Cosplay

Imithuel

Hobitti
Että tälläsestä sitten keskustelua. Haun perusteella tälläistä ei vielä ole, joten korjaan asian.
Harrastaako kukaan cosplayta? Mitä? Missä? Milloin ja miksi? :)

Ite en ole vielä kokeillut vaikka halua olisi kamalasti. Mutta nyt olen sitten 18.9 järjestettävään Mangapäivään (Tennispalatsi) menossa todennäköisesti Bleachin Tatsukia cosplayaamaan. Valitsin näin helpon aluksi. Ei pitäisi olla kamalsti ongelmia vaatetuksen ja minkään muun suhteen.

Mutta muita? Vinkkejä voi antaa ;)
Aika huono aloitusviesti, mutta toivon mukaan jonkinlaista keskustelua syntyy.
 
En ole päässyt kokeilemaan cosplayta vielä, koska asun niin kaukan niistä kaupungeista, joissa järjestetään kaikenlaisia tapahtumia, joissa olisi mahdollisuus cosplayhin. Asuja on tullut suunniteltua vaikka kuinka paljon, pitäisi olla vain joku yleinen tilaisuus, missä sitä esitellä. Millonkas se tennispalatsin tapahtuma on? Olen nimittäin tulossa Helsinkiin tässä kesällä jossain vaiheessa ja siinä samassa voisi pistäytyä jossain tapahtumassa, jos sellainen sattuu kesälle.
 
Minäkään en ole vielä koskaan cossannut, mutta kun katselin Kirsikkakukkaconin kuvia ja niitä upeita asuja, niin iski into minullekin. En vielä tiedä pääsenkö tuonne mangapäivään, mutta ensi vuoden Animeconiin voisi kyllä jotain asua kehitellä. Paras aloittaa jostain helposta, en nimittäin ole mikään ompeluihminen.. Jotain Naruto-hahmoa olen ajatellut kokeilla. Saa nähdä mitä siitäkin tulee.. ^^
 
Cosplay vaikuttaa todella hauskalta harrastukselta, johon voi uppoutua oikein kunnolla. Haaveenani on ollut jo pitkään cossata Final Fantasy kasin Selphie Tillmitiä, joka on lempihahmoni pelistä. Hyvin tehtyä cossausta on hienoa katsoa. Mielestäni hahmot pitäisi toteuttaa mahdollisimman pikkutarkasti, koska hutaisten laitettu ärsyttää ja virheet pistävät silmään. Vaivalla tehty asu on todellinen aarre ja herättää ansaittua huomiota. Koko harrastus on kyllä vielä lapsen kengissä täällä Suomessa. Aion varmasti vielä joskus kokeilla cosplayta ja ehkä osallistua johonkin kilpailuun, jos kantti kestää. Pitäisi vain riipiä aikaa, koska asun tekeminen ja hahmon omaksuminen itselleen vaatii varmasti paljon vaivannäköä.
 
Kirsikankukkaconissa olin pukeutuneena NGE-koulupukuun. Ayanami Reinä siellä olin. Jäi hiukan harmittamaan, kun en löytänyt mistään oikeanlaisia kenkiä ja jouduin tyytymään tennareihini.

Kyllä varmasti aion tätä minulle uutta harrastusta jatkaakin ja ehkäpä tänä kesänä päädyn vielä jonnekin joko Rei-puvussani tai sitten teen jonkun uuden. Jos ehdin.
 
Minä cosplayasin ensimmäistä kertaa juuri Kirsikankukkaconissa ^__^' Asu oli FF X-2:n Yunan gunner-versio. Cosplay-kisasta saattoi siellä myöskin minut bongata.. Nyt tällä hetkellä ei ole mitään asua valmistumassa mutta saattaapi olla että jaksan vielä tässä jotain tuonne Mangapäiville väkertää. Animeconiin ainakin jotain aion tehdä. Jrockin suuntaan taitaa seuraava puku kyllä mennä..
 
Juu, cossannut olen, myönnän sen. Olin Itachi Sakuraconissa ja "viritetty" versio siitä Mangapäivänä. Traconissa minut saattoi bongata pikku-Izumona (Narutosta) jättikunait selässäni.

Seuraava projekti olisi Animecon, johon olisi suunnitteilla Bleachista kapteenit ja varakapteenit ja itse olen Hitsugaya. Mietitty on myös Kyou Kara Maou -cosplayta, mutta se jää nähtäväksi.

