Etunimet

En tiedä kuinka urbaanilegendaa tuo Matteus, Markus, Luukas ja Pasi on, kun kuulemma kiertää englanniksi Matthew, Mark, Luke and Bing -versiona. Toki sitten tulee aina vastaan niitä, jotka sanovat tuntevansa kyseisen perheen henkilökohtaisesti, että mene ja tiedä nyt sitten.

Eräällä toisella foorumilla on myös keskustelua erilaisista nimistä, ja siellä herätti suurta hilpeyttä Ilmari Kiannon lapsikatraan nimet, kopioin Wikipediasta listan.

Hildur Molnbergin (1882–1942) kanssa

1. Kalevi 1906 k. 1909
2. Salmi Talvikki Cecilia 1908 (Jokela)
3. Orvokki Helmi Simpukka 1909 (Suomela)
4. Otso Tähtivalo 1911
5. Veijo Virmo Imatro 1912
6. Viena Karma Sirkka Salama Kesäheinä Saarenruusu Pikku-Hilkka 1913 (Ristivuo)
7. Jormo Gabriel Sotavalta 1914
8. "Kaarina" (adoptoitu pois) 1920

Siviä Karpin (1895–1955) kanssa

1. Sorjo Uolevi Sotaprinssi 1917
2. Raida Tsikko Tellervo 1920 (Heikkilä)
3. Marjatta Iltatähti 1921

Rakel Nymanin (1908–1973) kanssa

1. Raija-Liisa Rakeli 1934 (Kansi)
 
Onpas siinä nimiä kerrakseen, muutama tavallisempi ja toisilla taas ei. Mikähän jakoperuste noissa nimissä on ollut, toisilla erikoisempi/toisilla ei niinkään, toisilla pitkä/toisilla ei? Itse jotenkin ajattelen, että lapsilla täytyisi olla ns. samanarvoiset nimet, mikäli niitä lapsia siis joskus siunaantuu. Jotensakin höpsöä, mikäli toisella on esim. kamalan erikoinen nimi ja toisella taas vaikkapa syntymävuotensa suosituin nimi. Sekin on minusta kummallista, jos yksi saa vaikka tuon seitsemän nimeä ja toiselle annetaan vain yksi.

Itsellä on muutama nimi ajateltuna, mitkä mieluusti antaisin omille mahdollisille lapsilleni. Enemmän vanhahtavia ja kaikki sukuselvityksistä bongattuja. Isän puolelta näistä nimistä ei olisi kuin pari, muut nimet äidin puolelta. Äidinäidin puolella on ollut yksinkertaisesti "hienompia" ja kivempiä nimiä, tosin sen puolen historia ei ole selvillä kuin 1800-luvun puolelle saakka. Äidin isän suvun puolelta en sitten tiedäkään muuta kuin isoisäni nimen ja elinvuodet. Isän puolelta sensijaan tiedän miespuolisten henkilöiden nimet suorana linjana 1600-luvulta aina isääni saakka, eikä siitä linjasta ainakaan löytynyt omaa korvaani miellyttäviä nimiä :D

Sitä olen miettinyt noiden nimien kanssa myös, että kuinka ne sopisivat minkäkinlaisten sukunimien kanssa. Olen himoinnut mielessäni äidin isän suvun sukunimeä, mutten yhtään tiedä olisinko siihen edes oikeutettu ja haluaisinko edes lopulta sen nimen (tämä tuntuisi jotenkin siltä, kuin pettäisin isäni). Olen siis kuitenkin pyöritellyt noita nimiä niin, että ne sopisivat senkin sukunimen kanssa, mutta eivät kuulostaisi pahalta myöskään esimerkiksi jonkun nen-loppuisen sukunimen kanssa. Voipihan kuitenkin olla, että siinä mahdollisessa vaiheessa kun lapselle pitäisi oikeasti nimi antaa, mieli olisikin jo ehtinyt muuttua.

-Meinasin jo unohtaa mainita, että teitä tervehtisi Marko Tuomas mikäli olisin pojaksi syntynyt.
 
Kuinka monta nimeä lapselle saa nykyään antaa, vai onko siinä mitään rajaa?
Meidän suvussa on yleensä annettu aika tavallisia nimiä, perinteisiä suomalaisia. Ja usein on joku nimi otettu vanhemmalta sukulaiselta. Minunkin toinen nimi on muistaakseni ollut äidin isotädin nimi tai jotain sinnepäin.
 
Tietysti voi olla ovela ja yhdistellä nimiä, jolloin niitä saa sullottua yhdelle lapselle enemmän. Mutta sitten niiden pitää olla tosiaan täysin yhteen kirjoitettuja (Annamarjukka, Mattitapio), ei mitään yhdysmerkeillä yhteen kurottuja (Helka-Maija, Jukka-Petteri) viritelmiä.
 
