Crusader Kings

Ereinion

Kontulainen
Hilgaria sanoi:
Eräs viime aikoina minut pahiten koukuttaneista peleistä ja parhaita pelejä koskaan on Crusader Kings. Paradox Interactiven vuoden 2004 strategiapeli on toimivin feodaalijärjestelmän pelimallinnus, johon olen törmännyt. Peli kestää 1060-luvulta vuoden 1452 joulukuun 30. päivään (historiaan perehtyneet ymmärtävät välittömästi ajankohdan merkityksen). Yksi vuoro on yksi päivä, joten tekemistä todellakin löytyy.
Onko peli siis tosissaan vuoropohjainen? Itse olen joskus, aikoja sitten pelaillut samaisen Paradoxin Europa Universalis II:ta, jossa systeemi meni niin, että peli kulki omaa vauhtiaan, joskin aika oli mahdollista pysäyttää silloin tällöin. EU II (samoin kuin ykkönen ja näemmä myöhemmin ilmestynyt kolmonen) sijoittuu ajallisesti Crusader Kingsin jälkeen, kestäen 1400-luvulta Napoleoniin saakka. Minun makuuni se on mittakaavaltaan jo hiukan liian iso ja kaavamainen (tosin ei ehkä olisi pitänyt aloittaa pelaamista Kiinalla, joka vain tylsästi dominoi maanosaansa - EU:ssa voi pelata kaikkia mahdollisia itsenäisiä valtioita irokeeseista Songhaihin), mutta ihan oiva tapaus silti. CK vaikuttaa kiinnostavammalta juuri siksi, että se on henkilöpainotteisempi. Pitäisi ehkä kokeilla joskus, kunhan tulee hommattua itselle kunnon kone. (Mainittakoon myös, että Paradoxin muita pelejä, EU: Romea lisäosineen sekä 1800-luvun Victoriaa ja toisen maailmansodan Hearts of Ironia pelaamalla on mahdollista vetää läpi historiaa vuodesta 280 eKr. 1950-luvulle ja ilmeisesti edellisten pelien lopputilanteetkin on mahdollista siirtää uusiin. Osaavat ne ruotsalaisetkin yhtä ja toista. Jos joku järkkäisi nettipelin, jossa kaikki valtiot olisivat eri pelaajien ohjastettavina, siihen pitäisi kyllä osallistua.)

Muuten, vaikka pidänkin itseäni historiaan perehtyneenä, juuri 30.12. 1452 ei soita mitään kelloja, jollei tarkoitus sitten ole lopettaa juuri ennen vuoden 1453 tapahtumia. Mutta miksei sitten lopeteta uudenvuodenaattoon?

Ksu edit: Lohkaisin Parhaista peleistä omaksi keskustelukseen.
 
Ereinion sanoi:
Muuten, vaikka pidänkin itseäni historiaan perehtyneenä, juuri 30.12. 1452 ei soita mitään kelloja, jollei tarkoitus sitten ole lopettaa juuri ennen vuoden 1453 tapahtumia. Mutta miksei sitten lopeteta uudenvuodenaattoon?
En keksi itsekään, miksei lopeteta aattoon, mutta olennaista on juuri rajan vetäminen vuoteen 1453. Sinä valitettavana vuonna Bysantin imperiumi lakkasi olemasta.

Crusader Kingsin tallennus on tosiaan mahdollista siirtää pelin oman konverttorin kautta EU2:seen, ja Paradoxin foorumeilla on jo työkaluja EU3-konversioon. Ymmärrän, että EU2 oli mielestäsi liian kaavamainen, koska siinä on järkyttävästi historiallista determinismiä. Jotkut asiat - esimerkiksi Yhdysvaltojen synty - tapahtuvat aina tiettyyn aikaan, oli pelin tilanne mikä hyvänsä. EU3 generoi eventtejä pelin tilanteen ja niihin perustuvien todennäköisyyksien pohjalta, mikä luo paljon uskottavampaa vaihtoehtohistoriaa.

CK:sta Europa Universalikseen siirretyn pelin voi vastaavasti siirtää teollisen vallankumouksen aikaa käsittelevään Victoriaan, jossa mm. politiikalla ja taloudella on yhtä suuri rooli kuin sodankäynnillä. Victoriasta on sanottu, että se on realistisin peliin tehty taloussimulaattori, ja Paradoxin pelinkehittäjät ovat itse myöntäneet, etteivät ymmärrä täysin, kuinka pelin talous toimii kaiken vaikuttaessa kaikkeen. :) Victoria-tallennuksen voi sitten siirtää Hearts of Iron 2: Doomsdayhin, jolloin voi pelata yhtäjaksoisesti vuodesta 1066 vuoteen 1953.

Sen sijaan en usko, että Romen tallennusta voi siirtää Crusader Kingsiin. Välissähän olisi tuhatkunta vuotta historiaa, jota ei kata yksikään peli.

Crusader Kingsin pelimekaniikka toimii samalla tavalla kuin EU:n. Peli on reaaliaikainen, mutta kellon vauhtia voi muuttaa ja sen voi laittaa kokonaan pysähdyksiin komentojen antamiseksi. Systeemi toimii hyvin.

