itsensä niin epätervetulleeksi. Olemmekin keskustelleet ruokakaupan vaihtoa toiseen. Juuri sinne missä palvelu pelaa ja löytyy iloisempia kasvoja.
 
Myönnän olevani tietyssä mielessä helppo asiakas. Minulle ei ole palvelun tasolla väliä, jos se vain sattuu toimimaan. Tosin harvemmin myös ostan mitään ja yleensä olen hankkinut tarvitsemani tiedon etukäteen. Melkein ainoa tapa saada minut tyytymättömäksi asiakkaaksi on palvelun hoitamatta jättäminen, tai yleinen asiakaspalvelun toimimattomuus silloin kun sitä tarvitsisi. Eli laadulla ei ole väliä, jos toimivuus on kunnossa. En kaipaa muuta kuin että pääsen eteenpäin.

Täällä olisikin vähän vaikeampi käydä toisessa lähikaupassa, jos ei pitäisi tuon lähimmän lähikaupan palvelusta: saisi tehdä 12 km lenkin toiselle paikkakunnalle ;)
 
Minusta on tullut kans viime vuosina aika tarkka asiakaspalvelun suhteen.
Olen itse toiminut liikkeissä myyjinä jne joten tiedän millaista sen pitäisi olla ja mitä se ei saisi olla pahimpinakaan päivinä.

Kyllä minä kuitenkin kohtalaisen hyvä arvosanan annan tuonne Tampereen seudulle missä liikuskelen. Ainoa asia joka häiritsee on se, että toisinaan sitä tietää ostettavasta tavarasta enemmän kuin myyjä itse. Silloin ei ole kauhean mukava koittaa udella tietoon jotain uutta. :p
 
On ikävää kun joissain paikassa palvellaan asiakkaita huonosti. Jos vain mahdollista, en kyllä palaa enää liikkeeseen josta sain huonoa palvelua. Hymy, palvelualttius ovat tärkeitä asioita. Ainakin itse "sorrun" helpommin ostamaan tuotteen jos myyjä on mukava. :roll:
Kajaanissa tulee käytyä eräässä pitsa paikassa useasti ihan vain sen takia, koska missään muualla en saa yhtä upeaa asiakas palvelua. Paikassa työskentelevä mies on aina ystävällinen, puhelias, palvelualtis ja hymy huulilla. Itsellekkin tulee aina hyvä mieli.
Itse yllätyin positiivisesti kuinka hyvää palvelua San Diegon liikkeistä saa. Täällä on todellakin sellainen tunne, että jokainen asiakas on tärkeä. Palvelu pelaa. :)
 
Minä olen asiakaspalvelija ja tunnen olevani hyvä siinä. :) Kuten moni jo sanoikin, niin asiakaspalvelijalla ei saisi ikinä olla huonoa päivää. Ei niin, että se näkyisi asiakkaalle saakka. Se on osa ammattitaitoa pitää omat huolensa itsellään työaikana.
Itse käyn oikeastaan aina tutuissa paikoissa, joissa tunnen ihmiset. Mutta uusissa paikoissa kyllä aina vertaan palvelua siihen, miten olisin itse toiminut tilanteessa tai mitä odotin saavani. En useimmiten kuitenkaan ole hankala asiakas, mutta osaan vaatia sen mitä minulle kuuluu. Huono palvelu jää mieleen kyllä pitkäksi aikaa ja vaikuttaa kyllä ostoskäyttäytymiseeni.
Itse läheltä katson kuinka määräaikaisia, lyhyillä työsopimuksilla ja harjoittelussa olevia ihmisiä otetaan töihin eikä anneta tunteja niille, jotka osaavat työnsä ja joilla ei kuitenkaan ole tarpeeksi tunteja kunnon palkkaan. Siinä voi löytyä yksi syy, miksi kunnon palvelua ei nykyään enää saa joka paikasta. Myyjät eivät yksinkertaisesti ole kouluttautuneita alalle tai ole saaneet kunnollista perehdyttämistä. Tämä on ihan yleinen ongelma kaupallisella alalla.
Yksi mihin myös olen törmännyt on, että asiakkaat vaativat palvelua mutta samaan aikaan myöskin aina vain halvempia hintoja. Se on yksi asia, mikä ei tule onnistumaan tänä aikana kun voitto on yhtiöille tärkeintä.
 
