Bodominjärven murhista pidätys

Hexa

Hobitti
Bodominjärven yli 40 vuoden takaisista surmista perjantaina todennäköisin syin vangittu mies on samanniminen kuin veriteosta ainoana henkiin jäänyt nuorukainen.

Näin kirjoittaa YLE24 Online

http://ww2.yle.fi/pls/show/frameUutiset?id=245061


Korjasin otsikkoa -Merri
 
No mistä ne poliisi-sedät ton nyt repäisi??
Jos se on totta, niin kai se olisi tullut jo kauan aikaa sitten selville, esim. mies teki itsemurhan kun ei enään pystynyt elämään asian kanssa.
Ei kukaan pystyis ellei ole aivan tunteeton.
Mut siitä on jo kulunu 44 vuotta joten mun mielestä sen asian voisi antaa jo olla.
 
Murha ei vanhene koskaan, niin se on. Jos pidätetty mies todellakin on murhaaja, niin hän on kyllä angstinsa ansainnut. Jos oikea mies tuli vangittua, täytyy nostaa hattua Suomen poliisivoimille.

Toisaalta 44 vuotta tutkimusta vienee huomiota pois tuoreemmilta tapauksilta, ja ihmettelenkin tätä.
 
Murha ei vanhene ikinä.

Hyvä, jos saivat oikean miehen vihdoin kiinni. Jutun selviäminen on kyllä noin pitkän ajan jälkeen pienoinen ihme - ihan puhtaalla tutkintatyöllä muka selvittivät. Tunnustuksen kanssa siinä ei olisikaan ollut mitään ihmeellistä, mutta sitä kun ei ole ilmeisesti saatu. Että mikä siinä kesti yli 40 vuotta?

Nyt kiinniotetun henkilön, seurueen ainoan eloonjääneen, olisi sitten täytynyt todennäköisesti itse aiheuttaa ne vammat, jotka hän silloin aikoinaan murhayönä sai, alibiksi, ellei sitten se seurueen toinen mies niitä tehnyt. Puhettahan on ollut että näillä olisi ollut riitaa keskenään ennen surmia... Ympäripäissäänhän sitä jotkut voivat tehdä vaikka mitä, etenkin nuoret 18-vuotiaat kölvit. Saa nähdä nyt, kun asiasta selviää lisää jotain virallista.

PS. Järven nimi on virallisesti kai Bodominjärvi, ei Bodomjärvi. ^^
 
[off-topic]
Mikä on Bodominjärven nimen oikea ääntämistapa? Ei kai oikeasti kolmosen uutisankkurien suosima "buudum" ?
[/off-topic]

Jos murhaaja on oikeasti tämä ainut eloonjäänyt, niin on hänkin jokseenkin rautahermoinen (tai mielenvikainen), kun on pystynyt säilyttämään salaisuutensa näinkin pitkään. Mutta miten hän on pystynyt huijaamaan hypnoosissaan 60-luvulla?

Poliisi pidätytti hänet telttakankaaseen jääneen veri-DNAn perusteella, mutta eikös se ole aika luonnollista, että hänen vertansa olisi siinä vaikka olisi syytönkin?
 
Ohhoh, vai se eloonjäänytkö siinä pidätettiinkin... Luulin että joku ulkopuolinen murhamies on tunnistettu. Nähtäväksi jää mitä tästäkin vielä tulee. Ja asian ei tosiaankaan olisi pitänyt antaa olla, hyvä kun tapahtui jotain ratkaisevaa näin monen vuoden jälkeen. Nyt kun vielä saisivat selvitetyksi Kyllikki Saarenkin tapauksen...

Mikäli eloonjäänyt todistetaan toveriensa tappajaksi, olen todella ihmeissäni. Tähän asti olen aina luullut tapahtumien menneen kuten on yleisesti luultu, eli murhamiehen paenneen paikalta. En ymmärrä tuota hypnoosijuttua, kaikki tiedothan näyttävät menevät ihan ristiin... Toivottavasti tästä tulisi vihdoinkin selko. Mutta eloonjäänyttä ihmettelen, jos hän ne murhat teki. Miten hän on kestänyt nämä vuodet kaikkien tutkimusten keskellä ja todistanut muita ihmisiä vastaankin. Aikamoinen mies täytyy olla, että elää eteenpäin veriset muistot kavereista mielessä. Eiköhän tästä vielä aikamoinen kohu synny pitkäksi aikaa, kävi miten kävi.
 
Olen kuullut, että joskus vuosia sitten joku vanha mies olmoitti olevansa murhaaja, mutta todistusten puutteessa jouduttiin päästämään pois. Kuulostaa tosin hieman oudolta jutulta.
 
Niin, ja epäiltynä ollut kioskinpitäjäkin hukuttautui myöhemmin. Mistäs sen sitten tietää, ettei tunnontuskissaan... Taitaa olla vielä matkaa juuri tuon Nils Gustafssonin syylliseksi osoittamiseen, ellei mies sitten itse murru ja tunnusta.

