Kontu Se on hyvä paikka elää ja olla!

Doctor Who + Torchwood (+muut spin-offit)

Keskustelu huoneessa 'Elokuvateatteri', aloittanut Ksu, 26.09.2010.

1. Ksu

Ksu Hobitti

Doctor Who & Torchwood (+muut spin-offit)

Doctor Who on yksi Britannian tunnetuimmista ja ehdottomasti suosituimmista televisiosarjoista, mutta jostain syystä Suomessa se on ignoroitu lähes täysin! Torchwoodia (uusimman Tohtorin spin-off-sarjaa) sentään näytettiin 2 kautta, Tohtoria itseään vain yksi ainoa! Britanniassa Doctor Who ei ole vain scifi-fanejen sarja, vaan aidosti suosittu myös genre-fanejen ulkopuolella.

Mutta löytyykö Konnusta muita Doctor Who -faneja? Itse päädyin katsomaan Torchwoodin ensin, kaverin suosituksesta, ja sen jälkeen haalimaan itse pääsarjaa. Nyt on juuri aloituksessa 5.kausi, ja ainakin toistaiseksi vaikuttaa... no, vaikuttaa kuitenkin.

Ideahan sarjassa on se, että ajassa ja paikassa matkaava Tohtori päätyy erilaisiin aikoihin ja paikkoihin, yleensä ihmiskumppaninsa kanssa. Sarjan ensimmäinen inkarnaatio eli vuosina 1963-1989, jolloin Tohtori kävi läpi 7 eri hahmoa. Sarja aloitettiin uudestaan vuonna 2005, ja on jatkunut siitä asti (nyt menossa jo 3."uusi" Tohtori). Näyttelijä vaihtuu, hahmo pysyy periaatteessa samana, mutta jokainen uusi Tohtori on myös oma persoonansa.

Minä pidän siis Doctor Who'sta kovasti. Se on varsin hyvin käsikirjoitettua ja hauskaa viihdettä. Etenkin hahmot ovat yleensä oikein mieleenpainuvia. Erikoisefektit ovat joskus vähemmän erikoisia, mutta ei sekään haittaa. Torchwoodista pidin ehkä vielä hieman enemmän; se kun on Doctor Who'n hieman "vanhemmalle yleisölle" tarkoitettu sarja (eli siinä on seksiä ja enemmän väkivaltaa ja synkempiä teemoja... etenkin Torchwoodin 3.kausi on loistava mutta hyvin, hyvin synkkä.). Vanhempia (ennen 2005) Tohtoreita ei ole vielä tullut katsottua, mutta sekin on projektina tässä talven aikana.

Myös muita spin-offeja on viimeisimmästä Tohtorista tullut, tai siis lähinnä Sarah Jane Adventures, jossa Tohtorin aikaisempi matkakumppani, Sarah Jane, tutkii mysteereitä maassa. Siinä missä Doctor Who on "koko perheen" sarja, Torchwood "aikuisten", on Sarah Jane Adventures selvästi enemmän lapsille suunnattu. Sarah Janen seikkailuita olen nähnyt vain muutaman osan, eli siitä on vaikea sanoa yhtään mitään.

2. H

H Kontulainen

Jei, näistäkin topic, hyvä Ksu!

Doctor Whota en ole seurannut ja epäilen etten siitä pahemmin innostuisikaan...

Torchwoodin kolme kautta olen sen sijaan ja ne yllättivät. Jälleen kerran voisin aloittaa sen perinteisen nurinani pääosin huonoista SF-elementeistä mutta... Jätetään väliin.

Jostain syystä jaksot ovat silti kumman toimivia. Erityisesti mieleen muistuu parit jaksot hienoine kauhuelementteineen.

Ja kolmoskausi oli rautaa,
    vaikka loppuratkaisu 456:n häätämiseksi tulikin vähän turhan nopeaa ja Jackin pelastamiseen käytettiin useampi jakso.

Tykkäsin myös lopetuksesta ja odotellaan neloskautta (josta muistelisin lukeneeni?). Pitää vain toivoa, että
    Harkness on yhä kuvioissa
    .

3. Anewielh

Anewielh Kissaneiti Konnavahti

Täällä on katsottu tuo ainoa Suomessa näytetty kausi, ja pidin kovasti! Hankin sen jopa dvd:llekin. Jotenkin sitten kyllästyin odottelemaan muita jaksoja ja innostus vähän laimeni, joten en ole tullut etsineeksi netistä noita vanhempia tahi uudempiakaan tuotantokausia. Varmaankin tästä johtuen Christopher Ecclestonista on tullut minulle "se oikea" Tohtori :p Uudemmat naamat eivät tunnu ollenkaan omilta, mitä olen kuvia katsellut...

