Disneyn hahmot syynissä

08.07.2008 19:21 Valië Nienna:

Muistaakseni Tupun, Hupun ja Lupun vanhemille tuli pahemanlainen riita ja tenavat passitettiin enon kiusaksi

Mitä itse kaivelin muistiani, poikien ilmestyessään setänsä ovelle he esittäytyivät ja kertoivat, että olivat laittaneet dynamiitin isänsä tuolin alle ja räjäyttäneet sen. Eli oman kuvani mukaan pojat joutuivat majoittautumaan setänsä katon alle isänsä toipumisen edistämiseksi ja mitä jatkoon tulee, vanhemmat ovat taitaneet "unohtaa" pojat Akun hoiviin... :wink:
 
Ärsyttääkö ketään muuta kuin minua se, että Akun veljenpojista on vuosien kuluessa tehty setäänsä älykkäämmiksi, reippaammiksi, tunnollisimmiksi jne jne :urg:? Itse pidän enemmän sellaisita Ankka tarinoista missä pojat kuvataan enemmän sellaisina millaisina he olivat ensiesiintymisessään.
 
Saladin sanoi:
Ärsyttääkö ketään muuta kuin minua se, että Akun veljenpojista on vuosien kuluessa tehty setäänsä älykkäämmiksi, reippaammiksi, tunnollisimmiksi jne jne :urg:?
Ei minua ainakaan! :grin: Tarinat, joissa Aku toilailee tai etsii aarteita Roope-sedän kanssa ovat loistavia juuri siksi, koska pojat ovat niin viisaita, viisaita ja viisaita. Varsinkin Don Rosan tarinoissa on ihanaa kun he tarkistavat kaiken kaikentietävästä Sudenpentujen käsikirjastaan.

En pidä yhtään niistä tarinoista joissa Tupu, Hupu ja Lupu ovat riviöitä. Hyi. :knockout: //muoks. Minäkin liityn Mikkivihaajiin. En voi kertakaikkiaan sietää sitä sen oveluutta ja uskomatonta ratkaisukykyä tilanteessa kuin tilanteessa. Hessu on paljon mukavempi, jotenkin niin.. maanläheinen. Yleensä en lue Mikin salapoliisistooreja ollenkaan.
 
Valië Nienna sanoi:
Joissain uudehkoissa italialaisissa sarjiksissa hänet on kuvattu ilkeänä, mutta eihän Aku ole ilkeä.

Eikö ensimmäinen Akun esiintyminen ollut siinä kana-emo animaatiossa "The Wise Little Hen". Siinhän Aku on ilkeä, kun ei auta rouva-raukkaa, vaan huijaa ja nauraa iloisesti päälle. Onnessa paha saa lopussa palkkansa. Myöhemmin osat ovat kääntyneet ja Aku on usein se, joka saa nokilleen (syystä tai syyttä).
 
Círdan sanoi:
Varsinkin Don Rosan tarinoissa on ihanaa kun he tarkistavat kaiken kaikentietävästä Sudenpentujen käsikirjastaan.

Niin no onhan Rosan ja Barksin tuotannoissa veljenpoikien kaikkitietäväisyys joskus ihan nautittavaakin, mutta usein muiden tuotannoissa veljenpojat ovat vain ärsyttäviä.
 
Saladin sanoi:
Círdan sanoi:
Varsinkin Don Rosan tarinoissa on ihanaa kun he tarkistavat kaiken kaikentietävästä Sudenpentujen käsikirjastaan.

Niin no onhan Rosan ja Barksin tuotannoissa veljenpoikien kaikkitietäväisyys joskus ihan nautittavaakin, mutta usein muiden tuotannoissa veljenpojat ovat vain ärsyttäviä.

Välillä niin välillä ei.

Hyvä puoli pojissa on että heillekkin käy joskus ohraisesti, toisin kuin Mikille.
 
