Euroviisut

Joo, kakkososaan ovat eksyneet monet perinteisistä kammoviosuista. Mutta Georgian häpeämätön retro-proge oli virkistävä, Serbia sanoitukseltaan järjettömän originelli ja Viron italowestern lähes uskottava.

Mutta kaikkiaan jabbajabbajabba-kuraa
 
Aika iso äänimäärä kyllä katsojilta Ukrainalle. Miua hämmentää tää raatien mukana olo. Onko sellaiset ollut pitkäänkin ja miksi ne on olemassa? Miksei katsojien äänet riitä?
 
Ideana on kai ollut karsia ärsytystä herättänyttä naapurimaiden suosintaa, mikä ammattilaisraatien käytöksen perusteella on onnistunutkin. Tosin ne äänestävät aika oudosti, mutta säilyy myös jännitys, kun katsojien äänet lisätään niin kuin lisätään.

Ukrainan voittoa mikään ei voinut estää, mutta oli hauska nähdä erityisesti Moldovan suosio katsojaäänissä sekä Ruotsin Gaga-plagiaatin suhteellisen huono menestys kansan parissa. Ammattilaistenkin olisi pitänyt se noteerata, vaan eipä niin käynyt.
 
Raadit oli normaali tapa hoitaa äänestys aikoinaan ja silloin olikin hauska puhua musiikin ammattilaisten elitismistä jne. Anglofiilien määrä oli melkoinen tälläkin kertaa. Ehkä tuo pitää tulkita Marshall-avun takaisinmaksuksi. 😃
 
Minusta on vähän outoa puhua siitä että tälläkin kertaa Britannia oli suosittu kun viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana he ovat tulleet viimeiseksi viisi kertaa ja vain kerran mahtuneet kymmenen parhaan joukkoon ja sekin oli yli kymmenen vuotta sitten. Yhtä hyvin he suoriutuivat viimeksi vuonna 1998. Viime vuonna he eivät saaneet yhtään pistettä.

Suosikkini Serbia pärjäsi ilahduttavan hyvin, toinen suosikkini Ranska yllättävän huonosti.
 

Titi jakoi tämän fesessä, ja minä luulin pahaa-aavistamattomasti, että kyseessä on sama taltiointi, jonka katsoin jo ennen viisufinaalia. Ajattelin, että voihan sen katsoa uudelleenkin, ja sitten itkin räkä poskella seuraavan vartin. Aihe osui yllättävän kipeästi, kun viimeiset kaksi ja puoli kuukautta on kelannut sellaisia asioita kuin Venäjän mahdollinen hyökkäys Suomeen, tarve siinä tilanteessa evakuoida oma alaikäinen lapsi ulkomaille ja se tosiasia, ettei meistä vanhemmista kumpikaan voi lähteä silloin mukaan sen paremmin kuin lapsen isovelikään, koska olemme kaikki kolme asevelvollisia.
 
Tämän vuoden UMK-karsinnoissa mukana ollut Bessin Ram pam pam on ollut ennätykselliset 19 viikkoa suomalaisten radiokanavien soitetuin biisi.


Itse olisin lähettänyt juuri tämän biisin euroviisuihin Jezebelin sijaan. Jezebel ei ole mielestäni mitenkään kovin ihmeellinen biisi millään mittarilla. Ram pam pam taas olisi ollut suomenkielisyydestään huolimatta täydellisesti euroviisuihin sopiva biisi. Ei siellä kaikki muutkaan laula englanniksi! Vaikka tuo genre ei omaan makuuni hirveästi iske, niin olen pitkin kesää yllättänyt itseni rallattelemasta "tuntuu että olis toinen jalka jo haudas, jos tää on rakkautta niin nyt j****auta" ja "tiiän et oon hullu mut ei jaksa nyt jauhaa, mul on parikybää tilil ja mä laitan ne laulaa". Sounds like a party to me. Eurooppa ei tiedä mitä menetti.

Edit. Laitetaan nyt tuo virallinen videokin tähän.

 
Last edited:
En ole vuosiin seurannut euroviisuja saati muita musiikkikilpailuja. Nyt kun olen kotona työtä tehdessä pitänyt radiota taustalla, en ole voinut välttyä uuden musiikin kilpailulta. Nyt kaikki 7 ehdokasta on julkaistu, on päässyt vähän makustelemaan ja katsomaan miten maailmalla on reagoitu näihin kappaleisiin. Saa nähdä jatkanko seuraamista ihan euroviisuihin saakka.

