Esitellään itsemme!

Tervetuloa tännekin @Miili - on ollut kiva jutella lukupiireissä!

Minulla oli pitkään tapana lukea joko Taru tai Silma vuosittain, mutta jossain vaiheessa ne alkoivat tuntua liian tutuilta ja aloin pitää pidempiä taukoja. Vieläkin tapana taitaa olla, että jokin Tolkien-kirja on aina kesken, vaikka välillä saattaa mennä muutama viikko, etten siihen koske. Ja minullakin on suunnitelmissa lukea Taru taas pitkästä aikaa nyt kun tarjolla on taas jotain "uutta".

Myös minulla on "huono" tapa lukea samoja kirjoja monta kertaa uudestaan: kiva lukea jotain mistä tiedän jo pitäväni. (Huono tapa siksi, että tulee luettua vähemmän eri kirjoja.) Yritän myös pitää ylitsepursuavissa kirjahyllyissäni lähinnä niitä kirjoja, joita kuvittelen lukevani joskus uudestaan - tosin kaipa niistä silti noin puolet on vain kerran luettuja tai kesken olevia...
 
Hei kaikille!

Löysin Vihreän Lohikäärmeen ja Suomen Tolkien seuran vasta ihan äskettäin ja harmittaa, että en näistä tiennyt 20 vuotta sitten kun aloin fanittamaan Tolkienia ja erityisesti Taru Sormusten Herra kirjoja ja elokuvia. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan!
Olen todella innoissani että tällainen yhteisö on olemassa, suuri kiitos perustajille ja ylläpitäjille!

Itse tutustuin Tolkieniin ensimmäisen kerran noin 11-vuotiaana kun luin Taru Sormusten Herrasta kirjat ensimmäistä kertaa. Muistaakseni Sormuksen Ritarit tuli elokuvatettareihin aika pian sen jälkeen kun olin alkanut lukemaan kirjoja ja näin ainakin Sormuksen Ritarit elokuvan ennen kuin olin lukenut kirjat kokonaan. Olin aivan Keski-Maan lumoissa ja innostukseni ei ole hiipunut mihinkään vaikka viime aikoina Tolkien-harrastuneisuuteni onkin ollut melko vähäistä. En ole lukenut koko Tolkienin tuotantoa (vielä). TSH-kirjat olen lukenut muutaman kerran suomeksi ja englanniksi.
En oikeastaan tunne muita Tolkien faneja, tai tolkienisteja. Hienoa, että on tällainen yhteisö!
 
Tervetuloa @Arien ! Hieno juttu, että olet löytänyt joukkoomme ja viihdyt. Jos olet kiinnostunut tapaamaan ainakin osaa meistä livenä rennon oleskelun, jutustelun ja lautapelailun merkeissä, tule ihmeessä mukaan Konnun elokuussa Salossa pidettävään The Miittiin. Joihinkin nimimerkkien takana oleviin naamoihin pääsee halutessaan näillä näkymin tutustumaan myös Finnconissa, jossa Konnulla olisi tarkoitus olla myyntipöytä.

Aika harva meistä oikeastaan lienee lukenut kaiken Tolkienin tuotannon, itse en ainakaan ole koskaan edes avannut yhtään HoMe:n osaa enkä lukenut Tolkienin kirjeitä. Eipä se menoa haittaa, saati rakkautta Keski-Maata kohtaan.
 
Kiitos @Isilmírë!
The Miitti kuulostaa mukavalta. Valitettavasti en vielä tänä vuonna pääse mukaan. Minun lapsi on vielä sen verran pieni että en voi jättää häntä pidemmäksi aikaa, mutta toivottavasti ensi vuonna! :)
Ja hyvä tietää tuosta Finnconista!

Tolkienin tuotannosta puheen ollen, näin täällä jossain keskustelussa maininnan lukupiiristä, onkohan näitä vielä?
 
Miiteissä on ennenkin ollut lapsia mukana, muistaakseni jopa vauvoille/taaperoille on järjestynyt rauhallisempi nukkumapaikka esimerkiksi jostain leirikeskuksen ohjaajille tarkoitetusta yksityishuoneesta. :)
 
Yksi kävi jopa päivävierailulla ennen nimiäisiä. Ehdotin itse hänelle kontunimeksi Baratheonia (johdannainen vanhemmista), mutta siihen ei tartuttu. :D
 
Meillä on @Arien ollut Keskeneräisten tarujen luku päällä useamman kuukauden, mutta nyt ollaan jo ihan loppumetreillä. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö mukaan voisi vielä liittyä ja herätellä lisää keskustelua myös jo käsitellyistä luvuista. Tämä koskee myös aiempia yhteislukuja. Niiden keskusteluketjut ovat edelleen tallella Lukutuvassa ja niitä saa käydä vapaasti kommentoimassa, mikä saattaa hyvin kirvoittaa uusia kommentteja myös muilta foorumin kävijöiltä. Ennemmin tai myöhemmin aloitetaan myös jonkin uuden kirjan lukeminen, mahdollisesti sen jälkeen kun on taas äänestetty siitä, mitä Tolkieniin liittyvää teosta ihmiset tällä kertaa haluavat lukea yhdessä.