Nyt heitänkin kysymyksen teille: pitääkö mielestänne cosplay-asun olla itse tehty? Omasta mielestäni nimittäin cosplay ei ole oikea cosplay jos ei ole sydänvertaan siihen asuun vuodattanut. Nimimerkki: "Selvisin Akatsuki-kaavun teosta lähes hengissä"
 
Ajattelin herätellä tälläistä aihetta kun kesällä on kuitenkin Worldcon. Itselläni ei vielä pukuaiheesta ole mitään suunnitelmaa muodostunut. Entäs muut? Oletteko jo pitkällä valmisteluissa, vai oletteko edes vielä ajatellut asiaa? Miksi aiotte pukeutua vai haluatteko pitää sen salaisuutena?

Edit. Toki yleinen cosplay keskustelu myös suotavaa, mutta tämä nyt alkaa hiljalleen olemaan ajankohtaista. :D
 
Päätin aika varhaisessa vaiheessa, että cossaan Team Aquan jäsentä, mutta pojan eikä tytön puvussa. Asuvalinta perustuu sen yksinkertaisuuteen, mukavuuteen ja käytännöllisyyteen kesäsäällä: t-paita, caprishortsit ja kangasvyö, huivi päähän ja raitapolvisukat sekä sopivanmallisetkengät jalkaan. Vähän vaivaa joutuu tietysti näkemään, että löytää oikeanlaiset vaatteet, mutta ainakin tällä hetkellä elättelen toivoa, etten joudu varsinaisesti väsäämään muuta kuin tunnuskuvion huiviin, sahalaitareunan housuihin ja feikkipäälliset kenkiin. Mitään en kyllä vielä käytännössä ole asun toteuttamiseksi tehnyt ;)

Muoks: Tietty asuvalinta perustuu ensisijaisesti siihen, että kyse on Pokémon-maailmaan sijoittuvasta hahmosta, joka on lisäksi viehättävän merirosvohtava. Mutta perusjäsenen puku on lisäksi miellyttävän yksinkertainen. Mitään pomojen hienoja asuja en jaksaisi alkaa väsätä.
 
Miten te cosplay-harrastajat suhtaudutte siihen, että asuilla saattaa olla vain vähän käyttötilaisuuksia? Tuleeko tehtyä pukuja vain esimerkiksi yhtä conia varten? Vai palveleeko sama puku vuodesta toiseen? Tässä ajattelen enemmän sellaisia asuja, jotka ovat selvästi tiettyjä hahmoja eivätkä esimerkiksi geneerisiä haltia-asuja.

Minusta olisi kiva tehdä asuja enemmänkin, mutta toistaiseksi minua jarruttaa se, etten halua käyttää hirveästi aikaa, rahaa ja luonnonvaroja sellaiseen, jota pidän yllänni korkeintaan kerran vuodessa ja jonka uutuudenviehätys katoaa nopeasti.

Tähän mennessä minulla on yksi cosplay-asu, Merida eli Disneyn Urhean prinsessa. Sen tein, kun luvassa oli sekä useita Disney-musiikin konsertteja silloisella orkesterillani ja coneja. Lisäksi se oli aika helppo ja suhteellisen halpa asu tehdä. Ostin kahta kangasta, joista toinen löytyi alelaarista.

Vuosia mielessäni on pyörinyt esimerkiksi Magadheera-cossi (eniten kiinnostaisi Mithravindan jouskarointiasu). Mutta kun käyn käytännössä vain Finnconissa, niin haluanko todella hankkia kaikki ne materiaalit mahdollisesti vain yhden kesän iloksi? Pitäisi opetella tekemään asioita EVA-vaahtomuovista, ja jotenkin ahdistaa ajatus, että sitä olisi sitten nurkissa pyörimässä...
 
