Entit ja entvaimot

Jokunen vuosi sitten siteerasin itse tässä samaisessa topiikissa Tolkienin kirjettä, jossa hän antaa jokseenkin pessimistisen kuvan enttien mahdollisuuksista löytää vaimojaan.

Toivottavasti Vohobitti saa kuitenkin käsiinsä Ithilien-teorian esilletuojan ja voi kertoa meille tarkempia tietoja siitä.

Enteistä ei Silmarillionissa mainita juuri mitään (mitä nyt ohimennen kerrotaan heidän annihiloineen Doriathia hävittämästä tulleet kääpiöt jotka Beren oli jo peitonnut (s. 296). Tämä vaitonaisuus johtuu kai lähinnä siitä, että entit tulivat mukaan legendariumiin vasta Tarua kirjoitettaessa eivätkä niin ollen ehtineet saada kovin paljon jalansijaa Kolmatta Aikaa varhaisemmissa tapahtumissa.
 
Minä ainakin itse kuvittelen että entvaimot lähtivät ruskeilta mailta Rhunin järvelle, ja sieltä vielä idemmäksi :roll:
 
Minuakin on usein mietittättynyt, mitä entvaimoille on tapahtunut? Ja oliko se Samin serkku Halin näkemä jalava entvaimo kenties?

Nämä asiat pohdituttavat mieltäni, ja uskon että Keski-Maassa on vielä entvaimoja. Varmaan käy niin, että kun entit ja entvaimot ovat menettäneet kaiken he tapaavat taas toisensa kuten on ennustettu ja Puuparta kertoi Merrille ja Pippinille. :wink:
 
HAL luultavasti näki entvaimoja etsivän entin. Jos entti olisi entvaimon löytänyt, HAL olisi saanut selvää heidän puheestaan, vaikka välissä olisi ollut äänieristetty lasi. (Viides lainaus teille jotka ette katso yleissivistäviä elokuvia)
 
Kaikista maailman olemassa olemattomista HALeista Hautautuneiden Alueiden Lainvalvonnalla olisi ehkä parempaa tietoa. Mutta mitä tulee Swordon mainitsemiin liikkuviin jalaviin,

täällä ja edellisissä viesteissä niistä on ollut puhetta. Valitettavasti JRRT tuskin tarkoitti niitä enttihavainnoksi.

Onodologiassa kilpailee selvästi kaksi koulukuntaa, pessimistit ja optimistit. Itse olen alkanut kallistua pessimistien puolelle. Vasta sitten, kun ovat kaiken menettäneet...
 
Tik sanoi:
Toivottavasti Vohobitti saa kuitenkin käsiinsä Ithilien-teorian esilletuojan ja voi kertoa meille tarkempia tietoja siitä.

Tällaisen viestin sain kysyttyäni asiasta tarkemmin:

Kahden tornin toisessa kirjassa, kappaleessa ”yrttejä ja jänispataa” esiintyy lausahdus “Ithilien, the garden of Gondor now desolate kept still a dishevelled dryad loveliness...”

Parilla sanalla on kaksi merkitystä ja lingvistikkona Tolkien oli taatusti siitä tietoinen.

DRYAD = Female tree spirit, a tree nymph (käytetään usein yleisterminä ja kuvaennollisesti, mutta merkitsee myös itse asiaa.)
DESOLATE = EITHER devoid of inhabitants and visitors OR joyless, disconsolate, and sorrowful through or as if through separation from a loved one {a desolate widow}, showing the effects of abandonment and neglect
KEEP (verb) = EITHER to stay in accord with, to stay or continue in OR to cause to remain in a given place, situation, or condition, to continue to maintain

Lause “Ithilien, the garden of Gondor now desolate kept still a dishevelled dryad loveliness...” voidaan siis kääntää kahdella tavalla.

Suomennos kahdessa tornissa : “Ithilien, Gondorin puutarha, nyt asumaton mutta silti entisellään, suloinen kuin hajahapsi metsänneito.”

Websterin nettisanakirjaan nojaava käännös sanojen desolate, dryad ja to keep toisia merkityksiä käännökseen käyttäen. ”Ithillien, Gondorin puutarha, nyt eron tähden iloton, yhä piti luonaan puuttarien hajahapsista suloa.”

