CMX

Lachesis

Hobitti
Tarttee aloittaa tämäkin topic uusiksi. Ensimmäinen tyylilajinsa edustaja Suomessa, kulkenut pitkän matkan ja vielä vaan jaksaa pitää meteliä. Tuorein levy sai jälleen kriitikot polvilleen. Pidätkö bändistä, ja miksi? Jos et pidä, miksi et? Kuinka kauan olet seurannut? Jos olit mukana ihan alussa, ottaako päähän, että nykyään yleisöä on niin paljon? Mikä on lempilevysi? Kappaleesi?

Itse löysin CMX:n vasta pari vuotta sitten, ja harmittaa, kun en aiemmin. Olen tykännyt käydä keikoillakin, vaikka normaalisti en ole oikein keikkaihminen. (Tavastialla oli eilen kivaa, soittivat varsinaisen hittiputken ilmeisesti festarikiertuetta ajatellen).

En normaalisti ole henkilöpalvontaan taipuvainen, mutta arvon solisti on aika maaginen esiintyjä, ja Halmkronallakin on puolensa. Alun alkaen pidin Yrjänän ääntä vain pelkästään epäpuhtaana, enkä oikein muista hetkeä, jolloin se muuttuikin kiehtovaksi ja tutuksi. Kaikista musiikkikokoonpanoista, joita seuraan, CMX:llä käyvät mielestäni teksti ja musiikki parhaiten yhteen, ja lopputulos on joskus ihan itkettävän kaunis / kipeä / raivokas / ..no, koskettava, vaikka se ei olekaan se sana joka ensimmäisenä tulee bändistä mieleen.
 
Harvemmin tulee itse fiilisteltyä rokkia missään muodossa, mutta CMX on kyllä jo pidemmän aikaan ollut se säännön vahvistava poikkeus. Tosin joutuu myöntämään, että todennäköisesti ilman Yrjänää tuostakaan bändistä jaksaisi innostua.

Eniten albumeista mua on lämmittänyt Dinosaurus Stereophonicus kaikessa megalomaanisuudessaankin, sen lisäksi uusin ja se millä on Diskoinferno (ei taas pysty muistamaan nimeä ja levyhyllykin on tuolla kaukana huoneen toisella puolella). Isohaaraa toisaalta en ole jaksanut kuunnella kuin about kerran lävitse, ei ole vaan napannut.

Hyvä bändi, jaksavat keksiä välillä jotain muutakaan eivätkä vaan duunaa sitä samaa levyä uusiksi (niinkuin niiin monet muut bändit tuppaa tekemään).
 
Itse olen onnellinen kaikkien CMX:n levyjen omistaja ja ko. bändistä aina tykkäillyt. Isohaaran aikoihin meni luottamus, mutta sekin korjaantui Aionin myötä. Erityisesti ihastunut olen Aura-levyyn, jossa onkin varmaan suurin osa lempi kipaleistani. Hyviä ovat kaikki, mutta Discopolis ja Rautakantele nousevat Auran lisäksi kärkitiloille.

CMX:n keikoilla on jotenkin erilaista kuin muualla. Yleensä keikoilla hirveästi riehujia, mutta CMX:n keikalla Finlandiaklubilla käydessäni totesin, että meno oli aika hillittyä ja enemmänkin kuunneltiin musiikkia ja Yrjänää sekä lauleskeltiin mukana eikä niinkään riehuttu.

CMX on oikeastaan ainoa suomalainen bändi, jonka levyjä minulla hyllyssäni komeilee... tietenkin YUP:n lisäksi. Siihen ne sitten jäävätkin.
Se on vanha bändi, mutta viehätysvoima ei lopu. Varmaankin soivat ahkerasti levysoittimessani vielä monen monta vuotta.
 
Olen kuunnellut nelisen vuotta, ja tykkään kyllä, vaikka bändi silloin tällöin kyllä toistaakin itseään, etenkin Yrjänän sanoituksissa. Niistäkin toki suurin osa kyllä on vähintäänkin hyviä tai kohtalaisia, osa loistavia.

