Esitellään itsemme!

Tervetuloa hobittijoukkoon @Muratti ! On täysin ok vain lukea, mutta jos mieleesi tulee jotain sanottavaa, älä suotta kursaile vaan osallistu keskusteluun. Roikuin itsekin kyllä aikoinaan anonyyminä lukijana useamman kuukauden ennen kuin rohkaistuin edes rekisteröitymään, mutta sitten oli jo pakko päästä esittämään omiakin kommentteja ;)
 
Hei! Löysin foorumin jo maaliskuussa tai huhtikuussa (olen unohtanut), mutta en ole kirjoittanut mitään siitä lähtien. Olen 24 vuotta itävaltalainen Suomen opiskelija ja iso Tolkien-fani. Olen erittäin kiinnostunut Tolkienin kielistä (ja myös Suomen vaikutuksesta Quenyaan). En varmasti tiedä mitä kertoa minusta. Jos asuisin Keski-maassa olisin luultavasti hobitti. ? Valitettavasti olen vähän ujo, siis ehkä pysyn vain hiljaisena lukijana.
Tervetuloa mukaan! Mukava saada uusia ihmisiä tänne foorumille. Äläkä turhaan ujostele, täällä on todella mukavia ihmisiä joiden kanssa ujompikin uskaltaa keskustella (olen itsekin aika ujo ihminen, mutta silti täällä keskusteleminen on mielestäni oikein mukavaa).
 
Heippa vain kaikille! Löysin vihdoin tieni tänne Virranvarteen tarinoimaan kummia juttuja, joita nykyään vaan kuulee. Ihmeellisinä aikoina ei ole hyvä vaeltaa ihan yksin vaikka kuinka Samooja-mielinen veikkonen olenkin. Tolkienin tarinat tulivat elämään aika varhain, ennen kouluikää oli jo TSH luettuna. Luonto, eläimet ja historian tonkiminen kirjaimellisesti kädet mullassa ovat elämässä isoja asioita. Hauska tutustua, kierros sahtia kaikille!
 
Tervetuloa @Elfwine ! Viittaako historian tonkiminen kirjaimellisesti kädet mullassa mahdollisesti arkeologiaan joko harrastuksena tai ammattina?
Kiitos :) Juu, erityinen kiinnostuksen kohde on rautakausi ja tietty kaikki viikinkiaikaan liittyvä, vaikka hienot löydöt aika vähissä siltä ajalta onkin. Tai no, jos löytöjen määrällä kiinnostusta määrittäisi niin se olisi kai pullonkorkit ja hevosenkengän naulat ? Kiva harrastus ja vielä se viikinkimiekkakin sieltä joku päivä nousee...
 
Kuulutko johonkin harrastaja-arkeologien yhdistykseen? Olin itse aikoinaan Angon jäsen ja monilla harrastajakaivauksilla mukana, sitten lähdin yliopistolle opiskelemaan hommaa ihan uramielessä. Kädet vain eivät lopulta valitettavasti kestäneet kenttätyötä, ja kolmas lääkäri jolle kävin esittelemässä puoliksi tunnotonta oikeaa kättä ja sen kahta taipumasta kieltäytyvää sormea sanoi vihdoin ihan suoraan, että nyt on aika lopettaa kaivaminen.

Oma lempikauteni esihistoriassa on pronssikausi. Varsinkin pronssimiekat ja -tikarit ovat aivan älyttömän kauniita esineitä.
 
Kyseessä taitaa olla metallinetsintäharrastus jos yleisimmät löydöt ovat pullonkorkkeja ja hevosenkenkänauloja. (Kuuluu myös omiin harrastuksiini.)
 
Ei piippariharrastus sulje pois arkeologian harrastamista, kun taustalla kuitenkin usein on aito kiinnostus esihistoriaan. Arkeologitkin käyttävät välillä piippareita apuna: meidän vuosikurssimme opetuskaivauksella yksi todennäköisesti löydötön peltokaistale piippailtiin varmuuden vuoksi, kun ei aikaa vievään kaivamiseen ollut perusteltua ryhtyä, ja eihän sieltä tosiaan piippauskohtiin koekuoppia tehtäessä löytynyt kuin moderneja nauloja ja joku hevosenkenkä.
 
Last edited:
Juu, iso osa ajasta kuluu wanhojen karttojen ja lidar-luotauskuvien kanssa ja sitten maastossa tonkiessa ja etsiessä. Metallinetsin on iso apu ja hauska harrastus itsessäänkin. Haaveilen kuitenkin jonkin muinaislinnan tai asuinpaikan löytämisestä :) Jännä miten fantasia- ja historiaharrastus ja innostus on menneet käsi kädessä niin, että välillä sekoittuu jo omassakin päässä että mikä olikaan totta ja mikä ei :)
 
Iski joku nostalgiahuuru tässä tänään ja muistin, että olen ollut täällä jäsenenä joskus viitisentoista vuotta sitten teiniä. En yhtään muista yhtään, mitä olen sillon kirjoitellut ja millä nimimerkillä 😄 Teki mieli tulla tänne uudelleen koska Tolkienin teokset on aina olleet lähellä sydäntä. Oon noin kolmekymppinen 9to5 toimistotyöläinen. Asun pk-seudulla ja harrastan lähinnä lukemista ja kävelyä. En tiedä, miten paljon tulee tänne kirjoiteltua, mutta lueskelen ainakin mielelläni.
 
Tervetuloa @Helisa ! Huomasithan, että The Miitti on jo parin viikon päästä? Sinne mahtuu edelleen mukaan, jos kontulaisten tapaaminen livenäkin samaan syssyyn kiinnostaa.

