CMX

Löysin CMX:n vasta kaksi vuotta sitten, ja se kaduttaa... Yhtyeen kappaleet ovat hienoja, koskaan ei tiedä mitä odottaa... Ja sanoitukst ovat todellista taidetta... itsellä on vain kokoelmalevyt (harmillista) mutta kaseteila nauhoitettuja kappaleita mieletönn määrä ja keikkoja takana noin kuusi.
CMX:n solistilla on erikoinen ääni, siitä pidän paljonb, se saa aikaan surullisen, muttei masentuneen fiiliksen. Siinä kaikki, lyhyesti ja ytimekkäästi.
 
Lachesis sanoi:
Mahtaisikohan muuten täältä olla kukaan menossa tuonne huomiselle televisioitavalle Stage-keikalle? Yritän saada sen katsottua suorana telkusta, mutta olisi kiva tietää, millaista paikan päällä oli.

Minä olin Stagella eturivissä pomppimassa. Tilaisuus oli melko hämärä ja akustiikka oli kamalin koskaan kokemani. Ehkei Akustiikka vaikuta johonkin PikkuG:n esiintymiseen, mutta tuolla se vaikutti todella pahasti. Olisi ollut parempi jakaa tuo kahteen osioon: haastatteluihin+videoihin ja live-esiintymiseen. Olisi ollut onnistuneempi live. Yleisö ja CMX eivät nyt päässeet oikeen minkäänlaiseen tunnelmaan.

Hienointa oli varmaan, että yleisö oli niin lähellä CMX:ää ja ilman turva-aitaa. Myös lopussa jaetut sinkut nostattivat mieltä. Kauneus Pettää vissiin jaettiin kaikille. Sain sen lisäksi Iliman Pielet cds:n.
 
Tv:stä katsottuna keikka oli tosi laimea ja videot sekä onnettomat haastattelut tuntuivat irrallisilta, turhilta ja päälleliimatuilta. Olen iloinen, että pian pääsen oikealle keikalle, tuosta jäi niin turhautunut olo. Oikea turhuuksien karnevaali tekstiviesti-idiotismeineen ja lumisateineen. Toivottavasti bändi ei kovin pian suostu tuollaiseen uudelleen; kyllä keikan ainoa oikea formaatti on bändin ja paikan päällä olevan yleisön välinen juttu ilman mitään lisäkkeitä.
 
RUISPERKELE!

Siinäpä vasta kappale! :D Mahtavaa verbaalisesti akrobaattista hölynpölyä!
Aivan loistava.

CMX:ää en ole kovin paljon kuunnellu, mutta Vainajala sekä Isohaaran olen kuunnellut ja pitänyt.
 
Stagen keikka tosiaan oli kauhea. Mutta tuosta Uraanista pidän todella! Onhan toi Cloaca Maxima II kauheeta rahastusta, kun omistan kaikki levyt. Näiden b-puolien takia piti ostaa sitten kaksi levyllistä vanhaa. No, Olet tässä ja Pyörivät Sähkökoneet Ž04 on ihan hyviä (alkuperäinen parempi!) :D :D
Mahtavaa heviä toi Uraani. Ja Ruisperkele on tosiaan äijä! Ja Helevetinkone.
Negatiivisessa asenteessa on hauskat sanat. Tietääkö joku mitä siinä biisissä sanotaan nurinperinväärinpäin?
 
Itse löysin CMX:n ala-asteen kuudennella veljen levyhyllystä. Olinkin sitten aika alternative muiden kaksitoistavuotiaiden keskellä..

Edelleenkään ei kulu eikä haalistu, ja hyvin harvoihin biiseihin voi kyllästyä. (Hmm. Yhtään ei tule edes mieleen.) Mihin tahansa mielentilaan saa lääkitystä - kokeilkaapa surun murtamina vaikkapa Marmoria tai Arkangelia!

