F1-legenda Ayrton Senna. (1.5.2004)

Mîredhel

Hobitti
Kuten varmasti monet teistä tietävätkin, 1.5. tulee kuluneeksi kymmenen vuotta formulalegenda Ayrton Sennan (3 maailmanmestaruutta, 1988, 1990, 1991.) kuolemasta. Sennahan siis menehtyi vuoden 1994 Imolan GP:ssä Italiassa

http://users.utu.fi/jari/jutut/Senna.html

Asiasta kovinkaan paljoa tietämättömille ohessa linkki, jossa selvitetään suhteellisen selkeästi Sennan kuolemaan johtanut onnettomuus ja sen vaiheet.

Isäni kertoi tuossa muutamaa päivää sitten kuinka vajaa 4-vuotias Daniela oli istunut mummolassa katselemassa Imolan GP:tä ja Sennan ajettua ulos sännännyt vessaan itkemään. Olin kuulemman vakaasti aikonut mennä isona naimisiin Sennan kanssa, mutta ikävä kyllä aika vain loppui kesken.

On kyllä kovin hankalaa uskoa, että ihmisellä voi olla niin hirvittävän huono tuuri. Senna ei nimittäin alun perin ollut aikeissa osallistua Imolan osakilpailuun lainkaan juuri menehtyneen Roland Razenbergerin takia, mutta päätti kuitenkin kisaa edeltävänä iltana osallistua kilpailuun.

Viisi ja puoli vuotta jatkuneiden tutkimusten jälkeenkin tapahtuneen synkin ironia on se, että oli Sennan seinään singonnut ongelma mikä tahansa, Sennan kuolema oli pelkkää sattumaa, eikä niinkään törmäyksen syytä. Senna kuoli, koska oikea etupyörä sinkoutui ohjaamoa kohti ja pyörän tukivarsi iskeytyi hänen visiirinsä läpi. Jos rengas olisi mennyt ohi, hän olisi todennäköisesti noussut autosta loukkaantumatta.
-lainaus em.linkistä.

Jos tuo ei ole suunnattoman huonoa tuuria, se ei ole mitään.

Sennalla oli valtiolliset hautajaiset. The Times -lehti kuvasi Sennan hautajaisia Brasilian historian suurimmaksi yksittäiseksi julkiseksi tapahtumaksi. Maahan oli julistettu kolmen päivän suruaika ja koulut oli suljettu. Arviolta noin 250 000 ihmistä kävi jättämässä viimeisen tervehdyksensä edesmenneelle mestarille. Hautajaisissa ammuttiin 21 kunnialaukausta ja 7 hävittäjää suoritti ylilennon. Arkunkantajien joukkoon kuuluivat mm. Gerhard Berger, Alain Prost, Jackie Stewart, Damon Hill, Emerson Fittipaldi, Rubens Barrichello, Derek Warwick, Johnny Herbert.

Sennan haudalla voi vierailla. Hänen on haudattu Brasilian Sao Pauloon. Hautausmaan nimi on Cemiterio do Morumbi.
-mtv3.fi

Imolan GP:ssä viime viikonloppuna Minardi-ja Jordan-autojen kyljessä olleet Sennaa kunnioittaneet kuvat sekä tuo teksti saivat minut melkein itkemään. Hyvänen aika, formulamaailman asiat voisivat olla niin toisin jos Senna ei olisi kuollutkaan. Mutta kuolemalleen hän kaikeksi onneksi sai kuitenkin ansaitsemansa arvostuksen.

Tämän topikin tarkoitus on siis puhtaasti kunnioittaa Ayrton Sennan muistoa sekä nostattaa esille keskustelua itse Sennasta ja kuolemaan johtaneesta tapaturmasta sekä sen syistä. (Mainittakoon muuten toukokuun alussa ilmestyvä kahden dvd:n kokoelma Sennan elämästä. http://www.emi.fi/cgi-bin/show.pl?page=news&tmpl=article.tmpl&marvin_articleid=192)
 
...