Last edited:
Miten te cosplay-harrastajat suhtaudutte siihen, että asuilla saattaa olla vain vähän käyttötilaisuuksia? Tuleeko tehtyä pukuja vain esimerkiksi yhtä conia varten? Vai palveleeko sama puku vuodesta toiseen? Tässä ajattelen enemmän sellaisia asuja, jotka ovat selvästi tiettyjä hahmoja eivätkä esimerkiksi geneerisiä haltia-asuja.
Kyllähän cossauksessa on ihan todellinen ongelma se, että joidenkin yksittäisen asujen käyttökerrat jäävät helposti vähäisiksi. Näin on käynyt myös minulle, vaikka esimerkiksi viime vuonna olin vissiin kymmenessä tapahtumassa jonkinnäköinen cossi päällä. Tosin sitten osa suosikkicosseista on palvellut useampaan otteeseen ja useita vuosia. Mitä klassisempi cossi, niin sitä pidempään sitä tulee käytettyä. Esimerkiksi mun Star Warsin Leia-asu on siirtynyt jo myös tyttären käyttöön.
Ainakin omalla kohdallani cossaukselle on tyypillistä juuri se, että joka vuosi haluaa jotain uutta. Mutta tykkään asujen tekemisestä, joten tähänkin on erilaisia suhtautumistapoja.
Itse suhtaudun cossaukseen rakkaana harrastuksena, joten en nyt kauheasti ole laskenut, kuinka paljon siihen menee aikaa ja rahaa. Mutta ei se pelkkä asujen tekeminen mistään kalliimmasta päästä ole, varsinkaan jos pystyy esimerkiksi hyödyntämään kirppareita. Asuja enemmän maksavat yleensä tapahtumien liput, hotellit ja matkustaminen paikan päälle.
Mutta joo, kyllä tuo luonnonvarojen tuhlaaminen "turhuuteen" toki aiheuttaa jonkin verran syyllisyyttä, samoin kuin se, että asujen säilöminen vie varastotilaa. Mutta ei kuitenkaan niin paljon syyllisyyttä, että olisi valmis luopumaan harrastuksesta. Sen sijaan yritän keskittyä sellaisiin asuihin, joille tosiaan tulisi enemmän käyttöä tai joita voisi mahdollisesti muunnella jälkikäteen.
Ainakin ostettuja, tarpeettomaksi jääneitä cossiasuja kai pystyisi jossain määrin myymään eteenpäin muille harrastajille esim. cosplay-kirppariryhmissä, mutta toistaiseksi en ole hennonnut luopua kuin parista.
Taisi pitkähköltä vastaukselta kadota ajatuksen punainen lanka, mutta eipä sitä nyt varmaan osaa muutenkaan toisen puolesta päättää, pitäisikö joku cossi tehdä vai ei. Jos se on pyörinyt mielessä jo pidempään, niin miksikäs ei, mutta varoitus on ehkä paikallaan: helpostihan se nälkä kasvaa syödessä :)
 
Last edited:
Kuten Ilma toteaa, varoituksen sana onkin paikallaan, ettei tavallinen nuori ja viaton harrastelija sortuisi @Aldarian :in tavoin cossauksen pimeälle puolelle. 😟

 
Ongelmahan ei koske vain cossausta vaan myös nykyaikaista larppausta. Pelihahmot pitäisi nykyään usein asustaa ja propata viimeisen päälle, mikä tarkoittaa ostoksilla käyntiä ja/tai intensiivistä asun kyhäämistä tai vanhan asun päivittämistä uudelle hahmolle sopivaksi. Näitä asuja ja proppeja on sitten mm. Ropeconin kirpputorilla ja fesen larppivaatekirppiksellä myynnissä paljon, koska aktiivisille larppaajille niitä kertyy nopeasti enemmän kuin mille on varastotilaa.
 
Luovuin juuri 13 tohtorin cossista ihan vain siksi, että sekä takki että housut olivat minulle ainakin kaksi kokoa liian suuret. Ostin nämä siis 13.tohtorin ekan kauden aikana bbc:n virallisesta kaupasta, mutta kuulemma seuraava omistaja on superonnellinen saadessaan viimein cossinsa kasaan. Eli minulle jäi enää star tek original seriesin punainen luutnantinmekko, jonka kanssa olen juossut melkein kaikissa coneissa. Sopii minulle ja on täydellisen kokoinen. En osaa ommella ollenkaan, joten joudun ostamaan kaiken itse (eikä ompelun opetteleminen houkuttele). Star trek on siitä helppo, että tarvitsee vain jotkut maiharit ja mustat sukkahousut ja sitten sen mekon ja on valmis liitelemään pitkin conien ihmeellistä maailmaa. Punainen valikoitui siitä, että tekniikan puolella on canonisesti myös historia, joten ehkä kirjallisuus/yhteiskuntatutkimuskin olisi periaatteessa sitten siellä. Hiukset mahdollistaisivat jonkun goth spock -cossin, mutta saa nyt nähdä, koska sininen ei ole värini sitten ollenkaan.
 
Last edited:
@Aldarian :in tavoin cossauksen pimeälle puolelle.