Pari kirjaakin olen hankkinut, taitavat olla lähinnä näiden uusien tuotantokausien mukanaan tuomia ne?

Ja Tardis olisi aika kätevä kone!

4. Ksu

Ksu Hobitti

Uusiin Tohtoreihin tottumisessa menee kyllä aina hetki... Minullakin meni pari jaksoa tottua David Tennanttiin aina yhtä ihanan Ecclestonen jälkeen, ja nyt - kun Tennant oli kuitenkin Tohtori aika pitkään - on ollut vaikeuksia sitten Smithiin tottua. Mutta uskoisin niin käyvän! :)

H: Myös meillä "kotona" oltiin sitä mieltä, että Tohtori ei varmasti innosta, mutta seuraksi katsottiin... ja sitten jäätiin koukkuun. Eli sille kannattaa antaa mahdollisuus, mutta kannattaa myös katsoa jaksot ihan järjestyksessä.

Torchwoodin neloskaudesta on tosiaan puhuttu, ja ainakin toistaiseksi vastaus tuohon Spoileriin on
    on
    . Viime vuonna Cardiffissa käydessä oli tosi hassu käydä katsomassa Torchoodin "sijantia". Siellä vieressä olevassa turistikeskuksessa oli myös paljon (VALTAVA spoileri Torchwoodin 3. kaudesta)
    "Save Ianto Jones"-flyereitä, ja siellä oli jopa kerätty rahaa johonkin lasten hyväntekeväisyyteen Ianto Jonesin "nimissä."
    Mikä oli aika söpöä.

5. Puolhaltia

Puolhaltia Hobitti

Oho, mitenkä sattuikin tällainen aihe tähän väliin. Katselin nimittäin ihan hetki sitten tuon uuden sarjan ensimmäisen tuotantokauden läpi, ja tykästyin kovasti koko konseptiin, ja tottakai myös superhauskaan Cristopher Ecclestonen näyttelemään Tohtoriin :D

Onhan Tohtorin seikkailut tosiaan tarinan aiheena varsin omaperäinen, joskin täytyy ihmetellä miten tätä ideaa on saatu pyöriteltyä parikymmentä vuotta. Luulisi, että ne jaksot ovat alkaneet toistaa itseään pahemman kerran. Toisaalta, kun matkustellaan ajassa ja paikassa koko universumin laajuudella, niin eihän siinä materiaali heti lopu :) Uuden sarjan ensimmäisellä kaudella saatiin jopa tarinalinjaa kuljetettua mukana kohtuullisen luontevasti, mikä oli aikamoinen saavutus. Visuaaliset efektit eivät ole olleet mitään huippuluokkaa, mutta sellaiset kosmeettiset viat olen valmis sietämään.

Sivuhuomautuksena voisin mainita, että löysin tämän sarjan lyhyen etsimisen jälkeen törmättyäni jossain päin nettiä kummaliseen sanaan "dalek". Selvisi, että tuo sana viittaa kaikkien aikojen pelottavimpiin avaruushirviöihin, jotka esiintyvät juurikin TV-sarjassa nimeltä "Doctor Who". Ja sen jälkeen olenkin tässä ihmetellyt, miten olen voinut välttyä näin erinomaiselta sarjalta tähän asti.

6. kielo

kielo Vieras

Tohtori Ketä on tullut itsellänikin katsottua yksi tuotantokausi. Nimenomaan se, jossa Christopher Eccleston :) Kovasti olen tykästynyt sarjaan ja tekisi mieleni katsoa sitä lisääkin, vanhempia että uudempia jaksoja. Ongelmanahan on se, että mistä niitä jaksoja saisi, ostaa kun en kehtaa(pihi minä).

Sarja on sopivan viihdyttävä ja mukaansatempaava, eikä siinä hifistellä liikaa niiden scifi-juttujen kanssa. Eli tämmöinen tavallinen pulliainenkin siitä ymmärtää ihan hyvin. Olisi kyllä mukava, jos Suomessakin päättäisivät näyttää lisää jaksoja ja mieluusti ihan ihmisten aikaan- ei se sarja imo ihan niin pelottava ole. Tosin täytyy kyllä myöntää, että erään Doctor Who:n jakson jälkeen olen kiertänyt mallinuket harviaisen kaukaa ja säpsähtänyt aina kun ovat huomaamattani tielleni sattuneet :D

Torchwoodia itselläni ei tosin ole tullut katsottua lainkaan.