Keikkoja olen nähnyt ja tulen näkemään, jos vain jatkavat. Jyväkylässä ensi kuun alusta seuraavan kerran, ja saas nähdä jos vaikka vielä Tampereellekin innostuisi lähtemään. Absoluuttinen Nollapistekin saattaisi olla kokemisen arvoinen, samoin kuin Jarkko Martikainen (esiintyvät siis CMX:n kera Klubilla.)

Ja jos joku ei ole käynyt CMX:n nettisivuilla (www.njet.net/cmx), niin käsken painumaan sinne ja tutustumaan Kysy-palstaan. Kysymyksissä tosin ei ehkä aina näkemistä, lähinnä niissä vastauksissa!
 
Myös www.cmx.fi toimii nykyään. Sivusto on hyvä kanava ainakin pysyä ajan tasalla, jos on kiinnostunut keikoilla käymisestä. Lisäksi Kysy-palsta antaa jännän, osittain varmasti valheellisen kuvan kommunikaatiosta bändin kanssa. Toisaalta kyllä niiden (tai ainakin solistin) kanssa pääsee juttusille, jos vain uskaltaa.
 
Niin, siitä Nosturin keikastahan piti jotain kirjotella.

Tällaiselle ei-kaikista-suurimmalle-fanitytölle monet biisit olivat melkoisen vieraita, keikalla siis soiteltiin harvinaisuuksia ja b-puolia ihan reilulla kädellä. Hittikimaraa ei päässyt syntymään, erittäin perehtyneille keikka oli varmaankin hieno.

Soitto kuulosti hyvältä, bändi vaikutti ainakin ihan innostuneelta, ja oli tuo parempi kuin odotin livenä. Yrjänän livesoundista kun olin saanut varoituksia monelta suunnalta.. Eipä tässä nyt enää tule muuta mieleen, kannatti kuitenkin käydä.
 
Tunnustaudun CMX-faniksi.

Mie taisin löytää CMX:n neljä vuotta sitten, Ruosteen kautta tietysti, hittibiisin.. Silloin kukaan irl kavereistani ei ymmärtänyt musiikkimakuani, eikä ymmärrä vieläkään. :D Kummallisia ihmisiä. Veljeni kuunnellessa Isohaaraa, muistin bändin uudestaan ja ostin Cloaca Maximan, jonka kautta CMX kai tuli kunnolla tutuksi. Tällä hetkellä CMX on miulle tärkeintä musiikkia, levyt löytyy hyllystä ja ovat tulleet paljon kuunnelluksi. Sanat on varmasti tärkein vaikuttaja, pidän Yrjänän lyriikoista paljon. Ne on sopivan tulkinnan varaisia, paikoin kummalliisia, ja kauniita. Myös Yrjänän runokokoelmat on tullu luettua, ja nekin toimii.

En pysty CMX:n tuotannosta lempibiisiä tai levyä mitenkään sanomaan, ne on niin erilaisia, riippuu siitä mitä haluaa kuulla, omasta mielentilasta. Koen vielä teiniangstin hetkiä jolloin on pakko laittaa stereot isolla soimaan vaikkapa Isohaaran rockräimettä ja laulaa Yrjänän kanssa kilpaa. Mutta Yrjänällä on niin mieletön ääni, sitä ei voi voittaa. Ja sitten on se toinen ääripää, kauniit herkistelyt jotka häivyttää pahimmankin ahdistuksen poikaset sisimmästä, vaikkapa Arkangeli ja Suurta yötä päin. Viime aikoina Vainajala on päässyt soimaan erityisen paljon. Ja Dinosaurus Stereophonicus on kokonaisuutena vertaansa vailla.

CMX:n kysy-palstan todellakin saa koukkuun, ja piristää päiviä. :D
Keikoille en ole päässyt, sen verran nuori kun olen ja kiertuiden keikat pääsääntösesti klubikeikkoja. Ja toiseksi asun kaukana kaikesta missä tapahtuu. Toivottavasti ensi kesänä samoille festareille bändin kanssa satun pääsemään. Ainoa kosketus livemeininkiin on nuo muutama televisioitu keikka, jotka ei varmastikaan tee oikeutta bändille, vaikka mukavia ovatkin katella. Varsinkin ne Stagen haastatteluosuudet oli todella vaivautuneita. Olisivat antaneet vaan bändin soittaa rauhassa keikan ja haastatelleet vaikka etukäteen..

