Euroviisut

Voihan kärsimys, minulla oli finaalissa vaikka kuinka monta suosikkia, mutta totta kai se inhokeista inhokein kappale äänestettiin taas voittajaksi. Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Eipä tulos toisaalta yllätys ollut, sen verran laskelmoitu viisubiisi voittokappale on. Iloinen yllätys sen sijaan oli Italian jatsailun nouseminen peräti kakkoseksi, se nosti hieman uskoani viisuyleisön musiikkimakuun. :p Lähes yhtä yllättävää oli Viron jääminen häntäpäähän. Mielestäni Rockefeller Street oli kisan paras poppibiisi ja esitys varsin hurmaava.
 
Minä inhosin Azerbaidzanin kappaletta! Olen vihannut sitä siitä lähtien, kun näin sen ennen semifinaaleja ruotsalaisessa raatiohjelmassa. Minulla oli kaksi yli-inhokkia koko viisuissa (Azer ja Ruotsi), joiden voittoa kammoksuin ja pidin epätodennäköisenä, mutta molemmat sijottuivat kolmen parhaan joukkoon. Eurooppa oli taas väärässä. :p

Omat suosikkini olivat (Suomen lisäksi) Italia, Viro ja Kreikka - jos ei lasketa sitä kammottavaa räppiosuutta. Moldovankin esitys oli mukavan erikoinen. En tykännyt niin paljoa siitä Ukrainan (?) hiekkaesityksestä, sen kappaleen kertosäe oli minusta jotenkin ärsyttävän tympeä. Hiekkataiteilija oli toki taitava!

Suomen sijoittuminen vähän harmittaa: minusta se kappale oli oikeasti hyvä! Kerrankin oli sellainen viisu, ettei tarvinnut hävetä. Lieneekö vaikuttanut esiintymisnumero vai jokin muu, sitä en tiedä. En vaan pysty millään käsittämään, miksi Azerbaidzanin järkyttävän kammottava kappale voitti ja Paradise Oskar jäi noinkin huonolle sijalle...
 
Sûlwen Niniel sanoi:
Lähes yhtä yllättävää oli Viron jääminen häntäpäähän. Mielestäni Rockefeller Street oli kisan paras poppibiisi ja esitys varsin hurmaava.

Ja Virohan oli vielä ennakkosuosikki! En kyllä enää koskaan luota noihin "asiantuntijoihin". Jostain kumman syystä ne ennakkosuosikit ei ikinä voita =D
 
Omasta mielestä Azerbaidzanin kappale ei ollut mitään voittaja-ainesta. Olin hieman pettynyt suomen menestykseen, koska mielestäni kappale oli parhaimpia moniin vuosiin, joita olemme viisuihin lähettäneet. Tarjolla oli lähes pelkkää poppia tänä vuonna, eikä omaa suosikkia muodostunut. Ainoa josta annan maininnan, on Irlanti; kappale ei ollut kovin tajuntaaräjäyttävä, mutta kappale jäi soimaan päähän.
 
Kieltämättä Suomen kappale oli yksinkertaisempi kuin useimmat muut, vaikka itse keskityinkin pelkkään musiikkiin, kun radiosta viisuja kuuntelin. Eipä tarvinnut nähdä niitä kaikkia tanssi esityksiä. Ennakkosuosikit eivät pärjänneet, vaan rauhalliset kappaleet jäivät hännille. Radiojuontaja kommentoi Azerbaidzanin kappeleen jo monta kertaa aiemmin kuulluksi. Eikä siinä mitään ihmeellistä ollutkaan, eikä kyllä suinkaan paras kilpailussa ollut. Mutta tällä kertaa voitto ei ollutkaan murskaava, niin kuin jo monena vuonna. Voittaja ei ollut heti pisteiden laskun alussa selvillä, johtuiko se sitten maiden järjestämisestä jännittävästi vai mistä. Tietääkö joku enemmän tästä raatiäänten perusteella tehdystä pisteidenantamisjäsjestyksestä?
 