Meikäläinen on kanssa asiakaspalvelija, joskin vasta opiskelijana. Minunkin mielestä asiakaspalvelijan pitäis olla iloinen ja sillei, mutta pakotettua "riemua" ei saisi olla, on nimittäin ärsyttävää katella sellasta pakotettua hymyä. Onko muilla muuten sellasia kokemuksia, ettei busseissa palvella asiákasta kunnolla? Hämeenlinnan alueella bussikuskeilla ei oo vähäisintäkään kunnioitusta. Pitäisi sisältyä kalliiseen bussilippuun... (pysytäämpä aiheessa.) Kun oltiin Kreetalla perheen voimin, niin jostain syystä mä löysin suht koht. hyviä asiakaspalvelijoita, kun muut löysivät vain loistavia.
Se on kuiten aina varma homma, että mitä parempi palvelu, sitä varmammin asiakas tulee takaisin.
 
Kuten täällä on jo todettu monestikkin, huono asiakaspalvelu on omiaan häätämään asiakkaita muihin liikkeisiin. Itse toimin myös näin, ei huonoa palvelua halua koskaan kahta kertaa saada. On tietysti sellaisia paikkoja, joissa on vain käytävä, vaikka palvelu olisi huonoakin - esimerkkinä vaikkapa tämä Joensuun kaupunginkirjasto (siellä palvelun taso aina vaihtelee laidasta laitaan, työntekijät ovat erilaisia kuin päivä ja yö).

Itse en kuitenkaan asiakaspalvelua paljon sisältävälle alalle lähtisi, kun tuppaan olemaan toisinaan hieman ailahtelevainen ja heikkohermoinen persoona. Huonoja ja hyviä päiviä on, mutta en osaa mitenkään erikoisesti omaa mielialaani jättää huomioimatta jotta voisi vain johonkin yksittäiseen asiaan keskittyä.

En oikeastaan kovinkaan menesti aivan älyttömän huonoon siakaspalveluun ole törmännyt - usein se tuntuu ikävältä vain kun on itse pahalla päällä. Vaikeaa voi olla se positiivisuus myyjällekkin, jos asiakas on kuin myrkyn niellyt. Tiedä häntä. Katsotaan sitten ensi kesänä, kun pääsen kesätöihin tuohon jo edellä mainittuun kaupunginkirjastoon.. :p
 
Siis meidän kylässä törmään lähes aina huonoon asiakaspalveluun.En viitsi kysyä edes kirjastotädiltä mitään, koska:

1.Ne ei kuule
2.Ne höpöttää jotain omaa
3.Ne ei edelleenkään kuule :oops:

Mutta Helsingissä ja muualla olen tai perheemme on saanut hyvää palvelua, ystävällistä palvelua :)
Asiakaspalvelu voisi olla ihan kiva ammatti, niin kuin kirjastonhoitaja tai teekuppilan ylläpitäjä :D Siinä olisi unelma-ammattejani ^_^
 
Hyvä asiakaspalvelu on tärkeää. Vaikka olisi kuinka huono päivä, täytyy purra vaan hammasta ja olla ystävällinen, koska se on asiakaspalvelijan työtä. Itsekin olen ollut työssä, jossa joutuu välillä katsomaan ikäviä asiakkaita. Joskus teki mieli raivostua asiakkaalle ja suurin piirtein lyödä turpaan, mutta silti sitä vain jaksoi hymyillä ja olla ystävällinen.

Asiakaspalvelusta puhuttaessa myös asiakkaiden tulisi muistaa, että ei ole tarvis tieten tahtoen olla hankala. Koska jotkut oikeasti ovat. Jos itsellä on huono päivä, ei sitä tarvitse purkaa kaupan kassaan tms.
 
