Euroviisut

Tänään se sitten alkaa! Saas nähdä pääseekö Waldo finaaliin. Mulla on vaan jotenkin paha aavistus, että ei... Mutta jospa. Aina pitää toivoa. :)

Mielenkiintoisia biisejä tänä vuonna. Norja vissiin aika iso voittajasuosikki, ihan soma poika, kiva biisi, sellaista perus-euroviisuhuttua... En oikein osaa sanoa mikä on mun suosikki. Tietty naapurirakkaudesta ja veljeydestä kannustan Viroa, kyllä!
 
Näköjään pääsi. Ei kuulu millään muotoa omiin suosikkeihini, mutta myönnän kyllä, että kertsi on tarttuva ja ehkä erottui omassa kategoriassaan, eurojumpassa, edukseen.

Ilahduin eniten Portugalin jatkoon pääsystä. Kappale ja esitys oli virkistävän erilainen: hyväntuulista, keinuvaa folkahtavaa laulua ja soittoa. Islannin kaunis balladi oli myös suosikkejani. Jatkoon päässeistä Bosnia-H (marssirytmien säestämässä vakavassa mahtipontisuudessaan)ja Armenia (etnisyydessään) olivat varsin mielenkiintoisia. Israelin kappale oli perusballadeista Islannin jälkeen korvaani miellyttävin.

Sitten näitä joita ilmankin finaali olisi mielestäni pärjännyt. Ruotsin oopperapoppia voi sanoa ainakin mielenkiintoiseksi viritelmäksi, jossain siinäkin olin havaitsevani Abba-vaikutteita, niin kuin niin monessa aikaisemmassakin Ruotsin kappaleessa. Muista jatkoon päässeistä jäi lähinnä mieleen kehnot (imho) Shakira-kopiot, etenkin Turkin tyttö ja ulkoiselta olemukseltaan Romanian tyttö. Ai niin, olihan siellä vielä Maltan maailmoja syleilevä balladi.

Pudonneista jäin kaipaamaan etenkin Belgian iloista Elvis-kopiota ja Makedonian hilpeitä "kasari-rock"kaksosia.

En ole esikatseluja katsonut, joten viisut olivat ainakin tuoreet, lukuunottamatta Waldoa. Torstaina sitten taas ihmettelemään. Saadaankohan me Konkari-miittiin viisukatsomoa lauantai-illaksi?
 
Lose Control on miun mielestä hyvä biisi, voi menestyä hyvinkin Viisuissa, mutta ei kyllä voita.
Makedonian biisi oli myös hyvä siihen nähden millaisia nuo Euroviisu-biisit yleensä on (ei ihan miun tyylisiä).
 
Eläkeläiset sitten osallistuvat karsintoihin. Varsinaisissa kisoissa Saksasta varmaan heruisi mukavasti pisteitä. Harmi vain, että Eläkeläiset ovat parhaimmillaan coverbändinä ja viisuissa toisten biisien esittäminen ei oikein käy. Linkissä on myös paljastava syvähaastattelu. Itse biisin sanoitus on jonkin verran karkea, mikä viattomille alaikäisille varoitukseksi kerrottakoon.
 
Pagba sanoi:
Eläkeläiset sitten osallistuvat karsintoihin. Varsinaisissa kisoissa Saksasta varmaan heruisi mukavasti pisteitä. Harmi vain, että Eläkeläiset ovat parhaimmillaan coverbändinä ja viisuissa toisten biisien esittäminen ei oikein käy. Linkissä on myös paljastava syvähaastattelu. Itse biisin sanoitus on jonkin verran karkea, mikä viattomille alaikäisille varoitukseksi kerrottakoon.

Joo, Eläkeläiset toimii kyllä selvästi paremmin covereita soittaessaan. Toisaalta onhan bändiltä tullut omiakin biisejä.. Saksalaisilta varmaan tulisi täydet pisteet, mutta en oikein jaksa uskoa, että muu Eurooppa ymmärtäisi. Taitaa mennä irlantilainen kalkkuna -osastoon. Hauska juttu silti, aivan varmasti äänestän :)

Nyt se taas alkoi soida päässä: pöpi, minä olen pöpi, minä olen pöpi, minä olen peeööpeeii pöpi..
 