Toissapäivänä tuli muuten postissa Crusader Kings Complete Pack, Victoria Complete Pack ja Europa Universalis III Complete. Ai että! :p
 
Hilgaria sanoi:
Ymmärrän, että EU2 oli mielestäsi liian kaavamainen, koska siinä on järkyttävästi historiallista determinismiä. Jotkut asiat - esimerkiksi Yhdysvaltojen synty - tapahtuvat aina tiettyyn aikaan, oli pelin tilanne mikä hyvänsä. EU3 generoi eventtejä pelin tilanteen ja niihin perustuvien todennäköisyyksien pohjalta, mikä luo paljon uskottavampaa vaihtoehtohistoriaa.
Osittain syynä raidemaisuuteen kyllä varmaan oli myös se, että päätin vetää ensimmäiseksi Grand Campaignin Kiinalla. (Tai no, sitä ennen olin kokeillut Bysanttia mutta todennut sen liian haastavaksi vaihtoehdoksi.) Se nyt vaan on aika tylsää alistaa naapurin pikkuruhtinaita kun väki ei halua kolonisoitua minnekään ja uskonto ei tuota lähetyssaarnaajia. Varmaan pitäisi kokeilla jotakin muuta kampanjaa, mutta kun tapana ei ole jättää kesken mitään.

Sen sijaan en usko, että Romen tallennusta voi siirtää Crusader Kingsiin. Välissähän olisi tuhatkunta vuotta historiaa, jota ei kata yksikään peli.
Wiki väitti, notta Romen lisälevy Vae Victis! kattaisi justiinsa ensimmäisen jälkikristillisen milleniumin.
 
Crusader Kings on kyllä kiehtova peli. Henkilösuhteet strategiapelissä ovat mielenkiintoinen lisä, oikea suola ja pippuri maailmalle. Kun henkilökemiat vaikuttavat hovin sisäisiin suhteisiin ja valtakuntaa rakennetaan sukupolvi kerrallaan, muuttuu civilizationmainen megalomaanisuus pienten ihmisten suureksi draamaksi; Huippulahjakas prinssin puoliso kuolee synnytyksessä, masentunut hovimies tekee itsemurhan, äpärälapsia tunnustetaan ja umpikiero valtiovarainministeri kavaltaa suuren summan rahaa.

Olen pelannut Ruotsilla vuoteen 1185 saakka. Välillä tuli pelaamiseen pitkä tauko, mutta palasin CK:n ääreen eilen innostuttuani jälleen keskiajasta Ruusun nimen lukemisen yhteydessä. Mielenkiintoisia valtiollisia tapahtumia on ollut tähän asti mm. onnellinen rakkausavioliitto(!) kuningasparin välillä, kuninkaan tuleminen hulluksi ja skisma paavin kanssa kirkonkirouksineen. Sotia on käyty ja sukupolvet ovet vaihtuneet. Stenkilsättenin dynastia on levittäytynyt Skandinaviaan, Baltiaan, Saksaan, Pyreneitten niemimaalle, Pohjois-Afrikkaan ja tietenkin Pyhälle maalle. Maita ja arvonimiä piisaa, mutta kuolema korjaa kuningasperheessäkin satoaan ja saattaa vallanperimyksen kautta aina uusia haasteita valtakunnan yhtenäisyydelle.

Tietääkö muuten kukaan oivaa tapaa parantaa mainetta? Itselläni on tällä hetkellä Extremely bad reputation, ja se vaikeuttaa kummasti vasallien hallitsemista.
 
Tehokkaimmin mainetta parantaa tittelien jakaminen. Vasalleistasi tulee uskollisempia, jos teet niille vasalleita kavereiksi. Maine myös paranee ajan kanssa itsekseen, kunhan et sodi tai salamurhaa tai muutenkaan käyttäydy huonosti. Lisäksi huono maine tippuu aika reippaasti aina, kun kuninkaasi kuolee ja seuraaja astuu kehiin.

Ereinion sanoi:
Wiki väitti, notta Romen lisälevy Vae Victis! kattaisi justiinsa ensimmäisen jälkikristillisen milleniumin.
Ei taida olla näin. Vae Victis tuo Romeen syvyyttä ja parantaa tasapainoa, mutta peliaikaa se ei tietääkseni muuta.

Aloin itse asiassa juuri pelata Romea. Hauska peli. :) Pelkäsin sen olevan samanlainen kuin EU, mutta onneksi siinä onkin tuota hahmoelementtiä selkeästi mukana. Makedonialaisen basileukseni ensisijainen perijä oli hänen veljensä, joka oli kansleri. Kun basileukseni sai pojan, kansleri tykkäsi kyttyrää niin, että yritti tapattaa tämän. Seurauksena kaksivuotiaasta pojasta tuli raajarikko. Yritin heittää veljeni vankilaan, mutta siitä hän nousi kapinaan. Oli hauskaa.

Romessa hovi virkamiehineen on paljon hiotumpi kuin Crusader Kingsissä. Löytyy sellaisiakin virkoja kuin Chief Torturer. :p
 
Crusader Kingsistä julkaistiin jo helmikuussa 2012 uusi editio Crusader Kings II. Siihen onkin tullut jo jos monenlaista lisäosaa, virallisten lisäksi on mahdollista ladata esimerkiksi modi, jonka käsittelyssä on Martinin Tulen ja jään laulu -sarja! Tällä hetkellä pelistä saa Steamista perusversion 10 eurolla, joka on peräti -75%:n kesätarjous. Kannattaa vakavasti harkita, jos tunnelmallinen keskiaikastrategiointi ihmissuhdetvistillä kiinnostaa. Tässä kun on tavanomaisten salamurhien, asiakirjojen väärennyksen ja hovijuonittelujen lisäksi mahdollista parittaa sukulaisiaan jos minkäkin hallitsijan kanssa.

Ostin CKII:n heti uutena, mutta pelaamiseen tuli pitkä kuiva kausi Muinais-Suomen perustamisyritysteni epäonnistuttua. Nyt kuitenkin harjoittelin hivenen peliä uudestaan, ja se tuntui oikein mukavalta. Kuin koira oksennukselleen...
 
Ylös