PS. Dishevelled = EITHER to loosen and let fall (hair or clothing) in disarray, OR to throw into disorder or disarray. (Tässäkin olen näkevinäni mahdollisuuden kaksoismerkitykseen, mutta ehkäpä ei kuitenkaan.)
 
Epäilen kuitenkin vahvasti. Se että Tolkien käyttää antiikin mytologiasta peräisin olevaa sanaa <i>dryad</i> viittaa mielestäni ennemmin siihen, että kyseessä on tosiaankin vain kuvakieli: Ithilien oli suloinen kuin ruokkoamaton dryadi.

Jos hän olisi puhunut entvaimoista, olisi odottanut jotakin germaanisempaa.

Täytyy muuten sanoa, että Juva on suomentanut lauseen todella kauniisti.
 
Olen tainnut lukea jostakin jotain että entit olisivat hävinneet kokonaan neljännellä ajalla. Itse ajattelen asian sillä lailla että entit ja entvaimot löysivät toisensa ja lähtivät jonnekkin missä voisivat elää rauhassa. Siellä paikassa, missä nyt onkaan, olisi paljon enttejä, entvaimoja ja tientenkin enttisiä.
Olen siis aika optimistinen asian suhteen. Tai voihan olla että he ensin menettivät kaiken ennen kun löysivät toisensa, niin kun monet teistä näyttävästi ajattelevat., mutta minä ajattelen että he tavallaan saivat sen myös takaisin ja pystyivät aloittamaan alusta.^^
 
David Dayn Tolkienin maailmassa enteistä kerrottaessa mainitaan lopussa, että enttien vähäisestä määrästä johtuen olisivat ne olkisivat kadonneet Keski-Maasta Neljännellä ajalla. Itse en usko, että entit olisivat kadonneet koko maailmasta, vaan niitä olisi vielä muilla mantereilla ja ehkä vielä Keski-Maassa, jossain Haradin metsissä.

Kysymys: oliko Vanha Halavaukko ja kumppanit olleet huorneja, ja jos olisivat, olisiko Tom Bombadil silloin korvannut entit Vanhassa Metsässä, kun mitään entin tapaisia ei siellä kerrottu olevan?
 
David Dayn maailma ei ole täällä kovassa kursissa eikä se kelpaa lähteeksi. Ikävä kyllä monet asiaa vielä tietämättömät ovat saanet monia kerettiläisiä ajatuksia siitä. Vain paikoin kaunis kuvitus antaa koko opukselle olemassaolon oikeuden.:evil:

Nazg: Jos huorni käsitetään puhuvana puuna, eli narnialaisittain puuna jolla on tietoisuus tms, niin kyllä, Vanha Halavaukko kumppaneineen olivat huorneja. Kaiketi puulla ei tarvitse olla enttiä voidakseen olla huorni. (Päivän kysymys: kumpi oli ensin, huorni vai entti?) Sehän vain tarvitsee jonkin uteliaan haltian opettamaan sen puhumaan. Mitä Tomppaan tulee, niin kyllä hän esitti Vanhassa Metsässä melko samanlaista roolia kuin Puuparta ja muut entit Fangornissa. Toisaalta piti mätiä puita aisoissa, toisaalta suojeli metsää ulkopuolisilta (lähinnä kai kääpiöiltä ja ihmisiltä). Kolmannella Ajalla toiminta taisi painottua lähinnä tuolle ensimmäiselle tehtävälle.

Huorni on muuten todella kaunis erisnimi. Mistä Tolkien sen oikein repäisi? Entä entti? Varmastikaan J.R.R.T. ei olisi tehnyt mitään sellaista kuin keksinyt nimen joka *gasp* ei tarkoittaisi mitään muinaisgootilla tai alkusaksilla!!!
 
Miten huornit sitten käyttäytyisivät ilman enttejä, olisiko niiden keskuudessa silloin anarkiaa; esim. hyökkäilisivätkö ne lähikylien ja satunnaisten matkalaisten kimppuun, kuin mikäkin örkkilauma, vai eivätkö ne päästäisi ketään metsiin liikkumaan?
Miten entit ylipäätään vaikuttavat huorneihin, vaikuttaako enteissä asuva "henki"(?), tai jokin muu niihin?
 