Tänään kävin itselleni joululahjaksi tuon Cloaca Maxima II ostamassa, sekä Yrjänänä runokirjan Rotan. Itsekuria vaati vielä pariksi päiväksi laittaa pakettiin. :mrgreen: Edes joku syy odottaa jouluaattoa, kun muuten tuntuu koko päivästä olevan hohto poissa.
 
Tampereella tuossa taannoin esiintynyt CMX veti kyllä ihan mielenkiintoisen setin, jossa oli jonkin verran noita vähemmänkin hittejä kappaleita, mutta soundien puolesta ei voi kuin ihmetellä. Ääni puuroutui todella pahasti, kuulostaen sangen epämääräiseltä mutta hirmuisen kovaääniseltä möykältä ainakin siinä vähän taaempana. Voin kuvitella niiden, jotka eivät olleet niitä bändin suurimpia faneja, olleen varsin pettyneitä. Ei ollut mikään nautinto, ei.

Ja sitä kun näin vanhempana tuppaa tuo keikoilla käyminen olemaan sellaista kädet puuskassa seisoskelua siellä teinimassan takana. Korkeintaan päätään voi vähän nyökytellä musiikin tahdissa. Sitä niinku tullaan enää katsomaan ja kuuntelemaan, ei pogoamaan. Arvostaisin kunnon soundeja. Sellaisia sai onneksi kuulla esimerkiksi nyt viime maanantaina Paradise Lostin keikalla Tavastialla. :)
 
Oletan Silttiksen puhuvan siitä samaisesta keikasta, jossa minä olin eturivissä? Siellä oli äänentoisto kohdallaan, mutta sen yleisömassan (ja ne hemmetin tönivät piiskaletit) todella tunsi niskassaan... Mutta siellä edessä oli hyvä tunnelma, vaikkakin menosta päätellen olisi melkein voinut luulla, että viimeistä keikkaa vetävät. Harvemmin sitä pääsee kättelemään Jannea tai soittamaan Rasion kitaraa...

Niin, minä siis kovinkin arvostan kyseistä orkesteria. Lähes koko tuotanto on aitona, paitsi tietty sinkut... Krummitukselle tulen olemaan ikuisesti katkera Kauneus pettää -sinkusta, mutta on minulla sentään Aamutähti Ž97. Se pelastaa jotain.

Ja jos jotain pitäisi kaiketi (?) orkesterista sanoa, niin musiikki on oikein perusteellista räminää, jossa tosin on sanomaa. Samaa sanomallista rokkia edustaa Suomessa monikin yhtye, mutta millään muulla ei ole niin karismaattinen live-show kuin CMX:llä (ja se vain siksi, että kaikissa muissa yhtyeissä laulajat ovat komeita, eivätkä rumia niin kuin Yrjänä... Ja harva yhtye on niin dinosaurus kuin CMX). Mutta vallan loistavaa musiikkia äijät soittavat, ja jos jotain pitäisi suositella, niin Saatana on livenä oikein mahtava. Ja kokeilkaa valssata Auran tahtiin. Se on hienoa.
 
Dinker sanoi:
Oletan Silttiksen puhuvan siitä samaisesta keikasta, jossa minä olin eturivissä?
Joo, samasta keikasta puhun. Sinne eturiviin se ääni tulee todellakin hieman eri tavalla. Toisaalta tuo Pakkahuone on varmasti aika vaikea miksattava - pitkä ja suhteellisen kapea tila - joten ehkäpä tuo soundien puuroutuminen salin keskiosan jälkeen johtuu siitä. En ole kauheasti käynyt Pakkahuoneen puolella keikoilla, mutta on sellainen mielikuva, että tuo ei olisi ensimmäinen kerta. Toisaalta CMX:n livesoundi on aina ollut hieman turhankin räkäinen, etenkin kitaroissa.
 
