Epäluotettava David Day?

No hyppään asiasta toiseen ja kysyn
The Encyclopedia of arda-Sivustosta http://www.glyphweb.com/arda/? Mitenkäs on. itse olen ainakin hyödyntänyt paljon kyseistä sivustoa josta lähes jokaisessa asiassa viitataan tahi siteerataan suoraan Tolkienia.

ja olen pitänyt tätä luotettavana.. mielipiteitä?
Ja muuten Kaikki Kraken jutut eivät tule yksinomaan Krakenilta vaan myös Kerp:ssä mainitaan Krakenit ihan omana rotunaan. Eli ei Day nyt ihan kaikkeen ole syypää.. kai, toivottavasti :p
 
Benethron sanoi:
No hyppään asiasta toiseen ja kysyn
The Encyclopedia of arda-Sivustosta http://www.glyphweb.com/arda/? Mitenkäs on. itse olen ainakin hyödyntänyt paljon kyseistä sivustoa josta lähes jokaisessa asiassa viitataan tahi siteerataan suoraan Tolkienia.
EoA on ainakin oman kokemukseni mukaan varsin luotettava sivusto, ei ole vastaani virheitä tai puutaheinää sattunut koskaan, vaikka minäkin sitä olen melkolailla paljon käyttänyt. Korkeintaan jossain kohdin saattaa infoa vielä olla niin vähän, että juttu saattaa johtaa ajatuksia hitusen harhaan pikaisesti lukien. Eikä EoA esim. HoME:ja juurikaan huomioi, mutta useimmille se ei liene haittatekijä.
 
En taaskaan tiedä miksi, mutta minua kiinnostaisi kuulla hieman tästä toisesta suomennetusta David Kr. Dayn opuksesta, jonka Fennicasta poimitut tiedot tässä:

Tekijä(t): Day, David
Teoksen nimi: Tolkien : tarujen taustaa / David Day ; [suomentanut Tarja Virtanen] ; [kuvittajat: Ivan Allen ... et al.]
Julkaisija: Porvoo Helsinki Juva : WSOY, 1992
Ulkoasu: 271, [1] s. : kuv. ; 29 cm
Alkuteos: Tolkien : the illustrated encyclopedia
Aineisto: kirja
ISBN: 951-0-18089-0 (sid.), 248 FIM

Onko asiallisempi kuin Tolkien-bestiaario (eli Tolkienin maailma)? Onko hyvä kuvitus? Onko A-Z -ensyklopedia vai ei?

Ja onko joku törmännyt muihin, vielä suomentamattomiin Dayn teoksiin?
 
Tik sanoi:
En taaskaan tiedä miksi, mutta minua kiinnostaisi kuulla hieman tästä toisesta suomennetusta David Kr. Dayn opuksesta
Tarujen taustaa on lähinnä leikkaaliimattu uusintapainos Tolkienin maailmasta. Kuvitusta on osin vaihdettu ja karttoja on enemmän ja ne ovat paikkansapitävämpiä, mutta tyyliltään kerrassaan kammottavia ja muistaakseni suhteellisen epäselviä nekin.
Hakusanat on tällä kertaa jaoteltu historiaan, maantietoon, hahmoselostuksiin jne. Tyylillisesti teksti on aikalailla samaa taattua Krakenia, juttua vahvasti väritettynä kun pelkkä kaanonfakta olisi niin tylsää. :p Yksi Tarujen taustaa -opuksen heikkous Tolkienin maailmaan nähden on se, ettei sitä enää ole suomentanut Juva itse.
En tosin ole lukenut Tarujen taustaa tällä vuosituhannella, joten ehkä joku osaa heittää tarkempaa analyysiä tuoreemmasta muistista.

Englanniksihan Dayltä löytyy käsittääkseni vielä enemmän tällaisia enemmän tai vähemmän saman sisällön hakuteoksia eri nimillä painettuina. Joku pelkästään hahmoihin painottuva kirja (Characters of J.R.R. Tolkien?) jne.
 
Lainasin kirjastosta tuon David Dayn Tolkienin maailma ja jäi vaivaamaan tuo Keski-Maan ja Kuolemaatomien Maiden kartta. Onko Valinor ja Keski-Maa oikeasti tuolla tavalla kiinni toisissaan tuolta Pohjoisesta? Nimittäin jos on, niin sinnehän voisi kuka tahansa lähteä patikoimaan...
 