Valië Nienna sanoi:
Lisäksi viittasin Disney-elokuvissa yleiseen ilmiöön, jossa päähenkilön äitiä ei ole ollenkaan mukana tarinassa, tai sitten hän kuolee. Onko Disney-avioliitto tuomittu epäonnistumiseen?
Ei Disney-avioliitto varmaankaan ole epäonnistunut, mutta tarinoihin haetaan koskettavuutta ja traagisuutta. Kuitenkin tarinat ovat ensisijaisesti lapsille, tai ainakin niiden täytyy soveltua myös lapsille, joten traagiset tapahtumat ovat täytyneet jo tapahtua ennen kuin varsinainen tarina alkaa. Luulen, että vanhempien menettämistä nuorena pidetään hyvin koskettavana asiana. Varmasti etenkin äitiä on kautta aikojen pidetty tärkeinpänä hahmona lapselle, joten äidin menettäminen on pahinta mitä voi tapahtua. Ei äidin kuolemaa kuitenkaan voi elokuvassa näyttää. Ajatelkaapa nyt, miksi Bambia pidetään niin järkyttävänä. Äiti ammutaan keskelle kenttää!

Disney on hyvin miesvaltainen. Päähenkilöissä on prinsessoja ja muitakin tyttöjä, mutta yleensä suurimmat toimijat ovat miespuolisia. Tämä on varmaankin sellainen vanha perinne jälleen. Äidit eivät ole kiinnostavia, koska he laittavat ruokaa ja pesevät pyykkiä. Sen sijaan isät voivat lähteä tappamaan petoa linnaan tai toilailemaan maailmalle. Naisen täytyy olla esimerkillinen ja siveä. Ei naishahmo voi Disney-tarinoissa rötöstellä ympäriinsä. Tähän liittyy varmasti myös se ärsyttävä puoli, että perinteisesti naisia ei pidetä hauskoina. Miehet ne on sitten niin hauskoja ja humoristisia. (Kauan eläköön kätevä emäntä!) Toisaalta onhan Disneyllä paljon myös erilaisia naisia varsinkin piirroselokuvissa.

Tästä pääsinkin kivasti seuraavaan aiheeseen, eli Disneyn perinteeseen kehittää myös vahvoja naishahmoja, jotka irtoavat vanhoista ja annetuista rooleista. Mulan ei pärjää perinteisen naisen roolissa, joten astuu miehen rooliin näyttääkseen, että on jotakin. Pocahontas on vahva ja itsenäinen alusta loppuun saakka, vaikka joutuukin sen takia vaikeuksiin ja identiteettikriisiin. Lumikin epäsopivasta asumisesta seitsemän miehen kanssa ei tässä yhteydessä keskustella. ;) Belle ei halua naida kotikylänsä junttia, vaan tahtoo suureen maailmaan etismään oman tyylinsä:

"Täytyy olla muutankin kuin tää... Mä löydän seikkailuni jostain kaukaa, niin toivon onnen löytyvän. Minä joskus löydänhän ihan toisen elämän. Minä toivon paljon enemmän."

Minusta tämä laulu on Kaunottaressa ja Hirviössä erittäin voimakas ja tunteita herättävä, vaikka ei olekaan niitä tunnetuimpia. Voisin Kaunotarta ja Hirviötä analysoida tuntikausia. Kuka ryhtyy siihen kanssani? :)

Kyllä minuunkin ovat aina parhaiten vedonneet piirroselokuvista nämä, joissa pääosaa esittävät ihmishahmot. Eläinleffat ovat hauskoja, mutta eivät ne saavuta samaa syvällisyyttä.

Ai jai! Enhän minä vielä sanonut kaikkea.

Olen kiinnittänyt Disney-leffoissa huomiota kiinteä isä-tytär suhteeseen. Isät ovat herttaisia papparaisia, jotka rakastavat eniten maailmassa tytärtään, joka on nuori aikuinen itsenäistymisen alussa. Eräs kaveri kerran totesi, että on niin ärsyttävää, kun joka elokuvaan sisältyy huudahdus: "Oi isä!". :grin: Äidin ja pojan välinen suhde jää usein heikoksi. Joko äitiä ei ole tai äiti kuolee kesken kaiken. Ehkä isän rakkaus on toinen koskettavaksi koettu piirre. Kovan mieshahmon sisältä löytyy rakastava pehmoisukki.
 
Palaan vielä näihin paljon puhuttuihin Ankkalinna-hahmoihin.

