Fantasiasuomi

Jaamar

Hyykäärme
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Olen pohtinut joskus (ja erityisesti viime aikoina) miten paljon yhtäläisyyksiä löytyy paikannimissä kun aletaan lukea fantasiakirjallisuutta ja katsotaan Suomen karttaa. Tai yleensä millaisia viitteitä Suomeen voisi löytyä fantasiakirjoista.
Kontu löytyy lappeenrannan läheltä ja Talvivaarasta on ollut paljon juttua viimeaikoina (myös arjen nyrtjäyttämisessä keskusteltu aiheesta, mistä idea tähän keskusteluun tulikin).
No jos mennään paikannimistä ihmisiin niin Universumin Tomut-sarjassa vierailee noita Serafina Pekkala jonka daimoni on nimeltään Kaisa.

Tähän loppuukin minun tietämyjkseni näin äkkiseltään. mutta onko kukaan löytänyt muuta?
Ihan yleinenkin keskustelu ja kommentointi ja ihmettely enemmän kuin tervetullutta.
 
Itse en koskaan ollut osannut pitää tätini perheen asumista Kyyjärven Peuralinnassa mitenkään erityisen jännittävänä, kunnes Robin Hobbinsa lukenut kaverini hetkellisesti hämmentyi kertoessani minne olin matkalla. Syrjäseutu muuttui kertaheitolla paljon mielenkiintoisemmaksi.

Olen myös joskus miettinyt, josko ainakaan kaikki tuollaiset yhteensattumat todella ovat sattumia. Voisin kuvitella, että esimerkiksi paikkojen nimiä kääntäessä ensisijaisesti kotimaista versiota lähdettäisiin rakentamaan yhdistelemällä "kantavaa" sanaa/kuvausta eri muodoin ja tavoin, joilla paikannimet Suomessa on yleisesti muodostettu. Mutta kuinka paljon tähän päälle sitten kasaantuu alitajunnasta kumpuavia, joskus tavattuja ja jo olemassaolevia nimiä tai vaikkapa kartastojen selailua inspiraation lähteenä, on paha mennä arvaamaan :D
 
Suomessa on myös Maakeski-niminen paikkakunta, joka on ihan selvästi kryptinen käännös Keski-Maasta.
Myös Harry Potterin lukijana itseäni on aina ilahduttanut Oulusta tullessa "Siriuksentie". Näistä teiden nimistä saattaisi löytyä paljonkin yhteneväisyyksiä fantasiamaailmaan, niitä kun sen verran paljon.
 
On myös Pitkäjärvi-nimisiä järviä, joista tulee aina mieleen Hobitti. Tuo Talvivaara on kyllä yksi parhaimpia nimiä, se kun on nyt viime aikoina pompannut silmään yhä uudelleen ja aina ekana tulee mieleen Starkit, varsinkin kun tahkoan taas Tulen ja jään laulua läpi.
 
Espoosta löytyy Örkkiniitty. En ole koskaan käynyt paikan päällä, mutta satelliittikuvan perusteella näyttää aika harvaan rakennetulta paikalta. Vihdintie näyttää menevän aivan vierestä.
 
Iisalmen lähistöllä on Joutsenjoki ja Turussa Kurjenmäen kaupunginosassa on pieni kadunpätkä nimeltään Moorianpolku (Moriastigen på svenska), joka ei kuitenkaan johdata kulkijaansa Morian portille ja Moriaan.
 
Espoon Örkkiniityn tuntumassa asuvana (Pikku-ukko käy fudistreeneissä osoitteessa Örkkiniitynkuja 8) voin täydentää Huskyn kertomaa sillä tiedolla, että erästä Örkkiniityntien kivitaloa kutsutaan tiettävästi Örkkilinnaksi. Enoni näytti sen minulle aikoinaan ja kertoi, että sen oli rakentanut mies, joka oli töissä jossain kivifirmassa. Hän oli enon väittämän mukaan tuonut joka päivä töistä kotiin yhden kiven ja kasannut lopulta niistä talonsa =D
 
Muistaakseni jossain Jyväskylän lähellä on K-kauppa nimeltä Keskimaa.
 
