Epäluotettava David Day?

Heihei, jatkakaapa riitelyä vaikka yksityisviestein tai herätelkää jokin vanhoista örkkitopiikeista eloon, mutta tässä topiikissa olisi tarkoitus haukk- eikunsiis pohtia Dayn kirjojen luotettavuutta Tolkien-tietolähteenä. ;)
 
<I>... jatkakaapa riitelyä vaikka yksityisviestein</I>

Häh? Eihän tästä mistään riidellä - vai? Tai no siis ainakaan minä en halua riidellä, en tästä asiasta.
 
Temppis sanoi:
<I>... jatkakaapa riitelyä vaikka yksityisviestein</I>

Häh? Eihän tästä mistään riidellä - vai? Tai no siis ainakaan minä en halua riidellä, en tästä asiasta.
Anteeksi, se silmäniskuhymiö oli kieltämättä aika kaukana. En siis aivan tosissani ollut tuon sanan kanssa ;)
 
Ei tuo mun mielestä näytä riitelyltä vaan ihan asialliselta ja mielenkiintoiselta keskustelulta...itse en oikein osaa sanoa enää juuta enkä jaata. :roll:
 
Ei minulla ole tästä asiasta mitään kiinnostusta keskustella, koska ilmaisin jo oman kantani. En usko, että pelkästään tästä minun jo ilmi tulleesta mielipiteestäni saataisiin mitään kiinnostavaa juttua aikaan, oli topic mikä hyvänsä.
Keskustelu jatkukoon! Listailkaa lisää Dayn kirjojen hölmöyksiä tai puolustelkaa häntä tai mitä hyvänsä. :)
 
Minulta löytyy Dayn kirjoittama A Guide to Tolkien. Jotkut hakusanat tuntuvat kertovan ihan väärät ja epäolennaiset asiat. Voin etsiä esimerkkejä työpäivän jälkeen.
 
day kirjoittaa tolkienin maailmassa että kivien sodassa kaikki feanorin pojat kuolivat....silmarillionin mukaan maglor ei kuollut....tai ainakin siinä sanottiin että hän heitti silmarilin pois ja jäi laulelemaan rannoille....kuoliko maglor siis???
 
Eipä kuollut ei. Hänestä sanotaan vain että hän jäi vaeltelemaan Keski-Maan rannoille eikä hänestä enempää kuultu. Oletettavasti hän kuitenkin jossain päätti päivänsä kuten muutkin Fëanorin pojat.
 
Eli kyllä Day on edes jotenkin oikeassa siinä, että kaikki Fëanorin pojat kuolivat Kivien Sodassa. Nehän todella kuolivat vaikka eivät kaikki Vihollisen kädestä. :p
 
Curunír sanoi:
Eli kyllä Day on edes jotenkin oikeassa siinä, että kaikki Fëanorin pojat kuolivat Kivien Sodassa. Nehän todella kuolivat vaikka eivät kaikki Vihollisen kädestä. :p
Nojaah, kyllä mennään jo tosi :p-tulkinnan puolelle, että saadaan kaikki Fëanorin pojat kuolemaan Kivien Sodassa - Maglor todennäköisesti kuitenkin kuoli vähintään vuosisatoja sen jälkeen ihan muissa puuhissa. Ja mainittakoon muuten, että itseasiassa Maglor on veljeksistä ainoa, joka kenties saattoi kuollakin suoranaisesti Vihollisen toimesta. Kaikki muut Fëanorin pojat tulivat haltioiden surmaamiksi (tai noh, Maedhros surmasi itsensä) - vaikka Vihollisen ilkityö oli toki sen takana, että haltiat yleensäkään kävivät toisiaan vastaan.
 
Pakko minunkin sitten myöntää, että Fëanorin poikien tapauksessa Day on ihan väärässä. Vaikka voisikin olla Kivien Sodan syytä, että Maglorkin mahdollisesti päätti päivänsä tai kuoli vuosien päästä, eihän hän silti varsinaisesti Sodassa kuollut. Heh, paljon näyttää olevan muitakin virheitä hänen teksteissään, enkä ole niitä virheiksi ajatellutkaan ennen kuin te ne sanoitte. Tosin muistaakseni Bombadilia ja Kultamarjaa hän ei sanonut maioiksi, ei kummassakaan Dayn hakuteoksessa mitä minulla on.