Itse muistan kyseisen tapahtuman juuri ja juuri, enkä oikein osaa ottaa kantaa. Hieno mies. Huomaahan sen jo maailmanmestaruuksistakin. :)
 
Mielestäni tuollainen kertoo lähinnä siitä, kuinka fiksu ja turvallinen laji tuokin on :roll: .

Mikäköhän siinä on, että ihmiset ovat valmiita riskeeraamaan henkensä tuollaisten asioiden takia?
 
Bombycilla sanoi:
Mielestäni tuollainen kertoo lähinnä siitä, kuinka fiksu ja turvallinen laji tuokin on :roll: .

Kyseenalaistamatta sitä onko formula sen enempää fiksua kysyn mikä on raatojen suhde ajettuihin kilometreihin?

Eli todistelepa että formulat ovat epäturvallisia. Verraten vaikka yksityisautoiluun.

Mikäköhän siinä on, että ihmiset ovat valmiita riskeeraamaan henkensä tuollaisten asioiden takia?

Edelliseen viitaten, miten niin riskeeraamaan?

Millaisten asioiden takia? Maineen, kunnian ja rahan? Voittamisen?
 
Ilman yksityisautoilua on kuitenkin vähän hankalampi olla, kuin ilman formuloita. Silloin kun asia on noin totaalisen turha, niin mielestäni yksikin raato on liikaa.

Puhumattakaan kaikista niistä raadoista, joita aiheuttaa tuollaisten urheilulajien ihannoinnin vaikutus joidenkin ihmisten ajokäyttäytymiseen.
 
Jos tuolle logiikalle lähdetään, voitaisiin saman tien kieltää kaikki totaalisen turha. Noniin. Mikä on totaalisen turhaa? Kysytäänpä asiaa ihmisiltä, jotka eivät välitä jostain asiasta pätkääkään. Tai jota he suorastaan vihaavat. Mitä meille jää jäljelle? Ei yhtään mitään. Ihmiset vihaavat yhtä paljon eri asioita kuin mistä he nauttivatkin. Itse en välitä formuloista kovin kummoisesti, mutta ei minulla mitään niitä vastaakaan ole: ei minusta olisi kivaa jos joku kieltäisi vaikka internetin, koska sehän on äärimmäisen turha paikka jossa on paljon höpöhöpö-sisältöä.

Tämän muuten oppii ihan siitä kohdasta, kun Gandalf opettaa hiukkasen elämän ottamisen saloja: miksi jonkun pitäisi kuolla vain siksi, että häntä vihataan?
 
Ei tässä kukaan varmaan ollut mitään kieltämässä.

Tosin voisin kyllä ehkä kannattaakin moottoriurheilun kieltämistä sen saastuttavuuden takia.
 
Moottoriurheilu (Eikä mikään muukaan urheilu) ei hirveästi kiinnosta, mutta on sillä touhulla tiettyjä hyviäkin seurauksia.

Esimerkiksi huomattava osa ihan tavallisissa henkilöautoissa käytetyistä turvalaitteista, rengasteknologiasta ja muusta huipputekniikasta on kehitetty aluksi autourheilua varten, ja siiretty vasta sen jälkeen tavallisen kansan käyttämiin kulkupeleihin.
 
Bombycilla sanoi:
Ilman yksityisautoilua on kuitenkin vähän hankalampi olla, kuin ilman formuloita. Silloin kun asia on noin totaalisen turha, niin mielestäni yksikin raato on liikaa.

Eli se ei siis ollutkaan turvatonta?

Voitin.

Puhumattakaan kaikista niistä raadoista, joita aiheuttaa tuollaisten urheilulajien ihannoinnin vaikutus joidenkin ihmisten ajokäyttäytymiseen.

Todista.

Voidaan olettaa että sillä olisi korrelaatio. Varmaan onkin, mutta todisteiden puuttuessa väite on totuusarvoltaan yhtä relevantti kuin että huumeiden saatavuus lisää rikollisuutta.


______________________


En välitä formuloista tuon taivaallista. Mutta olen varma että Senna tiesi ja oli ainakin jollain tasolla valmistautunut onnettomuuden mahdollisuuteen. Mutta ehkä Senna halusi silti kilvoitella, ehkä hän piti voittamisen tunteesta tai sitten vauhdin hurmasta. Hän kuoli kuten eli (jos halutaan ällölinjalle lähteä). Mutta kuten rakennustyömaalla kuollut duunari, oli kyseessä työtapaturma eikä siitä sen enempää.