Olórini sanoi:
Ennakkosuosikit eivät pärjänneet, vaan rauhalliset kappaleet jäivät hännille. Radiojuontaja kommentoi Azerbaidzanin kappeleen jo monta kertaa aiemmin kuulluksi. Eikä siinä mitään ihmeellistä ollutkaan, eikä kyllä suinkaan paras kilpailussa ollut. Mutta tällä kertaa voitto ei ollutkaan murskaava, niin kuin jo monena vuonna. Voittaja ei ollut heti pisteiden laskun alussa selvillä, johtuiko se sitten maiden järjestämisestä jännittävästi vai mistä. Tietääkö joku enemmän tästä raatiäänten perusteella tehdystä pisteidenantamisjäsjestyksestä?

Käsittääkseni järjestys arvotaan, ja maan oma ''ammattilais-asiantuntija-raati'' antaa pisteensä maille jo kenraaliharjoituksen perusteella.
Mutta tämä on vain minun käsitykseni, näin olen sen ymmärtänyt : D
 
Wita sanoi:
Olórini sanoi:
Ennakkosuosikit eivät pärjänneet, vaan rauhalliset kappaleet jäivät hännille. Radiojuontaja kommentoi Azerbaidzanin kappeleen jo monta kertaa aiemmin kuulluksi. Eikä siinä mitään ihmeellistä ollutkaan, eikä kyllä suinkaan paras kilpailussa ollut. Mutta tällä kertaa voitto ei ollutkaan murskaava, niin kuin jo monena vuonna. Voittaja ei ollut heti pisteiden laskun alussa selvillä, johtuiko se sitten maiden järjestämisestä jännittävästi vai mistä. Tietääkö joku enemmän tästä raatiäänten perusteella tehdystä pisteidenantamisjäsjestyksestä?

Käsittääkseni järjestys arvotaan, ja maan oma ''ammattilais-asiantuntija-raati'' antaa pisteensä maille jo kenraaliharjoituksen perusteella.
Mutta tämä on vain minun käsitykseni, näin olen sen ymmärtänyt : D

Radiossa vaan viitattiin, että joku olisi laittanut maat raatiäänten perusteella järjestykseen, että jännitys säilyisi loppuun asti. Mutta eipä järjestyksellä taida olla paljoa väliä, jos kaikki maat antavat jollekkin täydet pisteet, kuten viime vuosina.
 
Tämähän on ollut jo toista vuotta aivan kommentoimaton viestiketju. Ei hätää, Titi-täti pelastaa tilanteen. Eli kohta saadaan kuulla kokonaisuudessaan kaikki UMK-kisaajien biisit, muutama maa on jo valinnutkin edustajansa ja mennään kovaa vauhtia kohti ensi kevään Euroviisuja Malmössa. Viestiketjussa keskustellut 2011 viisut olivat pitkästyttävyydessään huippuluokkaa, harvoista viisuvuosista jää noin vähän biisejä mieleen mitä vuodesta 2011. Kammottava pettymys, varsinkin kun vuosi 2010 oli yksi parhaita, koskaan. Viime kevään viisut olivat mainiot, monta hyvää biisiä, jotka soivat mulla autostereoissa muistitikulta yhä vaan ja varmaan vielä monta vuotta. Parhaita kevään biisejä olivat mm. Viron Kuula (paras!) sekä Italian napakka, hyväntuulinen L'amore E Femmina ja Islannin Never Forget, niin ja olihan voittajabiisi Euphoria ihan mukava poppisviisu. Täysin arvostelun ja arvioinnin ulkopuolella, yläpuolella tai jossain ihan toisessa sfäärissä on Jedward, tosin Waterline ei ollut niin hyvä kuin edellisvuoden Lipstick. Meillä nimittäin rakastuttiin Jedwardiin, hoppeli on aivan tolkuton fani. Hän rakastaa kaksosia niin paljon kuin vain 12-vuotias esiteini pystyy, ja se on paljon. Paljon vinkunaa ja iiik ja iih ja julisteita seinällä ja sitä rataa. Koululaukkukin on olkalaukku isolla tekstillä: I :heart: Jedward. Jep. Joten Jedwardia en voi arvioida millään viisuarviointimenetelmälläni, on vaan sanottava... IIIIK! :D

Ensi kevään viisuilta odotan paljon! Haaveeni 40-vuotisjuhlien viettämisestä Euroviisuissa ei onnistunut, reissun järjestäminen Azerbaidzaniin meni liian hankalaksi. Juhlimme siis viisutiimimme kanssa (minä, puolisoni ja Ruby-hobitti, täältä Konnustakin tuttu) Tallinnassa viisuja katsellen. Menihän se mukavasti niinkin. :)

