Suurin hankaluus lienee siinä, ettei sopivaa kriittistä pistettä ole ylitetty, jossa tarpeeksi moni tutustuttaisi uusia Kontuun ja olisi semmoinen jatkuva pieni kierre, jossa epäaktivoituvien tilalle tulisi samanmoinen määrä uusia.
Mestari Rankkibuk, kyllä uusiakin tulee. Jos minut lasketaan, nimittäin. Päätin viimein kirjautua tänne parin vuoden satunnaisen foorumilla roikkumisen ja keskustelujen lukemisen jälkeen.
Oma Tolkien-harrastukseni alkoi kangerrellen, kun olin kymmenen(?)-vuotias. Kolmisen vuotta vanhempi isoveljeni oli lainannut Hobitin kirjastosta ja kehui sitä sen verran paljon että päätin itsekin lukea sen. Jaksoin loppuun asti mutta taisin hypätä aika monta lukua yli

. Muistan elävästi kuinka luin kääpiöiden tutkimusmatkasta sateensuojaa etsimään ja jättiläisten huvittelusta siirtolohkareilla. Katselin Janssonin kuvitusta jota inhosin sydämeni pohjasta ja silmäilin tasoiselleni lukijalle aivan liian raskasta tekstiä, ihmetellen mikä tässä muka on niin erikoista. Alku ei siis ollut kovin lupaava...
Vuosi tai kaksi siitä eteenpäin olimme serkkujemme kanssa mummolassa. Löysimme lautapelikaapista Taru Sormusten Herrasta-lautapelin, joka kiehtoi ihmeellisesti, vaikka kukaan meistä ei ollut lukenut kirjaa. Luimme pelin mukana tulleen juonitiivistelmän ja aloimme pelaamaan tuntien itsemme Tolkien-asiantuntijoiksi. Olemattomalla kärsimättömyydellä varustettuina päätimme ettei ohjekirjaa tarvitse lukea kovin tarkasti läpi, pelataan vähän sinnepäin. Muutaman pelikerran jälkeen etenimme viimein Tuomiovuorelle asti ja tuhosimme sormuksen, vaikkakin ehkä matkan varrella sääntöjä puolivahingossa hieman rikkoen
![Kakskakkonen [22] [22]](/styles/kontu/hymiot/22.png)
. Pelin murhaavan vaikeustason vuoksi olimme todella innoissamme, ja hypimme ja huusimme niin että alakerrassa muut taisivat luulla Dagor Dagorathin koittaneen

.
Päätin pelin innoittamana lukea Tarun Sormusten Herrasta ja ottaa selvää kaikista pelissä esiintyneistä mystisistä nimistä ja muista asioista. Mikä kumman lembas? Kuka ihmeen Gandalf? Ja ennen kaikkea, mikä ihme, tai kuka ihme, on Klonkku? Kahlasin kirjat läpi työllä ja tuskalla, enkä Kahden tornin puolenvälin jälkeen tainnut suuremmin pitää aivoja mukana lukiessani, kunhan kääntelin sivuja ja taivalsin hitaasti eteenpäin.
Tahmeasta alusta huolimatta jäin miettimään että tässä oli jotain erilaista kuin muissa kirjoissa. Niinpä ala-asteen loppupuolella luin Hobitin ja Tarun uudestaan, ja vaikka pikkuoravan kärsivällisyyteni ei taaskaan auttanut asiaa, pääsin loppuun asti, ja huomasin nauttivani kirjoista. Toisin kuin vanhemmat sisarukseni jotka lukivat Tolkienin tuotannon läpi, hehkuttivat sitä pari päivää ja siirtyivät muihin kirjoihin, minun innostukseni ei ottanut laantuakseen. Luin isoveljeni hyllystä löytynyttä Tolkienin Maailma-kirjaa (kyllä, fool-of-David-Dayn kirjoittama) sekä joululahjaksi saamaani Tolkienin maailman kartat-kirjaa ihaillen upeita karttoja. Kirjaston hyllyt tyhjenivät äkkiä Taru-aiheisista tietokirjoista, kun koetin haalia kaiken mahdollisen tiedon käsiini. Elokuvakohtauksilla täytetyt Kuvitettu opas-kirjat tulivat tutuiksi, eikä Keski-maan aseet ja armeijat-kirjakaan jäänyt pölyttymään. Innostuin siitä niin että aloimme miekkailemaan pikkuveljeni kanssa... puukepeillä. Vanhemmat tosin pistivät touhulle stopin, kun pikkuveljen oikea silmä meinasi sokeutua taistelun tiimellyksessä
.
Suuresta Keski-maa-innostuksestani huolimatta en vieläkään ollut itse kirjasta niin mahdottoman innoissani, vaan pikemminkin sen maailmasta. Taru tuntui kirjana edelleen melko raskaalta ja kiemuraiselta, enkä vieläkään sitä lukiessani keskittynyt koko ajan täysillä. Vaadittiin vielä yksi askel Keski-maata kohti. Rion kesäolympialaiset alkoivat, mutta minä en seurannut niitä. Vietin Olympian kilpailuni katsoen YLE areenasta Taru Sormusten Herrasta-elokuvia, jotka olivat ilmaiseksi katsottavissa. Elokuvat antoivat Keski-maalle sen kipinän jota vailla olin ollut: ne tekivät Keski-maan eläväksi. Menetin paljon omia mielikuviani hahmoista ja paikoista, mutta sain vastineeksi elämän maailmalle jota olin kaivannut.
Ennen kuin menee liian runolliseksi, niin tiivistetään sen verran että tuon jälkeen luin kirjat vielä kahteen kertaan lumoutuneena niiden maailmasta. Silmarillionista on luettuna Ainulindalë ja ktk:sta mielenkiintoisimpia pätkiä. Tolkien-intoiluni jatkuu mitä luultavimmin hamaan vanhuuteen asti, mikä ei ole missään nimessä huono asia. Sitä paitsi, miettikääpä, että jos sairastuu vanhuksena dementiaan, voi lukea Tarun uudestaan läpi kuin ensimmäistä kertaa!
Mutta esittelyketjuhan tämän piti olla, niin todettakoon sen verran että olen 16-vuotias poika Rovaniemeltä. Aloitan kohta opiskelun lukiossa kuvataidelinjalla muiden omituisten taiteilijasielujen kanssa, ja yritän kiivaasti saada ostettua tietokonetta sitä varten. Ei tietenkään sillä että pääasiallisesti käyttötarkoitus koneelle olisi Konnun selaamisen sujuvoittaminen
, puhelimella kun se on vähän kökköä.
Aloittamaton työ se kauimmin kestää, sanovat hobitit, ja totta se on. Itselläni kesti lähemmäs vuosi kirjoittaa tänne ensimmäinen viesti. Jatketaan juttua ja pidetään tämä foorumi hengissä ja hyvinvoivana.