Itse olen aina pitänyt Aku Ankasta enemmän kuin Mikki Hiirestä. Ihan niistä vanhoista tarinoista en osaa paljoa sanoa, mutta kyllä nykyisistä tarinoista luen Akusta kuin Mikistä. Joku tuolla aikaisemmin tiivisti aika tehokkaasti salapoliisi-Mikki -tarinat... Mikissä on kuitenkin myös kivoja puolia, joten en ihan Mikki-vihaajaksi ryhdy ;D

Iines on ihan kauhea. Nuorempana en ajatellut asiaa paljon, mutta Iines on _aina_ pompottamassa Akua ja Hannua, ja laittaa nuo vieläpä kilpailemaan keskenään, vaikka tietää Hannun onnen! Hyh.

Roope Ankka on omalla tavallaan oikein mukava hahmo, joka on tosiaankin kehittynyt paljon ja sitä rataa. Silti minua aina harmittaa, kun hän selkeästi aliarvioi Akua. Miten Aku voi maksaa velkansa takaisin, jos Roope maksaa minimaalista palkkaa? Miten Aku voi mukamas olla osaamaton tumpelo, jos hän osaa useissa tarinoissa mm. lentää lentokoneella, jopa käyttää avaruusrakettia, on aktiivisesti kuitenkin mukana kaikennäköisissä aarteenmetsästyksissä, vaikka välillä jotain pieleen meneekin? Tuon takia olin joskus jopa melko tyytyväinen yhdestä tarinasta, jossa Kroisos Pennonen palkkasi Akun työntekijäkseen kuunneltuaan Roopen selostuksia matkoistaan...


Olen kiinnittänyt Disney-leffoissa huomiota kiinteä isä-tytär suhteeseen. Isät ovat herttaisia papparaisia, jotka rakastavat eniten maailmassa tytärtään, joka on nuori aikuinen itsenäistymisen alussa. Eräs kaveri kerran totesi, että on niin ärsyttävää, kun joka elokuvaan sisältyy huudahdus: "Oi isä!".
Haha, tuo on niin totta : DD
 
Mic sanoi:
Mikkejä on niin monenlaisia (pakko puolustaa kaimaa ;)). Itsekään en juurikaan välitä modernista Mikistä. Varsinkin ne etsivä-jutut ovat sellaisia, jotka melkein hyppään yli.

Sen sijaan vanhat Mikki-animaatiot ovat aivan hulvattomia. Niissä Mikki on leikkisämpi ja joutuu ongelmiinkin. Niistä pidän paljonkin.

Ja kyllä vanhat Mikki -sanomalehtisarjakuvatkin menee. Vaikken muuten Mikistä pahemmin välitäkkään (en nyt vihaan, mutta ärsyttävä kaikkitietävyys ja täydellisyys uusissa sarjoissa on jotenkin... kuvottavaa).

Olen tässä lähiaikoina paljonkin perehtynyt vanhoihin (enimmäkseen -30-40 -lukujen, osakseen -50 -luvun) Mikki -sarjakuviin, niin legendaarisin Floyd Gottfredsonin, kuin muidenkin taiteilemana ja käsikirjoittamana.

Todettuani niiden olevan jopa hyviä (verrattuna tähän uuteen "kunnon kansalainen" -Mikkiin), aloin selvittämään enemmänkin asian laidasta ja yllättäen huomasin, että tarinoiden saatavuus on varsin huonoa luokkaa. Suomessa niiden julkaisemisesta on jo aikaa/niitä ei ole julkaistu ollenkaan, Amerikoissa niitä ei välttämättä ole julkaistu kuin joskus sanomalehdissä, suurin osa tarinoista on pilattu huonoilla värityksillä ja muuttamalla ruutujärjestystä "ahtamalla" ne normaalin kokoiseen sarjakuvalehteen tai -kirjaan. Tuo sai tietysti kaipaamaan esimerkiksi teossarjaa "Floyd Gottfredsonin kootut" tai muuta vastaavaa, mustavalkoisena, jättikirjoina.