Johtuu myös siitä, että miksaus tapahtuu salin keskellä, ja kaikki (tai ainakin hyyyyvin suuri osa) äänilähteistä ja äänentoistosta tulee edestä, joten ääni saattaa kuulua hyvin miksauspöytään asti, mutta siitä eteenpäin olla sameaa sumua; onhan sen jälkeen vielä se korotettu penkkirakennelmakin, joka vääristää ääntä, ainakin toiseen laitaan.
 
Tavastialla oli kuulemma 5.12. hyvä soundi. Olin itsekin siellä, mutta minähän en miksaamisesta muutenkaan mitään ymmärrä, joten minun korvaani se oli vain yhtä hyvä kuin aiemminkin. En tiedä, oliko koko kiertue yhtä yleisöystävällinen, mutta Tavallakin pääsi ottamaan kontaktia soittimiin. Mitä settiin tulee, se oli ilmeisesti koko kiertueen ajan melko sama, ja keskittyi CM II:n biiseihin. (Lisäksi otettu Elokuun kruunu oli aika hieno, en ollut ollenkaan odottanut sitä).

Periaatteessa en ole yhtään sentyyppinen henkilö, että haluaisin keikalla eturiviin mesoamaan, mutta kun olen näin onnettoman lyhyt, sinne on silti pakko mennä, jos haluaa ylipäänsä nähdä mitään. Onneksi minulla on terävät kyynärpäät eikä mitään estoja käyttää niitä, jos isommat känniset remuajat yrittävät tulla päälle. Toisaalta on yllättävän vapauttavaa laulaa mukana nyrkit pystyssä, kun sitä ei muuten koskaan missään tule tehtyä.
 
Sain joululahjaksi Aion ja sehän on aivan mahtawa! CMX:ää olen kyllä kuunnellut koneelta ja kavereilla mutta nyt sain vihdoin oman levyn. Tekstit on aina kolahtanut, erityisesti tuo Palvelemaan konetta.
Yksi huono puoli tuosta ah niin ihansta yhtyeestä löytyy: videot. En pidä yhdestäkään näkemästäni CMX:n videosta. Jostain syystä videot pilaavat ne biisit. Niistä jää vain sellainen tunne, että tässä biisissä on jotain paljon suurempaa kuin tuo video. Uusin on pohjanoteeraus. Se on mielstäni mielikuvitukseton ja kuiva. Biiseissä ei kyllä ole mitään vikaa. Löytyykö muita videoiden vastustajia?
 
Lachesis sanoi:
En normaalisti ole henkilöpalvontaan taipuvainen, mutta arvon solisti on aika maaginen esiintyjä, ja Halmkronallakin on puolensa. Alun alkaen pidin Yrjänän ääntä vain pelkästään epäpuhtaana, enkä oikein muista hetkeä, jolloin se muuttuikin kiehtovaksi ja tutuksi. Kaikista musiikkikokoonpanoista, joita seuraan, CMX:llä käyvät mielestäni teksti ja musiikki parhaiten yhteen, ja lopputulos on joskus ihan itkettävän kaunis / kipeä / raivokas / ..no, koskettava, vaikka se ei olekaan se sana joka ensimmäisenä tulee bändistä mieleen.