Huudan ääneen jos kymmenen vuoden päästä Kontu on vielä pystyssä ja sieltä löytyy topikki Sennan 20 vuotis raatopäivälle. Vihjaan tällä siis siihen suuntaan että mitä väliä on jollain kymmenen vuotta vanhalla työtapaturmalla?
 
Huudan ääneen jos kymmenen vuoden päästä Kontu on vielä pystyssä ja sieltä löytyy topikki Sennan 20 vuotis raatopäivälle. Vihjaan tällä siis siihen suuntaan että mitä väliä on jollain kymmenen vuotta vanhalla työtapaturmalla?

Taidan sitten ihan sinun kiusaksesi tulla tekemään tänne sitten 10 vuoden päästä sellaisen topiikin... :wink:
Tuota samaa sopii miettiä että mitä hienoa on juhlia jotain vierasta ŽraatoaŽ, joka vuosi, kuten vaikka Aleksis Kiveä.
Eikö ihminen enää saa kunnioittaa kuolleita?

Itse pidän formuloita täysin turhina (niinkuin kaikkie muutakin penkkiurheilua), mutta ymmärrän jos joku niistä pitää. Itse otan mielummin koiran hihnanpäähän ja lähden lenkille.
 
Off-topicia:

Sympaattisen Ayrton Sennan kuolemasta en välitä tuon taivaallista, mutta ymmärrän kyllä hyvin miksi joku haluaa sitäkin muistella. Dramaattiset kuolemat syöpyvät ihmisten muistiin. Niitä voi tavallaan käyttää omankin elämänsä rytmittämiseen. Muistan vieläkin missä olin ja mitä ajattelin, kun sain kuulla Elviksen, Olof Palmen, Kurt Cobainin ja - jostain syystä - Ayrton Sennankin kuolemasta. Muistan paljon vähemmän esimerkiksi ensimmäisestä koulupäivästäni tai ensimmäisestä humalasta, vaikka kaiken järjen mukaan niiden pitäisi olla oman elämäni kannalta tärkeämpiä asioita.

Myös "työtapaturmiin" menehtyneitä rocktähtiä palvotaan tavalla, joka ei oikeastaan eroa uskonnollisesta käyttäytymisestä. Ajatelkaa kaiken maailman John Lennon-, Jim Morrison-, Jimi Hendrix ja Kurt Cobain -kultteja. Miksi näitä sankareita pitää palvoa? Kuolema antoi heille ikuisen nuoruuden ihmisten silmissä. Heistä on tullut jonkinlaisia symboleita. Ihmiset projisoivat heihin omia tunteitaan, ajatuksiaan ja halujaan. Luulenpa, että kuolleita palvomalla ihminen viime kädessä palvoo omia ihanteitaan ja arvojaan. Eli toisin sanoen ihminen palvoo itseään.
 
Puhukaa mitä puhutte raatojen palvonnasta (käyttäisin kuitenkin mieluummin sanaa kunnioittaminen) mutta minä ainakin kunnioitan Ayrton Sennan muistoa.
Kymmenen vuotta nuorempi minä oli silloin paaaljon innokkaampi formulafani kuin nykyinen minä. Senna oli paras, kannattivat muut mitä Häkkistä tahansa, mutta olin kuitenkin niin nuori, etten tavallaan tajunnut Sennan kuoleman merkitystä sinällään, nyt vasta myöhemmin..
Nykyään eivät formulat kiinnosta, Shumi voittaa, melko vaikeaa arvata.. :roll:

Ayrton Senna R.I.P
 
Roark sanoi:
Huudan ääneen jos kymmenen vuoden päästä Kontu on vielä pystyssä ja sieltä löytyy topikki Sennan 20 vuotis raatopäivälle. Vihjaan tällä siis siihen suuntaan että mitä väliä on jollain kymmenen vuotta vanhalla työtapaturmalla?

