Elder Scrolls IV: Oblivion

Aldarion

Hobitti
En itse ole pelannut mitään aiempaa Elder Scrolls sarjaan kuuluvaa peliä, mutta olen kuullut kavereilta, että ainakin Morrowind on hyvä peli. Kuulin melko vasta, että sarjaan on tulossa uusi osa ja tutkin asiaa lähemmin www.elderscrolls.com sivuilta. Latasin muutaman videopätkän ja nyt olen koukussa. Aion todennäköisesti ostaa sen jos vain koneeni tehot sallivat.

Grafiikat Oblivionissa ovat loistavan näköisiä ja taistelut ovat omasta mielestä hyvin toteutettuja (ainakin siltä ne näyttävät :roll: )

Pitää varmaan ruveta päivittelemään konetta, koska peli vaatii varrmasti hyvin korkeat tehot jne.

Mitä mieltä itse olette tästä pelistä ja aiotteko ostaa sitä?
 
Kyllä, aikaisemman Morrowindin ja Oblivionista nähdyn trailerin perusteella se on pakkohankita :D.Tosin juuri nuo koneen tehot saattavat tulla vastaan, uusi näytönohjain ainakin täytyy saada, mutta anyway, jo edeltäjänsä on loistava peli, enkä usko että tämä jää huonommaksi koska siihen on lisäilty erittäin paljon uutta. Ja tuo grafiikka varsikin on erittäin hienoa, jossain haastattelusta luin että tekiät olivat seuranneet oikeiden metsien kasvua ja kehitystä tätä peliä varten.
Luultavasti vuoden parhaita pelejä...
 
Nyt on tullu sivuille lisää tietoa vehkeistä! odotuksen tunne on lähellä sitä tunnetta mikä pentuna oli jouluaattona ennen lahjojen avaamista :D



What are the PC system requirements?

Recommended:

* 3 Ghz Intel Pentium 4 or equivalent processor
* 1 GB System RAM
* ATI X800 series, NVIDIA GeForce 6800 series, or higher video card

Minimum System Requirements:

* Windows XP
* 512MB System RAM
* 2 Ghz Intel Pentium 4 or equivalent processor
* 128MB Direct3D compatible video card
* and DirectX 9.0 compatible driver;
* 8x DVD-ROM drive
* 4.6 GB free hard disk space
* DirectX 9.0c (included)
* DirectX 8.1 compatible sound card
* Keyboard, Mouse

Supported Video Card Chipsets:

* ATI X1900 series
* ATI X1800 series
* ATI X1600 series
* ATI X1300 series
* ATI X850 series
* ATI x800 series
* ATI x700 series
* ATI x600 series
* ATI Radeon 9800 series
* ATI Radeon 9700 series
* ATI Radeon 9600 series
* ATI Radeon 9500 series
* NVIDIA GeForce 7800 series
* NVIDIA GeForce 6800 series
* NVIDIA GeForce 6600 series
* NVIDIA GeForce 6200 series
* NVIDIA GeForce FX series
 
20. päivä tätä kuuta peli ilmestyy hyllyihin. Harmi etten hoksannut ennakkotilata ajoissa...

Jos haluaa tarkalleen tietää pyöriikö peli koneella vai ei, menkää seuraavaan osoitteeseen, valitkaa Oblivion listasta ja ajakaa testi.

http://www.srtest.com/referrer/srtest

Oma koneeni onneksi loistaa joka osa-alueella, joten ei tarvitse alkaa hikoilemaan.

Odotus on kyllä kova. Elder Scrollsin valinnanvapaus ja avoin pelimaailma ovat edistyneet Morrowindin ajoista aimo harppauksin. Hahmonkehityskin on liikkunut siihen parempaan suuntaan, jossa keinotekoinen ja epälooginen tasojärjestelmä on tavallaan käännetty entiseen malliin nähden päälaelleen ja hyvä niin. Seikkailutkin ovat muuttuneet yksinkertaisista luolastojen koluamisista monipuolisemmiksi. Hiiviskelykin toimii nyt oikealla tavalla, joten voin toteuttaa haaveeni Thief-pelien Garrettin uudesta inkarnaatiosta Cyrodilin kuningaskunnan varkaitten ruhtinaana.