No mut on miullakin ja Arkintilla kummallakin kolme nimeä jotka on kaikki yhdysnimiä siis tuolla väliviivalla. Eli siis kummallakin meillä on kuusi etunimeä.
Välillä tulee ongelmia virastoissa kun kaikki ei mahdu nimiriville joihin on varattu tietty määrä kirjaimia. (Miullakin puuttuu passista viimeisen etunimen viimeinen kirjain)
 
No voihan. Tutkin nimilain, eikä se tosiaan ssano muuta kuin että henkilöllä saa olla enintään kolme etunimeä. Yhdistelmänimistä ei hisahdetakaan. Enkä löydä enää sitä lähdettä, josta aikoinaan tuon yhdistelmänimisäännön luin. Kyseessä on siis saattanut olla tulkinta, jolla ei ole lainvoimaista pohjaa.
 
Anewielh sanoi:
-Meinasin jo unohtaa mainita, että teitä tervehtisi Marko Tuomas mikäli olisin pojaksi syntynyt.

Ja minä olisin olisin Heikki, jos olisin meidän perheen poika. Tuo Heikki -nimi on isänpuoleisen suvun poikien "perinnenimi". Isäni oli Reino Heikki ja hänen isänsä Heikki Hippolytus. Isoisäni isän etunimi oli myös Heikki, mutta en tiedä oliko hänellä muuta etunimeä.

Pikkuveljeni on Heikki Olavi (Norjan kuninkaan mukaan valittiin kuulemma tuo toinen etunimi), ja hänen poikansa on Joona Heikki.
 
Isilmírë sanoi:
No voihan. Tutkin nimilain, eikä se tosiaan ssano muuta kuin että henkilöllä saa olla enintään kolme etunimeä. Yhdistelmänimistä ei hisahdetakaan.
Ikävä kyllä en minäkään osaa sanoa tuohon mitään muuta kuin että joskus hamassa nuoruudessa (olenkin niin tosi vanha jo) pohdittiin että Leevareiden kappaleessa Laura Jenna Ellinoora Alexandra Camilla Jurvanen nimi olisi oikeasti mahdollinen muodossa Laura-Jenna Elli-Noora Alexandra-Camilla. Tai jos tahtoo niin yhteen ilman väliviivoja.

Meillä on pari supupolvea kulkenut suvussa nimi Petter joka oli alunpereni papin moka. Unohti laittaa viimeisen i:n. Olisi siis pitänyt olla Petteri.
Minä en ole tästä nimestä niin mahdottoman innostunut ja jos kumpikaan veljistäni (jos nyt saavat lapsia) ei jatka nimeä niin ainakin tästä suvun haarasta se katkeaa. Minulla on ihan muita suunnitelmia nimien suhteen, jos nyt koskaan pitää tällaista asiaa oikeasti suunnitella.
 
Gala sanoi:
Niin tuota mikä on etunimesi? Ja mikä sinun nimeksesi olisi laitettu?

Nimeni on Minttu. Sille ei ole mitään erikoista taustatarinaa, äitini vain tykkäsi siitä ja Minttu-nimi minulle sitten napsahti. Joskus pienenpänä halusin vaihtaa sen, mutta nyt olen tyytyväinen sillä nimeni on tarpeeksi erikoinen että se muistetaan varmasti ensimmäisellä kerralla, eikä sitä tarvitse sitten toistella. (vaikka kerran minun nimekseni muistettiin Tiuku, ihan vain sen takia, että henkilö muisti nimeni olleen jotenkin erikoinen).

Ja vaikka pidän nimestäni, inhoan Minttu sekä Ville-rallatusta. Ihan vain senkin takia että olen kuullut sitä melkein koko ikäni. Nykyään alan vain kiroilemaan raskaasti jos kaverini sitä hoilaavat. Olen niin kyllästynyt siihen, joten sitä ei kannata mainita minulle.

Nimilaista puheenollen, työpaikkallani kerran mietittiin, että kun vauvalle annetaan nimi sehän ei saa olla vastakkaisen sukupuolen nimi, mutta jos vaihdatkin nimen aikuisena, niin eihän se silloinkaan voi olla vastakkaisen sukupuolen nimi? Vai miten on?
 
Uskoisin asian menevän niin, ettei pojan nimeä tosiaan saa antaa tytölle, ja toisin päin. Ainoa ongelma varmaan tuleekin sellaisissa nimissä, joista ei voi sanoa varmaksi kummalleko sukupuolelle se on tarkoitettu. Tosin mielestäni oma nimeni Elina on aivan selkeästi naisen nimi, mutta kappas kehveliä väestörekisterin mukaan Suomessa on ollut/on viisi Elina-nimistä miestä. Että tiedä häntä sitten.
 
Ne Elina-nimiset miehet on olleet varmaan joskus vuonna kivi ja keppi, kun ei ollut vielä mitään nimilakeja..
Ja saahan lapselle antaa pojankin nimen, jos toinen vanhemmista on esim. Puolasta kotoisin ja Puolassa Minna vaikka olisi pojan nimi, niin eikö sen silloin voisi laittaa Suomessa pojan nimeksi, miun tietääkseni se on yksi peruste, vai?
 
Nah, viimeisin miespuolinen Elina näyttää syntyneen Väestörekisterikeskuksen mukaan välilla 1960-1979, eli ei siis minun mielestäni ole vielä kovinkaan kivi ja keppi se ajanjakso :p Siksi kirjoitinkin on ollut/on, sillä en voi tietää olisiko tuorein mies-Elina kuollut nuorena, vai vieläkö hän kulkee keskuudessamme. Ja periaatteessa 1910-luvun aikana syntynytkin voisi vielä olla elossa.

