Fanipostia?

Estel

Hobitti
[ En löytänyt aiheesta keskustelua, enkä ole varma kuuluuko tämä tänne 8> ]

Olen tässä jo jonkun aikaa ajatellut lähettää eräälle näyttelijälle postia, mutta en yhtään tiedä mitä kirjoittaisin (nimikirjoitusta aion kyllä pyytää <3). Kunnioitan ja ihailen kyseistä näyttelijää todella paljon, ja haluaisin saada viestistä suhteellisen järkevän.
Kirje olisi jenkkeihin lähdössä, onko tietoa että pitääkö laittaa vastauskuori postimerkkeineen mukaan kirjeeseen?
Onko kellään kokemuksia fanipostin lähettämisestä? Kenelle olette lähettäneet, onko tullut vastausta, mitä olette kirjoittaneet?

Kiitos jo etukäteen <3

Ja niin, kyseessä on siis Joaquin Phoenix.
 
Joskus noin 13-vuotiaana lähetin kirjeen Harrison Fordille. En muista mitä kirjoitin siihen, luultavasti pelkkää siansaksaa sillä aloitin englannin vasta yläasteella. Muistan tosin sen, että selasin valtavan isoa sanakirjaamme hartaudella.

Mukaan pistin yhteystietoni sekä kupongin, jonka nimeä en nyt kuolemaksenikaan muista. Kupongin tarkoitus oli taata, että saan vastauksen (ilmeisesti kyse oli jonkinlaisesta kansainvälisestä vastauslähetyssopimuksesta). Sain kupongin pikkukaupungin pikkulähiön pikkupostista, joten luulisi että niitä saa sitten kaikista posteista, kun vain selittää mistä on kyse. Postimerkkejä on varmaan turha laittaa mukaan, sillä eiväthän suomalaiset merkit Jenkeissä käy.

Vastaus tuli muistaakseni muutamien viikkojen kuluttua. Tallella on yhä sekä Fordin valokuva allekirjoituksella sekä kuori jossa kuva lähetettiin. Olin melkosen innoissani vastauksesta.

Ilmeisesti fanikirjeiden kirjoittaminen kulkee suvussa, sillä äitini oli aikoinaan lähettänyt fanikirjeen Bonanza-sarjan näyttelijöille. En tosin tiennyt asiasta ennen kuin sain postia Jenkeistä. Vastaus tuli äidillenikin, värivalokuva allekirjoituksilla. Sekin kuva on yhä tallessa. :)
 
Joskus kai 11 ta 12 vuotiaana äärimmäisessä Titannic -huumassa meinasin lähettää erään kaverini kanssa fanipostia Leonardo di Capriolle (jonka nimeäkään en varmaan enää osannut kirjoittaa oikein :p). Olen kyllä aika iloinen, että emme lopulta saaneet kirjettä lähetettyä - kiistelimme oikeinkirjoituksesta tai jotakin sellaista - koska muistelisin, että sisältö olisi ollut jotakin varsin nolostuttavaa. Ihan jo siksikin, etten kykene nykyään käsittämään, miksi olin herrasta niin kiinnostunut.

Olimme kyllä vähän hupsuja, muistaakseni emme edes ajatelleet mitään niin järkevää kuin mahdollisesti tarvittavaa postimerkkien määrää tai vastauksen perilletuloa.
 
Mun on monta kertaa ollut tarkoitus kirjoittaa jollekin bändille tai artistille, jonka musiikki on jotenkin erityisesti vaikuttanut. Mutta se on aina sitten jäänyt, kun on niin hankalaa noiden postimerkkien sun muiden kanssa, ja usein olen sitten aika pian kuitenkin kyllästynyt koko artistiin. Joillekin kotimaisille artisteille olen päässyt kertomaan tykkäämisestäni ihan henk. koht., ja se on ihan kivaa.
 
Muistinpas sittenkin sen mukaanlaitettavan kupongin nimen. Mielessä häälyi, että se olisi ollut irc-kuponki ja sehän se oli kun vähän googletti. Eli kysy postista sellaista kuin "international reply coupon" eli kansainvälinen vastauskuponki (vastauspostimaksu). Jenkeissä kuponki vaihdetaan sitten sopiviksi postimerkeiksi.
 