Kuten Kointähti jo totesikin, miitteihin voi ottaa myös lapsia mukaan, jos kokee sen oman lapsen suhteen toimivaksi järjestelyksi. Miitit ovat päihteettömiä, varsin rauhallisia ja muutenkin lapsiystävällisiä tapahtumia. Hetkellistä apua pienten lasten kanssa on myös yleensä ollut tarjolla, meitä on esimerkiksi monta itsekin vanhempaa, jotka kokeneesti roikottelemme muidenkin vauvoja sen aikaa, että vanhempi vaikkapa syö tai käy suihkussa. Toki pääsääntö on kuitenkin se, että kukin huolehtii omista lapsistaan ensisijaisesti itse. Kaikenikäistä Konnun toisen sukupolven edustajaa on miiteissä joka tapauksessa ollut mukana (enimmillään kai kolmasosa miittaajista on ollut siellä vanhempiensa kanssa), joten lapsi kainalossa ei sinällään ole este osallistumiselle.
 
Kiva kuulla lukupiiristä! Voisin liittyä mukaan kun uusi kirja aloitetaan.
Mutta hyvä tietää että aiempiakin yhteislukuja voi yhä kommentoida.

Kiva että lapsen voi ottaa mukaan miittiin. Onko miitistä ja sen ohjelmasta mahdollista saada lisätietoa?

Muuten onko Vihreä Lohikäärme osa Suomen Tolkien-seura Kontu Ry:tä vai siitä erillinen?
 
Merrihän tämän foorumin perusti ja aikanaan perustettiin yhdistys nimeltä Verkkoyhteisö Kontu ry. Fuusioituminen Suomen Tolkien-seuran kanssa tuli eteen, kun huomattiin, että samat naamat vetivät molempia yhdistyksiä. Niin syntyi Suomen Tolkien-seura Kontu ry. Vihreä Lohikäärme on olennainen osa sen toimintaa. Vähän erillisenä, ei niin virallisena haarana on WhatsApp-ryhmä Muratti.
 
Minä olen miittaillut esikoisen kanssa hänen ollessaan alle vuoden ikäinen. Esikoinen oli vauvana aika rauhallinen ja tyytyväinen tapaus. Seuraavan lapsen kanssa en olisi voinut kuvitella yönylimiittiä yksinäni (miehen kanssa oltiin yhdessä The miitissä ja vuoroteltiin vauvan hoitoa), koska hän nukkui niin huonosti ja itki todella paljon öisin. En olisi itse millään jaksanut selviytyä miitissä hänen kanssaan. Eli riippuu tosi paljon lapsesta ja riippuu myös vanhemmasta. Jos itse kokee, että jaksaa miitata vauvan kanssa niin se on enemmän kuin ok :) Vauvan kanssa on itseasiassa helpompi miitata kuin vaikka pari-vuotiaan, joka haluaa jo tutkia ympäristöä, vedellä tietokoneiden johtoja ja romplata lautapelejä. Taaperot on meidän perheessä jätettykin yönylimiittien ajaksi kotiin ja sitten taas isompana ovat päässeet mukaan.

Ja aina voi tulla myös vaan päivävierailulle, jos yön yli oleminen tuntuisi hankalalta.

Meillä on nyt mietinnässä miten ollaan osallistumassa tulevaan miittiin kun matkassa on tuollainen miitin aikaan pikkaisen vajaa 3kk vauva. Minulla on suunniteltuna larppi, joka olisi tarkoitus vetää miitissä, jos se suinkin onnistuu. Vahvistan asian heinäkuun alkupuolella. Nyt ollaan vielä ihan vauvapökkyrässä niin on hankala kuvitella miten miitin kanssa menisi 😅

Jos tullaan yöksi niin todennäköisesti säiden salliessa pyrittäisiin telttailemaan. Mutta kaikki on vielä auki.
 
Minä olen miittaillut esikoisen kanssa hänen ollessaan alle vuoden ikäinen. Esikoinen oli vauvana aika rauhallinen ja tyytyväinen tapaus. Seuraavan lapsen kanssa en olisi voinut kuvitella yönylimiittiä yksinäni (miehen kanssa oltiin yhdessä The miitissä ja vuoroteltiin vauvan hoitoa), koska hän nukkui niin huonosti ja itki todella paljon öisin. En olisi itse millään jaksanut selviytyä miitissä hänen kanssaan. Eli riippuu tosi paljon lapsesta ja riippuu myös vanhemmasta. Jos itse kokee, että jaksaa miitata vauvan kanssa niin se on enemmän kuin ok :) Vauvan kanssa on itseasiassa helpompi miitata kuin vaikka pari-vuotiaan, joka haluaa jo tutkia ympäristöä, vedellä tietokoneiden johtoja ja romplata lautapelejä. Taaperot on meidän perheessä jätettykin yönylimiittien ajaksi kotiin ja sitten taas isompana ovat päässeet mukaan.

