Enya

Kysymys kuuluu käyttääkö Enya haltiakieltä sanoituksissaan latinan lisäksi? Tietenkin osa kappaleista liittyy kuten Lothlorien (yllätys) mutta tosiaan sanoitukset. Aijon lukea lukiossa latinaa joten sen luulisi selventävän latinan kielisiä( mitä ainakin luulen osan kappaleista olevan) mutta en erota kuitenkaan kaikkea. Kuulin levyltä Shephard moons tuon Lothlorien kipaleen ja se sopi hirvittävän hyvin. Jos siinä olisi laulettu se olisi itseasiassa voinut pilata sen. Erittäin onnistunut tapaus.
 
Elbey sanoi:
Kysymys kuuluu käyttääkö Enya haltiakieltä sanoituksissaan latinan lisäksi? Tietenkin osa kappaleista liittyy kuten Lothlorien (yllätys) mutta tosiaan sanoitukset. Aijon lukea lukiossa latinaa joten sen luulisi selventävän latinan kielisiä( mitä ainakin luulen osan kappaleista olevan) mutta en erota kuitenkaan kaikkea. Kuulin levyltä Shephard moons tuon Lothlorien kipaleen ja se sopi hirvittävän hyvin. Jos siinä olisi laulettu se olisi itseasiassa voinut pilata sen. Erittäin onnistunut tapaus.

Juu... Minä en nyt aivan varma ole tästä asiasta :p , mutta mielestäni Enya ei laula haltiakielellä omissa albumeissaan. Lord of the Rings-The fellowship of the Ring (jos nyt muistan oikein)- levyllä hän laulaa haltiakielellä kappaleen Aniron(The Council Of Elrond)Sekä sitte tietenkin May It Be:n kertosäkeessä. Hänen omilla albumeillaan se kauniin kuuloinen kieli on gaelin kieli. Ja sitten Enya laulaa joillakin muinaisilla irlantilaismurteilla tai jotain. Korjatkaa jos olen väärässä. Siitä on niin kauan kun luin siitä. :wink:

Juu, se Lothlorien on kyllä onnistunu tosi hyvin. Aivan tulee sitä kuunnellessa mieleen haltiat. :D

Okei tarkistin asian ja asia on niin, että kyllä Elbey...Enya käyttää latinaa ja sen lisäksi irlantilaista gaelicin kieltä(irish gaelic)....
 
Muistaakseni Enya laulaa vanhalla englanilla, mutta saattaahan tuo murre-juttukin olla totta. Firena, otit varmaan suoraan sanantarkasti Mixistä tuon jutun. Tyypillistä, onko niillä kilpailu Suosikin kanssa, siitä kuka keksii parhaat virheet.
Omistan kaikki Enyan CD:t, paitsi noita paketteja. Ostin ne vuosi sitten Englannista, tosin saattaahan ne saada jostain hyvin varustetusta musiikkikaupasta Helsingissä (nettiin en luota). Ilmeisesti Enyan musiikki (ainakin vanhempi tuotanta) luokitellaan New ageksi.
Mielestäni Enyalla on hyvää musiikkia prosenttuaalisesti enemmän kuin muilla artisteilla, mutten voi silti ylistää jokaista kappaletta taivaisiin. En myöskään varsinaisesti inhoa mitään kappaletta. Parhaisiin kappaleisiin kuuluu May it be ja muutama muu. Varsinaisesti paras on tuo Willows On The Water, mutta valitettavasti en omista levyä, jolla se on, kun se kuuluu noihin paketteihin :( . Muistuttaisin vielä, että Aníron on Enyan kappale ja myös osa FotR:ia May it ben ohella.
 
Enya on yksi lempiartisteistani. Musiikki on aivan loistavaa ja Enyan ääni on todella upea.
En omista kuin pari hänen levyään ja yhden kokoelman (poltettu :roll: ).
Oikeastaan kirjoitan tähän topiciin, koska olen aivan sekaisin hänen tuotannostaan.
Enyan julkaisemat albumit on kyllä selvillä, mutta sitten on tuhottomasti kappaleita, joita ei löydy levyiltä.

Mitä eroa on Book Of Days kappaleen alkuperäisessä versiossa verrattuna elokuvan Far And Away versioon?

Entä kappaleet Celtic Rain ja Ever After. Ovatko ne Enyan kappaleita? Ainakin ne kuulostavat, mutta en tiedä yhtään miltä albumilta/singleltä ne ovat?

Olen aivan sekaisin näistä Enyan yksittäisistä kappaleista. Olisi todella hienoa jos joku tietäisi kaikki albumien ja single levyjen ulkopuoliset kappaleet...ja voisi vielä listata ne tänne :).
 