Kuvituksestakin puhuitte, mutta eihän ainakaan Tolkienin Maailmassa eikä Guide to Tolkienissa ole itsensä Dayn piirtämiä kuvia. Onko jossain kirjassa sitten Dayn tekemään kuvitusta (karttojen lisäksi), vai moititteko tarkoituksella niitä taiteilijoita kirjoissa ylipäätänsä? :)
 
David Day sanoo suoraan kirjassa "Tolkien - The Illustrated Encyclopedia", että Bombadil ja Kultamarja kuuluvat maiariin. Ja noista kuvista: jotkut niistä ovat hienoja, jotkut taas kamalalia. Useammat ovat kuitenkin kamalia ja kyllähän siitä käy Dayta syyttäminen, koska hänhän ne kuvat kirjoihinsa valitsee. :wink:
 
onko bombadil, ungoliant, kultamarja ja kumppanit maiarii? itse tulkitsen aisan kyllä niin vaikka ei kai tolkien niin missään sano...asuiko sitten iluvatarin ajattomissa saleissa muitakin kuin ainur...eipä kaiketi...
 
Minun Eäan mahtuu vain Eru ja Ainuria. Tom Bombadil ei ehkä ole maiaria, Valarin palvelija, mutta ainurhenki kumminkin. Ungoliant oli Melkorin aikanaan korruptoima henki, ja palveli häntä kuitenkin jonkin aikaa. Ehkä kuitenkin jätän päässäni hänelle ainun tittelin enkä kutsuisi Ungoliantia maiaksi.

"The Eldar knew not whence she came; but some have said that in ages long before she descended from the darkness that lies about Arda, when Melkor first looked down in envy upon the Kingdom of Manwë, and that in the beginning she was one of those that he corrupted to his service."
 
Eriol sanoi:
Minun Eäan mahtuu vain Eru ja Ainuria. Tom Bombadil ei ehkä ole maiaria, Valarin palvelija, mutta ainurhenki kumminkin. Ungoliant oli Melkorin aikanaan korruptoima henki, ja palveli häntä kuitenkin jonkin aikaa. Ehkä kuitenkin jätän päässäni hänelle ainun tittelin enkä kutsuisi Ungoliantia maiaksi.

"The Eldar knew not whence she came; but some have said that in ages long before she descended from the darkness that lies about Arda, when Melkor first looked down in envy upon the Kingdom of Manwë, and that in the beginning she was one of those that he corrupted to his service."


niinniin..henki....onko noita muita henkiä ku valar ja maiar...EI!
 
Kyllä mun mielikuvissa Tom ja Kultamarja kuuluvat maiariin ja he ovat eläneet "eristyksissä", sillä suuret ja vakavat asiat ja viholliset eivät heitä kiinnosta. Pitihän Tom Sormustakin pilkkanaan! Tom oli siis mahtava maia, mutta on niitä mahtavampiakin. :wink:
Mieleeni tuli: jospa Tom on alun perin Yavannan palvelija ja Yavanna määrästi hänet Keski-Maahan kaitsemaan ja huolehtimaan olvaria ja kelvaria. Sitten aikojen saatossa Tom jäi Vanhaan Metsään ja hän sai puolisokseen Kultamarjan. Tällainen on yksi minun teorioistani.
 
palli sanoi:
niinniin..henki....onko noita muita henkiä ku valar ja maiar...EI!

Niin milläs perusteella? Tolkien ei missään erityisesti sanonut noin. :roll:
"Then those of the Ainur who desired it arose and entered into the world..."
Vain osa ainurista siis astui Ardaan aikojen alussa. (Myöhemminhän heitä tuli lisää: Tulkas, Ungoliant?)
Kyllä Ardan ulkopuolella asui muutakin ainuria kuin valar ja maiar.

PS. Maiariahan on paljon, itse olen kuvitellut heitä kymmeniä, jopa satoja. Ehkä maian ja ei-maian välinen raja ei olekaan niinkään tarkka? Muistakaamme mahdolliset maia-örkit... :p
 
Ajatellen tarkemmin; mitä muuta henget voisivat olla kuin maiaria? Eikös sanottu, että Eru teki ainurin, jotka jaettiin valariin ja maiariin. Mihin väliin salaperäiset henget mahtuvat? Tuntuu, kuin henki olisi toinen nimitys maialle. Minun pikku logiikkani mukaan.
 
No entäs pahat "henget", jotka asuvat puissa. Eli onko Vanhan halavaukonkin "henki" maia? Enpä usko...se on jokin toinen sitten...pelkkä paha "henki" siis. :p
 
Niinpä, eivätkä entitkään mitään maiaria olleet vaikka henget niitäkin asuttivat.
Muistelisin että Tolkienin maailmassa tiedetään olevan jonkinlaisia luonnonhenkiä, jollaiseksi Kultamarjaakin on hyvin perustein esitetty. Miten on, löytyykö näistä mainintoja?
 
Ylös