Eläkeläisiä on kyllä täällä euroviisuihin odoteltu kuin kuuta nousevaa... Saapa nähdä miten karsinnoissa käy. Kansa kun usein äänestää juuri sitä harmainta iskelmärallatusta, vaikka viime vuosina meininki onkin muuttunut. No, kaikki vaan Eläkeläisiä äänestämään, niin saadaan taas kirkastettua Suomi-kuvaa maailmalla :)
 
Tänä vuonna tai siis ens vuonna(2010) sais Viisuihin lähtee edustamaan, joku nuori ja kohtalaisen tuore edustaja eli joku parin viime vuoden sisältä. Joku jolla ois mahdollisuuksia voittoon ihan oikeesti. Eikä mitään eläkeläisiä lavalle!
 
Vaikka en pahemmin euroviisuhuumaa seuraakaan niin yleensä itse kisat vähintään katson ja pakko kommentoida tähän että minun korvaani kaikki tuoreet nuoret artistit ja yhtyeet ovat kuin latteita kopioita jostain jo tehdystä. Sanoitukset ovat pinnallisia, jos eivät ihan surkeita niin vailla syvyyttä kuitenkin ja yleensä jo vähintään pari kertaa hiukan eri versiona kuultuja.

Minä tahtoisin kuulla viisuissa suomenkieltä. Se on kuitenkin sen verran poikkeava monista muista kielistä että tarttuvan ja mielenkiintoisen sävelen kanssa voisi ehkä jopa pärjätäkin jos hyvin käy. Toiseen voittoon en jaksa uskoa, mutta eipä ylellä kai olisi varaakaan pitää toisia viisuja näin lyhyellä aikavälillä. Mutta oli miten oli ja oli laulun kieli mikä hyvänsä ja vaikka sitä ei kukaan ulkolainen ymmärtäisi mitä lauletaan niin tahtoisin kuulla hienon sanoituksen. Ja sellaisia taas en uskalla odottaa tuoreilta artisteilta tai yhtyeiltä. Toki on toivoa että olen väärässä, mutta...
 
Lavalle saisi nousta joku nuori ja suomessa jo kuuluisa oleva ihminen. Ei ainakaan mitään eläkeläisiä! Ketä siellä muuten on ehdokkaana?
 
Viime perjantaina oli ensimmäinen Suomen euroviisun karsinta. Kilpailemassa olivat Pentti Hietanen italialaisella biisillään, tangokuningas Amadeus hieman edellisvuotisen Remun biisin tapaisella, naislaulaja Nina Lassander, toinen mokoma Bääbs ja BOB The Ark/Vink-tyylisellä biisillään. Kolme ensimmäistä meni jatkoon, vaikka toivoin BOBia jatkamaan kisaa. Heillä oli hyvin energinen, kirkasääninen laulaja, vaikkakin biisin sanat (America I think I love you) eivät minusta sovi suomalaisedustajalle, eikä välttämättä ole muidenkaan viisumaiden suosima.

Tämän vuoden artisteissa on vielä vähemmän suosikkeja kuin edellisvuonna. Taso tuntuu vain laskevan, tai ainakaan minulle ei suosikkia meinaa löytyä. Pidin tosiaan tuosta BOBsta, toinen suosikkini on Osmo Ikonen, joka viime vuonna esitti biisin Signmarkin kanssa. Eläkeläisiä en missään nimessä toivo jatkoon tahi voittajaksi. Olisi yhtä nolo vitsi kuin Irlannin kalkkuna, edellisvuoden itäblokki-superman tms.

Seuraavina perjantai-iltoina ratkaistaan lisää artisteja jatkoon ja lopulta finaalissa jonkun viikon päästä ratkaistaan Suomen Euroviisu-edustaja.
 
Tosiaan tuo rock-combon Amerikka-laulu oli kyllä jotenkin mukava, iloinen ja tarttuva, vaikka öh aiheeltaan kyllä aika epäilyttävä, eikä tosiaan sopiva euroviisuihin.
Aika vaikea oli ottaa noihin esityksiin muuten kantaa (tosin katsoin ja kuuntelinkin aika huolimattomasti). Bääbsistä en innostunut, kuulosti aika epävireiseltä laululta. N Lassander oli ihan kiva ja herttainen, mutta riittääkö se. Amadeuskin on toki herttainen, mutta kappale ehkä enintään voisi vain aavistuksen liikauttaa slaavilaisia. Hietanen osaa tietysti laulaa, olisi ollut kyllä kiva tietää mitä lauloi.
 
Kannattaisin muuten Eläkeläisiä, mutta heidän biisinsä ei ole kummoinen. Sillä ei olisi mitään mahdollisuuksia läpäistä karsintaa. Muutkaan Youtuben sikermästä kuulemani biisit eivät herätä suuria tunteita, joten tämän vuoden Euroviisut jätän enemmän tai vähemmän täydellisesti huomiotta.
 
