Enya

Enyan musiikki on tosi kaunista. Sopii todella hienosti just sormusten herraan (ku eiks se oo just se nainen joka laulaa May It Been?). Sillä on niin kaunis ääni, semmonen vähän niinku haltiamainen...musta...ainaki.. :roll:

Laululintu sanoi:
Itse en ole Enyalta ikäväkseni vielä kuullut muuta kuin The Memory of Trees:n sekä tietysti May It Be:n, mutta pudän hyvin paljon, ja joku levy olisi tarkoitus ostaa piakkoin.

Se, että Enya soittaa itse kaikkea oli kyllä aikamoinen yllätys... Todella lahjakas nainen, täytyy tosiaan myöntää.

Enyan kotisivuilla tosin taidettiin tämän naisen pituudeksi antaa 158 cm. :p

Oho! En tiennytkään että se on niin lyhyt!?? Mähän ohitan sen kohta itekki! (No en ny ehkä ihan viä, mut kohta). Enkä sitäkään tienny et se soittaa kaiken itte. Juu kyllä on pakko myöntää että on lahjakas nainen... :shock:

Ei kahta peräkkäistä viestiä, kiitos. Ereine
 
elfi sanoi:
Leleth, ainakin miten minä tämän ymmärsin niin uusi levy on tulossa, mutta sen ilmestymispäivää ei tiedetä (tämä siis on varma tieto). Levyn nimestä en ole varma, mutta uskoisin sen olevan tuo Sumiregusa tai Wild Violet.

Tämän luettuani innostuin jo hetkellisesti aika lailla. Vaan kun tässä taannoin eksyin muissa asioissa Enyan kotisivuille niin johan alkoivat odotukset rapista. Kyseessähän oli ilmeisesti jonkin sortin moka Japanin suunnalta. Enya siis oli tehnyt biisin johonkin paikalliseen mainokseen, jonka seurauksena Japanin pään levy-yhtiö oli alkanut mainostaa tulevaa levyä. Tämä siitä huolimatta, että Enya kumppaneineen ei ole ollut aikeissa julkaista mitään lähitulevaisuudessa.

Täytyy kyllä sanoa, että en panisi ollenkaan pahakseni, vaikka uutta materiaalia pikku hiljaa ilmestyisikin. Niiden kymmenen vuoden aikana, joina olen Enyaa kuunnellut, on julkaistu kokonaiset kaksi uutta albumia, joista toinen juuri silloin kymmenen vuotta sitten. Vaikka silti, hyvää jaksaa kyllä odottaa.
 
NYT SE ON ILMESTYNY!!! Enyan uusin levy...amarantine nimeltään...en ole vielä saanut käsiini, mutta heti maanataina aion kyllä syöksyä levykauppaan sellasella apinan raivolla että oksat pois...en tiennyt ilmestymisestä mitään, kunnes eräs armas hollantilanen tuttni ilmoitti että hänellä on uusin levy...itse asiassa tässä juuri latailen yhtä biisiä...no ei tässä muuta...iteki vielä vähän onnesta mykkä....sitä on odotettu niin simpuran kauan...
 
Enya on myös yksi minunkin suosikeistani. Tosin omistan vain kolme levyä: a day without rain, the celts ja the memory of trees. Täytyy myöntää että innostukseni Enyan musiikkiin on hieman hiipunut (mutta vain hieman!). Silloin kun sormuksen ritarit tuli elokuvateattereihin, otin selvää kuka sen hienon soundtrackin oli tehnyt ja jostain kaivoin esiin Enyan nimen. Silloin innostuin ihan hirveästi että onpa kaunista musiikkia, menin ja ostin day without rainin. May it be on paras biisi, vaikken olekaan ihan varma onko se Enyan oma kappale, mutta kuitenkin. Ja sitten tykkään only timesta ja muistakin biiseistä tosi paljon, mutta ainakin nuo kaks on parhaimpien joukossa :grin: . Siinä amarantinessa tuntu olevan aika hyviä biisejä. Kannattaako ostaa?
 