No, tuskin huornit ihan villiintyvätkään ilman enttejä. Miksi viliintyisivätkään? Eivät ne ole luonnostaan pahoja kuten vaikka örkit. Ne ovat vain älykkäitä puita. Niillä on tunteet ja ajatukset, ja ne muistavat ja haaveilevat. Luulisin että niillä on jonkinlainen omanlainen ''yhteiskuntajärjestys''. Edes jonkinlainen nokkimisjärjestys. Olihan Halavaukko Big Boss Vanhassa Metsässä. Ja Tolkienin kirjeissä (jonka olen myynyt, ah ja voih) on lyhyt maininta hobittien ja Metsän epäsovun alusta. Pettääkö muistini vai oliko puilla pystyssä jonkinlainen rituaali tai juhla, jonka hobitit tulkitsivat hyökkäykseksi ja polttivat viattomia puuparkoja.

Tietysti huornitkin voivat olla agressiivisia, jos vaikkapa niiden metsää on kaadettu. Hitto, minäkin olisin vihainen jos joku tulisi ja kaataisi siskoni kirvellä maahan ja pistäisi jalan nuotioon ja jättäisi loput mätänemään. Vihaiset huornit vailla enttiä (tai Tomia) voisivat olla aika pelottava ilmestys. Kuin jostain Kingin romaanista. Tietysti täytyy ottaa huomioon se, että huorneja on ''eriasteisia''. Toiset ovat vilkaampia ja eläväisempiä ja toiset uneliaampia ja puumaisempia. Joukko eläväisiä huorneja voisi suorittaa kostoiskuja vaikka läheiseen kylään (kuvittelee puun ajavan takaa ihmistä....), ja uneliaampi voisi tehdä kiusaa kohdalleen sattuneelle/houkutellulle ihmiselle vaikka pudottelemalla oksia tai estämällä etenemisen.

Luulisin enttien vaikuttavan huorneihin ihan samalla tavalla kuin paimen vaikuttaa lampaisiin: lampaat hyväksyvät paimenen auktoriteetikseen ja suojeliakseen. Oletteko nähneet Välimeren tai Lähi-Idän alueella lammaspaimenta, joka kulkee laumansa edessä ja lampaat seuraavat ihan kiltisti, ilman että niitä täytyy ajaa takaa tai pelotella? Luulisin enttien ja huornien suhteen olevan melko samanlainen: läheinen kiintymys- ja kunnioitussuhde. Puuparta ja muut entit puhuvatkin puista hyvin hellästi.
 
Valië Nienna sanoi:
Huorni on muuten todella kaunis erisnimi. Mistä Tolkien sen oikein repäisi? Entä entti? Varmastikaan J.R.R.T. ei olisi tehnyt mitään sellaista kuin keksinyt nimen joka *gasp* ei tarkoittaisi mitään muinaisgootilla tai alkusaksilla!!!
"Ent" on muinaisenglannin "jättiläinen", taustoja löytyy muistaakseni ainakin Wikipedian Ents-artikkelista. "Huorn" taas on sindaria, ja sen etymologiaa koskevia muistiinpanojakin on hiljattain julkaistu, mutta kuulopuheiden perusteella vaikuttaisi olevan kyse hätäisestä raapustuksesta, jossa Tolkien heitteli ilmaan eri vaihtoehtoja (koirapuu haukkuva/ääntelevä puu sydänpuu henkipuu puhuva puu?). Kontuwikin Huornit-artikkelissa on jokunen lisätietolinkki.
 
Tämä entti/entvaimo kysymys on aina hankala. Entit ovat suosikki "rotuni" Keski-Maata käsitelevissä teoksissa, ja monet enteistä lukeutuvat myös suosikki hahmoihini. Mutta kysymyksellä on luultavasti niin monta vastausta kuin on kysyjääkin.