Tuossa eilen kirjoittelin noita viime vuoden viisuja ylös, niin muistinkin, etten ollut tänne kirjoitellut mitään. Silloin tykkäsin Albanian nuoresta laulajatytöstä, koska hänellä oli hyvä ääni ja biisi, Carry Me In Your Dreams (videossa on alussa vähän esittelysälää ja muutenkaan ei ole paras laatu, mutten löytänyt enää muuta), jonka hän esitti jotenkin vetoavasti ja biisikin laittaa jalkaa heilumaan.
Toinen suosikkini oli Montenegron Just Get Out of My Life, joka oli hyvin päähän tarttuva ja tanssittava biisi. Ainahan mie näistä discohumpista tykkään.
Sitten, kuten usein, myös nyt opin tykkäämään vasta jälkikäteen Bosnia & Hertzegovinan Reginan biisistä Bistra Voda. Aivan ihanan rauhallinen alussa, kunnes biisi kasvaa. Tämä miesääni jotenkin vetoaa minuun.

Takaisin Suomen tämän vuoden karsintoihin. Tykkään muuten Pentti Hietasesta ja hänen biisinsä oli ainoa viime perjantain esityksistä, joka kuulosti paremmalta "livenä" kuin Ylen Viisusivuilla. Esim. Bääbs tosiaan oli hyvin epävireinen, kuten Lehtokuusama mainitsi. Tuolla sivulla muuten voi käydä kuuntelemassa kaikki Suomen ehdokkaat. Hietasta en vain siksi tue tässä kisassa, ettei Suomi voi pärjätä italialla. Johan meijät naurettais ulos...
Tällä kertaa pidän näistä energisistä biiseistä ja esityksistä, kuten jo mainitsemani BOB ja tulevista Monday. Ja toivon, että Osmo vetää myös hyvän shown. Hänellä on niin jänskä ääni.
Amadeus varmaan toimisi tosi hyvin, mutta kun kuulin ekan kerran hänen laulavan, en tykännyt lainkaan hänen äänestään. Tuli vähän fiilis, että siihen täytyy totutella. Nyt se jo kuulostaa hyvältä, mille sen täytyykin kuulostaa.

Edit. "Parempi" versio Bistra Vodasta lisätty. Onpahan kuitenkin itse Viisuista, eikä videoversio.

Edit. 2 Taas vaihdettu videoita linkkien taakse.
 
Nyt on nähty Suomen seuraavat viisuhinkujat. Ikävä kyllä, Monday osoittautui melko latteaksi "livenä". Samoin Sister Twister ei ollut ihan puhdas, vaikka muuten tykkäsin yllättävän paljon energisestä biisistä ja esiintymisestä. ST päätyi jatkoon.

Yllätyin, kun Veeti taas ei mennyt. Olisin ajatellut hänellä olevan myös jonkinmoiset fanijoukot kuten Amadeuksella ja Pentti Hietasella. Ja ihme taas oli, että Antti Kleemola meni.

Heli Kajoa inhosin levykuunteluna, mutta "livenä" tyttö oli tosi symppis ja biisi jotenkin toimi siinä kokonaisuudessa. Meni siis jatkoon.
 
Minulta jäi tämän illan karsinta näkemättä, mutta kiva kuulla Heli Kajon päässeen jatkon. Hänen biisinsä on nimittäin ainoa tämän vuoden ehdokkaista, josta voin sanoa pitäväni. En minä häntä silti viisuihin lähettäisi, mutta vaikea on tuosta porukasta oikein kenenkään muunkaan puolesta liputtaa, sen verran pliisua tarjontaa kaiken kaikkiaan.
 
Melkoisen keskinkertaista tavaraa oli tänään tarjolla. Heli Kajo oli tosiaan noista ylivoimaisesti paras, vaikkei hän oikein viisumateriaalia taida olla. Hilpeästä kappaleesta huomasi kyllä, että Leevi & the Leavings on Kajon suosikkeja, kuten Hesarin Nyt-liitteen jutussa kerrottiin.

Sister Twister oli ehkä eniten euroviisumaisin, vaikken suurelti syttynyt kappaleelle. Kleemolan kotimaisen jollotuksen jatkoon pääsyä jäin ihmettelemään, tosin Veeti Kallion kappale esittäjästään huolimatta oli puolestaan niin tylsää iskelmäpoppia, etten ehkä kuitenkaan ihmettele sen putoamista. Monday tuntui vain keskinkertaiselta, vaikka erottuikin hivenen yleisestä tarjonnasta, siitä puuttui se merkittävä tarttuvuus.
 