MUTTA! Ruotsi voitti viisut! Joten viisuhulabaloon ollessa näinkin lähellä ensi toukokuussa, mepäs lähdemme paikan päälle! Erinäisten jännittävien käänteiden jälkeen (finaalilippujen ostossa epäonnistuminen ja kuin ihmeen ansiosta onnistuminen) meillä on liput kolmelle illalle, torstain 2.semifinaali, perjantain juryfinaali (harjoitukset, joista jury antaa pisteet) sekä lauantai-illan finaali. Aivan mahtavaa! Lähdetään samalla porukalla, viisutiimi, ja mieliala jo nyt korkealla ja seuraan eri maiden viisu-uutisia aivan uudella innolla. Mehän nähdään ne nyt harkinnassa olevat biisit livenä! Joo ja ei sit mitään siitä, että jos joku on ekassa semissä eikä finaalissa niin me ei nähdä sitä esitystä... Näin on, mutta jostain on luovuttava, että jotain saa, lastenhoito järjestyy noin, joten mennään noin.

Olen jo hommannut sinisiä ja valkoisia vaatteita, mullahan on vain mustia ja punaisia. Lisäksi olen ostanut kahdet kultaiset kengät, tennarit ja ballerinat. Syy kultaisiin kenkiinhän on ilmiselvä, onhan? Tähän mennessä viisutiimi ja pari satunnaista kaveria on tajunnut sen heti kengistä kertomalla, muut ovat ihmetelleet miksi ja olen joutunut selittämään... Viisuhörhöimmät tajuavat nopeiten. :grin: Jos viisut olisivat olleet jossain muussa maassa kuin Ruotsissa, en ehkä olisi kultakenkiä ostanut.
 
Vi ska ta guld igen? Luulin, ettei kukaan oikeasti kuuntele euroviisubiisejä, mutta taisin sitten olla väärässä.
 
Pagba, olet todellakin väärässä. Jotkut jopa ostaa viisu-cd:n, jos on oikein hyvä vuosi, ja kuuntelevat sitä. Joidenkin lapsetkin kuuntelevat niitä levyjä ja haluavat kovalevyltä katsoa kerta toisensa jälkeen viisuja. Joidenkin lapset esittävät viisuja playbackina äitienpäivänä äidille lahjaksi, coverbändinä nimeltä Candies, bändin laulajana porukan matalin ja totisin henkilö.

Ihan vaan oon kuullut, että tällaista on... Khrmph.

Jotkut jopa viettää 40-vuotisjuhlansakin viisuteemalla, kun sattuu olemaan samalla viikolla viisufinaalit. Ei, baariin ei lähdetä vaan katsotaan olohuoneessa viisuja. Kotona katsottujen viisujen tarjoiluja pitää miettiä jo kauan etukäteen viisutiimin kanssa porukalla, ja miettiä mikä on juomakisan koodisto, mitkä ovat sanoja ja juttuja, jolloin nostetaan malja. Ennen viisulähetystä tietysti musiikkina päivänsankari tekemä kooste parhaista viisubiiseistä kautta aikojen. (ykkönenhän on Marie Myriamin esittämä L'oiseau et l'enfant, Ranskan voittoisa viisu vuodelta 1977)

Jos muuten ei löydy viisuhenkistä keskusteluseuraa, Viisukuppilan foorumilta ainakin. Siellä voi keskustella loputtomiin viisuista vaikuttamatta sekopäiseltä hörhöltä.
 
Kas, en tänne näköjään viime vuonna saanut aikaiseksi kirjoittaa mitään, vaikka UMK:n ja viisut katsoinkin. En taida kuitenkaan lähteä kaivelemaan muistikuvia... hups, näköjään tietokonepöydälläni pilkistää viime vuoden viisujen semifinaalimuistiinpanoni (en ole ollut järin aktiivinen siivooja). Titi mainitsikin sitä parhaimmistoa, Viro ja Italia. Ruotsin Loreenin Euphoria kasvoi pikkuhiljaa miellyttämään.

