Bernard Cornwellin tuotantoa – aikataulut yms.

Pagba

Pronominit hän/hänen
Lainaus Kehu kirjaa/löydä luettavaa -topikista:
FreakyMike sanoi:
Cornwell on kirjoittanut mainion kirjasarjan myös siitä ajasta, kun tanskalaiset viikingit yrittivät vallata muinaista englantia anglosakseilta 800-luvun lopulla. Sarjassa on kuusi osaa joista on suomennettu jo viisi ensimmäistä kirjaa. Niissä ei ole aivan niin mystinen tai fantasiamainen meininki kuin Talvikuninkaassa, mutta itse tykkäsin tosi paljon.
Kyseisen ajanjakson ja varsinkin taistelukohtausten kuvaus vaikutti tosi realistiselta ja ja oli välillä jännää miettiä miten pelottavalta olisi varmaan itsestäkin tuntunut vaikka seistessä keskellä kilpimuuria, kun vastapuolen väki on lähestymässä jo metrien päässä.

Viimeinen kuningaskunta
Kalpea ratsastaja
Pohjoisen valtiaat
Miekkojen laulu
Palava maa

Päähenkilönä on lapsena viikinkien vangiksi joutunut anglosaksiaatelisen poika, joka kasvaa sarjan edetessä kuuluisaksi soturiksi mutta ei osaa aina oikein päättää kummalla puolella haluaisi mieluummin taistella. Tarina seuraa läheisesti myös Alfred Suuren vaiheita nuoresta sairaalloisesta prinssistä voimakkaaksi hallitsijaksi.

Minusta nuo kirjat vaikuttavat huisin mielenkiintoisilta ja ehdotan, että perustamme lukupiirin niiden käsittelemiseksi yhdessä. Aiemmista projekteista poiketen olisi kiva, että jokainen alustaja käsittelisi kerrallaan useamman kuin yhden peräkkäisen (yksi peräkkäinen? mitä kummaa?) luvun, jotta lukemisesta ei tulisi niin töksähtelevää. Minulla ainakin herää houkutus lukea reilusti eteenpäin ja sitten unohtaa käsiteltävän alueen yksityiskohdat. Ehdotan tällaista tietämättä, kuinka pitkiä lukuja kirjoissa on tai onko niitä ylipäätään. Saanen ensimmäisen kirjan vasta ensi viikolla.
 
No laitetaanko ensimmäinen kirja käsittelyyn? Sain sen lauantaina ja olen jo lukenut sitä ensimmäisen alustuksen verran. En kuitenkaan laadi sitä, ellei muitakin ilmoittaudu mukaan projektiin, sillä en halua pitää mitään monologia. Aikataulu on tässä:

Paikannimet+Prologi+Luvut 1-2 sivut 9-110 pe 20.4.12 Pagba
Luvut 3-4 sivut 111-176 pe 27.4.12 Pagba
Luvut 5-6 sivut 177-243 pe 4.5.12 Pagba

Luvut 7-8 sivut 247-302 pe 11.5.12 Pagba
Luvut 9-10 sivut 303-364 pe 18.5.12 Isilmírë
Luku 11+Historiallisia tietoja sivut 365-402 pe 25.5.12 Centaurea

Näin saisimme koko kirjan käsiteltyä hyvissä ajoin ennen kesää.
 
Meillä on nuorimmaisen kirjahyllyssä sarjan kaikki tähän mennessä ilmestyneet (suomennetut) osat. Hän on moneen kertaan suositellut kirjoja minulle, joten tämän lukuprojektin yhteydessä saisin luettua ainakin sarjan ensimmäisen osan.

Voisin ottaa vastuulleni viimeisen luvun ja historiallisten tietojen alustuksen, eli sivut 365-402 pe 25.5.12.

Koetan parhaan kykyni ja ehtimiseni mukaan kommentoida noita muitakin lukuja. Tosin minulla on samaan aikaan meneillään aikamoisen laaja kirjoitusprojekti (joka on jo aikataulusta myöhässä...), mutta se pitää joka tapauksessa saada valmiiksi 11.5. mennessä ja sen käsittely on 16.5., jonka jälkeen ehdin tehdä alustukseni 25.5. mennessä.
 
Minä voisin ottaa luvut 9 -10. Sain kyllä kirjan jo kirjastosta, mutta ensin pitää saada alta pois ainakin Myyttihovin neljäs osa, ennen kuin sen juuri lukenut ja siihen liittyviä pohdintoja kihisevä Pikku-ukko päästää vahingossa suustaan spoilereita.
 
Ylös