TES Tool julkaistaan kuulemma viikko pelin jälkeen. En malta odottaa. Tekisiköhän sitä ensimmäisenä Cliffracer modin, joka spawnaa lopputtomat määrät näitä Morrowindin kauhuja pelaajan ihailtavaksi?
 
Haluaisin kovasti saada Oblivionin mutta meillä on surkea kone (ei edes tarvinnut tuosta Utum-Kodurin hommelista katsoa) :( . Katsoin koko päivän videoita pelistä ja himo vain suureni. Ja sehän tulee myös x-box 360:pille, mutta se maksaa liikaa. Jään siis vaan haaveilemaan pelistä.
 
No niin, nyt löytyy Oblivionkin hyllystä. Harmi kyllä oma koneeni ei täytä lähellekään Oblivionin laitevaatimuksia, mutta onneksi isovanhemmat on keksitty. Kirjustan tänne pelikokemuksia sitten kun olen enemmän pelannut. Manuaalin ahmin jo, ja jonkin verran selkeitä muutoksia Morrowindiin verrattuna on. Perus systeemi on kuitenkin edelleen lähes sama.
 
On se täyttä rautaa.

Perjantaina hain omaksi ja olen varmaan noin tusinan tuntia pelannut. Aloitin perinteikkäästi Redguard varkaalla, kun aikoinaan se oli ensimmäisenä hahmona niin Daggerfallissa, kuin Morrowindissäkin. Olen pärjännyt kohtalaisesti taisteluissa, koska attribuuteista suosin eniten Agilityä, Speediä ja Endurancea. Katana kourassa ja jousi selässä on hyvä edetä. Uudistetun sneak-mallinnuksen ansiosta hiiviskelykin toimii kunnolla ja siinä ollaankin itseasiassa aika lähellä rakastamaani Thief-pelisarjan systeemiä.

Tehtävää löytyy vaikka kuinka ja puhdas "mennään metsään" tyyppinen ex tempore seikkailukin on palannut juurilleen Morrowindin hölmön vaeltelun jälkeen. Pelimaailmasta kun voi löytää monenmoista kaivosta, temppeliä ja muuta. Lokikirjakin on saatu muokattua aidosti toimivaan kuntoon ja kartta, sekä aktiiviquestin asettaminen helpottaa suunnistusta entisestään, mutta ei liikaa. Itse joutuu vielä samoamaan paikalle, ellei kyseessä oleva sijainti löydy kaupungista. Ja radiant AI:n eli keinoälyn kanssa on ollut jo hupaa vaikka kuinka...

Sekä graafisesti, että äänimaailmaltaan peli loistaa kuin Oblivionin portti yössä. Ilmapiiri on parantunut mailin mitalla Morrowindiin verraten, joten peliin pystyy syventymään aivan eri tavalla. Ensimmäinen visiitti Oblivioniin oli sykähdyttävä kokemus. Ainoa valituksen aiheeni on käyttöliittymän konsolimaisuus inventaarion/et cetera osalla. Morrowindin malli toimi huomattavasti paremmin, koska kaikki oli esillä, eikä tarvinnut plarata sivulta toiselle. Tosin siihenkin tottuu, mutta vie aikansa.

Mitä tulee taitolistan karsimiseen, niin nyt ymmärrän täysin miksi esimerkiksi Short Blade ja Long Blade lyötiin yhteen Bladesin tittelin alle. Systeemi toimii paremmin, rajoittamatta hahmon varsinaisia kykyjä yhtään sen enempää. Kaikki olennaiset ovat tarjolla.

Oli miten oli... Mulkaisemalla loppuvuoden julkaisuja, voin valehtelematta sanoa, että tässä on vuoden peli numero uno.
 
AAAAGH!! Ja min cpu on liian vanha :cry:

Min säästän.. min säästän TUHAT euroa ja ostan sellasen myllyn.. että sitten pyörii.. nih.. ää..

Kertokaa toki lisää pelikokemuksia :D
 
Kaverin X-lootallahan tätä on tullut väännettyä ja pakko se on myöntää: I am hooked. Eeppinen, loistelias. Ja kunhan tässä oma X-loota hankitaan niin tämä peli ilmestyy siihen.