Mikäli olen edelleen hengissä kahdenkymmenen vuoden kuluttua ja mikäli Kontu on pystyssä kahdenkymmenen vuoden kuluttua voitte olla aivan varmoja, että minä tulen ja teen sellaisen topikin. Kuristan vain ensin Waeltaja-hyväkkään, joka mokomana Senna-nälvijänä on tullut paikalle. Tämä oli todellakin lupaus. Hirttäkää minut jos en sitä topikkia silloin tee.

narbeleth sanoi:
Nykyään eivät formulat kiinnosta, Shumi voittaa, melko vaikeaa arvata..

Aloitin yksikseni äänekkään marmatuksen siitä kuinka Schumi olisi voinut vaikka mieluummin menehtyä siinä tapaturmassa. Isäni muuten uskoo, että Schumin painostus saattoi myöskin olla syynä Sennan onnettomuuteen. Schumin auto kun oli kyseisessä tilanteessa selkeästi nopeampi ja Senna oli kamalan tiukilla. Itseasiassa isäni ilmoitti, että Sennan ylivoimaisuus F1:ssä oli jo silloin menossa Schumille hyvää vauhtia.
 
...

Onko meitä uskollisia F1-faneja niin paljon, että oman F1-keskustelun aloittaminen kannattaa?
Täytyy kyllä myöntää, että minä, joka en ole neljään vuoteen jättänyt yhtä ainutta GP:tä katsomatta, olen alkanut kyllästyä. Ja kiitos siitä kuuluu ehdottomasti Herra Schumacher vanhemmalle. PAH!
 
Mîredhel sanoi:
Kuristan vain ensin Waeltaja-hyväkkään, joka mokomana Senna-nälvijänä on tullut paikalle.
Kumma kyllä, minä en nähnyt Waeltajan viestissä mitään pilkkaavaa. :roll:


Mîredhel sanoi:
Aloitin yksikseni äänekkään marmatuksen siitä kuinka Schumi olisi voinut vaikka mieluummin menehtyä siinä tapaturmassa. Isäni muuten uskoo, että Schumin painostus saattoi myöskin olla syynä Sennan onnettomuuteen. Schumin auto kun oli kyseisessä tilanteessa selkeästi nopeampi ja Senna oli kamalan tiukilla. Itseasiassa isäni ilmoitti, että Sennan ylivoimaisuus F1:ssä oli jo silloin menossa Schumille hyvää vauhtia.
Ovatko nämä siis niitä kymmenen vuoden takaisia tuntemuksiasi? Toivon tosiaankin niin, lapselta tällaista voikin odottaa, mutta neljätoistavuotiaalta ei ehkä enää. Ja se, että joku toinen formulakuski olisi jotenkin syypää... Huhhuh. Toivottavasti et tarkoittanut ihan sitä.


Minä en itse asiassa ole kuullut koko tapauksesta ikinä ennen. Formulat ei kiinnosta nyt, eikä kiinnostaneet yhdeksänvanhanakaan. En siis oikein ymmärrä tämän topikin tarpeellisuutta, mutta ei se tietenkään sitä tarkoita, ettei jollekin tämä asia voisi olla tärkeä. En siis mitenkään halua kyseenalaistaa kyseisen moottoriurheilijan muistamista, koska enhän minä voi kaikkea ymmärtää. Joillekin asia näyttää olevan tärkeä ja kyllähän kuuluisuuden yllättävä kuolema aina järkyttää faneja.
 
Minä muistan Sennan kuoleman uutisoinnit hyvin. Olin tuolloin lukion ekalla, ja telkkariuutiset ja seuraavien päivien iltapäivälehtien jutut tuli kyllä luettua huolella läpi. En tuolloin seurannut formuloita kovinkaan aktiivisesti, melko satunnaisia olivat kaikki katsomani kisat. Ja eihän niihin aikoihin suomalaisetkaan oikein pärjänneet. Mika Häkkisen onnettomuuden vuonna 1995 muistan hyvin. Ryhdyin seuraamaan formuloita oikein toden teolla vasta vuonna 1997 (armeijakaverin innostamana - varsinainen hc-fani), kun Häkkinen alkoi pärjätä. Siitä lähtien kiinnostus on ollut varsin korkealla, etenkin suomalaismenestyksen myötä.