Jasdril~ sanoi:
Psst. Semmoinen pikkumaininta tähän väliin, että Thlupua kutsutaan veljenpojiksi, koska se on suomentajan taannoinen moka, koska tuolloin ei Ankkain sukupuuta vielä ollut tiedossa. "Nephew" englannissa kun voi olla sekä siskon- että veljenpoika. Don Rosan sukupuu aiheesta on suhteellisen kattava, ja sitä mitä ei siinä suvusta lue, tuskin on tähänkään päivään mennessä tiedossa.

Tuohon sukupuuhun lisäisin vielä, että Don Rosan virallisessa sukupuussa (ei tuossa jonka Egmont on tuommoiseksi pakottanut tekemään, vaan siinä joka hänellä on omissa muistiinpanoissaan):

1. Touho Ankkaa ei ole, koska Touho "ei kuulu Barksin Ankka maailman hahmoihin."

2. Taavi Ankka (eng. Ludwig von Drake) on naimisissa Roopen siskon, Matilda McAnkan kanssa. Sukupuuhun tätä ei voitu laittaa, koska Taavi on Egmontin mukaan virallisesti kuollut ja hänen käyttönsä tarinoissa on kielletty (eli Rosa ei ole voinyt käyttää Taavia tarinoissaan). Huom. Touhosta poiketen, Taavi on esiintynyt yhdessä Barksin yksisivuisessa tarinassa.

3. Iines Ankka on Tupun, Hupun ja Lupun isän sisko. Tupu, Hupu ja Lupuhan kutsuvat välillä vanhoissa Barkseissa Iinestä tädikseen ja sukupuuta tehdessään Rosa, keskusteltuaan ensin Barksin kanssa, päätyi tuohon tulokseen. Kuulemma olisi sukupuuhunkin tullut näkyviin, jos tilaa olisi ollut. Joten Tupu, Hupu ja Lupu kyllä ovat veljenpoikia, Iinekselle nimittäin :)

4. Leenun, Liinun ja Tiinun äiti, jonka nimeksi Don Rosa hyväksyisi Donna Duckin (Iineksen varhainen muoto, joka mainittiinkin ensimmäisessä viestissä). Tietysti Donna Duck -niminen hahmo esiintyi yhdessä vanhassa Al Talieferron sarjassa, eikä hän tosiaankaan ollut Iineksen sisko, vaan Akun kilpakosija, onhan mahdollista (kuten vanhoissa Mikki -sarjoissa), että Donna Duckeja on kaksi. Kuten nyt esimerksi Mikki Hiiri -strippien kaksi Mortimer Mousea (Minnin setä ja toinen kosija Mikin lisäksi).

5. Yhdessä viimeisimmistä Barks -tarinoista, siinä hasussa Etelänmeri -sarjakuvassa Kaikkien aikojen merimatka (eng. The Not-so-Ancient Mariner) esiintyy Iineksen täti Drusilla. Toinen Iineksen täti, Matilda mainitaan Barksin tarinassa Kallioveistos (eng. Losing Face). Nämäkin kaksi tätiä ovat kanooniset Ankkojen sukupuuhun Barks/Rosa universumissa.


Todettava tietysti on vielä, että suosikki hahmoihin lukeutuvat Roope, Aku ja ankanpojat. Roope on erityisesti se suosikki "numero yksi". Mutta koska yleisesti ottaen pidän kaikista Barksin ja Rosan hahmoista (ja sarjoista) niin eipä taida olla valittamista Ankka hahmoissa.
 
Roope on kyllä melkoisen psykopaattinen henkilö, eikä näytä olevan niin nöpönuuka työaika/tai muittten lakien kanssa. Barksin/Rosan jutuissa Roope on mahtava, mutta näissä taskukirjojen ja akkarin tekijöiden käsissä yleensä jää hyvin arveluttavaksi hahmoksi.

Ankkalinnassa eniten minua häiritsee paikan valtava epäreiluus. Mikäli olet uhrina luonnonmullistuksessa/työtapaturmassa/onnettomuudessa joudut jouksemaan karkuun koko kaupungin asukkaita kohti Timbuktua tai muuta kaukaista paikkaa. Ja asukkaiden taipumus ryhtyä pahoinpitelemään vaikka keskellä päivää rääväsuista ankkaa.

