Facebook

Minulla on käytössä chattipuolella Discord, Telegram ja Steam, lisäksi Whatsappin perustaja (joka on joka tasolla salatun viestiyhteyden tukija) on siirtynyt tukemaan hieman uudempaa projektia, Signalia. Otin sen käyttöön, mutta kun kellään muulla ei ole, niin tyhjän panttinahan se tällä hetkellä seisoo :D

Facebookille ei ole suoraa korvaajaa, käytännössä tarkoittaa sen hyvistä puolista luopumista (eli "kaikki ihmiset löytyy sieltä", tapahtumat, sekä satunnaiset paremmat tai kiinnostavammat linkkijaot).
 
Minäkin kaipaisin korvaavia välineitä. Se mikä minua eniten pitelee naamakirjassa on se että monet kaverit pitävät yhteyttä juuri sitä kautta. Sitten siihen tulee kaikenlaista muuta lisäsälää kuten kirpputoriryhmät ja erilaiste randomisti eteen tarjoillut uutiset, mutta ilman näitä selviäisin kyllä jos tuolle yhteydenpidolle löytyisi helppo väylä.

Edit, kirjoitin viestini huomaamatta Merrin viestiä toisella sivulla. Vaikeaa tosiaan on päästä eroon naamakirjasta kun siellä on "kaikki".
 
Katsoin juuri mielenkiintoisen kaksiosaisen dokumentin FB:sta. Facebook-dilemma. Suosittelen ehdottomasti katsomaan jos on FB:ssa. Melkein sanoisin että se pitää katsoa jos on FB:ssa.
Ohjelma on Areenassa sen aikaa minkä on eli jossain kohtaa linkki lakkaa toimimasta.
En juuri nyt jaksa alkaa avata tarkemmin, mutta ohjelmassa käsitellään FB:n eri vaiheita, ihmisten tietojen käsittelyä ja myymistä eteenpäin, valeuutisten vaikutusta maailmalla ja sitä miten FB kantaa/ei kanna vastuuta sisällöstään.
Huomiota herättävä yksityiskohta oli se kun joku pyysi saada FB:n omistamat tiedot itsestään ja niitä oli 1200(?) sivua. Mukana paljon sellaista minkä hän oli poistanut sieltä (tai luullut poistaneensa). Olen huomannut tämän ihan käytännössä. Olen poistanut tuolta paljon kuvia aikojen saatossa, mutta silti FB tarjoaa minulle muistoja jotka sisältävät kuvia jotka on poistettu. Minua on myös alkanut häiritä se miten FB valikoi kenen sisältöjä se näyttää kenellekin. Minä kuvittelen seuraavani joidenkin ihmisten uutisvirtaa vaikka oikeasti minulle ei tule heiltä minkäänlaisia paivityksiä luettavaksi ja jään miettimään kuinka moni joille periaatteessa kirjoitan ja jopa kohdistan (vaikkakin ilman tagia) joitain juttuja oikeasti näkevät päivityksiäni.

Edit. olen itseasiassa päättänyt jollain lailla lakata käyttämästyä FB:a omien asioideni jakamiseen. Etsin sille muita väyliä. Yritän myös vähentää kommentointia ja selailua ja pitää tuota enemmän vain yhteydenpitokanavana ja erilaisten tapahtumien tiedotuskanavana. mutta sitä en tiedä katoanko tällä käytökselläni monien seinältä kokonaan ja tuleeko minulle lopulta mitään uutisia jos en käy tykkäilemässä ja selailemassa aktiivisesti. Mutta sen näkee sitten.
 
Mää lähärin ny!

Saas nähdä, kumpi tapahtuu ensin: katoaako Facebook takaisin Helvetin syövereihin, joista se aikoinaan sikisi, vai palaanko uudelleen käyttäjäksi? Edellisen kerran tauko kesti kai parisen vuotta, ja päättyi viitisen vuotta sitten.
 
Ylös