Suomen kohdalla en tuota tiedä, mutta esimerkiksi hollantilaisen mies-Marian tiedän, se on hänen kolmas nimensä.
 
Poikia saa yhä joksikin nimekseen Vieno, vaikka se on jo vakiintumassa naisen nimeksi. Vielä epäselvempi tilanne on uudemmissa nimissä, jotka voisivat sopia kummalle sukupuolelle vain. Kumma kyllä, sellainen ei ole Jedi, joka on annettu nimeksi vain pojille – kerran vuoteen 1959 mennessä, jolloin ei vielä tähdissä sodittu.
 
Itse kun olen puhelinmyyjä erään suuren teleoperaattorin leivissä kesätyössä niin nuo nimet, jotka sopivat kummallekin hämmentävät minua välillä. Varsinkin silloin kun luulin, että Raikas on naisen nimi ja puhelimeen vastasikin möreä ääninen mies :D Kyllä menin hiukkasen lukkoon siinä vaiheessa...
 
Elbereth sanoi:
jos toinen vanhemmista on esim. Puolasta kotoisin ja Puolassa Minna vaikka olisi pojan nimi, niin eikö sen silloin voisi laittaa Suomessa pojan nimeksi, miun tietääkseni se on yksi peruste, vai?

Nimilaki sanoo näin:

32 b § (8.2.1991/253)
Etunimen hyväksymisen yleiset esteet

Etunimeksi ei voida hyväksyä nimeä, joka on sopimaton tai jonka käyttö muutoin voi aiheuttaa ilmeistä haittaa.

Ilman 3 momentissa mainittua syytä ei etunimeksi voida hyväksyä:

1) nimeä, joka muodoltaan tai kirjoitustavaltaan on kotimaisen nimikäytännön vastainen;

2) pojalle naisennimeä eikä tytölle miehennimeä;

3) sukunimeä, ellei kysymyksessä ole isän tai äidin etunimestä muodostettu poika- tai tytärloppuinen nimi, jota käytetään muun etunimen jäljessä; eikä

4) nimeä, joka ennestään on sisaruksella tai puolisisaruksella, muutoin kuin toisen etunimen ohella.

Etunimi, joka ei vastaa 2 momentissa asetettuja vaatimuksia, voidaan kuitenkin hyväksyä:

1) uskonnollisen tavan vuoksi;

2) jos henkilöllä kansalaisuutensa, perhesuhteidensa tai muun erityisen seikan perusteella on yhteys vieraaseen valtioon ja esitetty etunimi vastaa sanotussa valtiossa noudatettua nimikäytäntöä; tai

3) jos siihen harkitaan olevan muu pätevä syy.
 
Samasta syystä Kari kävisi tytön nimeksi, jos lapsella on norjalaisia juuria. Nimi olisi syytä lausua norjalaisittain "Khaari".
 
En tiedä liekkö Myytinmurtajissa esiintyvä Kari norjalaista sukua, mutta siinäkin on kyse siis Kari nimisestä naisesta, joten miksei myös jenkki-juurilla voisi antaa nimen Kari tytölle. Ja Pagban kohdalla sopivasti; mainitsemani Karin sukunimi on Byron.

Voisikohan tuota sitten kiertää kuinka helposti, kuinka suuret todistukset täytyy antaa esim. sukujuurista?
 
Pysytäänpä sitten ihan asiallisella linjalla. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä ja sen julkituomiseen, mutta nyt keskustelu on minun mielestäni saanut ikäviä henkilökohtaisia sävyjä. Mielipide eroja saa olla, mutta kenenkään mielipide ei ole sen enempää oikea kuin vääräkään. Tämä on hyvä pitää mielessä.
Jos haluatte keskustella itse uskonnosta niin sille löytyy omat topikkinsa, mutta sielläkin keskustellaan hyvässä hengessä. Uskonnollisista nimistä sopii kyllä keskustella täällä.

Konnavahti
Jaamar


EDIT: Koska Jaamarin aiheelliset kehottelut eivät aivan auttaneet, katsoin parhaaksi poistaa koko mainitun sananvaihdon. Paremmalla onnella ja runsaammalla hobittimielellä sitten ensi kerralla, jookosta?

Vahtirotta
Tik
 
Off Tik senkin, olisin halunnut ehtiä lukea Gilin seuraavan kommentin =)

Vuosina 2000 - 2009 Kaino-nimen sai 16 miestä ja 11 naista. Se vaikuttaa muutenkin melko sukupuolineutraalilta nimeltä: koko väestörekisterin olemassaoloaikana sen on saanut 3500 miestä ja 2639 naista.

Muoks Veikeää on minun mielestäni se, että rekisteröidyistä 20 Nyyti-nimisestä henkilöstä 18 on naisia. Nyytit kun tuppaavat imo Janssonin teoksissa olemaan jokseenkin maskuliinisen oloisia otuksia.
 
Ylös