May It Be on Enyan säveltämä ja Roma Ryanin sanoittama. Roma on sanoittanut aika suuren osan Enyan kappaleista, joten kaipa kappaletta voisi kutsua tyypilliseksi Enyaksi näiden tietojen pohjalta.
Amarantine taas... Vähän riippuu kannattaako sen ostaa, se ei ole parasta tuotanto Enyalta, näin ainakaan minun mielestäni. Kuitenkaan en olisi jättänyt sitä kauppaan, onhan minulla kaikki muutkin levyt omana. Levyltä löytyy kyllä muutaman loistavaa kappaletta, joten jos vain rahaa riittää, kannataa ostaa.
 
Enyan musiikki on todella kaunista ja rauhoittavaa. Omistan vain yhden levyn
The memory of trees. se on tälläkin hetkellä kovassa käytössä. Nimipäivä-lahja toiveena olisikin joku enyan levyistä.
Enyaan tutustuin LotR:in May it be kappaleen kautta. Joten kun isäpuoleni levyhyllyssä sattui olemaan The memory of trees oli pakko kuunnella millaista musiikkia se sisältää. Nyt kyseinen levy on suurimmaksi osaksi hamstrautunut omiin kokoelmiini. :)

tietääkö kukaan mitä kieltä Enya laulaa joissain kappaleissa.?! esim: pax deorum.
 
Undomiél sanoi:
tietääkö kukaan mitä kieltä Enya laulaa joissain kappaleissa.?! esim: pax deorum.

Kovasti ainakin tuo kappale näyttäisi perinteisen Google-etsinnän perusteella sisältävän latinaa sekä iiriä.
 
En ole kuullut muita Enyan kappaleita kuin Lothlórienin (joka muuten on aivan ihana!) Mutta siinä hän ei laula..
 
Ei taida Enyalla olla Lothlórien-nimistä kappaletta, ainakaan Peter Jacksonin elokuvatrilogian puitteissa, sillä tekijöiden mielestä Enyan ääni kuului Rivendelliin eikä sitä siksi käytetty muissa haltiasävelmissä. Fellowship of the Ring-soundtrackin Lothlórien-raidalla laulaa Miriam Stockley kuoron kanssa.
 
Nerwende sanoi:
Ei taida Enyalla olla Lothlórien-nimistä kappaletta, ainakaan Peter Jacksonin elokuvatrilogian puitteissa
Jälkimmäisessä seikassa olet ihan oikeassa, toki, mutta kyllä Enyalta "Lothlórien"-niminen instrumentaali sinänsä löytyy, nimittäin vuonna 1991 julkaistulta albumilta Shepherd Moons. Harhaanjohtavasti soundtrack-kappaleeksi väitettynä kappale löytyy kuunneltavaksi Youtubestakin.
 
Oo, tätäpä en tiennyt. Mutta minä olenkin huono Enya-fani kun biisivalikoimani (ja sitä myöten melkein koko tuntemukseni) rajoittuu yhteen kokoelmalevyyn. Juutubeen siis! :)
 
Tämä nyt ei varsinaisesti Enyaan liity, mutta...

Nerwende sanoi:
Fellowship of the Ring-soundtrackin Lothlórien-raidalla laulaa Miriam Stockley kuoron kanssa.
Tämä on minulle aivan uusi (vaiko vain unohdettu?) asia, vaikkakin Wikipedian äsken tietyssä määrin vahvistama (siellä vokalisteista/näiden laulamista osuuksista ei ole sen tarkempaa tietoa kuin pelkkä nimilistaus). Onko siis niin, että Stockley lauleskelee soundtrackin Lothlórien-veisun "yleisissä osioissa"? Samaan biisiin kytketty Lament for Gandalf -osiohan kun taas on (Cocteau Twins -yhtyeestä tutun ja uskomattoman mahtavan) Elizabeth Fraserin laulama.
 
Herätetääs tämä kuolleista. Enyalta on tulossa uusi albumi 20.11. ja se on nimeltään Dark Sky Island. Edellisestä levystä onkin jo 7 vuotta. Enya-faneja vielä paikalla? Mitä pidätte sinkusta? Sointukierto on oma suosikki ja tykkään muutenkin :D Sopii ihan hyvin, että levy tulee kokonaan siinä lähempänä joulua: Enya on kunnon joulumusaa.

 
Ylös