Pimeälle puolelle on kai meikäläinen sitten hairahtunut (...forever will it dominate your destiny, consume you it will...) 😎

Itseasissa olen täysi nöösipoju mitä cossailuun tulee. En ole koskaan yhdessäkään käynyt, vaikka aina joskus sekin ajatus päässä pyörähtää. Vader asu oli enemmänkin jonkinlainen "heräteostos", jos sellaisesta voi puhua. Minä olen elämäni aikana niin vähän käyttänyt rahaa "turhuuteen", että kerrankin tuli ajatus pistää "ranttaliksi" ja hankkia itselle jotain vain sen takia, että Vader asuhan nyt on COOL.

Olen joskus tutkaillut Suomen cosplay tapahtumia verkosta mutta ei minulla oikein silti ole hajua niiden määrästä tai laadusta. Eli esim. moneenko kehtaisi Vader asussa edes mennä, ettei anime tai jotkut muut cossaajat aja vanhaa miestä pois kun on erehtynyt vallan väärään genreen/seuraan/ikäryhmään.

Suomessakin on kai "501 legion" osasto, joka harjoittaa SW pahiksiksi pukeutumista...
 
vastauksena @Aldarian ille:
Hmm, joo näinhän se on, että coneja on vähän erilaisia, ja ehkä ekana on helpointa mennä myös cossissa jonnekin, jonka aihepiiri kiinnostaa.

Varmaan ihan puhdasta scifi-tapahtumaa ei kai tällä hetkellä järjestetä. Lähimpänä on ehkä Finncon, mutta se ei minusta ole mikään yleinen cossausconi, vaikka siellä nyt naamiaiset onkin. Eniten Star Wars -asuja on minusta tullut vastaan Ropeconissa, joten jos pelailu muutenkin kiinnostaa, niin se olisi varmasti helppo vaihtoehto. Samoin toinen suuri pelicon eli Tracon.

Ilmaisista tapahtumista Tampere kupliissa on viikonloppuna cossikisoja, ja myös cossaajia laidasta laitaan, vaikka tapahtuma nyt muuten onkin sarjakuviin keskittyvä. (Vinkki: Tampere Kupliissa on muuten tänä vuonna myös Tolkien-seura mukana, pidämme Tolkien-lukupäivän lukupiirin la 25.3. klo 12.)

Isoista cossitapahtumista on pakko mainita vielä Desuconit, jotka kuitenkin ovat selkeästi animetapahtumia. Kyllä tuollakin voi toki länsimaisia hahmoja cossata, ja niitä näkeekin suhteellisen paljon, mutta varsinainen ohjelma pyörii animen ja mangan ympärillä.

Pohjois- ja Itä-Suomen coneja en valitettavasti tunne. Lisäksi pääkaupunkiseudulla järjestetään ilmaisia yhden päivän coneja, kuten Kibecon tai Cosvision. Noissa osallistujakunta on keskimäärin tosi nuorta (ilmaisuus ja saavutettavuus) ja usein tapahtumat ovat viime vuosina olleet tupaten täynnä. Itse en ehkä viitsi noihin enää lähteä, jos teini ei tarvitse minua seuraksi.

Sinänsä kannustan kyllä kokeilemaan cossausta, jos kiinnostusta on ja kerran asukin on olemassa. Cossauksessahan ei ole mitään ikärajaa, ja on meitä aikuisia harrastajiakin nykyään jonkin verran. Ja itse olen taas sen ikäinen, että uskallan tehdä, mitä huvittaa (eipä tässä kukaan varsinaisesti nuorru odottelemalla :)). Darth Vader on vielä siinä mielessä helppo asu, ettei kukaan tuttu taatusti tunnista 😄
 
Last edited:
vastauksena @Aldarian ille:
Sinänsä kannustan kyllä kokeilemaan cossausta, jos kiinnostusta on ja kerran asukin on olemassa. Cossauksessahan ei sinällään ole mitään ikärajaa, ja on meitä aikuisia harrastajiakin nykyään jonkin verran. Ja itse olen taas sen ikäinen, että uskallan tehdä, mitä huvittaa (eipä tässä kukaan varsinaisesti nuorru odottelemalla :) Darth Vader on vielä siinä mielessä helppo asu, ettei kukaan tuttu taatusti tunnista 😄
Kannustan samoin kuin Ilma, cossaamaan vaan jos innostusta on! Ei siinä ikärajoja tosiaan ole, itsekin täytin jo 50 ja ihan sujuvasti cossaan, koska se on kivaa. Tytärkin on innostunut asiasta, sulhasensakin innostui pari vuotta sitten ja coneissa käyminen alkaa olla meille jo perhetapahtuma kun keskimmäinen lapsikin täytti 18 vuotta ja pääsee mukaan Desuihin (hän ei ole cosplaysta innostunut). Tuo 18 vuoden ikä mukaan pääsyssä siksi, että aikataulujen ja kaiken säätämisen vuoksi itse käyn vuosittain kahdessa conissa, Desucon ja Desucon Frostbite. Olen pitänyt niiden järjestelyistä ja Sibeliustalo on mainio tapahtumapaikka. Vaikka tapahtuma on japanilaiseen kulttuurin keskittyvä ohjelmissaan, on paikalla cosplay-hahmoja ihan ympäri maailmaa. Esimerkiksi viimeksi oli Frostissa Pikku Kakkosen Varokaa heikkoja jäitä -videon hahmot. 😊 Omista tämän hetken hahmoistani (eli viimeisimmät asut, jotka mahtuvat tämän ikäiselle minulle 😁) kaksi kolmesta on länsimaisesta viihteestä, 13. Tohtori Doctor Who'sta ja Wonder Woman, DC Comics Bombshells -sarjakuvakirjojen "versio". Kolmas on Legend of Zelda: Breath of the Wild -pelin Purah, Hateno Ancient Tech Labista.