Iines ja Mikki pääsevät myös minun inhokkilistalle. Toisaalta siellä on myös melkein kaikki muutkin Ankkalinnan olennot silloin kun joku muu kuin Barks/Rosa on puikoissa.

Mikistä tuli mieleeni eräs tarina jossa Mustakaapu teki parannuksen, Mikki epäili häntä alusta lähtien, mutta muut alkoivat uskomaan Kaavun tosissaan tehneen parannuksen. Kun Mikki paljastui olevan oikeassa ja Kaapu päätyi taas selliin oli Mikin perustelu (iloisella hymyllä höystettynä) "Minä arvasin ettei hän voisi tehdä parannusta". Jotenkin tarinan opetus jäi hieman epämiellyttäväksi.
 
Sukupuuhun tätä ei voitu laittaa, koska Taavi on Egmontin mukaan virallisesti kuollut ja hänen käyttönsä tarinoissa on kielletty (eli Rosa ei ole voinyt käyttää Taavia tarinoissaan)..

Miten tämä? Inducksin mukaan Taavi on esiintynyt ainakin vielä vuonna 2012... (Sinilakin viesti on vuodelta 2009.)

P.S. Mitä tulee aiempaan (mielenkiintoiseen) keskusteluun, kuulun itsekin vakaasti Aku-puolueeseen enkä yleensä ole voinut sietää siimahäntää. Poikkeuksen tekevät Anderville-tarinat Supertaskareissa. Onhan Mikki niissäkin pohjimmiltaan ärsyttävä oma itsensä, mutta jotenkin siedettävämmällä tavalla, koska on heitteillä oudossa ympäristössä.
 
Lopetin Aku Ankan tilauksen kymmenisen vuotta sitten. Päätös oli tietyllä tavalla raskas, sillä mulle tilattiin Aku ollessani vuoden vanha, ja lehti kuului elämääni erottamattomasti 35 vuoden ajan. Miksi lopetin tilauksen? Mielestäni tarinoiden (ja piirrosjäljen) taso oli laskenut liikaa. Mun Ankkalinnaani eivät kuulu kännykät, tietokoneet ja pahisten ylenmääräinen karmit kaulassa sinkoilu kera psykopaattisten ilmeiden. Siinä ei satunnaiset toivesarjat auta.

Täällä moni on ilmaissut inhonsa Mikkiä kohtaan. Nyky-Mikistä puhuttaessa komppaan: eihän tuollaista kaikkitietävää nenäkästä rottaa jaksa sympata. Mietin kerran ovatko toimittajatkin samaa mieltä, kun eräässä tarinassa Mikki taas kohteli Hessua alentuvasti ja saneli mitä tämän pitäisi tehdä, ja Hessun pään päällä leijui ajatuskupla "hanki numeroa isompi hattu tuohon pöyhkeään päähäsi".

Mutta varsinainen inhokkihahmo itselleni on Veli Ponteva! Kaikkitietävyydessään Mikin luokkaa, komentelee ja toruu veljiään ja käyttäytyy pilkallisesti ystävänsä isää (Sepe) kohtaan aina kun jotain menee tällä pieleen. Minun puolestani Sepe voisi vaikka syödä Veli Pontevan :knockout: päästäisiin ainakin yhdestä besserwisseristä eroon. Pientä ristiriitaa on myös Nallen hahmossa: toisaalta hän on aina nuijimassa Sepeä kartullaan kun tämä yrittää pyydystää porsaita, toisaalta itse ruokailisi varsin mielellään Veli Kanin kustannuksella niin että viimeksi mainittu olisi padassa.

Ärsyttävistä hahmoista Kroisos Pennonen on aina ollut jotenkin piristävä. Jollain lailla Kroisos on omaan makuuni hauskempi hahmo kuin Kulta-Into Pii.

Oma lukunsa on sitten Roopea piirittänyt Riitta Hanhi (joskus nimellä Maisa Hanhi) eli Hullu-Riitta, jota on nähty kai lähinnä taskareissa. Parhaimmillaan Hullu-Riitan yritykset valloittaa Roope ovat olleet niin päättömiä että olen meinannut käkättää itseni kuoliaaksi. Siinä on kyllä määrätietoinen naishahmo, ei voi muuta sanoa.
 