Viime yönä nukuin vähän levottomasti ja yksi kappaleista valtasi pääni, nimittäin Keiran No business on the dancefloor. Nuku siinä sitten kun levy pyörii pyörimistään päässä eikä nappulasta voi sammuttaa sitä pois päältä. :grin: Tämä kappale on kolmen kärjessä omassa mielessäni. Jos jotkut kappaleet voisi potkia heti pois niin Lxandran melko mieleen painumaton kipale ja Robinin näitäonkuultujotuhansia-kipaleen.

Kun miettii niitä ensivaikutelmia, mitä kappaleesta jää, niin kyllä siitä jotain pitäisi jäädä heti mielenpäälle, ellei muuta niin edes kulman kohotus tai tuhahdus. Olen jo kaksi kertaa havahtunut kun YleX aamussa soi yhtäkkiä jotenkin ohjelmaan sopimaton "mörisevä" kappale, kunnes tulee se hetki että jaa, tämä on tää - Käärijän monipuolinen ja tarttuva biisi. Tällä hetkellä melkoinen ennakkosuosikki Suomessa ja näyttää olevan vähän Suomen ulkopuolellakin, mutta ei vielä tehnyt minuun sitä lopullista vaikutusta.
 
Ja minähän äänestin Keiraa. Nuorille tilaisuus!

(Samun kappale oli kyllä paras)
 
VIISUVUOSI 2023!! Ja ihan erillinen SUOMI-spesiaalipostaus:

En kyllä tämmöistä viisuvuotta muista ihan äkkiä. Yhteishyvässä on Käärijä-tortun resepti, nettikaupat myyvät Käärijä-korvakoruja, viisut ovat nyt enemmän esillä kuin muistan ihan äkkiä olleen.

Kansainvälisestikin tilanne on ällistyttävä. Esimerkiksi tämä Euroviisujen YouTube-kanavan kuukausianalyysi kanavan 20 katsotuimmasta videosta. Suomen viisut eivät aina tälle listalle pääse, Lordi silloin tällöin kun ihmisillä iskee nostalgia, mutta viisujen alla edustusbiisi ei aina tällä kuukauden katsotuimpien listalla keiku. Nyt keikkuu! Ja aikamoisesti keikkuukin: Cha Cha Cha nappaa KAKSI sijaa top 20 -listalla: sijalla 19. on musiikkivideo ja sijalla 2. UMK:n live-esitys. Ja videon kansikuvana Käärijä.

Toinen hämmästelyn (positiivisen sellaisen) aihe: My Eurovision Scoreboard -puhelinohjelmalla voi pisteyttää viisut perinteisen viisupisteytyksen mukaan: 1-8, 10, 12. Kaikkien käyttäjien pisteytystäkin tulee tuijoteltua ja ihmeteltyä, että mikä oli? 😂 Suomi tällä hetkellä toisena ohjelman käyttäjien mielestä, tällä hetkellä 218 470 äänellä. 💚

Katselin myös Saksan edustajan Lord of the Lostin laulajan kommenttivideot semifinaaleista, hän oli yrittänyt välttää kaikkia kappaleita ja sitten katsoa ne kerralla ja kommentoida. Ensin Loreenista totesi, että tätä hän ei ole täysin voinut välttää... ja Cha Cha Cha'sta totesi, että okei, tämä on toinen jota ei vaan voi välttää mitenkään. Lord of the Lost on kyllä ❤, he mm. julkaisevat somekanavillaan joka päivä yhden viisuedustajan, aakkosjärjestyksessä. Tässä se nähdään, hevarit on lutusia!

Mitä täällä tapahtuu? Tai siis: tapahtui mitä tahansa niin hyvä näin, jatkakaa!
 
Last edited:
Vuoden 2023 TOP 10... kenelle sinä annat pisteesi?

Itselläni kävi niin, että jouduin tekemään viisupuntariini uuden luokituksen. Aiemmin on ollut 1-5 tähden viisut, nyt piti Voyagerin Brightstar-biisin sanoista poimia ihan oma luokka yhdelle edustajalle: The Brighest Star of All. Ja tämän kaikkia ylemmän luokan ainoa edustaja on... no Voyager itse. Mun loputonta jaarittelua bändistä voit lukea mun viisublogista: Viime vuoden vuodatus, kun pyrkivät viisuihin, olivat yleisöäänien voittaja ja typerä jury pudotti heidät toiseksi ja itkin lohduttomasti... Ja sitten tämä vuoden intomielinen vuodatus, kun meinaan tikahtua viisuinnosta... Itse asiassa olen niin tohkeissani, että kun heitin töissä pyrkiväni viisuviikolla lomalle, ja olin lomalistojen tullessa talvilomalla, sain työkavereilta viestin lomalle: "Laitettiin siulle viisuviikko lomaa." No, ehkä he vaan ajattelevat itseään, kun oon ihan normiviisuvuosinakin täysi kahjo viisuviikolla, tuun kansliaan töihin tullessa diivan elein, laulaen kovaan ääneen viisuja ja vaatien tuulikonetta. 😄