Aiemmin ketjussa @Dracaena kysyi: "Miten te cosplay-harrastajat suhtaudutte siihen, että asuilla saattaa olla vain vähän käyttötilaisuuksia? Tuleeko tehtyä pukuja vain esimerkiksi yhtä conia varten? Vai palveleeko sama puku vuodesta toiseen? Tässä ajattelen enemmän sellaisia asuja, jotka ovat selvästi tiettyjä hahmoja eivätkä esimerkiksi geneerisiä haltia-asuja."
Itse käytän samoja asuja vuodesta toiseen. Minulla ei ole useita asuja, tällä hetkellä kolme sopivan kokoista, ja siinä on riittävästi yhdelle Desucon-viikonlopulle. 😁 Mielessä on useita hahmoja, jotka haluaisin toteuttaa, ja pikkuhiljaa varmaan toteutankin. Mutta siihen asti käytän näitä kolmea, ja olen ihan tyytyväinen. Olen tehnyt asut itse, ja hahmoiksi valikoitunut lempityyppejäni lempijutuistani, joten on mukava palata kohtaamaan heidät aina uudelleen. Toki saatan ostaa sopivia kankaita ja muita materiaaleja, kun niitä bongaan, jos sopivat johonkin ajatukseen tulevista hahmoista.

Itse kysyisin: onko teillä jotain haave-cosplayta? Siis mitä mietitte joskus cossaavanne, mutta ajatus on vielä vaiheessa? Itselläni on ikuisuushaave tehdä Idris Doctor Who'sta, eli jaksosta The Doctor's Wife, kun T.A.R.D.I.S. tai itse asiassa sen tietoisuus siirtyi ihmishahmoksi (no tarkkaan ottaen Idris oli humanoidi, mutta ihmishahmo). Kaverin vinkistä löysin jo vuosia sitten korsettiin täydellisen kankaankin, huonekalukankaita myyvästä Etsy-kaupasta, ja keräilen pikkuhiljaa muita materiaaleja. Täydellinen pitsi on vielä etsinnässä. Vielä joku päivä toteutan sen! Ehkä pitää jäädä "eläkkeelle" politiikasta ensi kuntavaaleissa ja käytän kaiken siitä jääneen ajan cosplay-asujen väsäämiseen! 😄
 
Encanton katsomisesta asti minulla on ollut suunnitelmissa cossata Julietaa, joka on lempihahmoni kyseisessä elokuvassa. Ehkä vielä saan sen aikaiseksi hamassa tulevaisuudessa. Joskus haaveilin cossaavani myös metropomo Ingoa Pokémon Black & Whitesta, mutta totesin sen sitten heikosti toteutettavissa olevaksi ideaksi. Minä kun koen olennaiseksi osaksi Ingon visuaalista ilmettä sen, että hän on hyvin pitkä ja laiha, ja itse olen kaikkea muuta :D Olen nähnyt yhden todella hyvin tehdyn Ingo-cossin, johon oli pukeutunut minua paljon hoikempi nuori nainen, eikä se hänenkään päällään näyttänyt siltä kuin minun mielikuvissani pitäisi. Eikä tämä ole tarkoitettu dissaukseksi kyseiselle cossaajalle, joka oli aivan upea, tajusin vain viimeistään siinä kohtaa, että minun on mahdotonta tavoittaa reaalimaailmassa Ingon kohdalla itse kaipaamaani esikuvalle ehdottoman uskollista anime-estetiikkaa.
 
Ylös