Tässä on vähän listaa näistä "CD:ttömistä" kappaleista (jos CD tiedossa niin suluissa):
An Ghaoth ón Ghrian (the solar wind, instrumental) (CD:Touch Travel)
The frog prince (CD:The Frog Prince)
Dreams (CD:The Frog Prince)
As Baile (Away from home, instrumental)
Oíche chiún (Silent night, gaelic) (CD: Only time -collection)
Morning Glory (instrumental)(CD: Dreams-collection)
Eclipse (instrumental) (CD: Only Time -collection, Dreams-collection))
'S fagaim mo bhaile (And Leave My Home, gaelic)
Oriel Window (instrumental) (CD: Dreams -collection)
Book of Days (gaelic)
I May not Awaken
Willows on the Water (instrumental) (CD: Only time -collection, Dreams-collection)
The First of Autumn (instrumental) (CD: Only time -collection)
The Promise (instrumental)
Song of the Sandman (CD: Only time -collection)
Isobella (gaelic) (CD: Only time -collection)
Midnight Blue (instrumental)
Only time (Remix)

En ole varma asiasta, mutta jos gaelin kielinen Book of Days on alkuperäinen kappale, niin se löytyy tuolta Only time -kokoelmalta.
 
Delwen sanoi:
Entäs sitten kappale Adiemus, Enyahan laulaa siinä, mutta löytyykö se vain Adiemuksen tuotannosta? Tähän kappaleeseen on myös monesti liitetty Enigma...mitä tekemistä sillä sitten on kappaleen kanssa?
Samoin Enigman Return To Innocence kappale, mitä tekemistä Enyalla on siinä?

Jälleen kerran, korjatkaa jos olen väärässä, mutta tietääkseni mainituilla kappaleilla ei ole niin mitään tekemistä Enyan kanssa. Toinen ko. levyistä löytyy edelleenkin hyllystäni ja toinenkin on siellä ollut, joten olen kuitenkin melko varma sanomisistani. Jostain kumman syystä siellä sun täällä kaikenlaista vähänkään samantyyppistä musiikkia niputetaan epähuomiossa yhteen. Kyllähän nettiin ainakin voi omia luulemuksiaan kirjoitella väittäen niiden olevan faktaa, kun ei niistä sen enempää jaksa ottaa selvää. Eli "tämä naislaulaja tässä kyllä kuulostaa kovin Enyalta, joten laitanpa esittäjäksi hänet".
Adiemus on kuitenkin samannimisen "yhtyeen" (=säveltäjä Karl Jenkins sekä vaihtuvat kuorot/ laulajat) esittämä, vokalistina Miriam Stockley. Hienoääninen laulajatar hänkin.
Sama homma tuon Enigman kanssa, eli eipä näillä ole oikeasti minkäänlaista tekemistä keskenään. Ehkäpä joku on näistä kahdesta puhuttaessa kuullut nimien ääntyneen samalla lailla, ja kuvitellut Enyan olleen Return to innocencenkin takana.
 
Estelwen sanoi:
Kyllähän nettiin ainakin voi omia luulemuksiaan kirjoitella väittäen niiden olevan faktaa, kun ei niistä sen enempää jaksa ottaa selvää. Eli "tämä naislaulaja tässä kyllä kuulostaa kovin Enyalta, joten laitanpa esittäjäksi hänet".

Olen pahoillani, että kirjoitin väärää tietoa, sillä omistan itsekin tuon Adiemuksen levyn, jolla tämä Adiemus-niminen kappale on. En kyllä ymmärrä miksi en muistanut sitä kirjoittaessani viestiä. Voi kuulostaa tosi sekavalta, mutta taisin sekoittaa nyt sen johonkin toiseen kappaleeseen....sillä todellakin itselläni on juuri tuo Adiemuksen levy.
(Poistin ko. kysymykset kokonaan viestistäni)

Ainoat kappaleet, jotka nyt mieltäni vaivaavat ovat; Celtic Rain ja Ever After. Ovatko nämä Enyan kappaleita?
 
Kappaleet eivät ainakaan minun tietääkseni ole Enyalta. Niitä ei lukenut tuossa minun kirjoittamassani listassa eikä niitä millään CD:llä ole. Uskoisin, että olet sekoittanut johonkin toiseen.
 
Celtic Rain'lle allmusic.com tietää kaksi esittäjää, joista toinen oli saksalaista rokkia ja toinen Mike Oldfieldin newagekuraa, joten olettaisin jälkimmäistä Enyamaiseksi esittäjäksi.

Ever After onkin sitten vaikeampi, sille kun löytyi ties kuinka monta esittäjää.
 