Mikin inhoajien klubi, here I come. Tosin sen verran annan myönnytystä, että tosi vanhat Mikki-sarjakuvat (joita meillä on kahden Mikki Hiiren kulta-aika -albumin verran) ovat hauskoja, ja olen tykästynyt myös taskareissa silloin tällöin esiintyviin tarinoihin, joissa Mikki seikkailee Andervillen huomattavsti Ankkalinnaan realistisemmissa kuvioissa. Andervillessä ei selviä vain olemalla ylinokkela Mikki, vaan siellä yksityisetsivä joutuu turvautumaan paitsi nyrkkeihinsä, myös muiden apuun.

Don Rosallahan (joka hänkään ei käsittääkseni pidä Mikistä) on muuten tapana kätkeä Mikki johonkin ruutuun kussakin sarjakuvassaan. Oma lempparini näistä on sarjiksessa krokotiilinmetsästäjä esiintyvä Mikin nahka, joka on pingotettu nahkurin talon seinälle kuivumaan =)
 
Tosin sen verran annan myönnytystä, että tosi vanhat Mikki-sarjakuvat (joita meillä on kahden Mikki Hiiren kulta-aika -albumin verran) ovat hauskoja,

Vanhat Murryn ja Gottfredsonin Mikki-tarinat jostain 30-40-luvuilta ovat tasollisesti ihan eri luokkaa kuin Aku Ankassa julkaistut tusinajutut. Kun olin pieni niin joissain vanhoissa jutuissa Jopi Jalkapuolikin vielä seikkaili toisinaan. Muistelisin lukeneeni jostain, että sodan jälkeen kun vammautuneita sotilaita palasi kotiin pilvin pimein ja raajarikkoa ei oikein sopinut enää esittää konnan roolissa (poliittinen korrektius ei ole uusi asia), niin sen lisäksi että puujalkainen Jopi muuttui kaksijalkaiseksi Pekaksi niin vanhoja tarinoita myös piirrettiin Jopin osalta uusiksi. Tälle viimeiselle väitteelle en kyllä ole sittemmin löytänyt mistään vahvistusta.

Ja sitten ihanan kamala Mustakaapu, olin 4-5-vuotiaana ihan varma että se asui mummoni asuintalon varastosyvennyksessä, jonka synkkä oviaukko pilkotti aina tummana käytävän varrella (no kai nyt pilkotti kun sinne piti laittaa valot erikseen). Yksin pihalta tullessani juoksin aina kovaa rappusiin sen kohdan ohitse enkä hiljentänyt ennen seuraavaa kerrosta, ennen kuin oli ihan varma ettei Mustakaapu enää ylettyisi kurkottamaan kimppuuni ja vetämään minua luolaansa. Äitini vei minut kerran katsomaan sitä syvennystä. Olin vähän ehkä pettynyt kun siellä olikin vain lastenvaunuja eikä missään näkynyt kaavunlievettäkään...
 
Husky sanoi:
Ja sitten ihanan kamala Mustakaapu,

Minulle oli suuri helpotuksen hetki, kun ensimmäisen kerran näin Mustakaavun ilman kaapuaan: tavallinen viiksiniekka roistohan se (tai ei ihan tavallinen, onhan Kaapu harvinaisen taitava alallaan).

Monet meistä näyttävät olevan täysin eri linjoilla kuin Walt Disney -vainaja itse. Hänhän inhosi kissoja ja sen vuoksi mm. Jopi/Pekka on oikeasti kissa, jota hiiri aina kurmottaa. Tämä tosin taitaa jatkua niin kauan kuin Disney-sarjakuvia maan päälle pullahtelee. Minkäs teet.
 
Minä muistan, kun pienenä ensimmäisen kerran näin Mustakaavun kasvot kirjastossa lukemassani valtavassa Minä, Mikki-sarjakuvakokoelmassa. Se oli suuri ahaa-elämys ja lähes järkytys: Mustakaavullakin todella on kasvot! Sitä kuvaa piti sitten esitellä kaikille kavereillekin: "Ootko nähny miltä Mustakaapu oikeasti näyttää?!?".