Pisteistäni: ne saattavat hieman muuttua live-esitysten ym. myötä, joten jos joku päivä alla oleva top 10 näyttää erilaiselta kuin aiemmin, olen fiksaillut sitä. Kappaleet kärjessä tuskin vaihtuvat, niiden keskinäinen sijoitus vain. Paitsi eka ja toka pysyvät. 🇦🇺🇫🇮❤️

Good evening, Vihreä Lohikäärme, this is Gondor calling. Our royal points are:
12 points: Australia: Voyager - Promise
10 points: Suomi: Käärijä - Cha Cha Cha
8 points: Norja: Alessandra - Queen of Kings
7 points: Moldova: Pasha Parfeni - Soarele și Luna
6 points: Tšekki: Vesna - My Sister's Crown
5 points: Ranska: La Zarra - Évidemment
4 points: Itävalta: Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar?
3 points: Saksa: Lord Of The Lost - Blood & Glitter
2 points: Serbia: Luke Black - Samo mi se spava
1 points: Slovenia: Joker Out - Carpe Diem

lippu.jpg
 
Last edited:
Minä olen tänä vuonna seurannut viisuja etukäteen enemmän kuin varmaan ikinä. En ole kaikkia katsonut kokonaan kun pieni pätkä tuntui riittävän mutta tämä on minun tämänhetkinen suosikkilistani:

12 pistettä: Moldova (toivottavasti live-esityksessä on yhtä maagisen mystinen tunnelma, olen tuntenut myös jonkinlaista yhteyttä Moldovaan sen jälkeen kun tein siitä esitelmän melkein 30 vuotta sitten)
10 pistettä: Suomi (en osaa sijoittaa Käärijää mutta olen erittäin tyytyväinen että hänet valittiin edustamaan Suomea)
8 pistettä: Serbia (Konstrakta oli suosikkini viime vuonna ja Luke Black on hänen opetuslapsensa, tosi tyylikäs)
7 pistettä: Norja (minusta tämä on hyvällä tavalla moderni Tsingis Khan)
6 pistettä: Ranska (tämä soi minulla päässä, hyvä saavutus laululta kun en edes ymmärrä ranskaa, supertyylikäs)
5 pistettä: Kroatia (pidän vähän oudommista esiintyjistä ja minusta laulu on oikeasti hyvä ja esitys visuaalisesti kiinnostava)
4 pistettä: Tsekki
3 pistettä: Portugali
2 pistettä: Saksa
1 piste: Slovenia

Neljä viimeistä eivät ole suuria suosikkejani mutta pidän niistä enemmän kuin lopuista. Pari niistä voisi mahdollisesti vaihtaa Espanjaan ja Isoon-Britanniaan.
 
Pikkasen harmittaa kun eilen piti laittaa pää tyynyyn, eikä voinut katsoa Euroviisujen semifiinalia suorana. Vasta äsken kävin katsomassa miten Käärijän live-esitys oikein meni. Ei sitä oltu muutettu niin pahasti kun yleisistä palstapuheista olisi voinut kuvitella. Jospas finaalin jaksaisi valvoa ja katsoa. Muidenkin maiden esityksiä olisi kiva päästä näkemään.
 
Minä katsoin ja valvoin eilen eikä se ollut fiksua, oli vain muka pakko päästä äänestämään. Toinen semifinaali on pakko jättää väliin, perjantaina on liian aikainen herätys (ellen päätä muuttaa perjantairutiiniani ja mene uimahalliin vasta töiden jälkeen). Minusta nuo alkavat aivan turhan myöhään, en tiedä mitä haittaa siitä olisi että alkaisivat vaikka kuudelta Brittien aikaa, eikä kahdeksalta niin kuin nyt.
 
Kansa kaikkivalta päätti siis lähettää Windows95manin Malmöhön (Malmöön?). En olisi itse sitä äänestänyt, jos olisin viitsinyt ottaa osaa, mutta toisaalta… Vjerka Serdjutškan Dancing Lasha Tumbai tuli aikoinaan toiseksi, liettualaisten We are the winners oli lordivuonna kuudes, vaikka yleisö buuasi, ja onhan näitä muitakin hölöhölöosaston menestyjiä. Epäonnistujia ehkä enemmän mutta kansa ainakin on sitä mieltä, että parempi panna homma haisemaan kuin ottaa varman päälle ja hukkua varmasti massaan. Siitä alkaa suorastaan tulla trendi, ja ainakin ollaan tyystin eri linjalla kuin naapurin tyhjyystehdas. Azerbaidžanilaisia emme ole, ruotsalaisia meistä ei tule, olkaamme siis spedejä.
 
Ylös