Minä kirjoitin Elijah Woodille JA Ursula K. le Guinille. Kummaltakaan en saanut vastausta, mikä suuri yllätys. Muistelisin, että hobittinäyttelijän kirjeeseen rustasin kaikkea tyyliin: "Anon sinua lähettämään minulle nimmarisi!", mutta le Guinin kirje olikin sitten järkevämpi, lähinnä tiedustelua Vehkan myöhemmistä vaiheista. Kumpikaan ei tietenkään vastannut, mutta toisaalta, oliko sitä nyt oikein järkevä odottaakaan? Seuraavana kohteena Stephen King! *hieroskelee käsiään yhteen*
 
Fanipostin lähettäminen on aina kivaa! Itse olen muutaman kerran lähettänyt lempi yhtyeeni jäsenille.
Yleensä olen kirjoittanut siitä millä tavalla "löysin" heidän musiikkinsa ja miksi he ovat tehneet minuun vaikutuksen ja muuta sellaista. Yhdessä kirjoitin myös siitä, miten heidän musiikkinsa on auttanut minut vaikean ajan ylitse ja saanut näkemään valoa tunnellin päässä. Mutta tietysti se mitä kannattaa kirjoittaa riippu pitkälti siitä kenelle kirjoittaa ja kuka kirjoittaa. Jokaisella on omat ajatuksensa ja on parasta kirjoittaa siitä miltä tuntuu ja mitä ajattelee.
Kaikkein suurimmat tähdet saavat hirveästi fanipostia ja on aika epätodennäköistä, että saat vastausta, edes nimmaria, mutta aina kannattaa yrittää onneaan; mitä siinä muka voi menettää?

Onnea vaan!
 
Kiitokset teille <3
Jos pyytää nimmaria, niin pitääkö laittaa joku kuva mukaan, vai tuleeko se kuva sitten vastaajalta? Itselläni kun ei kyseisestä herrasta valitettavasti kuvaa ole, kun julisteita en ihan viitsisi mukaan tunkea 8"DD
Pelottavaa. Netistä on löytynyt ainakin pari eri osoitetta, mistä tietää mihin se tulee lähettää? Ja minkä kokoinen vastauskuori pitäisi mukaan laittaa? Vastaavatko (jos ehtivät) tähdet jotenkin kirjallisena (jos on esimerkiksi kysynyt jotain tai kommentoinut pitkästi), vai lähettävätkö he vain nimmarin, jos sitäkään?
 
Tähdillä on varmasti omat fanikuvat joihin on nimmarit kirjoitettu, ettei fanin tarvitse lähettää omia julisteitaan. Minä en laittanut vastauskuorta mukaan, kuva tuli kuitenkin.

Mitään kirjallista vastausta en tainnut saada, "vain" kuvan nimmarilla. En tosin muista, kysyinkö edes mitään. Mutta luulenpa, että todella isoilla tähdillä ei ole aikaa vastata kysymyksiin, joten nimmarikuvat ovat avustajien lähettämiä.

Kannattaa varmaankin lähettää pariinkin osoitteeseen kirjeitä, jos et ole varma mikä on se varmin vaihtoehto. Tuskin siitä haittaakaan on, jos tulee useampi vastaus? :)
 
Itse olen kirjoitellut useammallekin; James-Earl Jonesille, Kenny Bakerille, Jeremy Bullochille, Anthony Danielsille, Michael A. Stackpolelle, John Williamsille.... joku voi nyt arvata, mitä heillä kaikilla on yhteistä? :p

Kaikki eivät vastaa, vaikka mukaan laittaisi sen kuuluisa IRC-kupongin (ei Internet Relay Chat, vaan International Reply Coupon). Käytännössä juttu menee siten, että mitä kuuluisampi näyttelijä, sitä epävarmempi vastaus. Toiset taas tuntuvat olevan enemmän kuin mielissään saadessaan fanipostia, Jeremy Bulloch taisi kirjoittaa minulle pidemmän kirjeen kuin minä hänelle. :D
 
Hui kauhistus, sana faniposti saa aikaan kylmiä väreitä menneisyyden ihanan vaaleanpunaisesta ihkutusmaailmasta, joka oli vallalla joskus tuolla ala-asteen lopulla. Mutta tarkemmin ajatellen, kuinkas niin, hieman mietittynä ei olisi ollenkaan outo idea ruveta vieläkin suunnittelemaan fanipostia. Sehän on kauhean kiva ja nostalginen tapa, kun tuo vanha kunnon posti antaa vielä mukavan lisäsäväyksen.