Keikalla olen ollut kaksi kertaa, eilen Tavastialla ja pari vuotta sitten Nosturissa. Olen ehkä enemmän kotona angstaaja, vaikka keikoillakin tykkään joskus käydä :roll: .

Täytyy myöntää, että tunnen paljon huonommin CMX:n tuotannon alkupäätä kuin loppupäätä. Itse omistan Cloaca Maximan, Discopoliksen (joka on se levy, jonka nimeä kaido haki), Dinosauruksen, Isohaaran, Vainajalan ja Aionin.

Olen huomannut kyllästyneeni perus-CMX-tyyliin, ja sen takia esimerkiksi Vainajala ja Isohaara eivät pyöri levysoittimessani kovin ahkerasti. Cloaca Maximalla kuitenkin on sen perustyylin parhaista ilmentymistä suuri osa. Olenkin viehättynyt juuri Dinosauruksen kaltaisista levyistä, joilla bändi on uskaltanut kokeilla. Silti Vainajalalla ja Isohaarallakin on muutamia loistavia biisejä, mutta kokonaisuuksina levyt puuduttavat.

Suosikkilevyt lienevät Dinosaurus, Aion ja Discopolis, osittain juuri monipuolisuudessaan ja kokeileivuudessaan. Voi olla, että vastaus olisi toinen, jos olisin kuunnellut aiempia levyjäkin enemmän kokonaisuuksina. Aurankin kappaleista olen kuullut varmaankin kaikki, mutta kun en levyä omista, niin en osaa ajatella sitä sillä tavalla kokonaisuutena. Aurinkoa olen kuullut jonkin verran, ja tykkään sen soundista ja tunnelmasta. Kuitenkin muutama keskinkertaisempi kappale jättää sen rannalle. Kolmikärkeä ja Veljeskuntaa en sitten tunne oikeastaan lainkaan, paitsi ne "hitit".

Kappaleita onkin sitten enemmän: Vallat ja väet, Elokuun kruunu, Rautakantele, Sivu paholaisen päiväkirjasta, Sielunvihollinen, Arcana, Antroposentrifugi, Kylmänmarja, Pelon enkeli, Suurta yötä päin, Silmien ummistamisesta Nansenin galvanointiin, Isohaara, Revontulten repijä, Kuoleman risteyksestä kolme virstaa pohjoiseen.
 
Minä olen melko tuore cmx:n kuuntelija. Vuosi sitten ostin Cloaca Maximan ja siitä se sitten alkoi. Nykyään sitten omistankin jo kaikki albumit Discopoliksesta eteenpäin + Palvelemaan konetta sinkun.

Aion on ehdottomasti suosikkini. Se on albumi, joka on melkein täydellinen. Ainoastaan Melankolia pännii joskus, muttei pahasti. En ole koskaan kuullut yhtä hyvin viimeisteltyä teosta. Tämähän on ehkä tiivein kokoelma sitten yup:n TT&TT. Ainakin minun kuulemistani.

Myös Dinosaurus Stereophonicus kolahtaa hyvin. Siinä cmx on uskaltanut tehdä jotain omaa. Vaikka ehkä jossain kappaleissa tulee hivenen Jethro Tullkin mieleen niin se on ihan omanlainen teos. Niitä varmasti Suomen rohkeimpia teoksia.

Yrjänän sanoitukset ovat mielestäin oikein hienoja, vaikka jotkut niitä ylitaiteellisina pitävätkin. Minä tykkään spekuloida niiden merkitystä. A.W. on muutenkin loistotyyppi. Ainakin kaikki haastattelut antavat sellaisen käsityksen.

Cmx:n ihan vanhat demot muuten ovat mielenkiintoisia.

CMX taitaa kyllä olla lempibändini. :)
 
Mmh. Mulla on CMXaan vahan semmoinen omituinen suhde.. Ma kylla pidan siita, mutta en pida Yrjanan laulutavasta enka osaa arvostaa niita aina ja paljon kehuttuja ja kohuttuja lyriikoita, koska en vain kertakaikkiaan ymmarra runoutta. Biisitkin ovat suurimmaksi osaksi "ihan jees", on sitten tietty niita tosihyvia ja mainioitakin.