Ja aina voi tulla myös vaan päivävierailulle, jos yön yli oleminen tuntuisi hankalalta.

Meillä on nyt mietinnässä miten ollaan osallistumassa tulevaan miittiin kun matkassa on tuollainen miitin aikaan pikkaisen vajaa 3kk vauva. Minulla on suunniteltuna larppi, joka olisi tarkoitus vetää miitissä, jos se suinkin onnistuu. Vahvistan asian heinäkuun alkupuolella. Nyt ollaan vielä ihan vauvapökkyrässä niin on hankala kuvitella miten miitin kanssa menisi 😅

Jos tullaan yöksi niin todennäköisesti säiden salliessa pyrittäisiin telttailemaan. Mutta kaikki on vielä auki.

Hyvä kuulla sinun kokemuksista miitissä lapsen kanssa! Tuo olisi kyllä varmasti ollut rankkaa osallistua yksin huonosti nukkuvan ja itkuisen lapsen kanssa, mutta hyvä että saitte vuoroteltua vauvan hoitoa.

Kiva että on mahdollista tulla myös päivävierailulle. Pitää miettiä, mikä meille olisi sopivin vaihtoehto. Minun lapsi on jo vähän yli vuoden ikäinen eli ollaan juuri tuossa vaiheessa että kaikki tutkitaan mihin pääsee käsiksi :) Ehkäpä tulen päiväksi tai yhdeksi yöksi itsekseni.
 
Vähän erillisenä, ei niin virallisena haarana on WhatsApp-ryhmä Muratti.
Eikä pidä unohtaman vanhempaa ja perinteisempää irc-kanavaa Kultaista ahventa ja siihen sillattua samannimistä Discord-palvelinta.
Näissä eri kanavissa näkee usein vähän eri aktiiveja. Jotkut eivät esimerkiksi juuri pyöri foorumilla. Jotkut taas käyttävät pelkästään foorumia. :)
 
Eikä pidä unohtaman vanhempaa ja perinteisempää irc-kanavaa Kultaista ahventa ja siihen sillattua samannimistä Discord-palvelinta.
Näissä eri kanavissa näkee usein vähän eri aktiiveja. Jotkut eivät esimerkiksi juuri pyöri foorumilla. Jotkut taas käyttävät pelkästään foorumia. :)

Hyvä tietää! Mistäs tuon Kultaisen ahvenen löytääkään? Yritin googlettaa, mutta ei löytynyt. Muistin nähneeni siihen linkin joko Vihreässä Lohikäärmeessä tai Tolkien - seura Kontu Ry - sivuilla mutta nyt en enää löydä mistään.
 
Jos haluaa Kultaiseen Ahveneen IRCin kautta niin silloin voi joko asentaa koneelle jonkin IRC ohjelman tai käyttää linkkiä https://web.libera.chat/

Jos menet linkin kautta niin kirjoita haluamasi nimimerkki ylempään kenttään ja alempaan kenttään haluamasi kanava tai kanavat. Jos haluat useammalle kanavalle niin laita niiden väliin pilkku, mutta ei välilyöntiä. Ahvenen löytää kun kirjoittaa sinne ##kontu (huomioi tuplarisuaidat) ja meillä on muitakin kanavia kuten ##pyoreapoyta

Jos asennat irc-ohjelman niin serveriksi pitäisi laittaa irc.libera.chat portissa portissa 6697 (TLS). Irc-ohjelmia on erilaisia joten kokeilemalla löytänee itselleen ja käyttöjärjestelmälleen sopivan. Alla ohjeet HexChattiin, joka on unix ja windows systeemeille.