Nyt sitten mielipiteitä tämän vuotisesta UMK:sta (Uuden musiikin kilpailusta). Finaaliin päässeet olivat kaikki mukavia tavoillaan. Jopa Krista Siegfrids, jonka kappaletta inhosin aluksi ja esitystäkin, mutta nyt finaalissa oli esitys saatu luonnollisemmaksi ja jotenkin se kappalekin on takertunut päähän ja saattaisi sopia passelisti viisuihin. Oma ykköslempparini on Great Wide North, joka edustaakin eniten omaa musiikkimakuani. Mikael Saarella on kaunis kappale, upeaa laulua ja taustalla ihanat jousikvartetti ja piano. Tykkään myös Elina Orkonevan blues-jazzahtavasta kappaleesta. Arionin hevibiisi "justin bieber-solisteineen" miellyttää myös. Diandralla on upea ääni ja kappalekin toimi nyt finaalissa. Lucy Was Drivingilla ja Last Pandalla on hyvä rock-henki ja tarttuvat kertsit, vaikkeivat ehkä mitään hillittömän omaperäisiä olekaan.
Kohta selviää mikä esitys lähtee Malmöön.


Krista Siegfridshan se sitten oli voittaja.
 
No nyt löytyi kerrankin mullekin oma suosikki Europliisuista! Kyseessä on tietenkin iki-ihana Bonnie Tyler, joka edustaa Britanniaa biisillä Believe in Me. Biisi nyt ei sinällään ole mikään hirveän ihmeellinen, muttei susikamalakaan. Mutkun Bonnie!
 
Löysin tässä aamulla selaillessani tämän biisin ruotsin karsinnoista ja ajattelin, että nyt on kunnon kamaa kisassa mukana ja ettei euroviisujen voittajasta ole enää epäselvyyttä. Sitten pienen lisäsurffauksen jälkeen ilmeni, ettei se edes voittanut ruotsin melodifestivalenia:o. Mitä siellä naapurissa oikein kelataan.
 
Lähes neljäkymmentä kipaletta kuunneltu urheasti Euroviisujen esikatseluissa. Toinen toistaan hirvittävämpiä veisuja, etenkin Romania. Onneksi ne kuitenkin unohtaa niin nopeasti ettei pysyviä vaurioita jää. Toivonpilkahduksien joukossa ehkä Malta, jonka Coming home voisi puolestani voittaa koko spektaakkelin.
 
Nyt on varrottu tiistai ja torstai, ja tiivistän tuntemukseni: ihan okei. Taso ei kummoinen ollut tänä vuonna, mutta onnekseni kun suurin osa niistä kamalimmista jäi rannalle ruikuttamaan, vaikka pari jollain ihme konstin onnistui jäämään mukaan roikkumaan, on lauantain esitys ihan kuunneltava.
Itävallalta ja Norjalta on tosin tänä vuonna sellaiset kappaleet, joita ei välttämättä levyltä ympärpäiväisesti kuuntelisi, mutta paikan päälle esitystä kuuntelemaan kovastikin hinkuisi. Kyllä meinasi sydän hypätä kurkkuun, kun jättivät Itävallan Conchitan jatkoon pääsijöiden luettelosta viimeiseksi. Laskelmoitu vetohan se niiltä piruilta kait oli, mutta menin silti siihen lankaan.

Hyvillä mielin jatkan vartomista lauantaihin kuitenkin.
 
Euroviisufanitukseni on edennyt siihen pisteeseen, että huomasin tykkääväni kutakuinkin kaikista toisen semifinaalin esityksistä, jopa niistä kamalimmista (esim. Valko-Venäjä). Ensimmäisen semifinaalin kohdalla en kai vielä ollut päässyt kunnon viisuhurmokseen, koska siellä useampi biisi jätti aika pliisun vaikutelman. Yllättävän moni suosikkini pääsi tänä vuonna finaaliin. Hollannin biisi oli ensimmäinen, joka kappaleita etukäteen kuunnellessa nousi selkeäksi suosikikseni. Tätä toista semiä katsellessani ihastuin etenkin Sveitsin ja Itävallan biiseihin. Romania ei valitettavasti ollut saanut lähellekään viime vuoden suursuosikkini Cezarin tasoista esitystä aikaiseksi, mutta shown överiysaste vetosi minuun kuitenkin. Putoajista eniten jäi harmittamaan ensimmäisen semin Latvian kakkubiisi. :D Suomen kappalekin alkaa minulle pikku hiljaa maistua paremmin, vaikka pitkään se lähinnä ärsytti.