Kyllähän noita onnettomuuksia sattuu lajissa kuin lajissa, ja moottoriurheilu kun on vielä sen verran rajua, niin ei ole ihmekään. Kyllähän se on niin, että kova kyyti saa adrenaliinin virtaamaan, eikä ihmisen kilpailuviettiä saada varmastikaan millään sammumaan, ikinä. Ymmärrän vauhdin hurmaa täysin. Eikä pidä väheksymän tuota FreakyMiken huomioimaa seikkaa, monet formuloiden turvallisuutta parantavat menetelmät on siirretty käyttöön siviilipuolelle, kun ne ollaan ensin toimiviksi todettu. Luontohan tuosta moottoriurheilusta ei kauheasti pidä, mutta minkäs teet. Et katso kisoja?

Senna oli aikansa paras formulakuski, legenda jo eläessään, kaikki kunnia hänelle. Kenen tahansa suuren urheilijatähden ennenaikainen ja tapaturmainen poismeno koskettaa aina, ainakin lajin faneja. Ja herranjumala, olihan Sennakin ihminen. Miksi ihmeessä joidenkin tarvitsee väheksyä jonkun kuolemaa? Pitäisivät omana tietonaan.
 
Minä tykkäsin formuloista silloin, kun Schumi ei voittanut joka kisaa. Häkkisen aikaan siis, sillä Räikkösen kannustaminenkaan ei enää innosta. Muitakaan suosikkikuskeja ei siellä tällä hetkellä aja, joten kisoja en enää seuraile.

Mutta Sennasta siis... Minä ainakin ymmärrän miksi hänen muistonsa kunnioittaminen on joillekin formulafaneille tärkeää (ja eritoten Senna-faneille, tietysti). Näin vuosipäivänä tapaturma palaa mieleen helpostikin, ja esim. Miredhel näyttää pitävän Sennaa muistamisen arvoisena niinkin paljon, että topicinkin perusti. Samoin voisi joku tehdä jollekin toiselle tärkeänä pitämälleen kuolleelle.
On hienoa, että Sennaa kunnioitetaan formulapiireissä yhä. Schumikin alkoi lehdistötilaisuudessa itkemään, kun haastattelija sanoi hänen saavuttaneen saman voittomäärän kuin Senna.
 
Ruusa Gamgi sanoi:
Mîredhel sanoi:
Kuristan vain ensin Waeltaja-hyväkkään, joka mokomana Senna-nälvijänä on tullut paikalle.
Kumma kyllä, minä en nähnyt Waeltajan viestissä mitään pilkkaavaa. :roll:
.

Krmh. Minä en tunnetusti ole kovin suuri formula ystävä (= eli suomeksi karjun kovaa ja korkeelta kun formulat pyörii tv:ssä...), näin ollen en pidä Sennankaan kuolemaa kovinkaan suurena menetyksenä maailmalle (huom. maailmalle, hänen läheisilleen oli epäilemättä suuri menetys) ja Miredhel tietää kantani. Mutta tuo oli nyt vähän off-topicia. :roll:
 
Olen ehkä tylsämielinen, mutta mietin vain tuota Sennan kuoleman saamaa julkisuutta suhteessa toiseen kuolemaan samana viikonloppuna. Niin niin, Senna oli mestariajaja, kuuluisa ja kaikkea. Ja kuoli kisassa, suorana lähetyksenä nähtiin onnettomuus. Ei sillä, etteikö se olisi ollut hirvittävää.

Mietin vaan sitä, että moni nuori ihminen muistaa Sennan kuoleman / on kuullut siitä, mutta kuka Ratzenberger? Ihan vaan tuli mieleen. Media luo legendoja, ja tekee meille muistoja, vai... :roll:

Niin ja se viikonloppu kokonaisuudessaan... Karua on, että kisaan lähdettiin. Mutta bisnes on bisnestä. Kuolemantapauksien lisäksihän Barrichello ajoi perjantaina siellä ulos pahasti (tosin taisi onneksi vain murtaa nenänsä). Sitten kuoli Ratzenberger. Ja eikun vielä ajetaan. Vaan kuten sanoin, bisnes on bisnestä.
 