Ma en saa CMX:n biiseista edes semmoista upeaa fiilista mita kaikki muut tuntuu saavan. Se vaan menee minulta jotenkin yli.. Mutta silti pidan bandista.

En ole oikein viela itsellenikaan selvittanyt, etta mita mielta mina CMX:sta todella olen.

Minulla on levyista vain Isohaara ja Aion, joista jalkimmainen on suosikkini.
 
Olen outo... tai sitten en ;)

Olenko outo, jos sanon, että CMX:n uusin levy on tosi outo? Voin sanoa lähes pelkääväni niitä kappaleita! Kaiketi olen liian herkkänahkainen, kun nahka nousee pystyyn lähes välittömästi kun Winampista kajahtaa Palvelemaan konetta! Ei se melodia mittään, mutta ne sanat :p
 
Onhan se outo :) Vaikka sanoitukset eivät ihan joka biisissä minusta osu kohdalleen, yleisvaikutelma ja varsinkin joidenkin biisien tunnelma ovat aika karmaisevia (vaikkapa Sivu paholaisen päiväkirjasta ja Ensimmäinen saattaja). Toisaalta niitä valoisampiakin ralleja on pari. Paras koko joukosta olisi ehkä Fysiikka ei kestä. Yllättävän moni biisi ei sovi livesoittoon luultavasti ollenkaan (ja että minä inhoan sitä, että juuri Palvelemaan konetta soitetaan joka ikisessä setissä). Mistä Hautalinnut oikein kertoo, Venäjän vallankumouksestako?
 
CMX on yksi niistä harvoista Suomalaisista bändeistä jotka sekoittavat pääni. Heidän tuotannossa on paljon loistobiisejä ja aivan yhtä paljon räikeitä floppeja. Sen takia en bändiä kovasti kuuntelekkaan, vaikka Yrjänän ääni ja sanoitukset välillä pyörivät päässä. Joskus kuuntelen bändiä vain ja ainoastaan Yrjänän äänen takia, koska omaperäisyydessään hän on todella persoonallinen laulaja (ja lauluntekijä) ja sinänsä arvostan häntä suuresti.

Muutenkin CMX:n asenne on jotenkin tarttuva. Pelkästään bändin kotisivuja voi lueskella tunteja, lähinnä kysy-palstaa. Jos bändillä on niinkin suuri kuuntelijakunta, kun CMX:llä on, vaikka kohtelee fanejaan kuin idiootteja, niin on sen pakko olla hyvä bandi :).
 
Huh!

On se oiva bändi. Olen bändin nähnyt kolme kertaa festareilla ja kerran ollut Tavastialla revittämässä. Ruisperkele on muuten todella loistava biisi (Lepattajan b-puoli). Oletteko muuten Yrjänän runoja lukeneet? Itselläni on Arcana.
 
CMX:n loisto oli ehkä jo alkanut vähän hiipua kohdallani, liian kuuntelun tulosta, mutta nyt kesällä innostuin taas kuuntelemaan Auraa ja Aurinkoa ja pakkohan se on myöntää että se kolahtaa kunnolla minuun silloin kun fiilis on kohdallaan. Olen ollut Tampereella pari kertaa pakkahuoneella kuuntelemassa ja pari kertaa festariyleisön joukossa ja aina heidän musiikkinsa nostaa ihon kananlihalle.
Yrjänän lyriikat ovat haasteellisia, koska niistä ei ota ensimmäisten kuuntelukertojen jälkeen mitään selkoa tai joskus niistä ei tunnu ikinä saavan mitään irti, mutta kun niitä kuuntelee kunnolla niin joitain alkaa ymmärtämään ainakin sillä omalla tavallaan ja biisistä saattaa tulla omallakin kohdalla todella "henkilökohtaisen" tuntuinen.