Vissiin koko Jyväskylän S-ketju on nimeltään Keskimaa. S-marketin kauppakuiteissani lukee aina Keskimaa, ja hain myös kesätöistä Keskimaasta. En valitettavasti päässyt kesätöihin Keskimaahan. Olisi kyllä ollut siistiä.
 
Kyllä vain. Muistelen, että muinaisten Laukaa-miittien aikaan useat etelästä tulleet seurueet tapasivat pysähtyä ostoksille Keljon Prismaan ja joka puolella näkyneet Keskimaa-kyltit herättivät ensikertalaisissa hämmennystä :D Kyseessä on siis Keski-Suomen osio S-Ryhmästä, joka jaksaa toimialueellaan syntynyttäkin huvittaa etenkin joulun aikaan, jolloin televisiossa aina joku herra Iso-Herra toivottaa rauhallista joulua "kaikkien meidän keskimaalaisten puolesta".
 
Kun katsoo Konnun kartaa, huomaa paljon nimiä, jotka luultavasti esiintyvät tai ainakin voisivat esiintyä jossainpäin Suomea. Pitkä(n)pohja on pieni rajanylityspaikka Parikkalassa, josta ei kuitenkaan kulje kai liikennettä. Myös Paulasaari, Virranlampi, Peräkylä, Palokorpi ym. voisivat löytyä Suomesta.

Muualta esimerkiksi Pitkälaksi eli Pitkälahti lienee tavallinen paikannimi.
 
Minulla on iso Valittujen Palojen Suomenmaa -karttakirja, jossa on aika hyvä paikannimiluettelo, mutta ei siinäkään kaikkia mahdollisia kyliä, lampia, saaria, puroja ja pikkujokia ole. Seuraavat Konnun kartan paikannimet löysin: Sara, Louhikko, Kivikko, Tienristi, Kukkula (5 paikkakuntaa), Korvenperä (3 paikkakuntaa), Peräkylä (15 paikkakuntaa) ja Runko, joka on naapurikaupunkiin Kaarinaan nykyisin kuuluvan Piikkiön keskustan tuntumassa.
 
Järvenpäästä löytyy ainakin Haltianpolku, Maahisentie, Menninkäisenkuja, Keijunkuja, Louhentie, Peikkometsäntie ja (entinen) Peikkometsä.
Espoossa on ainakin Haltialehto, Haltiantie, Haltiankaari ja Haltiankallio
Mikkelissä on paljon luontoaiheita Seitsemän veljestä- ja Kalevala-aiheisten katujen nimien lisäksi, samoin Hyvinkäällä.
 
Turengista löytyy muuten Haltian päiväkoti. Tuli noista Haltian teistä mieleen.
 
Fantastisia teiden ja katujen nimiä tosiaan löytyy. Eräs smialilaisemme asuu Kääpiöidenpolulla. Lähistöltä Roihuvuoresta löytyy muitakin satuhahmoja, mutteivat niinkään tolkienistisia vaan perinteiset Lumikit, Punahilkat, Peukaloiset. Onhan siellä toki myös Vuorenpeikontie, Keijukaistenpolku ja Satumaanpolku.

Hyvänen aika, onhan Helsingissä myös Haltiala, vanha kartano, jonka todennäköisesti alkuperäinen nimi, ruotsiksi, on tosin Tomtbacka.
Alueella sijaitsevan Haltiavuoren ruotsinkielinen nimi on vieläkin proosallisemmin Högberget.

Gondorin käskynhaltijat voisivat puolestaan asettua Käskynhaltijantielle.
 
Tilasin tuossa tänään mansikoita Isohiiden kartanolta. Hain sieltä jo vuosi sitten. Taitaa olla lähin mansikanviljelijä meiltä. Tai ainakin lähin iso. Työmatkalla on joku, mutta minua aina epäilyttää mennä vaan jonkun kyltin perässä toisen pihaan.
 
Toki sanan hiisi alkuperäinen merkitys on kalmisto, hautapaikka, joten eri variantteja tästä nimityksestä löytyy Suomen paikannimistöstä runsaasti. Isohiiden kartanon maillakin lienee sijainnut suuri hautapaikka joskus muinoin.
 
Parista viestistä yllä tuli mieleen, että kävin alkukesästä vaeltamassa Hiidenportin kansallispuistossa. Kyseinen paikka sijaitsee Sotkamossa.
 
Ylös