Eli esim HexChatissa voit lisätä Network list ikkunan irc-verkot listaan libera jollei siellä jo ole ja painaa muokkaa.
Avautuvaan ikkunaan "Palvelimet"-välilehteen lisää tuo irc.libera.chat/6697 ja paina enter.
Sitten siirry välilehdelle "Liity kanaville automaattisesti" ja lisää sinne samalla tavalla haluamasi kanavat esim ##kontu
Valitse mieleisesi nimimerkit (ja oikeaa nimeä ei kannata laittaa mihinkään vaikka se sitä kysyy, siihenkin kohtaan voit kirjoittaa nimimerkkisi tms)
Ohjelma muistaa nämä asetukset automaattisesti joten niitä ei tarvitse kirjoittaa uudelleen aina ohjelmaa avatessaan jos laitoit väkäsen kohtaan "Yhdistä tähän verkkoon automaattisesti"

(Jos käytät muita irc servereitä myös niin yleensä kanavien edessä on vain yksi risuaita, mutta jostain syystä libera.chatissa suositaan kahta.)
Ohjelmassa kuin ohjelmassa pitäisi toimia komennot
/server irc.libera.chat/6697 jolla pääset liittymään palvelimelle tai pelkkä /server irc.libera.chat voi myös tuoda perille
/nick jolla voit vaihtaa nimimerkkiäsi esim. /nick Arien
/join jolla pääset liittymään kanavalle esim. /join ##kontu

Selain-ircin ja erillisen ohjelman yksi isoimmista eroista, sen lisäksi että ohjelma muistaa automaattisesti minne kanaville haluat mennä, on että selaimella käyttäessä keskustelut eivät jää sinulle talteen vaan häviävät kun suljet välilehden. Muilla keskustelussa paikalla olleilla ne ovat kuitenkin tallessa, jos ovat käyttäneet muuta ohjelmaa.
 
Jos haluaa Kultaiseen Ahveneen IRCin kautta niin silloin voi joko asentaa koneelle jonkin IRC ohjelman tai käyttää linkkiä https://web.libera.chat/

Jos menet linkin kautta niin kirjoita haluamasi nimimerkki ylempään kenttään ja alempaan kenttään haluamasi kanava tai kanavat. Jos haluat useammalle kanavalle niin laita niiden väliin pilkku, mutta ei välilyöntiä. Ahvenen löytää kun kirjoittaa sinne ##kontu (huomioi tuplarisuaidat) ja meillä on muitakin kanavia kuten ##pyoreapoyta

Jos asennat irc-ohjelman niin serveriksi pitäisi laittaa irc.libera.chat portissa portissa 6697 (TLS). Irc-ohjelmia on erilaisia joten kokeilemalla löytänee itselleen ja käyttöjärjestelmälleen sopivan. Alla ohjeet HexChattiin, joka on unix ja windows systeemeille.

Eli esim HexChatissa voit lisätä Network list ikkunan irc-verkot listaan libera jollei siellä jo ole ja painaa muokkaa.
Avautuvaan ikkunaan "Palvelimet"-välilehteen lisää tuo irc.libera.chat/6697 ja paina enter.
Sitten siirry välilehdelle "Liity kanaville automaattisesti" ja lisää sinne samalla tavalla haluamasi kanavat esim ##kontu
Valitse mieleisesi nimimerkit (ja oikeaa nimeä ei kannata laittaa mihinkään vaikka se sitä kysyy, siihenkin kohtaan voit kirjoittaa nimimerkkisi tms)
Ohjelma muistaa nämä asetukset automaattisesti joten niitä ei tarvitse kirjoittaa uudelleen aina ohjelmaa avatessaan jos laitoit väkäsen kohtaan "Yhdistä tähän verkkoon automaattisesti"

(Jos käytät muita irc servereitä myös niin yleensä kanavien edessä on vain yksi risuaita, mutta jostain syystä libera.chatissa suositaan kahta.)
Ohjelmassa kuin ohjelmassa pitäisi toimia komennot
/server irc.libera.chat/6697 jolla pääset liittymään palvelimelle tai pelkkä /server irc.libera.chat voi myös tuoda perille
/nick jolla voit vaihtaa nimimerkkiäsi esim. /nick Arien
/join jolla pääset liittymään kanavalle esim. /join ##kontu

Selain-ircin ja erillisen ohjelman yksi isoimmista eroista, sen lisäksi että ohjelma muistaa automaattisesti minne kanaville haluat mennä, on että selaimella käyttäessä keskustelut eivät jää sinulle talteen vaan häviävät kun suljet välilehden. Muilla keskustelussa paikalla olleilla ne ovat kuitenkin tallessa, jos ovat käyttäneet muuta ohjelmaa.

kiitos paljon ohjeista! :)
 
näin täällä jossain keskustelussa maininnan lukupiiristä, onkohan näitä vielä?
Täällä Käärmeessä olevien "tekstimuotoisten" lukupiirien lisäksi seuran smial Brandagamba pitää lukupiiriä Zoomissa. Aloitamme juuri uutta kirjaa: tässä viestissä tietoja. Lukuvauhtimme on yleensä melko hidas, joten näihin pääsee helposti mukaan myös kesken kirjan. Tervetuloa jos kiinnostaa!

Luemme aika paljon muutakin kuin Tolkienia - usein myyttejä, satuja tai nykyfantasiaa - mutta yleensä kirjoilla on ainakin etäinen Tolkien-yhteys.
 
Ylös