Jäärauman (Helcaraxën) myötä "joskus ennen" olivatkin, mutta aikas vaativa matka olisi ollut (jotain osviittaa lienee mahdollista saada noldorin muutosta Keski-Maahan, mistä kerrotaan Silmarillionissa). Maailman muuttumisen myötä tuokin yhteys ilmeisesti katosi. Joku, jolla on enemmän aikaa ja tietoa kertokoon enemmän, sillä minulla on kiire :roll:
 
Oli se ensimmäisellä ajalla. Tosin itsekin mietin miksi tuolloin ei kukaan noldorista lähtenyt takaisin Valinoriin sen jälkeen kun sota Morgothia vastaan ei ottanut tuulta alleen. Tai ehkä aurinko sulatti jäärauman jo ennen ensimmäisen ajan loppua?

muoks. Steelsheen ennätti ensin. :(
 
Minulla on tuo Dayn tekemä Tolkienin maailma, ostin ihan hiljattain.
Heti halusin kun näin Tolkien-sanan ja halvan hinnan.
Kartta.. noh. Onhan se vähän epäluotettava, mutta menee se paremman puutteessa jollei muuta karttaa ole. Númenor on aika hauska tapaus.
Kirjan alussa olevat oudot taulukot, kerrotaan mitä milloinkin on tapahtunut, ovat sanalla sanoen epäselviä. En ymmärrä oikeastaan niistä mitään.
En minä ole vielä mitään epäkohtia löytynyt, mitä nyt noin puolet lukenut. Suurin osa kuvista ovat upeita, varsinkin Nazgûlien kuva. Värilliset kuvat ovat mahottoman kauniita, Konnun kuva ykkösenä.
Onko tuossa muuta "koko konaisuutta" väärin, kuten tuo Krake on?
Mietin myös ovatko lopun sukupuun kaltaiset taulukot oikein?

Hyvä (ilman vääriä kohtia) ja helppolukuinen kirja.
 
Steelsheen sanoi:
Jäärauman (Helcaraxën) myötä "joskus ennen" olivatkin, mutta aikas vaativa matka olisi ollut (jotain osviittaa lienee mahdollista saada noldorin muutosta Keski-Maahan, mistä kerrotaan Silmarillionissa). Maailman muuttumisen myötä tuokin yhteys ilmeisesti katosi.

Dayn kartta ei Helcaraxën osalta ole varsinaisesti virheellinen (muuten toki aika outo, koska siinä on merkitty samaan karttaan maita, jotka eivät ole olleet yhtä aikaa pinnalla (tämän tosin Day itse mainitsee esipuheessaan). Helcaraxësta vain ei näe selvästi, että siinä Kuolemattomat Maat ja Keski-Maa ovat vain lähellä toisiaan ja niiden välissä on ahtojään peittämä rauma eli salmi, jonka saattoi ylittää pomppimalla liikkuvalta jäälautalta toiselle. Tuskin salmi ehti sulaa Ensimmäisellä Ajalla, mutta noldorin menetykset sitä ylittäessä olivat niin suuret, että varmaan sen vuoksi kukaan ei uskaltautunut yrittämään sitä tietä takaisin.

Mutta Toisella Ajalla salmi lienee avautunut ammottavaksi, koska Vihan Sodassa "läntisen maailman pohjoiset tienoot repeytyivät erilleen" (Silm. 317), mitä tuo nyt sitten tarkasti ottaen tarkoittaakaan. Vaan eivätkö dúnedain purjehtineet myös kauas pohjoiseen, elleivät muut niin Aldarion ainakin. Mitä mahtoi sieltä löytää? Pohjoisnavan?
 
Curunír sanoi:
Daeron sanoi:
Entäpä onko kukaan vielä maininnut tätä Dayn huomautusta, että Nazgûleihin ja Olog-haihin tehoaa vain haltioiden siunaama miekka? :x
Pahus soikoon.

Siunaama, lumottu, taiottu...jokin sellainen sanahan sen pitäisi olla varmaan ja epäilen tässä suomentajan "mokaa". :p
Tosin kyllä olog-hai -peikon pystyy mun mielestä surmaamaan ihan tavallisella miekalla tai miekoilla...yksi soturi ei varmasti ihan tuosta vain pysty sellaista monsteria tappamaan. :roll:
Nazgûlit onkin sitten tunnetusti eri juttu.

Morannonin edustalla Pippin surmasi olog-hain. Tosin peikko oli keskittynyt Beregondiin.
 
Ninquelótë sanoi:
Lainasin kirjastosta tuon David Dayn Tolkienin maailma ja jäi vaivaamaan tuo Keski-Maan ja Kuolemaatomien Maiden kartta. Onko Valinor ja Keski-Maa oikeasti tuolla tavalla kiinni toisissaan tuolta Pohjoisesta? Nimittäin jos on, niin sinnehän voisi kuka tahansa lähteä patikoimaan...

Akallabethissa kerrotaan että Númenorin häviön myötä Kuolemattomat Maat otettiin pois Maan piiristä (vai miten se oli), ja sinne saattoi päästä enää vain Suoraa Tietä pitkin. Samalla maailma muuttui pyöreäksi, ainakin oman tulkintani mukaan. Eli patikoimalla sinne ei pääsisi.
 
Ylös