Oliko noilla uhreilla ja Gustafssonilla alkoholia sittenkään veressä? Luin juuri Ilta-Sanomien jutun, eikä siinä mainittu moisesta mitään. Minulle on vain jostain jäänyt sellainen käsitys, että olisi oltu jotain vettä väkevämpääkin nautittu.
 
Totta sitä samalla lailla väitettiin kioskimiehen tekohampaiden löytyvän teltasta. :roll:
Mistä tietää.


44 vuotta. Kauan kesti selvittää, mutta olihan nuo tutkintajutut aivan toista luokkaa kun nykyään.


Ensimmäiseksi tuli mieleen, että miten pidätetty oli saanut vammansa - ei kai Gustafsson itse ole ilman tuntoaistia.
Riita toisen retkeilijän kanssa olisi aivan hyvä selitys, kuten Sillanrakentaja mainitsi.
Ja jos jokin ulkopuolinen olikin murhaaja, miksei hän tappanut eloonjäänyttä, kun kerta jo loukkaantunut oli? Ei toimi.


Mutta jos kaikki kolme kuolivat telttaan/telttoihin, missä välissä tyyppi ehti puukoilla tapella toisen kanssa?
Minä olen käsittänyt, että tyyppi, kuka nyt onkaan, hyökkäsi teltan läpi. Toinen mies puolustautui sitten näköjään sitten teltasta vai?

Ja kuinka ihmeessä hän on onnistunut huijaamaan hypnoosissa? Ehkei hypnoosi ole kovin luotettava, mutta miten ihmeessä?
 
Jos onnistuu sellaisen teon tekemään niin hyvin marhdollista, että siitä jää tekijällekkin syvät psyykkiset arvet. Eli saattanu kaveri mennä sekasin, kun tajunnu mitä on tehnyt.
 
Jos onnistuu sellaisen teon tekemään niin hyvin marhdollista, että siitä jää tekijällekkin syvät psyykkiset arvet. Eli saattanu kaveri mennä sekasin, kun tajunnu mitä on tehnyt.

Tai sitten on niin tunteeton ja kylmä persoona, että vähät välittää mitä tehnyt vaikkei sitä unohdakaan.
Tiedä vaikka olisi puukottanut itseään ja hakannut päätä puuhun, ettei häntä vaan epäiltäisi.
Vaikea sanoa, mikä on totuus ja paljastuuko se sittenkään koskaan.
 
En tiedä hypnoosista paljon mitään, mutta ehkäpä syytetty tosiaankin uskoi olevansa syytön ja siten pystyi huijaamaan hypnoosissa. Tuollaisen teon ja tapahtuman jälkeen on varmasti aivan sekaisin (en usko, että noin tunteetonta ihmistä voisi olla, mitä Hasufel arveli). Kun yleisesti ajateltiin tappajan olevan ulkopuolinen hyökkääjä, niin kai sitä jossain määrin pystyy uskottelemaan itselleen asian olleen niin. Ihmisen mieli on mysteeri.

Kuitenkin tuntuu vähän kummalliselta, että ratkaisevana tekijänä pidetään DNA:ta. Kuten Gandar jo mainitsi, on aika luonnollista, että telttakankaassa on neljännenkin "uhrin"/uhrin verta.

Mutta vähänpä me tavallisen kaduntallaajat vielä tiedämme poliisin tutkimukista ja todisteista. Odotan mielenkiinnolla, että juttu selviää lopullisesti. Murhasta pitää tietenkin rangaista vielä 44 vuoden jälkeenkin, mutta todisteiden sopisi olla vedenpitävät.

Niin, ja toki Bodom lausutaan "buudum", ihan siitä syystä että alue oli/on ruotsinkielinen.
 
Olisipa aika moka, jos nyt sitten paljastuukin, että Gustafsson onkin syytön. Menisi siinä sitten pollareitten maine.
Mutta totta ne poliisit nyt sentäs asiansa jotenkin osaa, etteivät mene aivan päätäpahkaa pidättämään tyyppejä, joita nyt sattuvat epäilemään, ja heitä vastaan on vain muutama todiste, eivätkä nekään varmoja.

Saattoihan N. G.n "pahoinpitely" olla omaa jälkeä. Tajutessaan tekonsa yritti ehkä vielä tappaa itsensäkin.

Aika sekona täytyy tämän jälkeen olla, ja ehkä vammat pyyhkivät osan tapahtumista hänen mielestään. Ellei vahvemmilla juomilla ollut osaa tapahtumassa.