Merriköhän se siellä sanoi olevansa helppo asiakas? Minulla on ihan sama juttu. En jaksa valittaa turhasta. Jos jokin asia on mennyt vikaan, se ei yleensä ole asiakaspalvelijan vika, vaan hän on vain asian välittäjänä. Minua ainakin raivostuttaa ihmiset jotka vailttavat turhasta, ja aivan väärille henkilöille. Pyrin miettimään, onko asia valittamisen arvoinen. Yleensä siitä on turha räyhätä asiakaspalvelijalle itselleen.

Mutta. Jos havaitsen että asia mättää ja asiakaspalvelijalla on osuutta asiaan, valitan kyllä. Se varsinkin on raivostuttavaa kun joku on kämmännyt eikä ole edes pahoillaan. Ei mitään anteeksipyyntöä, vain jokin tyly vastaus. Näitä tapauksia on, ja hermoni ovat koetuksella.

//edit: Tulipas malliesimerkkikin mieleen! Rosso! Ihan uskomattoman tylyä porukkaa. Koko sakki. Tarjoilijat, kokit, kaikki. Eivätkä pelkästään täällä, vaan ympäri Suomea Rossossa on aika tyly palvelu. Olisi mielenkiintoista nähdä millä perusteilla sinne pääsee töihin.
 
Olen yleensä saanut hyvää palvelua, jos joku myyjä ei nyt jaksanut hymyillä niin se ei minua haittaa. Suhtaudun asiaan siten, että he ovat myöskin ihmisiä, joilla on huonot hetkensä.

Eräässä farkkukaupassa, jossa kävin siskoni kanssa sain ehkä parasta ja iloisinta palvelua koskaan. Siitä olen myös jaksanut mainita ja suositella kauppaa ystäville.

Kerran kaverini kävi kaupassa ja varasi kaksi paitaa. Käytyään pankkiautomaatilla, hän päätti lopulta ostaa vain toisen.
Myyjä yritti pakkotyrkyttää vielä sitä toistakin ja taisi oikein suuttua kun kaverini ei ostanut. Ei sanonut mitään kiitosta/ole hyvää, vaan työnsi sitten pussin vaan tylysti kouraan.
Kaverini ei ole sen jälkeen siellä käynyt, vaikka kuinka voisi ostaa sieltä vaatteita.Muutenkin se myyjä aina kyttää ja on epäkohtelias. Se on onnistunut karkottamaan varmaan puolet asiakkaistaan.
 
Täällä eräässä R-kioskissa se omistaja (nainen) on kauhee.. Sillä on aina suupielet maassa ja aina kun se puhuu, se joko mutisee hiljaa tai karjuu täyttäkurkkua. Toisella ärrällä en viitsi käydä kun siellä on niin huonot lehti ja vuokravideo-valikoimat. No, me olimme erään vanhemman ystäväni kanssa vuokraamassa dvd-leffaa. Vaikka ystini on alaikäinen, hän on usein saanut lainattua k18-leffoja sieltä. Niinpä me ajateltiin vuokrata joku sellainen. Kun me menimme kassalle, tämä omistaja olikin siellä, ja kun hän huomasi leffan olevan k18, se puhkesi ivalliseen hymyyn, ja jos kaupassa ei olis ollut ihmisiä, se olisi varmasti hypännyt ilmaan ja osoittanut meitä sormella huutaen "Ahaa!" :twisted:. Tiedän että hän oli aivan oikeassa sanoessaan ettei me voida vuokrata sitä, mutta ärsyttää tuollainen vahingon ilo, kun muuten ei iloinen nähtävästi osaa olla... :roll:
 
nappa sanoi:
Eivätkä pelkästään täällä, vaan ympäri Suomea Rossossa on aika tyly palvelu. Olisi mielenkiintoista nähdä millä perusteilla sinne pääsee töihin.
Iip. Hesan Rossossa meille on aina sattunut niin mukavia tarjoilijoita, että. Samoin tarkemmin muistellen myös Tampereella. Kaverien kanssa puhuttiin vielä myöhemminkin yhdestä Tammerkosken lähistön Rosson tarjoilijasta, joka kyllä teki ihan kaikkensa meidän viihtyvyyden eteen viime kesänä. Hassua vaihtelua.