Itse en ihme kyllä ole kauheasti harrastanut tuota fanipostia, vaikka noita nöyryyttäviä suunnitelmia aikojen takaa putkahteleekin nyt mieleen. Joskus 11-vuotiaana muistaakseni kirjoitin kirjailija Tuija Lehtiselle, vaikken koskaan ollutkaan hänen tuotantonsa sen suurempi fanittaja, ja kyselin kirjoittamiseen liittyviä asioita. Sain oikein monisivuisen vastauksen, jossa oli todellista asiaa. Tuosta kirjeestä on minulle hyötyä mahdollisesti vielä tänäkin päivänä. Missäköhän se mahtaa nyt olla? Pitäisi ehkä etsiä, olin unohtanut koko jutun pari vuotta sitten, mutta tämä topic palautti sen mieleeni. Jee.
 
Minä olen kirjoittanut John Howelle, ja nyt minulla on kehyksissä lyhykäinen kirje ja omistuskirjoituksella varustettu luonnos Gandalfista. :grin: Minä olen aina ihaillut Howen taidetta ja oikeasti loikin kattoon kun sain tuon vastauksen. ^^ Ja Don Rosalta minulla on myös valokuva omistuskirjoituksineen ja kirjeineen... ^^ Ja kun tilasin pari "Rifleman Harris" DVD:tä Jason Salkeylta, minä yllätyin ihan täysin kun sain mukana myös valokuvan ja kirjeen - olen kuulemma hänen ensimmäinen faninsa Suomessa. :grin:

Howelle ja Rosalle kirjoittaessani laitoin mukaan vastauskuoren osoitteeni kanssa ja tuon IRC:n.
 
Olen elämässäni kirjoittanut ehkä hilppasen päälle viisi aitoa kirjettä, joten faniposti ihan aitona kirjepostina on tuntunut varsin vieraalta ja turkasen vaivalloiselta ajatukselta.

Sen sijaan sähköpostilla olen lähestynyt ammoin vuosia sitten Tad Williamsia Tarua kolmesta miekasta lukiessani, kyselin jotain juttuja tuon fantasiamaailman historiasta jne. Hyppy kirjoittamaan ei ollut kovin vaivalloinen, tuolloin Tad vieraili melko tiuhaan eräällä fanien keskustelualueella ja vaikutti suhtautuvan faneihinsa varsin hyvin. Vastauksenkin sain, jos kohta suurin osa sitä oli leikkaaliimattu normivastaus kaikille kysyjille. Nimikirjoitusta tai kuvaa ei sähköpostilla tokikaan oikein voi saada, mutta enpä moisista ollut kiinnostunutkaan. Ihan tiedollista uteliaisuuttani kirjoitin.

Vähemmän aikaa sitten kirjoitin myös Don Rosalle sähköpostilla, taasen nippu kysymyksiä mailin pääsisältönä. Rosa oli kohtalaisen kylmäkiskoisen oloinen vastauksissaan eikä juuri rivitilaa tuhlannut, mutta se annettakoon hänelle kernaasti anteeksi, maileja tulvii epäilemättä turkasen paljon. Ja kysymyksenikin olivat ehkä turhan kummallisen nippelitasoa - olin selvästi noista asioista kiinnostuneempi kuin Rosa itse. [15] Olisi kai pitänyt aloittaa simppelimmästä.

Mikäli joskus taas keksin jotain oikeasti minua kiinnostavaa kysyttävää joltakulta kirjailijalta tahi vastaavalta, enköhän ainakin mailin kykene naputtelemaan - aito kirje vaatisi jo melkoista innostusta ja päämäärätietoisuutta. Ihan vain ihailuani ilmoittaakseni en kyllä osaisi kirjoittaa, vaatimattomana suomalaisena näen ettei se taatusti kohdetta kiinnostaisi kuitenkaan, enkä näe nimmaria tai kuvaa niin kummoisina, että sellaisten saaminen minua riemastuttaisi suuresti. Sitäpaitsi enpä juuri suuria tai niitä pienempiäkään idolihahmoja oikeastaan omaa.
 