Lukemisen ja kävelyretkien ystävänä itsekin olen tietysti heti utelias sen suhteen, millaista kirjallisuutta - siis Tolkienin ohella - mieluiten luet ja pidätkö enemmän kävelemisestä metsässä vai teitä pitkin.
 
Kiitos @Isilmírë ! Voi olla, että miitti ois tähän alkuun vähän liian HC :D

Luen kirjallisuutta ihan laidasta laitaan, ei oikeastaan ole genreä, jota en olisi lukenut. Eniten kiinnostaa fantasia ja historialliset romaanit, mutta luen kyllä dekkareita, chick litiä ja tietokirjallisuuttakin sujuvasti.

Kävelyjä teen sekä metsässä että teillä, mutta kyllä luonnossa käveleminen on enemmän mieleen. Tykkään tehdä myös välillä pitkiä, noin 20-30km rauhallisia kävelyjä luonnon helmassa, kuitenkin enemmän tie/ulkoilureittimaastossa kun vaelluspoluilla tässä tapauksessa. Nyt ei ole tänä kesänä kyllä pitkiä kävelyitä tullut tehtyä kun on ollu niin kuuma, ei kestä kunto tollaisia matkoja helteessä.
 
Hei kaikille!

Uusi jäsen täälläkin. Olen siis falindis, 26-vuotias nainen pk-seudulta ja Tolkien-fani! Vaikka Tolkienin teokset ovat tulleet tutuksi jo ylä-asteella, palasin fandomiin oikeastaan vasta viime vuoden keväällä luettuani Silmarillionin. Siitä eteenpäin olen ollut todella aktiivinen ulkomaisen Silmarillion-fandomin parissa Tumblrin ja Twitterin puolella, enkä oikeastaan tiennyt tämän foorumin olemassaolosta ennen kuin hetki sitten, ja valtaosa suomalaisesta fanituksestani on tapahtunut FinFanFunin puolella. Nyt kuitenkin uskaltauduin viimein liittymään tänne, jotta saisi myös suomalaisia Tolkien-kavereita! :)

Olen ammatiltani tutkija mutta lähestulkoon kaikki vapaa-aika menee sitten erilaisen Tolkien-contentin parissa. Harrastan monenlaista fancontenttia, esim. fanfictionia ja fanitaidetta ja tänä keväänä elämääni astui myös ensimmäistä kertaa cosplay, ja olen cossannut tähän mennessä esim. Melkoria, Sauronia, Annataria ja lukuisia Fëanorin huoneen jäseniä. Tämänhetkisenä cosplay-projektinani on Galadriel. Tuotan valtaosan sisällöstäni Instagramiin ja Tiktokiin josta minut löytää tällä samalla nimellä (tai sitten nimimerkillä moodrose_art). Seuraavaksi odotan innolla conien avautumista ja minusta olisi ihanaa tutustua enemmän suomalaisiin Tolkien-cosplayharrastajiin ja tehdä yhteistyötä.

Kuten ehkä avatarista saattaa päätellä, Tolkien-pahikset ovat suosikkejani ja minut löytääkin aktiivisesti erilaisilta alustoilta puuhastelemassa kaikenlaista heihin liittyen (hostasin esim. Tumblrissa elokuussa tapahtumaa nimeltä Tolkien Villains Week). Sauron on aivan suosikkini mutta Melkor hyvänä kakkosena, muita suosikkihahmojani ovat esim. Celegorm, Maedhros ja Celebrimbor. Lempiteokseni on tietysti Silmarillion, mutta tällä hetkellä on menossa TSH-reread. Odottelen myös innolla tilaamani The Nature of Middle Earth-teoksen saapumista. :)

Ilo tavata ja tutustua suomalaiseen Tolkien-yhteisöön!
 
Tervetuloa @falindis ! Kuulostat ihastuttavasti ihmiseltä, joka elää ja hengittää Keski-Maata. Olen heti uteliaana kyselemässä, mikä nimenomaan pahiksissa viehättää? Tolkienin pahat tyypit kun ovat omasta mielestäni yleensä vähän yksiulotteisia ja tuntuvat lievästi kärjistäen olevan pahoja ihan vain koska, no, ovat pahiksia ja koska hyviksillä pitää olla joku jota vastustaa. Toki kiinnostaa myös se mundaanimpi seikka, minkä alan tutkimusta teet työksesi.

Huomasithan, että meillä on syysmiitti reilun viikon päästä? Sinne mahtuu vielä mainiosti mukaan, jos haluat tavata meitä muita myös livenä. Mitään kovin jännää tosin ei ole luvassa, lähinnä rentoa yhdessäoloa jutustellen ja lautapelejä pelaten. Ohjelmallisempi miitti lienee näillä näkymin luvassa loppiaisen tienoilla, kun Tolkien-seura juhlii 30-vuotista taivaltaan, mutta siitä saadaan tarkempaa infoa vasta lähempänä ajankohtaa.

Muoks Silmarillionista vielä sen verran, että täällä foorumilla pidettiin siitä lukupiiri kolme vuotta sitten. Lukupiirin aikataulusta löytyy linkki kutakin lukua käsittelevään keskusteluketjuun, ja ne ketjuthan ovat edelleen auki. Jos siis kiinnostaa, voit käydä herättelemässä keskustelua aiheesta lisäämällä omia kommenttejasi.
 
Last edited:
Moro @falindis ! Suomen Tolkien-seura on julkaissut (nykyään epäsäännöllisesti) Legolas-lehteä, ja juhlavuoden kunniaksi siitä olisi tulossa jälleen numero. @Heathertoes on käsittääkseni lehtiprojektissa organisaattori, häneltä voi kysyä lisätietoja jos kiinnostaa laittaa näytille siinä yhteydessä jotain. :)
 
Ylös