Takaisin asiaan, olen ollut koko opiskeluaikani apteekkityössä, sekä kassalla, että myöhemmin neuvomassa asiakkaita ja toimittamassa reseptejä. Olin aluksi kauhean arka, mutta sittemmin huomasin, että kaikki sujuu paljon paremmin, kun osaa ottaa tietynlaisen ystävällisen auktoriteettiaseman asiakkaaseen nähden. Hekin kokevat tulevansa paremmin palvelluiksi, jos osaan antaa itsestäni tietäväisen ja asiantuntevan kuvan.

Pariin kertaan on tullut nieleksittyä teräviä sanoja, kun asiakas on tullut tiskiin jo valmiiksi riidanhaluisena. Siinä ei ole hirveästi tehtävissä, kun on itse ollut alusta alkaen mukava ja ymmärtäväinen, mutta toinen tieten tahtoen kaivaa valittamisen aiheita. Yllättävän usein ihmiset kyllä apteekissa ymmärtävät olla syyttämättä raukkaa farmaseuttia esim. Kelan tiukoista säännöistä. Ikävimmät tilanteet ovat minusta sellaisia, kun joku muu on tehnyt virheen, josta sitten joutuu käytännössä itse ottaman vastuun, kun asiakkaalle tulee tietenkin olla kovasti pahoillaan, vaikkei edes tiedä kaikkia taustalla olevia syitä ja vaiheita. Toisaalta olen välillä yllättynytkin siitä, kuinka monesti asiat selviävät ihan puhumalla, ja kömmähdyksistä huolimatta asiakas lähtee apteekista leppyneenä.
 
Lachesis sanoi:
nappa sanoi:
Eivätkä pelkästään täällä, vaan ympäri Suomea Rossossa on aika tyly palvelu. Olisi mielenkiintoista nähdä millä perusteilla sinne pääsee töihin.
Iip. Hesan Rossossa meille on aina sattunut niin mukavia tarjoilijoita, että. Samoin tarkemmin muistellen myös Tampereella.
Turussa ei palvelu ainakaan pelaa, sen lisäks että se ruoka on œ tuntia myöhässä, mutta Hämeenlinnassa homma ainakin toimii hyvin ja Kuopiossa vielä paremmin.
 
Olen huomannut saman, Turussa ei palvelu pelaa (paitsi kiinalaisissa :wink: )Mutta esimerkiksi tuolla keskisemmässä Suomessa pelaa vallan hyvin.
 
Asiakaspalvelutarinani:

Olin kirjastossa.Tiesin, että niillä on pian ROTK kuvitettuopas.Menin tiskille ja kysyin "onko teilla Sormusten herran Kuninkaan paluun kuvitettua opasta?"
Täti katsoi koneelta "Sormusten herr..."

"Taru", korjasin >_<

"Jude Fisher, Kaksi tornia", täti sanoi.
Minä kurkotin tiskin yli ja katsoin konetta
FOTR
TTT
ROTK-opaat allekain.

"Kuninkaan paluun", sanoin, mutta O.o Kirjastiotäti vain" Se on kuvitettu! Jude Fisher."

"Niin, se", sanoin ja osoitin koneen näyttöä, eikä täti tajunnut vieläkään.
"Se on se Kuninkaan paluun kuvitettuopas." OLi mennä hermot, kun ei palvelua oikein ymmärretty."Jude Fisherin."
Kesti, eikä tapahtunut mitään, kun yritin saada tädin liikauttamaan nappulaa ROTK-oppaan kohdalle.
"Kuninkaan paluu!"

"Ai jaa, se ei ole vielä hyllyssä."
"Voiko sen varata?"
"Joo voi."

Annoin korttini ja varaus suoritettu.OLi muuten loistavaa palvelua.Tuossa meni lähes viisi minuuttia, jotta sain varauksen suoritettua. :pipe: :wtf:
 
Ylös