On myös hienoa, että CMX:llä on niin paljon erilaisia biisejä, että melkeinpä jokaiselle löytyy jotain.
En kyllä voi sanoa lempibiisejäni koska ne vaihtelevat elämäntilanteen mukaan, mutta mainittakoon tällä hetkellä Elokuun kruunu, Marian ilmestys ja Härjät.
Kokonaisuutena aikas helvatun hyvä pändi. :)
 
Minulla on kaikki kolme Yrjänän kirjaa, ja lueskelen niitä silloin tällöin. Etenkin Arcana vilisee viittauksia teksteihin, joita en tunne, mikä tekee siitä vähän raskasselkoisen. Muut ovat osin kevyempiä. Tykkään kovasti, niissä tulee esille melko toisenlainen, mietteliäämpi puoli.

Olen muuten sitä mieltä, että CMX ei halveksi fanejaan sivuillaankaan, pikemminkin päinvastoin: jos kysyy tyhmiä, saa innovatiivisesti ilkeän vastauksen, ja jos kysymyksessä on mieltä, vastaus voi olla hyvinkin oivaltava. Ja toisaalta taas, kyllä ihmiset kysyvätkin niin älyttömiä juttuja, että varmasti tietävät ansainneensa pelkkää ittuilua. Kielioppivirheistä niuhottaminen suorastaan ilahduttaa. Sekin on kivaa, kun saa oman äänensä kuuluville, vaikka siitä iloitseminen jos mikä onkin säälittävyyden huippu.
 
Arh, miksiköhän minulta on mennyt sellainenkin ohitse, että CMX:ltä ilmestyy piakkoin uusi kokoelma, Cloaca Maxima II?! Oijoi, pakkohan se on hankkia, ja jos ei nyt muuten, niin ihan vain sen kolmoslevyn vuoksi! Aika jännä, että näin "pian" edellisen kokoelman julkaisemisesta tuommoista pistetään pihalle, mutta onhan siinä noita B-puolia ym. mielenkiintoisuuksia melkoisen riittävästi. Onneksi. :)

Hyvä synttärilahja. ^^
 
Oh, minä en koko uudesta kokoelmasta ole kuullut mitään. Pakko hankkia luultavasti.
Mitähän tuolla kolmoslevyllä sitten on?
 
Uudempien sinkkujen B-puolia on kinuttu jo niin monta vuotta, että kaiketi siihen oli viimein pakko suostua :) . Hyvä vaan, minulla ei ainakaan ole (enkä ole koskaan mistään kuullut) vain promosinkkuina julkaistuja biisejä, joita on itse asiassa aika paljon. Bändin sivusto tietää kertoa, että kolmannella levyllä (Uraani) on kappaleet
Päämäärä
Ei tästä maailmasta
Väkivallan moottorit
Kvartetto rock-yhtyeelle ja solistille, op. 1
Ehdotus ensimmäisen mainoskatkon paikaksi
Ruisperkele
Kolme kimaltavaa neitoa
Kiusaajien kiusaaja
Epäluoma
Negatiivinen asenne
Ehdota jotain parempaa
Punainen nro. 6
Helevetinkone
10[118]
Huntu
 
Mahtaisikohan muuten täältä olla kukaan menossa tuonne huomiselle televisioitavalle Stage-keikalle? Yritän saada sen katsottua suorana telkusta, mutta olisi kiva tietää, millaista paikan päällä oli.
 
En stage keikalle ole menossa, mutta parin viikon päästä nosturiin olen matkalla. Melkein jänskättää, kun olen Cmx:ää niin kauan kuunnellut, ja vasta nyt näen ensimmäistä kertaa livenä. Varmaan kirjottelen keikan jälkeen lissöö.
 
No minä tulen kanssa Nosturiin :) . Lisäksi olen kovasti miettinyt, pitäisikö varata liput myös joulukuun Tavastian keikoille, mutta tuota miehenpuolta on aina niin vaikea saada mukaan, kun hän ei ole ollenkaan keikkaihmisiä, vaikka CMX:stä jo pitääkin (pitkällisen tutustuttamisprosessin seurauksena).
 
Ylös