Nonnih, nyt se on hankittu. Hajahuomioita yhden läpiselauksen jälkeen:
- Peli sijoittuu ajallisesti Hobitin ja Tarun välille, ja paikallisesti Rhovanioniin. Kartta rajoittuu lännessä Briihin ja idässä Rautavuoriin, pohjoisessa Harmaisiin vuoriin ja etelässä Fangorniin.
- Rodut korvataan kulttuureilla. Ihmiskulttuureja on seitsemän: Laakson bardilaiset, beorningit, Dúnedain, Järvikaupungin, Briin ja Gondorin ihmiset sekä Rohanin ratsastajat. Lisäksi mukana ovat kääpiöt, Synkmetsän haltiat ja Konnun hobitit. Jokaisella on muutama bonus, kyky ja ominaisuus. Silmäänpistävästi miehen nimiä tarjotaan malliksi moninkertainen määrä naisen nimiin verrattuna.
- Ammatteja on tarjolla kuusi. Velhoja, pappeja ja muita D&D-taikuuden käyttäjiä ei mukana ole, tosin niistä mainitaan että niiden mukanaoloa ei suoranaisesti kielletäkään jos ne ryhmän versioon Keski-maasta mahtuvat.
- Pelihahmoille pääsee valitsemaan niiden kulttuurista periytyviä erikoiskykyjä, jotka osaltaan korvaavat puuttuvaa magiaa.
- Hahmoille tarjotaan myös nippu erilaisia taustoja. Mielenkiintoisia ovat mm. valan vannonut, taikuri ja vastahakoinen seikkailija.
- Varustelistassa kääpiöiden aseet, haarniskat ja lelut saavat erikoismaininnat. Yrtit ja perintökalut ovat mukana.
- Matkasäännöt tuovat vaihtelua roolipelien perinteiseen tapaan tehdä pitkiä matkoja tyyliin "me lähdetään sinne" ja sitten heitellään kohtaamisia. Porukka valitsee joukostaan oppaan, tiedustelijan, metsästäjän ja tähystäjän, joiden taidot ja läpi kuljettavien maiden laatu, nopanheittoon lisättynä, määräävät miten matka onnistuu ja saavutaanko perille tyhjin vatsoin vai intoa puhkuen.
- Varjo korruptoi. Pahuuden näkeminen ja tekeminen tuottaa varjopisteitä, joiden ylittäessä viisauden hahmo alkaa suistua jollekin hulluuden viidestä tiestä.
- Audienssisäännöt antavat pohjan, miten eri kulttuurien väliset kohtaamiset sujuvat.
- Lopuksi annetaan vaihtoehtoja, mitä hahmot puuhaavat seikkailujen välillä. Normaalisti hahmot kokevat yhden seikkailun vuodessa ja käyvät välillä kotona, elleivät sitten ole eksyneet pitkään yhtäjaksoiseen kampanjaan. Levon lisäksi he voivat yrittää esim. hankkia nimeä kotikulttuurissaan, parantua korruptiosta tai hankkia uusia erikoiskykyjä.
Kyllä tämä tuntuu mukavan keskimaalaiselta ainakin Roolimestariin verrattuna. Täytyy alkaa soveltaa.