Nykyään Kaapu on lempparini Disney-sarjakuvien roistogalleriassa. Hänen rikostensa metodit ovat aina niin mielikuvituksellisia (kaksiulotteisena liikkuminen, myrskyjen manaaminen ja ties mitkä muut täysin fysiikan lakien vastaiset temput), että niistä kertovat tarinat menevät melkein fantasian puolelle. Lisäksi Kaapu itse on cool =)
 
Olen ymmärtänyt, että Mikki Hiiri olisi nimenomaan amerikkalaisten suosikki ja Aku Ankka suomalaisten. Mitähän tämä kertookaan kansanluonteista?

Lisään vielä, että Carl Barkisin ankkatarinat ovat ylivoimaisia, yksi suosikeistani on Aku pyromaanina (en nyt muista jakson virallista nimeä). :D
 
Kyllä se niin on että taskukirjoista luen ihan ekaksi Taikaviitat, sitten muut Ankkatarinat ja viimeisenä Mikin ja Hessun tarinat. Toisaalta uusissa taskukirjoissa Tuplanollan jotkut seikkailut on varustettu niin huonolla grafiikalla, että on jäänyt joku sen takia lukematta. Vanhat Taikaviitat ovat huomattavasti uusia tarinoita parempia. Aku ja Touho yhdessä ovat toisinaan niin rasittavia, että en tiedä voiko lukemista sanoa rentoutumiseksi. Ankkakolmosten sarjat ovat parhampia ja sudenpentuseikkailut.

Itsekin muistan hetken, jolloin näin Mustakaavun ilman kaapua. Hän oli jossain museossa maalamassa jotain taidetaulua (väärennöstä?) tai muuten vain ujuttaunut museoon, jotta voisi sieltä sitten yön tulle jotain vohkia. Siinäpä oikea älyveikko. Hän on muuten vähän saman näköinen kuin Mustan Pekan apuri, mikäs hänen nimensä nyt olikaan L....?
 
Eikös Mustan Pekan vakiapuri ole Rankku? Ja tyttöystävä tietysti Hertta, vaikka yllättävän monessa sarjakuvassa olen törmännyt myös siihen kuvioon, että Pekka onkin ihastunut Minniin =D

Fairy Talen mainitsemaan graafiseen ilmeeseen kiinnitän itsekin aika paljon huomiota. Se on myös yksi syy, miksi pidän Anderville-tarinoista, vaikka muuten Mikkiä dissaankin. Niiden värimaailma on niin viehättävän tummasävyinen perusakkariväritykseen verrattuna. Toisaalta pidän myös ihan vain sulavasta ja vauhdikkaasta piirrosjäljestä (plus Don Rosan pikkutarkasta piperryksestä), mutta en koskaan muista, ketkä ovat ne piirtäjät, jotka sellaisia tekevät. Akkareita selatessa huomio kiinnittyy kuitenkin aina niihin silmää viehättävästi piirrettyihin sarjoihin, ja ne tulee myös yleensä sisällöstä riippumatta luettua. Sitä kautta oikeastaan Mikin Anderville seikkailuihinkin tutustuin: visuaalinen ilme oli niin hyvä, että se houkutteli lukemaan Mikistä huolimatta.
 
Vaikka en Mikki- sarjakuvia saatikka hahmoa yleensä voi sietää, niin tykkäsin todella paljon aikanaan Aku Ankassa julkaistusta
César Feriolin Shambor- jatkosarjakuvasta. Siinä muistaakseni Mikki sai rannalla asuvalta kodittomalta kirjan,
joka siirsi yhtäkkiä hänet Shambor- nimiseen maahan auttamaan vastarintataistelijoita. Sitten siellä oli eeppinen Ukkoslintu (tjsp.),
josta löysin jopa kuvankin (joka ei kauhean eeppinen ole):

817943-thunderbird1.jpg

Muistelisin myös hämärästi että joskus ennen 2000-lukua julkaistiin Akkarissa Millenium- niminen jatkosarja,
jossa Aku, Mikki & kumppanit yrittivät kerätä jonkinlaisia taikapalloja ennen jotain pahisvelhoa ja sekin
oli mielestäni varsin hyvä.
 
Ylös