7. Alassë

Alassë Vieras

Ah! Olin juuri tulossa tsekkailemaan tänne foorumille, että pakko tehdä Doctor Who'sta uusi topic jos sitä ei ole jo tehty, mutta löytyihän tämmöinen sittenkin! :3

Itse olen siis aivan himputinmoinen Doctor Who-fani (eli toisinsanoen "Whovian"), ja olen katsonut kaikki tähän mennessä julkaistut jaksot (seuraava tulee muistaakseni vasta tänä jouluna, ja se on jouluspeciaali 2010). Netistä minä niitä olen joutunut katsomaan, sillä kuten Ksu mainitsikin, Doctor Who on Suomessa melkein tuntematon sarja eikä sitä oikein TV:n puolella huomioida.
    Itse rakastuin sarjaan heti ensimmäisiä jaksoja katsoessani, sillä jokaisessa jaksossa oli niin paljon hauskoja repliikkejä, että en voinut katsoa jaksoakaan ilman että nauroin. Viime kesänä tuli sitten katsottua koko tähän mennessä ilmestynyt tuotanto loppuun.

Ja vaikka nyt viitoskaudella vaihtui taas Doctorin näyttelijä, ja Tennant tulee aina olemaan minun henkilökohtainen suosikkini, pidän hyvin paljon Matt Smithistä joka todellakin osaa hoitaa asiansa ja osaa muutenkin näytellä Doctoria juuri oikealla tavalla. :D

Torchwoodista en ole oikein jaksanut pahemmin kiinnostua, vaikka sitä katsoinkin muutaman ensimmäisen jakson ajan, lähinnä siksi koska Jack Harkness on siinä. Mutta ei se iskenyt minuun niin hyvin kuin DW.

Ja en ole vielä uskaltanut ostamaan Doctor Who'n jaksoja DVD:lle, ihan vain siksi koska pelkään niin pirusti että sen suomenkieliset tekstit pilaisivat kaikki hyvät vitsit.. Pitäisi varmaan etsiä jostain enkkuteksteillä varustettu versio. :'>

Huh, tulipas sekava viesti.

8. ThaLucie

ThaLucie Hobitti

Täältäkin löytyy yksi Whovian!
    Ja kunnia siitä, että olen hurahtanut sarjaan, kuuluu Alassëlle ja eräälle toiselle ystävälleni. (KIitos kaunis, en kadu hetkeäkään :D) Nämä kun pakottivat minut katsomaan ensimmäisen jakson. Ja sitten toisen. Ja sitten kerjäsinkin jo itse, että katsotaan lisää... Rakastin Ecclestonea, mutta kyllä Tennant vain vei sydämeni. Aluksi kyllä harmitti näyttelijän vaihto, mutta opin rakastamaan Tennantia Doctorina. (Tämä uusi taas ei ole oikein niin hyvin iskenyt. Monessa suhteessa Matt on oikein mainio, mutta jotakin siitä vain puuttuu, mitä Tennantilla oli...) Olen siis katsonut neljä "uudempaa" kautta ja puolivälissä viidettä.

Torchwoodiakin ollut tarkoitus katsoa, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi. Kunhan ehdin, niin varmasti siitäkin muutaman kauden katson.

Ja btw, Alassë; eikai Doctor Whota edes saa kuin enkkuteksteillä? Paitsi ensimmäisen kauden saa myös suomiteksteillä, mutta uudemmat on tuontitavaraa, ja niissä ei ole suomenkielisiä tekstejä.

9. Ksu

Ksu Hobitti

Omat DVD-boxini ovat kaikki enkkuteksteillä, tosin myös UK:sta ostettuja (tai ainakin Amazonilta).

This is relevant to our interests, eli miksi oikeasti pitää opetella kutomaan!

http://featherandfan.wordpress.com/2010/12/03/fo-extermiknit-extermiknit/

Itsekin odottelen seuraavaa jouluspessua ihan innolla. Hieman mietin pitäisikö pistää jo pre-orderiin, kohtahan sen pitäisi jo tulla. Ja 6.kaudella pitäisi olla Neil Gaimanin kirjoittama jakso! Taas paljon odotettavaa

10. Ares B

Ares B Antifilatelisti

Tunnustaudun sekä Tohtorin että Torchwoodin faniksi. Viitoskausi on näkemättä mutta tilaukseen menee kunhan hinta Amazonissa edes vähän laskee. Perheellisen on pakko nuukailla joskus. Vanhempaakin Who:ta on tullut muutama levy ostettua - ja latailtua :roll: .