Ohjaus toimii yllättävän hyvin X-boxilla, mitä nyt vähän saa totutella ja välillä kompastelee. Ja ratsastaessa ohjaus on aika erikoinen, mutta toimii siitäkin huolimatta pienen totuttelun jälkeen.

Aloitin pelaamaan Dark Elf Battlemagella, mutta sitemmin päätin siirtyä Delf Assasiiniin. Tällä hetkellä en valintaani kadu. Tarkoitus olisi, assasiinille luonnollisesti, päästä Dark Brotherhoodin jäseneksi.

Ah, on se niin hyvä.
 
Minä päätin aloittaa perustylsällä Nord Knightilla, ja peliä on nyt tullut väännettyä sellaiset tusinan tuntia. Nykyisellä kokemuksella voi kyllä sanoa, että kyseessä on aivan loistava ja eeppinen roolipelikokemus, juuri sellainen mitä minunlaiseni ihminen kaipaa, joka ei ole kovin kiinnostunut netti mmorpg:stä. Ukkoni on pärjännyt riittävän hyvin, mutta haastettakin on löytynyt poikkeuksellisen paljon, kun luulisi kuitenkin että soturilla olisi melko helppo pelata. Ensin tahtoi hieman häkeltyä pelin avoimuudesta, ei oikein tiennyt mitä tekisi, mutta nyt siihen on jo tottunut ja tekemisen vapaus on ihanaa. :) Miinuksena voisi pitää konsolimaisuutta, jonka huomaa valikoiden epäkäytännöllisyytenä ja alueiden latausten yleisyytenä.

Tekniinkkapuolella pelillä on hyvät ja huonot puolensa. Itse pelailen siis peliä tietokoneella. Grafiikat ovat loistavia, ja peli skaalautuu kohtalaisen hyvin pienemmillekin myllyille. Kuitenkin suositusten mukainen kone olisi paikallaan jos haluaa nauttia pelin kauneudesta, ilman että taisteluista tai maisemaratsastuksesta tulee diashow. Oma koneeni (A64 3000+, 1Gig, Radeon 9600XT 128) pyörittää peliä 800x600 resolla ja medium asetuksilla ihan pelattavasti (20-30 fps), vaikka raskaimmissa kohdissa framerate saattaa tippua hetkellisesti 10:n tienoille. Ongelmana on tietysti jo hieman ikääntynyt näytönohjain, peli kaipaisi selvästi enemmän potkua siltä. Harmi vain ettei opiskelijabudjetti tällä hetkellä riitä päivittämään.. :( Lisäksi peli on kärsinyt koneellani ajoittaisista kaatumisista latauskohdissa. Ehkä nekin ongelmat liittyvät näyttikseen.
 
Enpä ole vielä pelannut (omani on tulossa Play.comista), mutta kaverilta kuulin jo pari negatiivistakin kommenttia kyseisestä pelistä.

Pahin moka kuulemma on pelaajan tason mukaan skaalautuvat hirviöt. Eli sen saman rotan tappaminen on yhtä vaikeaa tason 1 ja 20 hahmoille. Jopa vaikeampaa tason 20 hahmolle, jos ei ole nostanut tasojaan "oikein". Jos tämä on totta, se vie pahasti pohjaa peliltä koska kehittymisen tunnetta (että voi mennä vaikkapa koittamaan jotain vaikeaa luolastoa pari tasoa myöhemmin) ei pääse missään vaiheessa tulemaan.

Peliä vähän pidemmälle pelanneet voinevat kommentoida pitääkö tämä paikkansa. Taitaa jäädä peli pölyttymään modia varten alkukokeilujen jälkeen jos tämä on näin pahasti tyritty.
 
Nova sanoi:
Pahin moka kuulemma on pelaajan tason mukaan skaalautuvat hirviöt. Eli sen saman rotan tappaminen on yhtä vaikeaa tason 1 ja 20 hahmoille. Jopa vaikeampaa tason 20 hahmolle, jos ei ole nostanut tasojaan "oikein".

Täyttä kukkua. Rotta on aivan yhtä heikko olit sitten tasolla 1 tai tasolla 50.

Selitänpä ensin hirviöiden perustan.