Tein sitten aikani kuluksi pienen etsinnän tuosta Ever Afterista, eikä se ainakaan yhtään enempää vaikuta Enyan biisiltä. Paras idea näiden kahden yhdistämiselle vaikuttaa olevan se, kun jostain löysin tekstiä, jossa puhuttiin Ever After -leffasta (siis se vuoden '98 Drew Barrymore -Tuhkimoelokuva), jonka trailerissa oli ollut musiikkia, joka kuulosti joltain Enyan tyyppiseltä. Tai siis ko. jutun kirjoittaja arveli sen olevan joko Enyaa tai Enigmaa, tai muuta vastaavaa. Ja siitäkös sitten joku muukin on arvellut että se on Enyan musiikkia, ja että sen on pakko olla tuota elokuvaa varten tehty nimibiisi. Jos ko. mainoksessa on sattunutkin olemaan Enyaa, niin sepä on voinut olla mikä tahansa muu biisi, useinhan trailereissa käytetään ihan muuta kuin varsinaiselta soundtrackilta löytyvää musiikkia.. Itse elokuvasta kun ei mikään tietojen mukaan Enyan musiikkia löydy.

Mutta tämä nyt oli vain yksi selitys.

Niin, ja sitä Celtic Rainia löytyy tosiaan siltä Oldfieldilta, tunnustan omistavani ko. levyn :)
 
Kiitos paljon vastauksista :).
Eli kaikki kappaleet, joissa Enya on ollut mukana löytyvät Enyan sivujen lyriikka osasta? Eikä mitään muita kappaleita ole olemassa niiden lisäksi?
 
Kyllä sieltä taitaa kaikki löytyä, kun May It Be ja Aníronkin sieltä löytyvät (ja nuo laitoin tuohon vain sen takia, että en uskonut niiden siellä olevan).
 
Olen taas varmaan hakoteillä, mutta liittyikö Enya jotenkin Braveheart elokuvan tunnuskappaleeseen?
Muistaakseni joku kaverini joskus sanoi näin...

Pitäisikö minun listata kaikki Enyan kappaleet tänne? Ja joku voisi sitten lisätä siihen jotain jos on tarve.
Olisiko se huono idea?
 
Delwen sanoi:
Olen taas varmaan hakoteillä, mutta liittyikö Enya jotenkin Braveheart elokuvan tunnuskappaleeseen?
Muistaakseni joku kaverini joskus sanoi näin...

Allmusic kertoo taas. Eipä ole Enyaa ainakaan esittäjäksi listattu.

Ja linkitetätään se Enyan bio- ja discografia sivukin.
 
Tämä voi nyt olla aika turhaa, mutta pistänpä nyt silti kaikki Enyan kappaleet tähän viestiin. Joku voi sitten huomauttaa jos kappaleita puuttuu.
Jotkut kappaleet ovat useampaakin kertaan, sillä ne ovat monilla albumeilla.

Niin ja minun piti vielä kysymän, että miksei missään mainita sitä yhtä kappaletta, jossa laulaa joku ukko ja Enya taustalla. Ja se on varmasti Enya...en vain nyt millään muista kappaletta/esittäjää :p. Olisikohan ollut Moby...(?) Eikö tällaisia kappaleita sitten lueta Enyan kappaleiksi? Ja onko niitä vielä monta muutakin?

The Lord Of The Rings-The Fellowship Of The Ring Soundtrack
2002
Aníron (Theme for Aragorn and Arwen)
May It Be

A Day Without Rain 2000
A Day Without Rain
Wild Child
Only Time
Tempus Vernum
Deora Ar Mo Chroí
Flora’s Secret
Fallen Embers
Silver Inches
Pilgrim
One By One
Lazy Days
(Joissakin levyn versioissa on mukana myös The First Of Autumn ja/tai Isobella)

Paint The Sky With Stars
1997
Orinoco Flow (Sail Away)
Caribbean Blue
Book Of Days (English)
Anywhere Is
Only If...
The Celts
China Roses
Shepherd Moons
Ebudæ
Storms In Africa (II)
Watermark
Paint The Sky With Stars
Marble Halls
On My Way Home
The Memory Of Trees
Boadicea
(Levystä riippuen Storms In Africa on joko I tai II versio. Joissakin levyn julkaisuissa on vielä lisäksi kappale Oíche Chiún)

The Memory Of Trees
1995
The Memory Of Trees
Anywhere Is
Pax Deorum
Athair Ar Neamh
From Where I am
China Roses
Hope Has A Place
Tea-House Moon
Once You Had Gold
La Soñadora
On My Way Home

The Celts
1993
The Celts
Aldebaran
I Want Tomorrow
March Of The Celts
Deireadh An Tuath
The Sun In The Stream
To Go Beyond (I)
Fairytale
Epona
Triad
Portrait (Out Of The Blue. Portrait -kappaleen pidempi versio)
Boadicea
Bard Dance
Dan Y Dwr
To Go Beyond (II)

Shepherd Moons
1991
Shepherd Moons
Caribbean Blue
How Can I Keep From Singing?
Ebudæ
Angeles
No Holly For Miss Quinn
Book Of Days (English)
Evacuee
Lothlórien
Marble Halls
Afer Ventus
Smaointe... (Smaoitím...)