Henkilökohtainen suosikkitohtorini on Tom Baker, tosin Tennant ja Ecclestone ovat siinä heti kannoilla. Hattu ja megalomaaninen kaulaliina yhdistettynä vähän viistoon huumoriin on lyömätön yhdistelmä, ja 70-luvun brittistudiotekniikka antaa jotenkin sellaisen, miten sen nyt sanoisi, eteerisen ilmapiirin joka lisää jännitystä jopa enemmän kuin nykyiset realistiset efektit.

11. H

H Kontulainen

Heheh, no näinhän siinä sitten kävi täälläkin... Kun asennoituu oikein DW on nerokas, hauska, kiinnostava ja ajatuksia herättävä.

Katsoin juurikin tuon vitoskauden jouluspesiaalin ja näin siinä kävi että koukutuin heti armottomasti. Ärsyttää vain että tuli itselleni tyypilliseen tapaan aloitettua katsominen väärässä järjestyksessä, ensin viides, sitten neljäs ja nyt on menossa kolmas kausi...

Tennant on mahtava mutta niin on kyllä Smithkin.

Loistavia ideoitakin näillä kyllä riittää... Ainoa joka oikeasti pistää ärsyttämään on se että Tohtorin pahimmat vastustajat ovat puhuvia roskapönttöjä (Dalekit) kun sarjassa on Weeping angelsien tapaisia pahiksia jotka ovat ehkä nerokkaimpia ikinä missään.
    "Don't blink."

Jees. Katsotaanpas seuraava. :D

12. Ares B

Ares B Antifilatelisti

Oi autuutta! MTV-Scifi alkaa taas pyörittää vanhaa Dr Who:ta 31.1. ja lähtee Tom Bakerin ensiesiintymisestä The Robot-tarinassa. Taas tuli käyttöä tallentavalle boksille!

13. Ahma

Ahma Hobitti

Mä rupesin katsomaan Doctor Whota lähinnä Torchwoodin innoittamana ja vaikka oon sittemmin vähän pettynyt Torchwoodiin, varsinkin sen kolmoskauteen, DW:stä on ehdottomasti tullut suuri rakkauteni kohde. Olen nähnyt vain uudet DW:t, koska niitä vanhoja on melko vaikea saada käsiinsä eikä mulla varsinaisesti ole rahaa ostella mitään dvd-boxeja muutenkaan. Tunnustaudun yhdeksi niistä, joille Tennant on se oikea tohtori.

Hieman avautumista Tochwoodin kolmoskaudesta:

Myönnän kuuluvani tuohon mainittuun "save Ianto" -porukkaan. Henkiin herättäminen olisi tietysti aika epätyydyttävä juonenkäänne, eli en mä niinkään sitä kaipaa. Kolmoskauden juoni oli muutenkin aika kädetön, joten se, että sarjassa oli vähän aikaa epäkonventionaalinen pääpari, oli hyvää vastapainoa sille. En osaa olla kovin toiveikas neloskaudenkaan suhteen, kun henkiin on jätetty sarjan alusta kaikkein paperinmakuisimmat henkilöt.

14. Steelsheen

Steelsheen peltiheekki

Minullehan kävi niin että vuosikaudet haaveilin alkavani Whota katsoa, mutta en kuitenkaan saanut aikaiseksi. Katsoin aikanaan ehkä ykköskauden ensimmäiset pari jaksoa joista en ihan tarpeeksi vakuuttunut (tilanne olisi varmaan ollut toinen jos olisin herännyt pari vuotta aiemmin kun ykköskausi tuli telkkarista tai ylipäänsä sarjaa olisi ollut täällä vähän helpompi nähdä) ja pari Tennant-jaksoa joista kyllä jo aloin vakuuttua, mutta kun se osittain silloisten olosuhteiden aiheuttama vaikeus.

Mutta sitten alkukesästä törmäsin tumblrissa Doctor Who -fandomiin, päätin että nyt tai ei koskaan ja sehän oli menoa sitten. Olen kohta kuutoskauden puolivälissä, erittäin sopivasti ottaen huomioon että kauden kakkospuolisko alkaa briteissä ylihuomenna. Olen myös todistetusti saanut ainakin kaksi ihmistä innostumaan sarjasta, vaikka ainakin toinen näistä oli ennakkoon jossain määrin skeptinen :D

Tohtoreista Tennant taitaa edelleen olla suosikkini, vaikka Smith on myöskin loistava. Pidin kyllä myös Ecclescakesta (wirn) vaikka ykköskausi tuntuukin tällä hetkellä vähän kaukaiselta muistolta.