Lauantaita odotellessa siis. Saa nähdä, millaiseen viisuhumalaan tässä vielä ehdinkään, sen verran tuli jo tänään naapurien riemuksi kiljuttua jatkoonpääsijöitä paljastettaessa. :p
 
Ensimmäinen semifinaali jäi minulta katsomatta, mutta eilen tuli kuitenkin katsottua toinen semifinaali. Monet kappaleista olivat minusta aika mitäänsanomattomia. Tykästyin lopulta ehkä eniten Norjan biisiin. Georigian viisuloilotus oli niin outo ja puiseva, että se oli jo melkein hyvä. :D
Sen sijaan Parrakas Nainen -huuma on mennyt minulta vähän ohi. Kaikki kehuvat esitystä kovasti, mutta minusta se biisi oli vain tylsä.

No, huomenna se sitten nähdään, kuinka käy. Toivottavasti Suomi menestyy!
 
Kyllähän tänä vuonna selkeästi Eurooppa halusi äänestää Itävallan kaunista partaveikkoa ihan vain boikotoidakseen Venäjää. Eihän tuo kappale nyt mikään huono ollut, mutta ei se kyllä missään nimessä ollut edes viisujen parasta antia tänä vuonna. Itse olisin suonut voiton mieluummin vaikka Ruotsille, jonka kappale alkoi useammalla kuuntelukerralla kuulostamaan aina vain paremmalta.

Valitettavasti viisut eivät kuitenkaan ole pääasiassa laulukilpailu vaan show missä voi voittaa pelkillä oheisasioillakin jos vain kappale on edes keskinkertainen.

ps. jäi muuten tänä vuonna finaali näkemättä kun oli tullut "vähän" univelkaa viikon aikana, simahdin klo 20 ja heräsin vasta klo 10 seuraavana aamuna.. ei mennyt kuin ihan hitusen ohi. Noh, ensi vuonna uudestaan. :)
 
No jopas, sen kerran kun itse seuraan Euroviisuja niin Käärmeen keskustelu on olematonta. Yllättävää! :) Olen siis yllättänyt itseni katsomalla molemmat semifinaalit ja illalla katsotaan finaali vaikka avokin ja miun suosikki ei sinne asti päässytkään. Tsekki oli siis upea. Mieslaulajalla on mahtava ääni, oltiin avokin kanssa molemmat ihan lääpällämme. :)

Oma suosikkini finaalissa on ehkä Belgia, jonka biisiin ihastuin heti. Lahjakas poika tuo edustaja. Norjan biisillekin olen lämmennyt, ja perinteisistä viisubiiseistä ihanin on Montenegron kipale! Kannatettavaa siis riittää, ja muutama inhokkikin (Israel ja Puola tulevat ekana mieleen). Balladeja oli kisoissa miun makuun liikaa, mutta perinteisistä voimaballadeista ehkä Italian ja Venäjän äänijänteiden venyttelyt ärsyttää vähiten. Ranskan (ja tosiaan Puolan) biiseistä en välitä. Jännä finaali tulossa! Kompensoin Euroviisuja katsomalla varmaan kevätjännityksen puutetta kun jääkiekon mm-kisat meni ulkomailla. :D Suomen puuttuminen finaalista harmittaa ehkä eniten esiintyjien itsensä puolesta, kun tuntuivat sinne kovasti haluavan. Vanhana punkkarina musiikkityyli iskee kyllä itseeni ja on tullut PKN nähtyä keikalla pari kertaa, mutta en kyllä yllättynyt ettei Euroviisuissa punkki menestynyt. :)
 
Koukkasin tänään töistä tullessa kaupan kautta ja ostelin herkkuja illan koitosta varten. :p Molemmat semifinaalit tuli myös katsottua. Suosikki esiintyjääni en uskalla paljastaa, mutta tänä vuonna ehkä jopa äänestän, ekaa kertaa elämässäni! Toivon että Venäjä ei voita, koska.. no VENÄJÄ. :knockout: Mutta heillä on tänä vuonna pelottavan hieno kipale.. Veikkaan että voitto menee kuitenkin Ruotsiin.

Mutta kaikesta huolimatta jaksan sitten illalla täällä kotikatsomossa fanittaa & kannustaa omaa salaista suosikkiani loppuun asti, eihän sitä koskaan tiedä kuinka tässä vielä käy! :heart:
 
Ylös