Esitellään itsemme!

Arien

Kontulainen
Täällä Käärmeessä olevien "tekstimuotoisten" lukupiirien lisäksi seuran smial Brandagamba pitää lukupiiriä Zoomissa. Aloitamme juuri uutta kirjaa: tässä viestissä tietoja. Lukuvauhtimme on yleensä melko hidas, joten näihin pääsee helposti mukaan myös kesken kirjan. Tervetuloa jos kiinnostaa!

Luemme aika paljon muutakin kuin Tolkienia - usein myyttejä, satuja tai nykyfantasiaa - mutta yleensä kirjoilla on ainakin etäinen Tolkien-yhteys.
Hyvä tietää, kiitos! Täytyy katsoa pääsenkö mukaan :)

Valarauko

Hobitti
Hei, esitellään itseni.

PK-seudulla asustelen ja henkeä salpaava 40 lähenee vääjäämättömästi.

Melko pitkään forumia kurkittu anonyymisti mutta nyt koin että oli aika liittyä arvoisaan joukkoon. Luulen että kipinä on peräisin siitä kun sain kuunneltua ensimmäistä kertaa tsh:n audiokirjana (serkis) alusta loppuun kesällä.

Tolkienin maailmaan tutustuminen alkoi Jacksonin leffoista, ei ollut oikeastaan kosketusta tätä ennen. Luin TSH:n ensimmäistä kertaa n.08-09 jonka jälkeen lukeminen oli aluksi joka vuotuista. Olin huono ja laiska löytämään uusia kirjoja joten kirjasta tuli käytännössä iltalukemiskirjani minkä alotin vaan aina alusta kun se pääsi loppumaan. Oma editio on tuo punaiseen-puettu-vaapauden-patsas-sormus-päänsä-päällään kansi joka nähnyt parempia päiviä.

Ehkäpä jonkinlaisena kuriositeettina voisin mainita joka vuotuiseksi kasvaneen tapahtuman missä katsomme kaveriporukalla kerta-istumalla tuon
90-luvun suomiproduktion "Hobitit".

Mukava olla osallisena vihdoin.

Jaamar

Hyykäärme
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Tervetuloa ☺
Täällä ilmoittautuu toinen, joka on huono etsimään uusia kirjoja ja palaan aina niihin samoihin tuttuihin ja hyväksi havaittuihin.
Tuolla kannella varustetut kirjat tunnetaan myös nimellä kaapuhemmo. Jos jossain törmäät tällaiseen nimitykseen niin tiedät, että on kyse juuri tästä.

Hobitit oli minulle lapsena ensikosketus Taruun ja olen edelleen vakuuttunut, että Väänäsen Klonkku on vähintäänkin yhtä hyvä kuin Serkisin ja, että alkumusiikki on yksi maailman pelottavimmista.

Isilmírë

Kuukivi
Tervetuloa @Valarauko ! Kaapuhemmopainos lienee se versio Sormusten Herrasta, jolla aika moni meistä on aloittanut, joskin itse koukkasin lopulta vanhemman Louhi-kantisen painoksen kautta, kun en jaksanut sen ikäisenä vielä tavata kaapuhemmon litteää tekstiä Bilbon syntymäpäiviä pidemmälle. Vuotuinen Hobitit-istunto kuulostaa hauskalta.

Valarauko

Hobitti
Tervetuloa ☺
Täällä ilmoittautuu toinen, joka on huono etsimään uusia kirjoja ja palaan aina niihin samoihin tuttuihin ja hyväksi havaittuihin.
Tuolla kannella varustetut kirjat tunnetaan myös nimellä kaapuhemmo. Jos jossain törmäät tällaiseen nimitykseen niin tiedät, että on kyse juuri tästä.

Hobitit oli minulle lapsena ensikosketus Taruun ja olen edelleen vakuuttunut, että Väänäsen Klonkku on vähintäänkin yhtä hyvä kuin Serkisin ja, että alkumusiikki on yksi maailman pelottavimmista.
Kiitos!

Kaapuhemmo omaksuttu välittömästi.

Kun jokunen vuosi taaksepäin tuli katsottua uudestaan piiiiiitkästä aikaa. Niin aluksi samurai boromir&intiaani bombadilloineen, kähisevineen hobitteineen kruununjalokiven ollessa ehkä hitusen liian vähä pukeinen tuhti glonkku olivat kaikki todella hilpeää katsottavaa. Ajan kanssa kuitenkin on ollut pakko alkaa arvostaa juuri tuota Väänäsglonkkua, mies vetää homman todella ns.täysiä.

Last edited:

Jaamar

Hyykäärme
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Väänänen on jossain haastattelussakin maininnut, että hänen tapansa on uppoutua rooliin täysillä ja klonkku taisi olla fyysisesti raskas rooli. Minkäs hän sille mahtaa, että ei ollut teniikkaa ja budjettia luoda digitaalista hahmoa hänen esityksensä perusteella 😉

Isilmírë

Kuukivi
Väänänen oli aivan loistava Klonkku myös livenä nähtynä. Äitini tosin jälkeenpäin sanoi häkeltyneensä, kun nenän edessä seinää alas könysi lähes ilkialaston mies pakarat paistaen :D Itse ihmettelin Aragornin hassua pönttökypärää yhdessä kohtaa näytelmää, mutta äiti osasi selittää sen: Väänäsellä ei ollut aikaa pestä välillä Klonkun maskia pois, saati tehdä sitä uudelleen, jotten Aragornilla oli sitten päässään niin väljä kasvotkin peittävä kypärä, ettei se koskettanut hänen päänsä ihoa lainkaan.

Last edited:

Palantír

Kontulainen
Tervehdys! On aika esitellä itseni. Tulen Keski-Suomen suunnilta melko läheltä Jyväskylää. Löysin kyseisen foorumin jokunen vuosi sitten, mutta olin tuolloin aika ujo liittyäkseni.

Yöllä lukiessani Taru Sormusten Herraa etsin "Kaapuhemmo" - painoksen kansikuvittaja Heikki Kalliomaasta tietoa, ja törmäsin sitä kautta taas kyseiseen foorumiin. Täältä löytämieni kirjojen kansikuva -keskustelujen pohjalta kiinnostuin foorumille liittymään, ja tulen jakamaan vielä joskus pohdintojani liittyen Heikki Kalliomaan ko. "Kaapuhemmo" - kuvitukseen, mutta ajattelin ensin lukaista TSH:n trilogian loppuun.

Olen aina ollut kovin kiinnostunut Tolkienin luomasta maailmasta. Lähestyin ensi kertaa Taru Sormusten Herraa lapsena katsellessani Ralph Bakshin ohjaamaa vuoden 1978 animaatiota. Isäni oli nauhoittanut sen VHS:lle. Kuusi vuotiaana eskarissa ikuistin noita Bakshin animaation örkkejä paperille. Niistä jäi talteen tämä piirros. :D

Örkki.jpg

Tolkien intoilujeni lisäksi suoritan tällä hetkellä Taidehistorian perusopintoja Jyväskylän avoimessa yliopistossa. Sen vuoksin olenkin kiinnostunut monesta visuaaliseen tietoon liittyvästä seikasta. Piirtäjänä tai maalarina en ole kovin kummoinen, mutta silmäni tykkäävät sitäkin enemmän tarkastella ja aivoni sitä mukaan analysoida. :D