Tuossa linkissä joka on alussa on väärää tietoa ja muutenkin se ei ole mikään mysteeri se että minkä takia Ayrton Senna ajoi seinään.

Otos linkistä:
Kisan lähdössä sattunut Lehdon ja Lamyn kolari on yksi asia, joka hyvinkin saattoi vaikuttaa siihen, mitä myöhemmin tapahtui. Oikeudenkäynnissä esitettiin valokuvia, joissa näyttää siltä, että Senna ajoi Lehdon ja Lamyn autoista tulleiden osien yli toisen kierroksen alkaessa. Tässä vaiheessa nopeus oli vielä lähes kisanopeus, koska turva-autoa ei oltu vielä saavutettu. Jokin näistä osista saattoi puhkaista Sennan renkaan, ja johtaa auton ajokorkeuden (ride height) laskemiseen.
Sennan auto oli hyvässä kunnossa ja muutenkin ehjä. Kolarin syynä oli se että koko viikonlopun aika ensimmäistä kertaa käytössä oli turva-auto. Asian joka piti lisätä turvallisuutta niin lopulta vei hengen.
Tuon ajan formulat oli suunniteltu niin että optimaalinen pito(syntyy downforse) saadaan tienpintaa kun auto lasketaan niin maatalalle, että tien ja auton pohjan väliin jää vain muutamia millejä. Tätä taas ei ollu otettu huomioon siinä, että turva-auto tulee radalla. Kun turva-auton perässä oltiin ajeltu muutaman kilometrin niin auton renkaiden lämpötila oli laskenut useita asteita, joka vaikuttu renkaiden paineesiin, joka tarkottaa suoraan sitä, että renkaiden koko oli pienentynyt muutamia millejä. Tämä taas vaikuttaa siihen että kun auto optimaalisilla rengaspaineilla laitettu muutaman millin päähän tienpinnasta, niin nyt se oli auttamatta liian lähellä tienpintaa ja oli ihme että pohja ei ottanut kokoajan kiinni tienpintaan. Onnettumuuden syynä oli siis se, että auto kulki liian lähellä tienpintaa. Juuri tuossa mutkassa oli pieni töyssy ja kun auto kulkee tasasessa melkeen pohja tienpinnassa kävi niin, että pohja otti kiinni tiehen ja autosta tuli niin sanotusti kelkka jota ei voi ohjata joka kulkee 300km/h kohti seinää. Ja lopun me tiedämmekin.

Jos joku ei usko tätä teoriaa niin voi aivan hyvin kattoa Imolan 1994 kilpailua, niin huomaa sen että juuri ennenkö senna menettää autonsa hallinnan niin auton perästä lentää kipinöitä joka kertoo siitä että auto on todella ottanut kiinni tienpintaan. Tuon jälkeen formuloiden pohjaan on laitettu puulevyjä jotka eivät saa kulua jotain tiettyä määrä jos niin käy niin kisatulos mitätöidään. Tämä juuri estää sen että autoja säädetä liian alas. Nykyisin formuloiden pohja on kaareva ja taipuisa tällä saadaan toimiva downforse efekti.

Vaikka tässä ollaan kiistelty siitä, että autourheilu saastuttaa ja on ympäristö haitta niin paljon ollaan siviiliautoiluun ollaan saatu juuri autourheilusta. Tämmöisiä pieniä asioita kuten ABS ja luistonesto ei vättämättä olisi koskaan muuten siviiliautoiluun keksitty jos niitä ei olisi autourheilussa kokeiltu ja todettu että ne toimivat kun auto viedään äärimmilleen nopeuksissa.

Mitä Ayrton Sennaan tulee. Mies ei pelkästään tuonut itselleen rahaa vaan kaikki jotka olivat hänen ympärillaan Braziliassa niin hyötyivät hänen menestyksestään.

Ayrton Sennan muistoo kunnioittaen.
 
Ylös