Hmm.. varmaan tämä kuuluu tänne, mutta fanipostista puheen ollen: Mihin kumman osoitteeseen voin lähettää kirjeen? Tahtoisin niin kovasti muistaa Queenin basistia, fantastista John Deaconia mutten löydä osoitetta mistään! Tietääkö kukaan itse osoitetta tai jotain nettisivustoa mistä sellaisen löytää??
 
White Queen sanoi:
Tahtoisin niin kovasti muistaa Queenin basistia, fantastista John Deaconia mutten löydä osoitetta mistään! Tietääkö kukaan itse osoitetta tai jotain nettisivustoa mistä sellaisen löytää??

Maailmankuuluilla rocktähdillä on syynsä olla julkaisematta osoitetietojaan. Kaikenlaisia häiriköitä ja liian innokkaita faneja tulvisi niin, ettei normaalista elämästä tulisi mitään, ja pahimmillaan henkikin olisi vaarassa. Yleensä kai jonkin faniklubin kautta voi yrittää tavoittaa rokkistaran kirjeitse. http://www.queenonline.com/ on Queenin virallinen nettisivu, ja sinne rekisteröitymällä voisi olla mahdollista löytää joku osoite jonne lähettää fanipostia.
 
En ole koskaan lähettänyt fanipostia. Se ei vain jotenkin ole tullut mieleeni. Mutta nyt kun asiaa tarkemmin miettii, voisin hyvinkin lähettää.

Tietääkö kukaan Clint Eastwoodin osoitetta? :roll: Sille voi ainakin lähettää fanipostia johonkin viralliseen fanipostiosoitteesseen, mutta saako Clintti sen sitten ihan varmasti, vai heittääkö jotkut avustajat vaan ne postit roskiin? :ouch: Kotiosoitekin olisi siis ihan kiva tietää.
 
Voi ei, nyt tuli mieleen elämäni ainut faniposti... Kyseisen kunnian sai Backstreet Boysien Brian. Ajankohta oli noin viikko heidän Helsingin konserttinsa jälkeen (siis ei tämän viimeisimmän, vaan sen vuosia sitten olleen). Muistan, että kirjoitin siihen jotain todella tyhmää, kuten "I love you and your music" tai "You are the best". Kirjoitin siihen myös miten olin voittanut lipun heidän Helsingin konserttiinsa ja miten olin saanut lipun kotiin pikapostina toimittettuna syntymäpäiväni (taisin täyttää 12) aamuna ja miten se oli paras syntymäpäivälahja ikinä. :D

Vastausta en saanut... :cry: Muistan olleeni hyvin vihainen herralle hetken ajan, kunnes he julkaisivat uuden sinkun tai jotain.
 
Jos lähettää fanipostia ja laittaa sen IRC-jutun, niin pitääkö sitten laittaa sitä "vastauskuorta"?
 
irtomake: kyllä pitää. irc-kupongit laitetaan vastauskuoren kanssa varsinaisen kirjeen sisään.

Itse olen lähettänyt fanipostia Daniel Radcliffelle, Rupert Grintille sekä Robert Pattinsonille. Pattinsonilta tuli vastaus ensimmäisenä. Lähetin kirjeet yhtä aikaa ystäväni kanssa ja olin metrossa, kun hän soitti, että oli saanut vastauksen. Vieläkin naurattaa, kun muistan, miten rupesin kirkumaan keskellä metroasemaa ja lähdin juoksemaan täyttä vauhtia kotia kohti. Olin niin innoissani saadessani nimikirjoituksen useampaan kuvaan, ettei haitanut vaikka mitään kirjettä ei tullutkaan. Daniel Radcliffelta tuli seuraavana kirje sekä kuva nimikirjoituksella varustettuna. Kirje oli koneella kirjoitettu ajoittain päivitettävä teksti, joka lähetetään kaikille faneille, jotka kirjoittavat kyseiselle herralle. Rupert Grintiltä ei ole mitään tullut takaisin. Fanipostia lähetin näille näyttelijöille siis viime vuoden marraskuussa. Kirjeeni olivat aika ympäripyöreitä, joissa kehuin näyttelijöiden suorituksia ja kyselin nimikirjoitusta.

~ RDM
 
Ylös