Elämäntapamuutokset, ruokavaliot ja liikunta

Lindëalda

Hobiittinen
Tänään löysin syyn motivoitua nukkumaan, syömään ja liikkumaan kunnolla.
Minusta ei koskaan tule musikaalilaulajaa, ellen pysty laulamaan hengästymättä tanssiessani. Eli teen tässä nyt uudenlukuvuodenlupauksen, että syön, juon, lepään ja liikun sopivassa suhteessa tulevana vuonna. Myöskään fyssari ei voi koronasta huolimatta odottaa, koska epätasapainoisella, lukkiutuneella lantiolla ei tanssita. Polvet joutuvat sijaiskärsijöiksi eikä siitä tule yhtikäs mitään. Piste.

Hanna Kullanväärtti

Kontulainen
Suomen Tolkien-seura
Luin hyvän blogikirjoituksen, ja haluan jakaa sen myös tänne. Vaikka kirjoitus liittyy lähinnä painonhallintaan, niin mielestäni sitä voi ihan yhtä hyvin soveltaa muihinkin terveyttä edistäviin elintapoihin.

Lyhyesti: itsensä piiskaamisen ja rajoittamisen sijaan kannattaa ehkä mieluummin yrittää tehdä positiivisia elämänmuutoksia, sillä mukavat tavat todennäköisesti tulevat rutiiniksi nopeammin ja ovat pysyvämpiä. Ja yksittäisiin ongelmakohtiin tuijottamisen sijaan voisi ennemmin miettiä miten omaa hyvinvointiaan voisi parantaa laajemmin. Kun voi paremmin fyysisesti ja henkisesti, niin ongelmat saattavat hoitua siinä sivussa paremminkin kuin suuntamalla huomionsa ja voimavaransa ensisijassa niihin.

Lindëalda

Hobiittinen
Minulla on varmaan lihasmassan karkeasti arvioiden sellainen viisi kiloa ylimääräistä tällä hetkellä, ja vihdoinkin se alkaa hävitä pois. Olen syönyt säännöllisesti ja nähnyt vaivaa ruoan ja eväiden eteen. Olen ilokseni huomannut, että on mahdollista ottaa eväitä mukaan koko päiväksi ja elää niillä.
Vaikeaa on ollut syödä kolmen tunnin välein. Välillä on tehnyt todella pahaa, mutta kyllä se kroppa siihen tottuu. Ja on parempikin tottua. Syksystä tulee niin rankka, etten pärjäisi ilman säännöllisiä ruokailuja.

Fairy tale

Lapinorava
Nyt pitäisi saada hyvä rutiini tuohon iltaiseen venyttelyyn. Noin 10 minuutin päivittäinen venyttely on nimittäin auttanut nyt huomattavasti kireään tunteeseen jaloissa ja aukaissut lukkoja ja kireyttä auki. Tämän olen huomannut konkreettisesti kun olen tehnyt noita maastossa käveltäviä noin 10 kilsan lenkkejä. Lauantainen lenkki on nyt viimeisin eikä tullut mitään vaivoja ja kolotuksia. Vähän kyllä jännittää laittaa tähän kohta se lähemmäs 20 kiloinen rinkka lisäpainoksi, mutta ollaan siitä ennenkin selvitty.

Fairy tale

Lapinorava
Ehdin ennen vaellukselle lähtöä kysäistä Maylta miten kauan aktiivisuusranneke mahtaa mahdollisesti pelittää. Mutta oli kyllä surkea lopputulos, sillä vaikka minun rannekkeessani ei ole paikanninta (satelliittisijaintia) päällä, vai miten tuon nyt sanoisin, riitti virtaa rannekkeessa hädin tuskin kahdelle täydelle päivälle. Sain ainoan pätevän tuloksen ensimmäiseltä päivältä ja toisen päivän puolivälissä mittari ilmoitti että virtaa ei enää paljoa ole. En saanut edes toiselta vaelluspäivältä todellista loppulukemaa. Tuo eka päivä olkoon siis sellainen vähän suuntaa antava. Reissun jälkeinen väsymys on melkoinen. En nukkunut reissussa kunnolla ja rasitusaallot jaloissa pitävät hereillä, jos kesken yötä herää. Qohelet oli ostanut tällä välin rullausfoamin, joten nyt toki kelpaa venytellä kipeitä lihaksia. :grin:

Nyt palaan 7 viikoksi kevennetylle ruokavaliolle tarkoituksena jatkaa vähittäistä painon pudotusta. Kyllä tuossa kesällä ehdinkin jo syödä yhtä ja toista turhaakin (kuten vaikkapa kaksi jätskiä päivässä kun yksikin riittää). Tämä näin ikäänkuin yleisenä ilmoituksena, että olen "tilivelvollinen" johonkin suuntaan jotta päätöksessä on helpompi pysyä.