Entäs sitten silminnäkijät?
Olavi Kivilahtihan oli nähnyt miehen poistuvan puolijuoksua läheltä paikkaa. Ja ainakin Ilta -Sanomissa hän sanoo, että poistuja oli 25-30 vuotias.
Voihan tuo olla tietty syytön ohikulkija, joka ehkä säikähti veristä leiripaikkaa.
Samoin kuin se saksalaisukkeli, jota myöskin epäiltiin murhista (siitä en kyllä paljoa tiedä). Kaikki voi olla pelkkää sattumaa heidän osaltaan.


Onkos kukaan täällä pyörivistä ihmisistä lukenut Jorma Palon Bodomin arvoituksen?
 
Uutisissa kuuntelin eloonjäänyttä kaveria hoitaneen lääkärin haastattelua, jossa lääkäri oli sitä mieltä että se tyyppi ei olisi pystynyt aihettamaan sellaista kallovammaa itselleen, joka sillä sairaalaan tuodessa oli. Ja jos joku niistä muista olisi aiheuttanut sen kallovamman, niin miten tämä neljäs mies olisi pystynyt tappamaan sen sen jälkeen.. ellei kuollut haavoihinsa. Joka tapauksessa, mielenkiintoista odottaa miten tuosta mennään eteenpäin.
 
Hieno homma, että saatiin kiinni; parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Kyllä poliisilla aika vahva näyttö täytyy olla, että näinkin vanhassa jutussa saadaan pidätys aikaiseksi. Tuskin on väärä mies nalkissa.

Lisäinfoa odotellessa onkin sitten hyvä kuunnella CoBia!
Nyt soi: Childen of Bodom - Lake Bodom
 
CoB /,,/!!

Tämä on taas niitä tapauksia, josta on tullut minulle hohtavia ja sellaisia karmaisevuudessaan ihanan kutkuttavia legendoja.

Itse kuuntelen Children of Bodomia ja ihmettelin sitä nimeä aikani, kunnes sain tietää, että kyseistestä murhastahan se on tullut. No joo, murhista.

Idea kuitenkin on se, että loppujen lopuksi ei ole väliä, olivatko poliisit oiekassa vai ei. Kansa tykkää mysteereistä ja se toinen puoli on jo muodostanut niin vahvat käsityksensä asiasta, että ei oikein ole enää väliä kuka sanoo ja mitä. Kärjistettyä, on on.

Ihmisen alitajunta on kumma juttu, joten voihan se olla, että tämä mies on tunnistanut itsensä hypnoosissa. Hän voi esim. tietää jonkuin olevan murhaaja, mutta ei tiedosta, että hän itse on se joku. ja sitten on tämä luultava mahdollisuus, että tämä on yksi sähläys koko juttu. Poliisit ne vain pistävät pakkaa sekaisin.

On kuitenkin muistettava, miten paljon ihmiskunta on kehittynyt 44 vuodessa. Eivätkä ne poliisit nyt ihan tumpeloita ole.

Tämä on niin kutkuttava juttu, että kylmät väreet menee. Kattotaan, kuin käy.^^
 
Luin tuon Palon kirjan vuosi sitten. Se keskittyy pitkälti hänen epäilyksiinsä Hans Assmanista sekä Palon ja muiden lääkäreiden outoihin kokemuksiin, jotka he katsoivat johtuvan Bodom-jutusta.

Ymmärsin Hesarin mukaan, ettei hypnoosissa pystytä ohittamaan ihmisen tajuista mieltä, joten valehteleminen siinä ei mahdotonta olisi. On vieläkin kyllä vaikea ymmärtää Gustafssonin mahdollisia motiiveja. Jos tapaus on kylmäverisesti etukäteen suunniteltu tuntuu oudolta, että mies on elänyt rehellistä elämää sen jälkeen. Jos taas murhat on tehty vihan vimmassa, tuntuu oudolta, että hän oli kolme ihmistä valmis tappamaan ja pystyi aseen ja muuta pikku tavaraa hävittämään. Uudet todisteet ovat ilmeisesti teknisiä, eli varmaan telttakankaan verijälkien analyysejä.
 
Ei, murha ei vanhene. Ei milloinkaan.

Hm. Itse asun melko lähellä Bodom-järveä ja murhat ovat tuttuja minulle. Yllätyin tästä. En olisi ikinä uskonut, että Nils Gustaffsson olisi pidätetty syytettynä. On se ihmismieli vain omituinen. Mutta hattua täytyy poliiseille nostaa, jos 44 vuoden takaa pystyivät murhat selvittämään. Siis jos pystyivät.

Btw, lisätietoa löytyy Hannes Markkulan kirjoista Suomalainen murha ja Kuusi suomalaista murhaa.
 
Ei Kuudessa suomalaisessa murhassa ole Bodominjärveä. Siellä on Kyllikki Saari, Uunimurha, Kytäjän kolmoismurha, Jammu-setä, Unimurha ja Kukkakauppamurha.

Itse lausun Bodomin aina buudom.

Käsittääkseni aika moni on kuullut Bodomin surmista Bodomin Lasten kautta.
 
Ylös