Oblivionissa on "Level List" systeemi, jossa tasolistalla olevat olennot voivat syntyä eri paikkoihin. Jokaisella hirviöllä on lista luku, jota verrataan pelaajahahmon minimitasoon. Jos luku on sama tai alle, hirviön on mahdollista astua maailmaan. Tasolistat voivat olla asetettu joko A) satunnaisesti synnyttämään minkä tahansa hirviön joka on hahmon tasoa tai alle, tai B) synnyttämään hirviöitä jotka ovat lähinnä hahmon tasoa tai tämän yli.

Esimerkki yksinkertaistetusta tasolistasta:

1 Rat
1 Wolf
1 Deer
6 Timber Wolf
12 Mountain Lion
16 Brown Bear

Jos hahmo on tasolla 12 ja lista käyttää asetelmaa A, niin vastaan saattaa tulla yhtäläisellä todennäköisyydellä rotta, susi, peura tai vuorijellona. Karhulla on 0% mahdollisuus syntyä maailmaan, koska sen taso on hahmoa korkeampi. Listan asetelmassa B, vain vuorileijona voisi syntyä, koska se on lähinnä hahmon tasoa, silti ylittämättä sitä. Yleisin asetelma on tietenkin A.

Tasolista ei vaikuta millään tavalla hirviöiden attribuutteihin ja ne pysyvätkin aina staattisina.

Että näin. Sano kaverillesi, että säätää vaikeutta alaspäin jos kerta saa jatkuvasti turpaansa. Ilmeisestikään hän ei ole "hard core", kuten allekirjoittanut, joka nyrkkeilee huvikseen demonien kanssa. Olenhan miehinen mies ja Gold Coastin kauhu, kapteeni Karju itse.

Eriolin mainitsemista lataustauoista en oikeastaan kärsi lainkaan. Kyllähän niitä on, mutta koska pisimmätkin alueen siirrot tapahtuvat noin 4 sekunnissa, niin ei siinä pitkästymään ehdi.
 
Oblivion on ehdottomasti gottaget-listan kärjessä kunhan uuden koneen sitten joskus saan hankittua. Arvostelut ovat olleet sen verran ylistäviä. Tahatonta huumoriakin on peliin hiipinyt: jos murtaudut jonkun taloon keskellä yötä ja herätät nukkuvan isännän/emännän, voit keskustella hänen kanssaan ikään kuin mikään ei olisi vialla :grin: . Näin kertovat.
 
Papa Legba sanoi:
Tahatonta huumoriakin on peliin hiipinyt: jos murtaudut jonkun taloon keskellä yötä ja herätät nukkuvan isännän/emännän, voit keskustella hänen kanssaan ikään kuin mikään ei olisi vialla :grin: . Näin kertovat.

Ja näin myös on. Lisäksi voit toisinaan puhua vihollisellesi kesken taistelun :D
 
Kerrassaan erinomainen peli todellakin, jolla on tosin omat heikot hetkensä. Nappaa kuitenkin koukkuunsa kuin Rapalan vaappu kutuaikaan. Sekä tekemistä että lääniä riittää ja jos ei muu huvita niin erähengessä voi vaikka lähteä pariksi tunniksi samoilemaan metsiä, keräilemään kukkasia ja komppaamaan siellä täällä lojuvia luolastoja. Pelimaailma on tunnelmallinen ja toimiva eikä hahmonkehityskään ole mikään toivoton tapaus. Ehdottomasti yksi parhaista pelaamistani RPG:stä moniin vuosiin. Totuuden nimissä on kuitenkin sanottava ettei Oblivion yllä omasta mielestäni lähellekkään Arcanumin tasoa Fallouteista nyt puhumattakaan, mikäli roolipelejä lähdetään laittamaan paremmuusjärjestykseen.

Utum-Kodur sanoi:
Oli miten oli... Mulkaisemalla loppuvuoden julkaisuja, voin valehtelematta sanoa, että tässä on vuoden peli numero uno.
Ilmestymispäivä 13.4: Dragon Quest: The Journey Of The Cursed King ;) ... luulisi haastetta riittävän
 
Falloutit nyt kuuluvatkin omaan kategoriaansa, joka on; "Ne Muutamat Aidot Jeesus-pelit". Arcanum kävi lähellä, mutta sen tuhosi sekä käyttöliittymän, että grafiikan kummallinen sössiminen. Materiaalia ja ideoita oli kyllä vaikka muille jakaa.