Uskaltaudun kirjoittamaan nyt kumminkin uuden viestin, onhan edellisestä kulunut jo viikko. Viimeinen karsintakierros on käyty. Yllättävän positiivinen tunne jäi tästä kierroksesta kokonaisuudessaan.

Pidin itseasiassa paljon Maria Lundin kappaleesta, sellainen pirteä 50-lukulaistyylinen kappale. Lisäksi hän ainakin osaa esiintyä, joten oli mukavaa että pääsi raadin villillä kortilla jatkoon. Osmo Ikosen kappale oli kaikista kansainvälisin. Ainoa mikä jäi häiritsemään minua oli tunne että olen kuullut kappaleen useasti ennenkin (jonkun muun esittämänä).

Jatkoon puhelinäänestyksen perusteellahan pääsivät sitten kolme viimeistä. Kuunkuiskaajat esittivät mukavan reippaan kansanmusiikki-iskelmän. Vähän mietin kuitenkin kappaleen mahdollisuuksia. Linn oli tietysti nuori rokkityttö ja kappale englanninkielinen. Ei kuitenkaan imho erottunut lajityypistään. Eläkeläiset - hmm.. olen sanaton. Tarttuva se kyllä oli (saksalaiset vissiin tykkää, mutta heiltä on totuttu näkemään näitä huumoripläjäyksiä).
 
Viimeinen kierros oli taas minulle mitäänsanomattomin, vaikka tässä oli mukana suosikkini Osmo Ikonen. Se ei kuitenkaan kuulostanut "livenä" niin hyvältä kuin sivuilta kuunneltuna. Myöskään Osmon hammasväli ei ollut houkutteleva (miksi ihmeessä minä kiinnitän huomiota johonkin tällaiseen?), tanssityylistä puhumattakaan. Hoh, oli niin minunlaista liikehdintää, että ihan naurattaa!

Kuunkuiskaajilla oli paras kokonaisuus, vaikkakin pelimanneista tuli jotenkin mieleen Alexander Rybakin tanssiveikot. Linn kuulosti kamalalta "livenä" ja olin ihan pölkyllä isketty, kun meni jatkoon. Lundin duppipuppi-liverrys ei napannut. Liian kimeä, vaikkakin hyvät puitteet. Eläkeläiset... no comments.

Oiskohan oma ärsytys-tila syynä tällaiseen murska-arviointiin. Anteeksi vain esiintyjille.
En kyllä tiiä, kenen näistä pitäisi lähtä meitä edustamaan.
 
Loistavaa, meillä on Kuunkuiskaajat biisillä Työlki ellää edustamassa Suomea Euroviisuissa 2010 Norjan Oslossa!

Koko finaaliporukasta olisin ensin laittanut Amadeuksen meitä edustamaan (tarpeeksi monta kuuntelukertaa tehosi ja lauluääneenkin on tottunut). Pohdin, että onko hänelle sattunut vastustusäänestys romanitaustan vuoksi? Joitain suomalaisia voi todella nyppiä tuollainen. Minua se ei haittaa, päinvastoin, olen törmännyt niin usein hyvin laulaviin romanitaustaisiin tyyppeihin.

Sitten näistä seuraavaksi Kuunkuiskaajat. Aito, osaavat oikeasti laulaa, iloinen ja energinen. Nätti porukka, mut samaa mieltä Bjurströmin kanssa, että pojat sais vaihtaa vaatteensa parempiin/yhtenäisempiin. Olen niiiiin iloinen, että nämä päihittivät Eläkeläiset.

Kolmanneksi olisin meitä edustamaan laittanut Heli Kajon. Söpö, hauska ja huvittava esitys. Sitten ehkä Maria Lundin tai Sister Twisterin. Kun mietti ihan esitystä, kokonaisuutta ja kisoissa pärjäämistä.

Eläkeläiset olisi ollut oikeasti huonoa Suomi-kuvaa ja tosi huono Viisu-valinta. Kuten aiemmin olen sanonut, olisi se ollut jopa huonompi kuin edellisvuotinen Superman Tsekeistä tai Irlannin kalkkuna. Heillä kuitenkin sanat olivat paljon hauskempia ja osuvampia. Meillä ois (huonoon Suomi-kuvaan tyypillisenä) laulettu viinasta. Onhan ne itessään varmaan ihan hauskoja ja maan sisällä hyvä vitsi, mut ei Viisuihin.

Jesh, kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen Kuunkuiskaajista, vaikka onhan se vähän sellainen joikha-biisi, jotka eivät ole viime vuosina menestyneet, mutta antavat vähän "historiallisempaa" Suomi-kuvaa.
 
Ylös