Voisi sanoa, että olen koko pienen ikäni, tai ainakin sen ajan kun olen musiikkia kuunnellut, kuunnellut CMX:ää. Johtunee paljolti isosiskon jatkuvasta "aivopesusta". (hän kun tapaa soittaa musiikkia aika kovalla volyymilla, kuten minäkin :roll: ) Jotenkin olen vain kasvanut CMX:n maailmaan, ja myöhemmin olen kuunnellut sitä hyvin paljon itsenäisesti.
En ollut "mukana ihan alussa", en todellakaan, mutta silti ottaa päähän suosion jatkuva kasvaminen. Onhan se hieman lapsellista, miksi muut eivät saisi tykätä samasta musiikista kun minä, mutta silti... :roll:
Hmm. lempilevyni? jaa-a. Liian vaikea kysymys. Taidanpa ohittaa tämän ja "lempikappaleen". Ehkä jonakin päivänä osaa vastata...
En ole ikinä ollut keikalla, en ehkä ole keikka-ihminen. Isot paikat jotka ovat täynnä ihmisiä ovat hieman ahdistavia...
A.W.:n sanoitukset ja muutkin tekstit ovat, kuten todettu, mahtavia! Hänen runonsa tuntuvat vaan aina yhtä nerokkailta tai muuten vain kauniilta. Jos äänestä puhutaan, niin juuri tuo epäpuhtaus tuo siihen väriä. Ei mitään miksaus-höpötyksiä, että pitäisi muka laulaa aivan puhtaasti. Oikeastaan todella harva osaa. Ja jos se jotakuta häiritsee, niin siihenkin kyllä aivan varmasti tottuu.
Oletteko muuten koskaan kirjoittaneet CMX.fi.:in? Itse ole viitsinyt, riittää kun lukee kun toiset saavat turpaansa. Osaavat olla aika ärhäköitä poikia, varsinkin Yrjänä. :S
Joka tapauksessa, CMX:n parissa viihtyy aina!
 
Lentävä lumi sanoi:
Löytyykö muita videoiden vastustajia?

En oikeastaan vastusta CMX:n videoita, mutta muistuttaisin muutaman asian videoiden arvioinnista. CMX ei ole yhtye, jonka levyt myyvät yli 50 000 ja ulkomailla tuplasti. CMX myy suomessa ehkä 25 000 levyä ja ulkomailla ei yhtään. Sellainen yhtye ei kiinnosta levy-yhtiöitä panostamaan videontekoon (rahaa on käytettävissä vähän). Suurin osa CMX:n videoistahan on sellaista otetaan "videokamera käteen ja hypätään kadulle". Kauneus Pettää-kappale on muutenkin niin roska, että videon huonous ei päässyt haittaamaan. Melankolian video puolestaan oli loistavan mielikuvituksellinen huolimatta siitä, että sen tekeminen ei ole maksanut kuin parisen sataa euroa.

Onhan CMX:llä toki videoita, jotka näyttävät ihan visuaalisestikin hienoilta ja ovat hyviä. Puuvertauksen video on mielestäni oikein hyvä esimerkki tällaisesta.

Niin ja CMX ei ole koskaan ollut videoiden perässä innolla juokseva yhtye.
 
Krummitus sanoi:
Niin ja CMX ei ole koskaan ollut videoiden perässä innolla juokseva yhtye.
A.W. Yrjänän sanoja vapaasti lainaten ja puolet unohtaen, "emme me osaa videoita tehdä" ja "nehän ovat ihan p**koja". Toden totta, eivät artistit itsekään videoitaan niin kovin arvosta, mutta onhan osa ainakin ihan onnistuneita ja siedettäviä katsella (Aamutähden video muun muassa on oikein nätti).
 
Ehkä aiheen vierestä, mutta oli silti pakko tulla taas aukomaan päätäni tänne. CMX:n videoita en ole todellakaan kaikkia nähnyt, mutta useimmista en ole hirveästi tykännyt. Toki aina välistä nousee esiim jokin parempi tekele, joka sattuu "sykähdyttämään." Tämä ei ole kuitenkaan jäänyt vaivaamaan vaan olen pysynyt ihan vaan musiikissa enimmäkseen. Ja toisaalta, eikö riitä, että bändi tekee hyvää musiikkia. Minulle ainakin riittää.
:roll:
 
( Unohdin, että olen tännekin kirjoittanut... :D )
Juup. Kyllähän se riittää, että musiikista tykkää. En minä pidä yhtään sen vähempää CMX:stä vaikka en sen videoista pidäkään. Tuo Melankolian video on yksi niistä hyvin harvoista mielestäni siedettävästi videoista.... Toisaalta olen aika kriittinen videoiden katsoja ja pienetkin (mielestäni) epäkohdat kiinnittävät heti huomioni. Siispä pidättäydyn ainoastaan CMX:n levyissä ja jätän videot katsomatta....
 
Ylös