Alcotle sanoi:
Ilmestymispäivä 13.4: Dragon Quest: The Journey Of The Cursed King ;) ... luulisi haastetta riittävän

Pessimisti ei pety koskaan.
 
Itse pidän pelistä kovin, sen jokainen osa-alue näyttää olevan kohdillaan ja pelaaminen tuntuu mahtavalta,Konetehoja peli tosin vaatii,itselläni on :

2 gigahertzin prossu
512mt ramii
Ati radeon x600

Näil tehoil ei töki ollenkaa kaupungeis,hieman sillonku juokset kaatosateessa karkuu vihollisii(sinäns ikävää,pari kertaa osunu nuoli takalistoo tökkimisen takii)kun ratsastaa kaupunkien ulkopuolella ja vihollinen hyökkää ja sitten myös yli 10 hengen tappeluissa.Mut kaikenkaikkiaan peli toimii iha ok ja voihan niit herkkui sit vähentää jos liikaa tökkii
 
Jahas. Noniin. Nyt päästiin itse asiaan. Vietin tuossa muutaman päivän maalla, ja tulihan sitä Oblivionia siellä tietysti pelattua.

Havoc Physics <3

Tuo fysiikkasysteemi (miten lienee kirjoitetaankaan :roll: ) on aivan mahtava. Se on vain niin siistiä kun voi käydä poimimassa seinästä juur ampumansa nuolen. Tai laittaa katosta ylösalaisin köydestä roikkuvan mätänevän ruumiin heilumaan tönäisemällä. Oblivion vain on niin aidon tuntuinen fysiikkamoottorin ansiosta! Myös esineiden heittely on sangen hupaisaa. Ansalangat on todella kätevä katkaista tarkasti heitetyllä esineellä ;).

Ja ne grafiikat! Ne vain näyttävät niin upeilta vähän huonommillakin koneilla. Minä muistin isoäidilläni olevan kohtalaisen hyvä kone, mutta muistini petti: Oblivion heitti grafiikka-asetukset automaattisesti "low" tasolle. Noh, tämä ei kyllä haittaa tahtia. Peli on nätti kuin sika pienenä, ja pyörii loistavasti ilman sen suurempia tökkimisiä. Latausajat eivät ole yhtään liian pitkiä minulle, hyvä vain että ehtii hieman rauhoittua pelin suhteellisen nopean tempon keskellä.
Minä ihan oikeasti pidin Morrowindin taivasta todella hienona, ja nättinä. Mutta Oblivionin taivas onkin sitten ihan oma lukunsa. Saa nähdä koskenko minä enää koskaan Morrowindiin, sen verran loistavaa tavaraa tämä Oblivion on.

Musiikki ansaitsee myös oman lukunsa. Pelin musiikit ovat jopa paremmat kuin Morrowindissa, ja se on paljon sanottu se. Musiikit luovat loistavaa tunnelmaa jo käynnistyksestä lähtien. Äänimaailma ansaitsee rispektiä muutenkin, kaikki kuulostaa varsin aidolta, ja dubbaukset ovat suorastaan mahtavat. Minä en millään voi vieläkään uskoa että kaikki npc:iden puheenvuorot on ihan oikeasti dubattu. Luulisi niiden vievän ihan julmetusti tilaa DVD:llä. Skill increasen ääneksi olisi kyllä voinut laittaa jonkin hieman rauhallisemman. Olin saada paskahalvauksen kun athletics ensimmäisen kerran nousi alun synkissä tunneleissa X_x.