Minä olen aina ajatellut, että entvaimot eivät kuolleet kun he katosivat. Mielessäni näen asiat niin, että he vain pakenivat kaummille maille (Itään ja etelään) ja ovat liian kaukana, että entit heidät voisivat löytää. Tosin mielestäni enttejä voi olla ympäri Keski-Maata, en pidä sitä mitenkään mahdottomana. Kenties heitä kaukana idässä, ainakin aikanaan, vaelteli. Ja tämä ennustus "Mutta ennustettu on, että se voi tapahtua vasta sitten kun olemme molemmat menettäneet kaiken mitä meillä nyt on", minun mielestäni se meinaa sitä, että kun kaikki metsät on hakattu Keski-Maassa maan tasalle, ja kaikki puutarhat tuhottu, vasta sitten voivat he kohdata. Ja koska Keski-Maassa ei enää mitään olisi, he lähtisivät länteen, etsisivät sitä "parempaa" maata.

Ja tämän käsityksen takia uskon, että entit ja entvaimot aikanaan vielä kohtaavat. Kun on kulunut kaun aikaa, todella kaun. Ja kenties sitten vielä nähtäisiin enttisiäkin? Kuka tietää.
 
Sinilakki sanoi:
Minä olen aina ajatellut, että entvaimot eivät kuolleet kun he katosivat.

Minusta asia on niin että kun entvaimot hävisivät (tai niinkuin puuparta sanoi, entit "kadottivat" heidät) niin he menivät (kuten Sinilakki sanoi) itään ja etelään etsimään reheviä puutarhoja hoidettavakseen, mutta kun he eivät kaukaisiltakaan mailta niitä löytäneet, heistä tuli "puumaisia", eli he pikkuhiljaa muuttuivat puiksi ja unohtivat olevansa enttejä.

Tämä on minusta sinäänsä suuri menetys, sillä olivathan entit aika huima näky ja myös vanhimpia olentoja joita noihin aikoihin eli. Ja lisäksi olisi kiva lukea joskus "pikku enttisistä". Mutta koska ne entvaimot menivät ja hävisivät, emme saa koskaan nähdä sitä kauan odottettua Puuparta junioria. :(
 
Kysymys: Miten vanha Puuparta oli, kun Merri ja Pippin kohtasivat hänet?

Laulussaan hän kertoo vaellelleensa Beleriandin mailla (ellei sitten vain laulu ole vanha, mitä en kuitenkaan usko), joten hänen täytyy olla syntynyt (tai saapunut Yavannan kutsumana henkenä Keski-Maahan) Esiajalla. Toisaalta hän sanoo (Kaapuhemmo, s. 411), että "tässä maassa [Fangornissa] on syviä laaksoja, joista Pimeys ei ole koskaan hälvennyt, ja puut ovat vanhempia kuin minä." Sekään ei vielä paljon auta, koska emme tiedä, miten vanhoja mainitut puut olivat. Joten kysymys jää ainakin minulle auki.
 
Olen myös muutaman kerran miettinyt Puuparran ikää ja yrittänyt sitä selvittääkin käytössäni olevista lähteistä (TSH ym.), mutta laihoin tuloksin. Keskeneräisten tarujen kirjan loppuosan hakemistossa on lyhyt maininta, että Puuparta oli enteistä vanhin ja Fangornin metsän vartija. Tuon perusteella päätin, että hän ikivanha ja on saanut vartiointitehtävänsä jo aikojen alussa.

Ikivanha ei valitettavasti ole kovin tarkka käsite jonkun ikää määritettäessä, mutta pitääkö kaikesta aina saada niin tarkka tieto?
 
"From the dawn of our species man's been blessed with curiosity."

Kyllä pitää. Sitä väkisinkin miettii, mitä ei tiedä. Itse olen aina nähnyt Puuparran sinä ensimmäisenä enttinä, jotka asetettiin Ossiriandin(?) metsiin aikojen alussa. Aikoina, jolloin orava pystyi pomppimaan Vanhasta Metsästä aina Rautapihaan [ainakin niille seuduille päin, eihän Rautapihaa ollut vielä silloin. :p] saakka. Mutta mitä taasen olen miettinyt on se, miten Puuparta lopulta päätyi Fangorniin? Jossain teoksessa, TSH varmimmin, hän itse kertoi taruaan laulun/runon muodossa, mutta siitä en sen enempää muista.
 
Ylös