Fantasianimiset bändit

Kointähti

Koala on steroids
Burzum, Gorgoroth, Gandalf, Amon Amarth, Fangorn, Conan, Uruk-hai... Näitähän riittää. Ei nimi bändiä pahenna jos ei bändi nimeä. Onko mieltä vai onko aivan mieletöntä?
 
Useimmat näistä fantsusta nimensä ottaneista bändeistä ovat ylläripylläri metallia. Piristävä poikkeus on ranskalainen Silmarils, jonka levyn Silmarils (1995) joskus omistin mutta se on sittemmin hävinnyt jonnekin. Siinä oli mun makuun aika kivasti sävyjä paitsi metallista myös esim. Rage Against The Machinesta ja Red Hot Chili Peppersistä. (Ei mulla ole siis hajuakaan ovatko tarkoittaneet niin mutta siltä se musta kuulostaa.)
 
Kointähden listasta muistui mieleen, että on olemassa myös Cirith Ungol niminen hevibändi. Se on myös mukavaa, kun niin monet tavallisemmat metallibänditkin ovat hakeneet yksittäisten kappaleiden tai levyjen inspiraatiota fantasiakirjoista tai sarjakuvista jne. Ilmiselviä Tolkienvaikutteita on ainakin Summoningilla, Blind Guardianilla, Battlelorella & Nightwishilla

Muista fantasiavaikutteista voisi mainita ainakin Iron Maidenin "Seven son of the seventh son" levyn, jonka yksi keskeisiä vaikuttajia oli kuulemma Orson Scott Cardin "Alvin-sarja", sekä kotimaisen Battle Beastin lukuisat eri kappaleet, jotka on tehty Kentaro Miuran legendaarisen Berserk mangan inspiroimina. Löytyy varmasti monia muitakin, mutta noista olen ainakin itse tykännyt.
 
Ylös