Perus pelijärjestelmä on lähes sama kuin Morrowindissa, joten siihen en sen pahemmin puutu. Minua vain harmittaa se, että Major Skillejä saa Oblivionissa vain 7, kun Morrowindissa vastaavien määrä oli 10. Onhan Oblivioniin tottakai myös hieman yksinkertaistettu taitovalikoimaa, mutta silti siellä on niin monta jotka ehdottomasti haluaisi. Itse yritän aina tunkea samalle hahmolle miekkailutaitoa, jompaakumpaa panssarityyppiä, securityä. sneakia, destructionia, alkemiaa, puhetaitoa ja vielä acrobaticsia ja/tai athleticsia. Näiden lisäksi ei jää yhtään tilaa ns. ylimääräisille ja kuitenkin hyödyllisille taidoille, kuten armorer, block, marksman (Jousiammuskelu on vaan niin kivaa, mutta ilman lähitaistelutaitoa on vähän hankalahko elää), muita taikuuden lajeja, mercantile jne jne. Minä myös purnaan valikon konsolimaisuudesta, Ymmärränhän minä sen, että x-box 360 pelaajiahan tässä on ajateltu, mutta silti. Olisiko ihan oikeasti ollut niin suuri vaiva tehdä sen verran eroavat versiot, että menut olisi saatu Morrowindin menuiden kaltaisiksi? Toimiihan tuo ihan hyvin noinkin, mutta Morrowindia hyvin paljon hakanneena vaatii kyllä paljon totuttelemista tuo systeemi.

Ensimmäiseksi hahmoksi tein Wood Elfin custom classilla. Major Skileiksi valitsin Marksmanin, Light Armorin, Securityn, Sneakin, Destructionin, Athleticsin ja Alchemyn. Olen huomannut että jousella on ihan oikeasti kätevä ammuskella. Ei ota itse juurikaan vahinkoa kun tappaa kaikki ennen kuin ne ehtivät edes lähietäisyydelle ;). Nojuu, peli on alkanut ihan mukavasti. Taidan kyllä aloittaa pelin uudestaan alusta, ja tehdä vähän erikoistuneemman hahmon. Vaikka varkaan Blade skillillä :).

Yleisarvostelussa kyllä pienet virheet ovat ihan oikeasti pieniä, eivätkä laske pelin tasoa juuri lainkaan. Peli nousee minun arvossani ehdottomasti parhaaksi peliksi ikinä. Se Vain On Niin Mahtava!
 
Oblivioniinhan on jo julkaistu useitakin valikoiden konsolimaisuutta edes hiukan poistavia modeja, yksi itsekin näppäräksi havaitsemani löytyy täältä: http://btmod.beider.org/

Oblivionin Collector's Editionin ostaneena (kyllä, luottamukseni pelin laatuun oli kyllin suuri) täytyy hehkuttaa peliä. Grafiikat todellakin ovat lähes henkeäsalpaavat, ja pelatessa ymmärtää kyllä astetta kovemmat konevaatimukset. Oma koneeni on hiukan alle suositusvaatimusten, mutta pienellä asetusten hienosäädöllä peli toimiikin lähes sulavasti. (En tosin voinut olla jättämättä pois paria silmänkarkkia, vaikka sitten suorituskyvyn kustannuksella :p)

Havok-fysiikoiden mukaanottaminen tosiaankin tuo pelimaailmaan elävyyttä Morrowindiin verrattuna, ja kun tähän yhdistetään vielä se, että kaikkien NPC-hahmojen puheet on dubattu, niin on hankala enää elävämpää pelimaailmaa kuvitella. Puheenaiheita keskusteluissa onkin Morrowindiin verrattuna melko lailla vähemmän, mutta ymmärtäähän tuon.

Moitteet ovat omasta puolestani harvassa, koska, kuten jo alussa mainitsin, valikoiden konsolimaisuutta olen jo saanut karsittua vähemmäksi. Vaikka totta puhuen parempikin voisi vielä olla.

Vihollisten skaalautuvuus onkin kyllä oma juttunsa; maantierosvot, joilla on parhaimmillaan lasi- ja daedric-tasoista vermettä käytössä kummastuttavat hiukan, mutta ei tuo silti pelielämystä haittaa. Hankaluudesta en valita, sillä jos peli tuntuu ihan liian haastavalta, asetuksista löytyy pelin vaikeustason muuntelua varten oma säätimensä (jota emme tietenkään käytä kuin äärimmäisissä tilanteissa hyvin hienovaraisesti :wink:)

Oma hahmoni on hiukan Assassin-valmisluokasta muokkailtu Nord Ranger, tällä hetkellä 27-tasoinen hiiviskelijä.

Kaiken kaikkiaan sanoisin yhdeksi parhaista pelaamistani peleistä; pitkästä aikaa sellainen peliostos johon kuluneiden rahojen en koe menneen hukkaan.
 
Ylös