Watermark1988
Watermark
Cursum Perficio
On Your Shore
Storms In Africa
Exile
Miss Clare Remembers
Orinoco Flow (Sail Away)
Evening Falls...
River
The Longships
Na Laetha Geal M`Óige
Storms In Africa (II)
(Joissakin julkaisuissa Storms In Africa II -kappaletta ei ole)

Enya1987
The Celts
Aldebaran
I Want Tomorrow
March Of The Celts
Deireadh An Tuath
The Sun In The Stream
To Go Beyond (I)
Fairytale
Epona
Triad
Portrait
Boadicea
Bard Dance
Dan Y Dwr
To Go Beyond (II)

B-sides ts. kappaleet, jotka löytyvät Enyan sinkuilta (yht. 22), mutta eivät albumeilta
1984-2001
An Ghaoth Ón Ghrian (The Solar Wind)
The Frog Prince
Dreams
As Baile
Oíche Chiún (Silent Night)
Morning Glory
Eclipse
S’Fagaim Mo Bhaile
Oriel Window
Book Of Days (Gaelic)
I May Not Awaken
Willows On The Water
The First Of Autumn (löytyy joistakin A Day Without Rain levyn julkaisuista)
The Promise
Song Of The Sandman (Lullaby)
Isobella (löytyy joistakin A Day Without Rain levyn julkaisuista)
Midnight Blue
Only Time (remix)
(Storms In Africa II)
 
Delwen ilmeisesti miettii tuota Mario Winansin biisiä I Don't Wanna Know, jossa on kierrätetty (aka samplatty) taustalla pieni pätkä Enyan Boadicea biisiä. Itseasiassa about kymmenen vuotta sitten The Fugees kierrätti ihan samaa pätkää omaan Ready Or Not biisiinsä (joka on kyllä ainakin musta ihan eri levelillä kun toi Winansin tekele). Ja ettei asia olisi todellakaan niin helppoa niin tota Fugeesin biisiä on sitten kierrätetty ties kuinka moneen kertaan eteenpäin.
 
Enya oli mielestäni hienoa, kunnes kuulin häntä livenä. Oscar-gaalassa. Tiedän, ettei se vaikuta levyjen hyvyyteen, mutta nykyään ajattelen häntä vain naisena, joka ei osaa laulaa. Surullista sinänsä, biisit ovat aika ihania.
 
Syunikiss sanoi:
Enya oli mielestäni hienoa, kunnes kuulin häntä livenä. Oscar-gaalassa. Tiedän, ettei se vaikuta levyjen hyvyyteen, mutta nykyään ajattelen häntä vain naisena, joka ei osaa laulaa. Surullista sinänsä, biisit ovat aika ihania.

Auts!Kuulostaa pahalta...Miten se sitte laulo huonosti?? Siis epävireisesti vai miten??Aika shokki... Juuh...Mutta ne live-esiintymisetki aina vaihtelee varmaan...

Enyan sivut uudistuivat tässä vasta...En ole vielä erityisemmin ehtiny tutkia, mutta ainakin sieltä löytyy uusi biisi...Sumiregusa...Ihanan kuuloinen...Käykää ihmeessä...
 
Niin että taisi tuo Morningstarkin tästä mainita, mutta siis Enyahan on tekemässä jotain uutta CD:tä (kai?) tai jotain sinne päin... Mutta että olisiko kenelläkään tietoa että milloin ilmestyy (jos ilmestyy) ja minkä niminen albumi siitä sitten mahtaisi tulla....

Olen kiitollinen kaikesta tiedosta mitä on mahdollista saada, (joten kiitos jo kaikille etukäteen) jos satutte tietään jotain.... :roll:
 
Leleth, ainakin miten minä tämän ymmärsin niin uusi levy on tulossa, mutta sen ilmestymispäivää ei tiedetä (tämä siis on varma tieto). Levyn nimestä en ole varma, mutta uskoisin sen olevan tuo Sumiregusa tai Wild Violet (en saanut näin lyhyessä ajassa ongittua tuota tietoa enya.com:in foorumilta, tai sitten en vain ymmärtänyt mitä ne siellä puhuivat :roll: ). Voit käydä sieltä foorumilta etsimässä tietoja, jos kielitaitoa riittää.
 
Ylös