(Ehkä Ylen ohjelmapolitiikasta kannattaisi kitistä Ylelle eikä täällä, mutta vaikka olen erityisesti Ykkösen ohjelmatarjonnasta tykännyt ajoittain erittäinkin paljon, niin sijoittelussa olisi roimasti parantamisen varaa. Tuntuu että kaikki minun mielestäni hyvät ohjelmat on tungettu johonkin keskiyöhön mikä lievästi hankaloittaa niiden seuraamista. Eikös Whotakin näytetty jossain Kakkosen myöhäisillassa, varmaan jotta hyvät katseluajat saatiin maalaiskomedioiden käyttöön. Ja sitten sarjaa ei osteta lisää koska sitä ei kukaan katso, hyvin jännä. Katsoohan tuota brittilapsetkin (ja on katsoneet jo vuosikymmeniä), tuskin se niin traumatisoivan pelottava on ettei voisi näyttää joskus ihmisten aikoihin. Vaikka toki painajaisaineksia on erityisesti kiitos Moffatin ihan tarpeeksi, se kaasunaamarilapsi oli ehkä pahin kaikista, itkevät enkelit ja Silence hyvinä kakkosina.)

Torchwoodia en ole katsonut, kuten en myöskään vanhempaa Whota, ainakaan vielä. Ehkä joskus kun aika ja viitsiminen sallivat.

15. kielo

kielo Vieras

Nyt olen katsonut Dr Whon 2000-luvulla filmattuja jaksoja enemmänkin, vielä olisi muutama ilmestyneistä jaksoista jäljellä. En muistanutkaan miten koukuttava sarja tämä on. Ja kuten aiemmassa viestissäni olen kirjoittanut, edelleen tekee mieli katsoa niitä vanhempia kausia, kunhan jostain saisin ne käsiini. Ehkä seuraavaksi alan seuraamaan Torchwoodia.

Pari kirjaakin on tullut luettua, kun sain ne lainaa siltä ainoalta ystävältä joka minut herra Huuhun tutustutti. Kumma, miten näin hyvään sarjaan ei ole useampi ihminen osannut törmätä. Pitänee alkaa mainostamaan enemmänkin. Tai ehkä tämä on sitten vähän sellaisten scifi- ja fantasia-nörttien oma juttu :)

Täytyy muuten tässä vaiheessa jo pyörtää puheeni Ecclestonista ja vaihtaa sittenkin suosikki-Tohtorikseni Tennant :D

16. kielo

kielo Vieras

Näin kesällä Ylen TV2 näyttää Doctor Whota peräti 41 jaksoa maanantaista keskiviikkoon klo 20.00.
    Ensimmäiset kolme jaksoa ovat jo päässeet pyörimään, mutta mukaan ehtii vielä jos sarjaan ei ole aiemmin tutustunut :)

17. douv

douv Kontulainen Vastuuhenkilö Suomen Tolkien-seura

Meillä on alettu katsella Doctor Whota TV2:n ansiosta. Aivan joka arki-ilta ei ehdi katsomaan, mutta onneksi katseluaikaa on Areenankin puolella riittävästi.

Aluksi avomussu oli epäileväinen mutta IMDB:n arvostelut ja ensimmäisen jakson nähtyään tempautui mukaan.

Eikös esityspäivät olleet ma, ti, ke ja to? Eli joka arkipäivä, paitsi perjantaisin?

18. Lehtokuusama

Lehtokuusama Lonicera xylosteum

Minäkin päätin liittyä tähän Doctor Whon katsoja joukkoon, sen verran sarjaa on tosiaan kehuttu. Ihan mukavalta vaikuttaa.
    Tosiaan ma-to on ainakin tämä ensimmäinen viikko näytetty.

19. Shacklebolt

Shacklebolt Kontulainen

Minä olen myös nyt katsonut, kun niin moni on tästä puhunut ja kehunut. Ihan hyvältä kyllä vaikuttaa ja kivaakin, että tulee neljänä päivänä viikossa niin eteneekin asia :)

Jos jää jaksoja välistä, niin nehän näkyy Areenasta.

20. kielo

kielo Vieras

Mi-tä! Eli siis torstainakin! Missähän minun silmät ja ajatukset ovat olleet, ei kyllä ole tullut torstaina katsottua vaikka kyllä se silloinkin näyttää tulevan. Kiitos tästä infosta, olimpa huolimaton tiedottaja ;)

Jaa somessa